28.7 C
Athens
Παρασκευή, 26 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήThink Out Of The BoxThinkOutOfTheBox: Τριμαράν LCS Independence, υπάρχουν κι αυτά!

ThinkOutOfTheBox: Τριμαράν LCS Independence, υπάρχουν κι αυτά!

Ο όρος LCS ή Littoral Combat Ship ή Πλοίο Παράκτιων Επιχειρήσεων είναι μάλλον προκλητικός για την ελληνική κοινή γνώμη. Μετά τη “σκληρή” φρεγατιάδα το 2020-2021, οι LCS απέκτησαν φανατικούς πολέμιους στην Ελλάδα. Αυτό που μάλλον παραμένει άγνωστο σε πολλούς, είναι πως τα LCS είναι κατηγορία πλοίων, και όχι κλάση, καθώς το Αμερικανικό Ναυτικό έχει σε υπηρεσία δυο διαφορετικά σκαριά, τα Independence & Freedom, με το καθένα να κατασκευάζεται από διαφορετικό ναυπηγείο.

H Independence τώρα, του ναυπηγείου Austal, είναι κατασκευασμένη 100% από αλουμίνιο, ενώ η Freedom είναι από χάλυβα, με υπερκατασκευή από αλουμίνιο και κέβλαρ. Τα δυο πλοία είναι πολύ διαφορετικά σαν σχεδίαση, το τονίζουμε, αλλά αναλαμβάνουν τις ίδιες αποστολές. Ο λόγος που το Αμερικανικό Ναυτικό διάλεξε δύο ναυπηγεία και δύο ξεχωριστά μεταξύ τους σκάφη για το πρόγραμμα LCS, ήταν κυρίως για να μοιράσει το έργο στην αμυντική βιομηχανία της χώρας, καθώς προβλεπόταν να είναι πολύ μεγάλο, φθάνοντας κάπου τα 50 πλοία (τελικά παραγγέλθηκαν 35, τα 16 Freedom που ονομάζονται με “μονό” αριθμό και τα 19 Independence, που παίρνουν “ζυγή” αρίθμηση).

Βέβαια, οι αλλαγές στην ισορροπία δυνάμεων σε παγκόσμιο επίπεδο, έκαναν τις LCS και των δυο κλάσεων μη ικανοποιητικές απέναντι σε απειλές σαν το Kινεζικό Nαυτικό. Τα πλοία είχαν σχεδιαστεί σαν ταχυκίνητες μονάδες, προπομποί σε κλειστές θάλασσες για τα Arleigh Burke, αλλά τελικά έπρεπε να σταθούν απέναντι στις πάνοπλες κινεζικές αρμάδες, που δεν ήταν ο ρόλος τους. Έτσι το Αμερικανικό Ναυτικό, βλέποντας και το κόστος συντήρησης τους που ήταν υψηλό καθώς χρησιμοποιήθηκε μια -αποτυχημένη- επιλογή να την αναλαμβάνουν ιδιωτικοί εργολάβοι, συν τα προβλήματα εξέλιξης που παρουσιάστηκαν και στις δύο κλάσεις, αποφάσισει να αποσύρει σταδιακά τα πιο “παλιά” από αυτά (αλλά πρακτικά λίγων ετών), και να μετακινήσει κονδύλια στο επόμενο πρόγραμμα, αυτό των φρεγατών Constellation.

Όπως πρώτη η σελίδα μας έχει γράψει, το Πολεμικό Ναυτικό έχει ενδιαφερθεί από το 2020 για μεταχειρισμένα LCS Freedom, καθώς τα σκάφη είχαν ελάχιστη χρήση. Πλέον όμως βρισκόμαστε στο 2024, και στο ΠΝ έχει γίνει γνωστό και κατανοητό πως προϋπολογισμός για αγορά νέων πλοίων άμεσα είναι πολύ δύσκολο να υπάρξει. Έτσι, αναγκαστικά στράφηκε το 2023 σε διαπραγματεύσεις με την αμερικανική πλευρά για την εξασφάλιση 4 ως 6 πλοίων, ως μια “ενδιάμεση λύση”.

