Η ελληνική απόφαση για αγορά 3 φρεγατών FDI/Belharra συνεπάγεται -τουλάχιστον κατά τη δική μας αντίληψη- και μια σημαντική προσπάθεια να αποκομίσουμε από το συγκεκριμένο οπλοσύστημα το μέγιστο των δυνατοτήτων του (άλλωστε μιλάμε για σκάφος ενός δις ευρώ που δεν μπορεί να μείνει στο “περίπου” από πλευράς αξιοποιήσης), ώστε να χτιστεί και το αντίστοιχο οικοσύστημα στο Πολεμικό μας Ναυτικό. Μια λοιπόν από τις ιδιαιτερότητες της FDI, σε αρχικά γαλλικό πλαίσιο, είναι ότι σχεδιάζεται να εξοπλιστεί πέρα από το οργανικό επανδρωμένο ελικόπτερο της, και με ένα μη επανδρωμένο και συγκεκριμένα το Airbus VSR700.
Το τελευταίο έχει επιλεγεί από το Γαλλικό Ναυτικό για παραδόσεις από το 2028 και μετά, όπου προορίζεται να εξοπλίσει το σύνολο των φρεγατών FDI και FREMM, στο πρόγραμμα SDAM (Système de Drone Aérien pour la Marine), δηλαδή για ένα drone ναυτικής συνεργασίας. Το πρόγραμμα εξελίσσεται από το 2017 και το VSR700 ως πρωτότυπο ήδη κάνει δοκιμαστικές πτήσεις. Φέτος έφθασε τους 60 κόμβους σε ταχύτητα (στόχος είναι οι 100+) ενώ το 2022 θα ξεκινήσουν και οι δοκιμές εν πλω.
Βάση του VSR700 είναι ένα μικρό γαλλικό διθέσιο ελικόπτερο, το Cabri G2 της εταιρίας Guimbal, κατασκευασμένο από συνθετικά υλικά με μήκος 6,3 μέτρα, ύψος 2,37 (με τον έλικα) και πλάτος 1,24. Το ελικοπτεράκι αυτό έχει κάνει αρκετές πωλήσεις διεθνώς, οπότε η Airbus το εξέλιξε στο μη επανδρωμένο VSR700.
Τι προσφέρει το VSR700; Ως ελαφρύ μη επανδρωμένο ελικόπτερο παρατήρησης και στοχοποίησης με μέγιστο βάρος απογείωσης κοντά στα 700-800 κιλά, έχει ωφέλιμο φορτίο τα 100 και ικανότητα να πετά για 10 ώρες συνεχώς έως 100 ναυτικά μίλια μακριά και σε υψόμετρο έως 15.000 πόδια. Βασικός φόρτος θα είναι ηλεκτροοπτικά και ραντάρ οπότε θα παρέχει στο πλοίο του μια σημαντικά μεγαλύτερη εικόνα τακτικής κατάστασης με ικανότητα ελέγχου απομακρυσμένων στόχων-περιοχών, χωρίς να χρειάζεται η φρεγάτα να κινηθεί προς τα εκεί και δυνητικά να βρεθεί και εκτεθειμένη.
Οι ρόλοι που μπορεί ένα τέτοιο ελικόπτερο να αναλάβει είναι πάρα πολλοί, από έρευνα, έλεγχο αλιείας και θαλασσίων συνόρων, στοχοποίηση πλοίων επιφανείας και παράκτιων εγκαταστάσεων, αναμετάδοσης τηλεπικοινωνιών, παροχή δεδομένων σε άλλες πλατφόρμες, θαλάσσιες, εναέριες αλλά και εδάφους (π.χ. μια ομάδα ειδικών δυνάμεων που αποβιβάζεται σε νησίδα θα μπορεί να έχει εικόνα από ένα τέτοιο ελικόπτερο) κ.ο.κ. Σε επόμενο στάδιο το ελικόπτερο μπορεί να φέρει και παρεμβολείς, ένα ελαφρύ οπλικό φορτίο όπως κατευθυνόμενες ρουκέτες και πυραύλους, ηχοσημαντήρες, ή ακόμη και να δρα ως μεταφορικό, μετακινώντας κρίσιμα υλικά μεταξύ πλοίων και ομάδων κρούσης.
Οι ανταγωνιστές του VSR700 είναι αυτή τη στιγμή κυρίως δύο. Το παλαιότερο αμερικανικής προέλευσης MQ-8B Fire Scout της Northrop Grumman, το οποίο όμως είναι πιο ογκώδες και βαρύ, αλλά έχει μεγαλύτερη ικανότητα μεταφοράς φορτίου (έως 300 κιλά) το οποίο έχει δει και πολεμική χρήση στο Αφγανιστάν (παραδόξως σε καθήκοντα επιτήρησης αλλά στην ξηρά…), όπως και το πιο νέο S-100 της αυστριακής Schiebel που έχει ήδη μεγάλο πελατολόγιο και το έχει δοκιμάσει και το δικό μας Ναυτικό. Αυτό είναι όμως μικρότερο από το VSR700, με ωφέλιμο φορτίο 50 κιλά και συνολικό βάρος τα 200.
ΒΙΝΤΕΟ: Οι δοκιμές του UAS Camcopter S-100 στη φρεγάτα “ΑΙΓΑΙΟΝ”
Έτσι το VSR700 εμφανίζεται ως μια «μέση» επιλογή και πιο σύγχρονη καθώς εξελίσσεται τώρα, η οποία μπορεί να ταιριάξει όχι μόνο σε φρεγάτες, αλλά και σε πιο μικρά σκάφη με υποδομή ελικοδρομίου όπως κορβέτες και περιπολικά προσφέροντας όσα περιγράψαμε παραπάνω.
Θα άξιζε το Πολεμικό μας Ναυτικό να «κοιτάξει» το VSR700; Η εκτίμηση μας είναι πως «ναι» καθώς όπως είπαμε αυτό προορίζεται για τις γαλλικές FDI οπότε θα είναι πλήρως ενσωματωμένο σε αυτές, από πλευράς επικοινωνιών, συνεργασίας με το σύστημα μάχης κ.ο.κ. και βέβαια από πλευράς φιλοξενίας και υποστήριξης εντός του πλοίου.
Σε κάθε περίπτωση είναι δεδομένο πως κάθε πλοίο του Ναυτικού από φρεγάτα έως περιπολικό, οφείλει πλέον να έχει ένα UAV, τέτοιου μεγέθους είτε μικρότερα όπως το S-100 (ενώ υπάρχουν πολλές ακόμη επιλογές κάθετης απογείωσης σε χαμηλότερα “κυβικά”, ακόμη και από το εμπόριο). Καθώς αποτελούν μια πολύ αποτελεσματική λύση βελτίωσης της ικανότητας «αντίληψης» άρα και της μαχητικότητας του σκάφους, χωρίς κίνδυνο προσωπικού και πλοίου, με δυσκολία στον εντοπισμό τους και με τεράστιο όφελος σε σχέση με την αρχική επένδυση.
Νέες δυνατότητες για το Μη Επανδρωμένο Αεροσκάφος V-Bat VTOL