6.5 C
Athens
Τετάρτη, 12 Φεβρουαρίου, 2025
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣ"Οι Αξιωματικοί του ΠΝ μπορούν και παίρνουν τις σωστές αποφάσεις", (Εισηγήσεις NavalDefence...

“Οι Αξιωματικοί του ΠΝ μπορούν και παίρνουν τις σωστές αποφάσεις”, (Εισηγήσεις NavalDefence Forum, Δ. Δάφνης, CEO Aeroservices SA)

Ακολουθεί η τοποθέτηση του κ. Δάφνη, στο Naval Defence Forum, στο session της Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας

Κύριε Καραϊωσηφίδη σας συγχαίρω για τη εξαιρετική σας πρωτοβουλία και σας ευχαριστώ για τη δυνατότητα που μου δίνετε για την εκφορά δημοσίου λόγου.

Τα χρονικά πλαίσια που έχουν τεθεί δεν είναι τόσο μεγάλα για να αναπτύξει κανείς πολύ σημαντικές ιδέες. Θα ήθελα να σταθώ σε δυό-τρία πράγματα που έχουν να κάνουν κυρίως με την νοοτροπία ανάθεσης τεχνικών έργων στην Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία -και στην ιδιωτική και στην κρατική- στις αδυναμίες, τις εν γενείς αδυναμίες που παρουσιάζει η αμυντική βιομηχανία στην Ελλάδα και κατά την αποψή μου, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μπορεί να είναι η λύση στα προβλήματα αυτά.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: 2ο ελικόπτερο S-70B6 μπήκε για συντήρηση, προς απόλυτη αποκατάσταση διαθεσιμοτήτων

Είναι γεγονός ότι στα δέκα χρόνια της κρίσης που περάσαμε έχουν μειώσει πάρα πολύ τη δραστηριότητα της λεγόμενης αμυντικής βιομηχανίας αλλά και της βιομηχανίας γενικότερα. Βιομηχανία η οποία είχε εν γενή προβλήματα τα οποία για να τα αναλύσει κανείς, θα πρέπει να ανατρέξει στη σωρία του ελληνικού έθνους, τουλάχιστον στην νεότερη μορφή του, δηλαδή από το 1821 και μετά, στα τελευταία διακόσια χρόνια, όπου μια πολύ γρήγορη ανάλυση θα δει ότι δυστυχώς η χώρα βγήκε από μια κατοχή από την Οθωμανική αυτοκρατορία 400 ετών, χωρίς να έχει περάσει μέσα από την φεουδαρχική ανάπτυξη και φυσικά δεν υπήρξε ούτε η βιομηχανική επανάσταση που υπήρξε στη δύση.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Το πρώτο S-70B6 του ΠΝ ξεκινά τις διαδικασίες συντήρησης και επαναφοράς σε πτητική κατάσταση σε εταιρεία στην Ελλάδα

Η απουσία αυτής της βιομηχανικής επανάστασης και του διαφωτισμού που πέρασε η δυτική Ευρώπη την εποχή εκείνη, έχει δημιουργήσει μια ιδιαίτερη κατάσταση για την ελληνική βιομηχανία ή για την ελληνική κοινωνική πραγματικότητα. Αυτή η διάσταση είναι διαφορετική, γιατί ακόμα και η τουρκοκρατία, δεν ήταν μια κλασσική δυτικοευρωπαϊκή φεουδαρχία. Ήταν περισσότερο στηριγμένη στην πατριαρχία και στην οικογενειοκρατία. Αυτό το πράγμα λοιπόν πέρασε διαμπερώς και τα τελευταία διακόσια χρόνια δημιουργώντας μια κατάσταση πατριαρχικής νοοτροπίας στην ελληνική κοινωνία, πράγμα που έχει βοηθήσει στην ανάπτυξη ενός υπέρμετρου κρατισμού, διότι ο κρατισμός ήταν ο μοναδικός τρόπος αντιμετώπισης των προβλημάτων.