Το ΠΝ με δομημένα επιχειρήματα, πίεσε την αμερικανική πλευρά για την ταχεία και εν ενεργεία αποδέσμευση των ήδη υπηρετούντων LCS 13, 15, 17 και 19, δηλαδή των πιο νέων Freedom (έχουν ήδη αποσυρθεί τα LCS 1, 5, 7, 9). Όπου με αυτό τον τρόπο το ΠΝ εξασφάλιζε μηδενικά κόστη επανενεργοποίησης και το Αμερικανικό Ναυτικό αντίστοιχα μηδενικά κόστη απόσυρσης.

Βέβαια η απόφαση για το ποιά σκάφη τελικά θα αποσυρθούν από τις ΗΠΑ, εξετάζεται κάθε χρόνο, προτείνεται από το Ναυτικό της χώρας και εγκρίνεται από το Κογκρέσο, το οποίο μπορεί να παρέμβει και να επιβάλλει την δική του άποψη. Έτσι, τα LCS 13, 15, 17 & 19 βγήκαν από τη λίστα των μελλοντικών αποσύρσεων, και θα παραμείνουν επιχειρησιακά, καθώς φαίνεται πως έχουν λύσει τα βασικά προβλήματα τους και αποδίδουν, διατηρώντας και τη μεγάλη οροφή σκαφών που θέλει το Αμερικανικό Ναυτικό.

Από τα παραπάνω βγαίνει το συμπέρασμα πως το ΠΝ μπορεί πλέον να κοιτά μόνο τα LCS 5, 7, 9 & 11, τα οποία όμως είναι αποσυρμένα και θέλουν σημαντικό κόστος επαναφοράς σε υπηρεσία, οπότε βγαίνουν εκτός ενδιαφέροντος του. Κάτι που θα φέρει… στεναγμό ανακούφισης στους πολλούς “φίλους” τους εντός Ελλάδος.

ΕΚΤΑΚΤΟ: Το ΠΝ απορρίπτει τα LCS 5, 7, 9 και 11, επιμένει μόνο για τα LCS 13, 15, 17 και 19

Έτσι το ΠΝ θα πρέπει να κινηθεί άμεσα σε εξεύρεση άλλων λύσεων: όπου εδώ και χρόνια έχουμε δείξει και προς τις LCS Independence. Εδώ όμως, το ΠΝ, που τις εξέτασε επισταμένα το 2023, ήταν εξαιρετικά επιφυλακτικό λόγω της αλουμινένιας κατασκευής τους.

Συγκεκριμένα τα Independence σε αμερικανική υπηρεσία έχουν παρουσιάσει ένα μεγάλο πρόβλημα, με ρηγματώσεις στο κύτος, οι οποίες δεν κρίθηκαν επικίνδυνες για το σκάφος αλλά σίγουρα απαιτούν επισκευή. Το ζήτημα δεν είναι άγνωστο, παρουσιάζεται σε σκάφη που έχουν κατασκευαστεί από αλουμίνιο, και μετά η επισκευή είναι δαπανηρή και θέλει εξειδικευμένο προσωπικό. Για το πρόβλημα βρέθηκε λύση με ενίσχυση της δομής σε συγκεκριμένα σημεία η οποία εφαρμόστηκε στα τελευταία σκάφη της κλάσης που ήταν υπό κατασκευή και μάλλον θα μπει και σε όσα είχαν παραχθεί ήδη.

Παρόλα αυτά παραμένουν σε πολύ καλή κατάσταση, και με ελάχιστα χρόνια χρήσης. Επίσης, δεν έχουν κάποιο μηχανολογικό θέμα, αλλά το Αμερικανικό Ναυτικό δεν είναι πολύ ικανοποιημένο από το σύστημα διαχείρισης μάχης ICMS, που ουσιαστικά ένα αμερικανοποιημένο Tacticos. Το οποίο όμως Tacticos, είναι το πλέον διαδεδομένο CMS στο δικό μας Πολεμικό μας Ναυτικό!

Ποια πλοία θα αποσύρει το Αμερικανικό Ναυτικό – τι γίνεται με τις LCS για την Ελλάδα;

Αυτή τη στιγμή διαθέσιμα τέτοια σκάφη, είναι το αποσυρμένο LCS 2, USS Independence (το πρώτο του τύπου), που όμως δεν μας ενδιαφέρει καθώς ήταν και “δοκιμαστικό” της όλης κλάσης. Στην ίδια κατηγορία ανήκει και το επόμενο, επίσης αποσυρμένο, LCS 4, USS Coronado. Το Αμερικανικό Ναυτικό όμως έχει αποφασίσει την απόσυρση άλλων δύο, που τώρα υπηρετούν, του LCS 6, USS Jackson, και του LCS 8, USS Montgomery, ενώ θα ακολουθήσουν και άλλα.

Θα είναι λοιπόν δόκιμο το ΠΝ να εξετάσει και αυτά τα πλοία, που είναι ακόμη σε υπηρεσία, ως ενδιάμεση λύση. Όπου αν γίνει αποδεκτό το θέμα της αλουμινένιας κατασκευής (δηλαδή της ειδικής συντήρησης που θα απαιτούν), έχουν τα εξής πλεονεκτήματα:

  1. Φέρουν προωστήριο σκεύος με αεριοστροβίλους LM2500 και ντιζελοκινητήρες MTU, δηλαδή κινητήρες που γνωρίζει καλά το ΠΝ από τις ΜΕΚΟ200ΗΝ.
  2. Έχουν όπως είπαμε ένα “αμερικανοποιημένο” Tacticos.
  3. Το αλουμινένιο σκάφος πλεονεκτεί σε περιβάλλοντα με νάρκες, όπου το πλοίο μπορεί να επιχειρεί πιο “ελεύθερα”, ενώ θα μπορεί ίσως να αναλάβει και προωθημένη αποναρκοθέτηση.
  4. Μπορεί να προσνηωθεί ελικόπτερο CH-47D Chinook στο πολύ μεγάλο ελικοδρόμιο τους, κάτι που σημαίνει πως μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο σε επιχειρήσεις ειδικών δυνάμεων. Ενώ υπάρχει και ένα τεραστίων διαστάσεων “αμπάρι” κάτω από το ελικοδρόμιο, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για μεταφορά μεγάλου πολεμικού φόρτου και μονάδων.
  5. Οι δυνατότητες εξέλιξης του πλοίου είναι αξιόλογες, ήδη σε αμερικανική υπηρεσία τα σκάφη παίρνουν αντιπλοϊκούς πυραύλους NSM, ενώ ίσως θα μπορούν να δεχθούν και εκτοξευτές Mk41 για αντιαεροπορικούς πυραύλους (έχει δοκιμαστεί μέχρι και εκτοξευτής σε “κιβώτιο” στο ελικοδρόμιο).

ΕΞΕΛΙΞΗ: Αναβάθμιση των LCS στο Αμερικανικό Ναυτικό, πύραυλοι NSM, νέοι ρόλοι και σε “επικίνδυνες” αποστολές

Βέβαια, πρέπει να ξαναγράψουμε πως οι Independence, όπως και οι Freedom, θα είναι μια λύση ανάγκης, προκειμένου το ΠΝ να καταφέρει να παραμείνει σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο αριθμών. Μια διερεύνηση της πιθανότητας απόκτησης τους, που  θα υπολογίσει τους όποιους συμβιβασμούς συντήρησης, ίσως αξίζει, ώστε να συμπληρώνουν -και με αναβάθμιση όπλων – τις τις Ομάδες Μάχης του ΠΝ για αρκετά χρόνια.

LCS κλάσης Independence βάλλει πύραυλο SM-6 με φορητό εκτοξευτή Mk70

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Κλάση Constellation για το ΠΝ: 5+1 κρίσιμα στοιχεία που ίσως δεν γνωρίζετε

Η κλάση φρεγατών του Αμερικανικού Ναυτικού Constellation, είναι ίσως το πιο χιλιοειπωμένο θέμα στο χώρο της Άμυνας στην Ελλάδα, από την εποχή της διαβόητης...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Μπορούμε να πάμε τώρα σε Ευρωκορβέτες αντί για Gowind/FCX-30!

Όταν έγινε η αγορά των 3 φρεγατών FDI HN στο Πολεμικό Ναυτικό (αντί 4 συν "ενδιάμεση λύση" μεταχειρισμένων σκαφών συν τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -