Όπως χαρακτηριστικά έγραφε προ ημερών γνωστός γαλλικός ιστότοπος που ασχολείται με ναυτικά θέματα, υπήρξε «επιτέλους λευκός καπνός» για την πρώτη γαλλική FDI, την μελλοντική FS Amiral Ronarc‘h, αφού το πλοίο ενεργοποίησε για πρώτη φορά αυτή την εβδομάδα τους κινητήρες του.
Οι τέσσερις ντίζελ MTU 16V8000 M9IL των 8000 kW ο καθένας [σε διάταξη CODAD (Combined diesel and diesel), ανά δυο σε ξεχωριστά μηχανοστάσια που είναι αντίστοιχα διασυνδεμένα «οδηγώντας» από ένα από τους άξονες] εκκίνησαν διαδοχικά, στο πλαίσιο των δοκιμών στον προβλήτα, στα ναυπηγεία της Naval Group στη Lorient, όπου βρίσκεται μετά την καθέλκυσή της, το Νοέμβριο του 2020.
Το γεγονός επέτρεψε την λειτουργία των έξι γεννητριών Scania 500 kW που υπάρχουν στις FDI και για πρώτη φορά να ρευματοδοτηθεί το πλοίο χωρίς την υποστήριξη ζεύξης από την ξηρά, όπως γινόταν μέχρι σήμερα και φυσικά θα συνεχίζει να γίνεται για τους επόμενους μήνες, όσο διαρκεί η ολοκλήρωση της κατασκευής της γαλλικής φρεγάτας, και συνεχίζονται οι δοκιμές εν όρμω.
Το ποιο σημαντικό όμως είναι ότι έγινε το πρώτο βήμα στη διαδικασία πιστοποίησης των υποδομών πρόωσης για τις επικείμενες δοκιμές εν πλω, τις οποίες διακαώς αναμένουν τόσο η Naval Group, όσο φυσικά και το Γαλλικό Ναυτικό (Marine Nationale).
Να θυμίσουμε ότι, σύμφωνα με τα δημοσιοποιημένα χρονοδιαγράμματα (που δεν έχουν ανασκευαστεί επισήμως), η Amiral Ronarc‘h θα έπρεπε να είχε παραδοθεί στον χρήστη της «μέσα στην Άνοιξη του 2024», ημερομηνία που βέβαια έχει σιωπηρά μετακινηθεί σε άγνωστο χρόνο, αφού οι δοκιμές εν πλω δεν αναμένεται να ξεκινήσουν πριν από (κάποια στιγμή) μέσα στο καλοκαίρι. Δεδομένου ότι αναμένεται να διαρκέσουν 6-8 μήνες, η φρεγάτα δεν αναμένεται να περάσει στα χέρια του Marine Nationale -στην καλύτερη περίπτωση- στις αρχές του 2025.
Οι δοκιμές εν όρμω είναι ουσιώδεις, κυρίως όμως για την προετοιμασία των κρίσιμων δοκιμών εν πλω, που θα πιστοποιήσουν όλες τις λειτουργίες του πλοίου.
Μια από τις σημαντικότερες, όπως είναι εύκολα κατανοητό, αφορά τη δέσμη δοκιμών των αισθητήρων και στη συνέχεια των οπλικών συστημάτων. Κάποια στιγμή δηλαδή, θα γίνει για πρώτη φορά ενεργοποίηση του ραντάρ Sea Fire τη Thales, κάτι που δεν μπορεί φυσικά να γίνει εν όρμω, ειδικά στον προβλήτα που βρίσκεται σήμερα το πλοίο.
Τότε θα είναι η πρώτη φορά που το σύστημα, που βρίσκεται στον κύριο ιστό PSIM, θα λειτουργήσει και με τις τέσσερις στοιχειοκεραίες AESA.
Να θυμίσουμε ότι μέχρι σήμερα το Sea Fire έχει δοκιμαστεί μόνο σε ειδική διαμόρφωση προσομοίωσης του ιστού με δυο στοιχειοκεραίες σε ειδική εγκατάσταση ξηράς, στη μεσογειακή ακτή της Γαλλίας. Η συμπεριφορά του όμως στην πραγματική εγκατάσταση του PSIM με τις τέσσερις διατάξεις και κυρίως στη θάλασσα και σε κινούμενη πλατφόρμα θα αξιολογηθεί όταν η φρεγάτα ξεκινήσει τις δοκιμές εν πλω το καλοκαίρι και φυσικά τότε θα εντοπιστούν και τα όποια τυχόν προβλήματα.
Η καθυστέρηση μηνών πάντως στο πρώτο γαλλικό πλοίο είναι δεδομένη! Το πως τα παραπάνω επηρεάζουν το πρόγραμμα των ελληνικών FDI-HN (κλάση ΚΙΜΩΝ), η πρώτη από τις οποίες πρέπει να παραδοθεί το Μαρτιο του 2025, είναι άγνωστο.
Για να τηρηθεί δηλαδή αυτή η ημερομηνία θα πρέπει η πρώτη FDI-FR (Amiral Ronarc‘h) και η πρώτη ελληνική FDI-HΝ (ΚΙΜΩΝ) να παραδοθούν ταυτόχρονα. Την ίδια στιγμή που έχει «χυθεί πολύ μελάνι» στον ισχυρισμό ότι η γαλλική φρεγάτα θα λειτουργήσει υποστηρικτικά στις δοκιμές εν όρμω και εν πλω για την ελληνική, επιτρέποντας την επίλυση των προβλημάτων που θα αναδυθούν.
Το πρώτο κρίσιμο ερώτημα που ανακύπτει όμως εδώ είναι ποιοι είναι οι λόγοι που έχουν προκαλέσει τις μεγάλες καθυστερήσεις στην Amiral Ronarc‘h. Αφορούν (όπως ελπίζουμε) το γεγονός ότι πρόκειται για το πρώτο πλοίο του τύπου και θα συρρικνωθούν ή και θα εξαφανιστούν στο δεύτερο (την ΚΙΜΩΝ);
Το ενδεχόμενο πάντως η παράδοση της ελληνικής φρεγάτας να διολισθήσει χρονικά είναι υπαρκτό.
Την κατάσταση, ελλείψει επίσημης πληροφόρησης (που είναι όμως αμφίβολο ότι θα υπάρξει, παρά μόνο όταν ο «κόμπος φτάσει στο χτένι»), επιβαρύνουν και οι πληροφορίες που έχουμε αναφέρει ότι το Marine Nationale παραχωρεί την δεύτερη δική του φρεγάτα, Amiral Louzeau, η οποία θα ήταν η τέταρτη σε παραγωγή με πέμπτη την ελληνική ΦΟΡΜΙΩΝ.
FDI: Ανατροπή, οι Γάλλοι μας δίνουν την 2η δική τους φρεγάτα για να μην υπάρχουν καθυστερήσεις
Όπως όμως φαίνεται να επιβεβαιώνεται (με πλήθος γαλλικών δημοσιευμάτων), μετά την Ronarc‘h και την ΚΙΜΩΝ στην ναυπηγική σειρά ακολουθεί η ΝΕΑΡΧΟΣ (όπως προβλεπόταν) και η ΦΟΡΜΙΩΝ (δηλαδή η πρώην Amiral Louzeau) και μετά η Amiral Louzeau (στην θέση της ΦΟΡΜΙΩΝ), η οποία πλέον δεν προβλέπεται να παραδοθεί -στην καλύτερη περίπτωση- κάποια στιγμή το 2027. Θα ακολουθήσουν η Amiral Castex το 2028, η Amiral Nomy το 2031 και η Amiral Cabanier, όλες καθυστερημένες!
Το άκρως ενδιαφέρον όμως της υπόθεσης είναι ότι αρκετά γαλλικά δημοσιεύματα δεν θεωρούν καν αυτό το χρονοδιάγραμμα παγιωμένο και αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο να υπάρχουν νέες αλλαγές προκειμένου να εξυπηρετηθούν εξαγωγές, που η Naval Group αναζητεί εναγωνίως.
Η FDI είναι υποψήφια για το νορβηγικό πρόγραμμα νέων φρεγατών, στο οποίο όμως απαιτείται οι παραδόσεις των πρώτων από έξι πλοία να γίνουν από το 2029. Έτσι ίσως χρειαστεί νέα αναδιάρθρωση των παραδόσεων στο Marine Nationale.
Το ότι το Γαλλικό Ναυτικό δεν θα παραλάβει δεύτερη FDI παρά το 2027 θέτει ένα άλλο προβληματισμό, που σχετίζεται με το πρόγραμμα εξέλιξης του συστήματος αυτοπροστασίας των φρεγατών της κλάσης, το οποίο, παρά τα γραφόμενα και… αναμασώμενα, προς το παρόν επιεικώς «αγνοείται».
Να θυμίσουμε ότι η εγκατάσταση συστήματος αυτοπροστασίας στις ελληνικές FDI δεν είναι συμβασιοποιημένη και -από όσο είναι γνωστό- το θέμα ανάγεται ακόμη στο γενικόλογο ότι «θα προσφερθούν στο ΠΝ επιλογές, ανάμεσα στις οποίες και το σύστημα που θα εξελιχθεί για το Marine Nationale».
Το ερώτημα είναι, εάν το Γαλλικό Ναυτικό δεν «βιάζεται», τι σημαίνει αυτό για το χρονοδιάγραμμα εξέλιξης του συστήματος; Εμείς πάντως πάντα ελπίζουμε για το καλύτερο.