Αν συνδυάσει κανείς και την έλευση στα μεγάλα αστικά κέντρα μεγάλων αγροτικών πληθυσμών, όχι για να πάρουν μέρος στη βιομηχανική επανάσταση, όχι για να πάρουν μέρος στη βιομηχανική ανάπτυξη, όχι για να γίνουν βιομηχανικοί εργάτες, αλλά για να στελεχώσουν τον κρατικό μηχανισμό, σε συνέχεια σε συνλειτουργία με τα κόμματα, θα δει κανείς ότι έχει αναπτυχθεί ένας κρατισμός, ο οποίος δυστυχώς και σήμερα διέπει τον τρόπο σκέψης, τη λειτουργία της σημερινής κοινωνίας αλλά και του κοινωνικού και του πολιτικού εποικοδομήματος.

ΑΠΟΨΗ: Γιατί το ΠΝ έγραψε ιστορία με το πρώτο S-70B6 που μπαίνει για συντήρηση. Σε 42 μέρες στον αέρα!

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, να μην μπορεί να λειτουργήσει ορθολογικά, να μην μπορεί η ελληνική βιομηχανία να γίνει κατανοητή και από τους δυτικούς συμμάχους μας, είτε αυτοί είναι Ευρωπαίοι, είτε είναι Αμερικανοί, είτε είναι Ασιάτες και να υπάρχει στο ελληνικό γίγνεσθαι γενικά η άποψη ότι οτιδήποτε είναι καλό θα πρέπει να γίνεται μέσα από το κράτος. Οτιδήποτε το κράτος θα πρέπει να αναθέτει θα πρέπει να το αναθέτει σε κρατική βιομηχανία. Δεν λέω οτι δεν θα πρέπει να υπάρχει κρατική βιομηχανία, αλλά θα πρέπει να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στην κρατική βιομηχανία και στην ιδιωτική βιομηχανία. Το γεγονός ότι ένα μεγάλο κομμάτι των έργων της άμυνας έχει οδηγηθεί μέσα από τα λεγόμενα ΑΩ στην κρατική βιομηχανία, έχει αποδυναμώσει και την ιδιωτική βιομηχανία με αποτέλεσμα σήμερα και η κρατική και η ιδιωτική αμυντική βιομηχανία να έχουν συρρικνωθεί πάρα πολύ, να είναι ελάχιστες οι εξαιρέσεις, που με ευχαρίστηση ακούει κανείς, πλην όμως δεν είναι το γενικό περιβάλλον.

Το γενικό περιβάλλον αυτό πρέπει να δημιουργηθεί. Πρέπει να υπάρξει βιομηχανική επανάσταση, έστω και αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα. Για να υπάρξει αυτό το πράγμα θα πρέπει να υπάρξει η κατανόηση από όλες τις πλευρές, και από την πλευρά των κυβερνητικών δυνάμεων, των πολιτικών κομμάτων, του πολιτικού εποικοδομήματος αλλά και του (51:36) τομέα της βιομηχανίας και ιδιαίτερα της αμυντικής βιομηχανίας, σε ότι θα πρέπει να υπάρξει συναντίληψη πραγμάτων. Θα πρέπει να υπάρξει η συναντίληψη οτι θα πρέπει το κράτος να απευθύνεται στην βιομηχανία είτε αυτή είναι κρατική είτε είναι ιδιωτική με στόχο να αναπτύξει τις δικές του δυνάμεις μέσα στη χώρα.

80 εκ. δολάρια για τη συντήρηση και εκσυγχρονισμό των ελικοπτέρων S-70B6 του ΠΝ, θα συνοδεύουν για πολλά χρόνια τα “Romeo”

Δυστυχώς αυτό το πράγμα δεν το έχουμε δει. Η νομοθέτηση διαφόρων νομοθετημάτων δεν έχει δώσει λύση. Η επίκληση το ότι μας φταίει ο Α’ νόμος ή ο Β΄νόμος δεν έχει οδηγήσει στη λύση των προβλημάτων. Είναι γεγονός ότι υπάρχει πολυνομία, είναι γεγονός ότι ένας νόμος αντίκειται στον άλλον, όμως αυτοί οι νόμοι δεν εμπόδισαν μια σειρά από επιχειρήσεις να γίνουν δυναμικές, κερδοφόρες και να ασχοληθούν και με εξαγωγική δραστηριότητα και όχι μόνο στην Ελλάδα. Δεν είναι το πρόβλημα λοιπόν η νομοθεσία, δεν είναι το πρόβλημα οι νόμοι, δεν είναι το πρόβλημα οι ποσοστώσεις, το αν θα πρέπει να έχουμε ένα Χ ποσοστό συμμετοχής στην οποιαδήποτε  αμυντική δραστηριότητα.

Ο στόχος είναι λοιπόν, να υπάρξουν όχι ποσοστώσεις, αλλά ηγεσίες. Με τους ίδιους νόμους, είδαμε σε συγκεκριμένα πράγματα θέσεις να υλοποιούνται, προγράμματα να υλοποιούνται και με τους ίδιους ακριβώς νόμους σε άλλους τομείς να μην μπορούν να υπάρξουν προγράμματα. Είδαμε όπλα των ενόπλων δυνάμεων να κάνουν τέσσερα και πέντε και δέκα χρόνια διαγωνισμούς χωρίς να έχουν τελεσφορήσει, και είδαμε άλλα όπλα να είναι σε θέση μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα να δώσουν λύσεις. Ένα φωτεινό παράδειγμα σε αυτή την κατεύθυνση, το οποίο πιστεύω ότι είναι φάρος για το πως πρέπει να κινηθούν τα πράγματα, είναι ένα παράδειγμα το οποίο είχε λειτουργήσει, άσχετα με το αν υπάρχουν ή δεν υπάρχουν λεφτά, αλλά με την επίδειξη ηγεσίας  είναι το πολεμικό ναυτικό.

Με το πολεμικό ναυτικό συνεργαζόμαστε από 1993 με τη Aeroservices -περισσότερο με εμπορική δραστηριότητα- και τα τελευταία χρόνια και με άλλες μορφές δραστηριοτήτων που θα σας τις αναπτύξω σύντομα. Στην διαδικασία, ιδίως των τελευταίων 5 χρόνων διαπιστώσαμε οτι το πολεμικό ναυτικό είχε τη δυνατότητα να πάρει αποφάσεις. Οι αποφάσεις αυτές αφορούσαν τα υποβρύχια. Όταν έβλεπαν οτι τα υποβρύχια αυτά θα μπορούσ να μείνουν για αιώνες στην επιφάνεια χωρίς να λειτουργήσουν. Αποφάσεις που έπρεπε να παρθούν γρήγορα για να λύσουν το πρόβλημα της εκπαίδευσης των χειριστών των αεροπλάνων ναυτικής υποστήριξης Ρ-3 ORION.

Προχώρησαν λοιπόν σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, η εταιρία μας ανέλαβε την εκπαίδευση των αξιωματικών του πολεμικού ναυτικού -τα τελευταία τέσσερα χρόνια υπολοιούμε αυτό το έργο- και είχαμε και την ευκαιρία να διαπιστώσουμε το ποιόν των νέων αυτών ανθρώπων, των αξιωματικών του πολεμικού ναυτικού, οι οποίοι έχουν εξαιρετικές επιδόσεις, αρίστευσαν και διέπρεψαν στις εξετάσεις, -είτε αυτές ήταν στο ελληνικό Υπουργείο μεταφορών, είτε ήταν στο εξωτερικό- και μετέπειτα έδειξαν τις δυνατότητές τους στην μετεκπαιδευσή τους επί του τύπου του αεροπλάνου τύπου ORION στην Αμερική. Αποδεικνύοντας ότι το υλικό υπάρχει, το υλικό είναι άριστο, οι άνθρωποι είναι εξαίρετοι αξιωματικοί, από τους ανθρώπους που θα ήθελε καθένας στον ιδιωτικό τομέα να έχει συνεργάτες.

Και πλέον αυτού, το τελευταίο παράδειγμα ήταν της αναγκαιότητας της τεχνικής υποστήριξης του στόλου των ελικοπτέρων του πολεμικού ναυτικού, των S-70 Bravo και των S-70 Bravo 6, όπου στα πλαίσια της αναγκαιότητας ανανέωσης του στόλου αυτού με την προμήθεια τελευταίας τεχνολογίας ελικοπτέρων ΜΗ-60 ROMEO εξανάγκασε ουσιαστικά την κατασκευάστρια εταιρία να βρει ελληνική εταιρία, του ιδιωτικού τομέα μάλιστα, η οποία να αφαιρεί τα εχέγγυα και τις προϋποθέσεις ενός αμιγώς ιδιωτικού οργανισμού, να βρει λοιπόν τέτοιο οργανισμό, ο οργανισμός αυτός υποχρεωτικά θα έπρεπε να ήταν ελληνικός και να τον βοηθήσει να αναπτύξει περεταίρω τις δραστηριότητες της εθνικής υποστήριξης του πολεμικού ναυτικού.

Οι αποφάσεις λοιπόν είναι αυτές οι οποίες ξεχώριζαν το πολεμικό ναυτικό στο να έχει βρει λύσεις. Υπάρχουν αντίστοιχες τουρκικές όπου -όπως προανέφερα- υπάρχουν διαγωνισμοί του ελληνικού δημοσίου που «τρέχουν» τα τελευταία πέντε με εφτά χρόνια χωρίς να έχουν τελεσφορήσει.

Η διαφορά λοιπόν είναι, όχι στο αν υπάρχουν χρήματα ή όχι, αλλά στο αν υπάρχουν ηγεσίες ικανές να παίρνουν αποφάσεις ή όχι. Δεν είναι στραβός ο γυαλός, μάλλον κάποιοι στραβά αρμενίζουν. Η υπόθεση λοιπόν για εμένα είναι πάρα πολύ απλή. Θα πρέπει πατώντας πάνω σε παραδείγματα που έχουν αποδείξει ότι λειτουργούν, σε αποφάσεις που έχει πάρει πρόσφατα το πολεμικό ναυτικό να κινηθούν και τα άλλα όπλα, να κινηθεί και η ελληνική κυβέρνηση, προκειμένου να παρθούν αποφάσεις και να μην υπάρξει στο μέλλον ούτε μία προμήθεια των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων, που να μην υπάρχει πρόγραμμα τεχνικής υποστήριξης, που να μην υπάρχει follow on support (που όπως το λένε στο χωριό μου), να μην υπάρξει πρόγραμμα στο οποίο να μην υπάρξει ανάμειξη ελληνικής εταιρίας ή ελληνικών εταιριών. Αν δεν υπάρξει αυτό, δεν υπάρχει περίπτωση να επιβιώσει αμυντική βιομηχανία στη χώρα. Είναι μονόδρομος.

Αντίστοιχες αποφάσεις έχουν πάρει και άλλοι οργανισμοί, κρατικοί οργανισμοί στην Ελλάδα. Δεν είναι τυχαίο ότι η εταιρία μας πάλι, όντας ανάδοχος τεχνικής υποστήριξης ελικοπτέρων της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος, τα τελευταία δέκα χρόνια επιτυγχάνει διαθεσιμότητα στις τάξεις σχεδόν του 100%. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, η Ελληνική Αστυνομία και το πυροσβεστικό Σώμα έχουν διαθέσιμα το σύνολο των ελικοπτέρων τους, όπως είδαμε πρόσφατα και στη φωτιά που προέκυψε στην Άνδρο.

Αυτός ο μονόδρομος λοιπόν θα πρέπει να γίνει αντιληπτός από όλες τις δυνάμεις -κυβερνητικές και μη- και από τη λεγόμενη αμυντική βιομηχανία. Αν δεν υπάρξει η λογική, η συμφωνία σε επίπεδο ηγεσίας, να αναμιγνύονται ελληνικές εταιρίες σε όλη τη διαδικασία της τεχνικής υποστήριξης των υπαρχόντων συστημάτων και των νέων προμηθειών, η ελληνική αμυντική βιομηχανία θα συρρικνωθεί ακόμη περισσότερο.

Η γνώμη μου λοιπόν είναι, ότι θα πρέπει σε αυτή την κατεύθυνση να κινηθούμε, η βιομηχανία δε χτίζεται από τη μία μέρα στην άλλη, δεν πατάς ένα κουμπί και γίνεται βιομηχανία, η εταιρία μας προκειμένου να μπορεί να ανταπεξέρχεται σε τόσο εμπορικά προγράμματα, τα οποία απαιτούν –όχι μόνο υψηλή τεχνολογία- αλλά πολύ σημαντικές επενδύσεις. Απαιτείται πολύ μεγάλος χρόνος. Απαιτούνται δεκαπενταετίες ή και εικοσαετίες για να μπορέσει κανείς να σταθεί στα πόδια του σαν βιομηχανία, ακόμα και αν δεν είναι αμυντική. Άρα λοιπόν θα πρέπει να επενδύσουμε χρόνο, θα πρέπει να επενδύσουμε ενέργεια και χρήμα σε αυτή την κατεύθυνση. Και η κατεύθυνση είναι το να ξεκινήσουμε από την παροχή τεχνικής υποστήριξης των υπαρχόντων συστημάτων, πράγμα που θα μας δώσει τη δυνατότητα να καλλιεργήσουμε εκείνο το περιβάλλον μέσα από το οποίο θα μπορέσουμε αύριο να κατασκευάσουμε περισσότερα πράγματα.

Η λογική οτι μπορούμε να κατασκευάζουμε και διαστημόπλοια, δυστυχώς ή ευτυχώς δεν μπορεί να περπατήσει και δεν γίνεται πιστευτή ούτε από τους  ψελλούς συνεργάτες μας. Αυτή η λογική λοιπόν την οποία θα πρέπει να προχωρήσει η ελληνική αμυντική βιομηχανία αλλά και η εκάστοτε κυβέρνηση θα πρέπει να κατευθύνει τις δυνατότητες. Είναι γεγονός ότι μια μεγάλη προμήθεια ίσως η μεγαλύτερη του πολεμικού ναυτικού όπως είναι αυτή της επερχόμενης ναυπήγησης των φρεγατών θα δώσει δυνατότητες, επειδή είναι τεράστιο το έργο και πολυσχιδές το έργο, θα δώσει τεράστιες δυνατότητες σε πολλές βιομηχανίες διαφορετικών κλάδων συμπεριλαμβανομένης της Aeroservices, που ασχολούμεθα με το κομμάτι των πτητικών, το κομμάτι των ελικοπτέρων, των φρεγατών. Όμως υπάρχει πολύ μεγάλη γκάμα δραστηριοτήτων, στις οποίες σε όλες θα πρέπει να υπάρξει συμμετοχή ελληνικής εταιρίας, έστω και αν αυτή είναι η ελάχιστη δυνατή, γιατί μόνον έτσι θα μπορέσει να αποκτηθεί η σχετική τεχνογνωσία και να εμπεδωθεί η τεχνογνωσία αυτή, ώστε να αποτελέσει και εφαλτήριο για πολύ περισσότερα πράγματα.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για το χρόνο

1 ΣΧΟΛΙΟ

Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
TKO
TKO
3 years ago

“Αυτό το πράγμα λοιπόν πέρασε διαμπερώς και τα τελευταία διακόσια χρόνια δημιουργώντας μια κατάσταση πατριαρχικής νοοτροπίας στην ελληνική κοινωνία, πράγμα που έχει βοηθήσει στην ανάπτυξη ενός υπέρμετρου κρατισμού, διότι ο κρατισμός ήταν ο μοναδικός τρόπος αντιμετώπισης των προβλημάτων.”
Και τελικά πόσες λεσβίες χρειάστηκαν για να λυθεί το πατριαρχικό “πρόβλημα”; Για να ξέρουμε δηλαδή.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Αναβάθμιση φρεγατών ΜΕΚΟ: Τώρα θυμηθήκαμε να κάνουμε οικονομία;

Το Πολεμικό Ναυτικό της Ελλάδας (ΠΝ) αντιμετωπίζει μια πρωτοφανή πρόκληση στον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ. Όπου ο αρχικός σχεδιασμός είχε ξεκινήσει πριν από το...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΕΞΕΛΙΞΗ: Το US Navy έχει πλέον επιχειρησιακό και δοκιμασμένο όπλο laser

Το Κέντρο Αντιμετώπισης Απειλών (CCM) του Αμερικανικού Ναυτικού, αποκάλυψε νέες λεπτομέρειες σχετικά με τις δοκιμές του συστήματος High Energy Laser with Integrated Optical Dazzler...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -