31.2 C
Athens
Πέμπτη, 12 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΟΠΛ. ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝBIG SHIPS AT BAY – Η επιστροφή: Κλάση αντιτορπιλικών “Asahi”

BIG SHIPS AT BAY – Η επιστροφή: Κλάση αντιτορπιλικών “Asahi”

Πρόκειται για μια κλάση σκαφών Ανθυποβρυχιακού πολέμου (στο εξής ASW) που αριθμεί δύο μόνο πλοία στο πρόγραμμα της Ιαπωνικής Ναυτικής Δύναμης Αυτοάμυνας (JMSDF).

Η κλάση βασίζεται στην προηγούμενη κλάση αντιτορπιλικών γενικού ρόλου “Akizuki”, 4 πλοία από την οποία ναυπηγήθηκαν από την Mitsubish Heavy Industries στο Ναγκασάκι μεταξύ 2009-2012. Η κλάση “Asahi” στηρίχθηκε στο ίδιο κύτος αλλά αποτελεί βελτίωση ενσωματώνοντας εντελώς νέο σύστημα πρόωσης και διαφορετική σύνθεση ηλεκτρονικών συστημάτων.

Τα βασικά χαρακτηριστικά τους είναι:
Εκτόπισμα: 5.100 τόνοι
Μήκος: 151 μέτρα
Πλάτος: 18,3 μέτρα
Βύθισμα: 5,4 μέτρα
Πλήρωμα: 230

Οι δύο αδελφές κλάσεις σε άμεση σύγκριση. Εξ ευωνύμων το αντιτορπιλικό Α/Υ Πολέμου ‘Asahi’ (με αριθμό 119) και δεξιά το αντιτορπιλικό Α/Α πολέμου περιοχής ‘Akizuki’ (με αριθμό 19). Προσέξτε τον κοινό εξοπλισμό ραντάρ FCS-3A radar arrays (πιθανώς C και X band και την ανάστροφη τοποθέτησή τους σε κάθε πλοίο (φωτ. @tamotaro)

Το προωστήριο συγκρότημα συνδυάζει ηλεκτρική και ντίζελ κίνηση με αέριο (Combined Diesel-Electric And Gas – CODLAG), παρόμοιο σύστημα με την πρόωση των φρεγατών Type 23 του βρετανικού και των φρεγατών F-125 του γερμανικού ναυτικού αλλά και των ιταλικών FREMM. Η χρήση των δύο αεριοστροβίλων GE LM2500 (γνώριμους στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό από την κλάση φρεγατών “Ύδρα”) με ισάριθμους ηλεκτροκινητήρες Rolls Royce 2.5 MW/3. 400 hp εξασφαλίζει μέγιστη ταχύτητα 30 κόμβων.

Το “πακέτο” ηλεκτρονικών αποτελείται από βελτιωμένες εκδόσεις των συστημάτων που φέρουν τα αντιτορπιλικά “Akizuki”:

Βασικό ατού είναι η χρήση ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών ενεργούς ηλεκτρονικής σάρωσης νιτρικού γαλλίου ( GaN-AESA gallium nitride – active electronically scanned array) τύπου FCS-3A. Το “Asahi” είναι το πρώτο πλοίο του ιαπωνικού ναυτικού που φέρει τόσο εξελιγμένο ραντάρ και το δεύτερο στον κόσμο (με πρώτη την γερμανική φρεγάτα F125 με το TRS-4D) με 4 κεραίες της C-band και 4 της X-band για ολόπλευρη κάλυψη. Τα “αδελφά” πλοία “Akizuki” φέρουν επίσης ραντάρ FCS-3A αλλά η προσθήκη του GaN υπόσχεται εξαιρετικά βελτιωμένη απόδοση υπό το πρίσμα ενσωμάτωσης νέας τεχνολογίας πυραύλων ιαπωνικής ανάπτυξης. Ο προσανατολισμός του πλοίου στον ASW συμπληρώνεται με την χρήση σόναρ γάστρας OQQ-24 και ποντιζόμενου σόναρ OQR-4.

Ο οπλισμός αποτελείται από αμερικανικής τεχνολογίας όπλα που υπηρετούν στην JMSDF:

– 1x Mk 45 των 5 ιντσών
– 2×4 πυραύλους Επιφανείας-Επιφανείας Type 90 (οι τελευταίοι αντικαθιστούν τους Harpoon σε υπηρεσία με το ιαπωνικό ναυτικό ξεπερνώντας τους κατάτι σε επιδόσεις. Από το 1992 η JMSDF έχει αποκτήσει 384 πυραύλους για χρήση από αεροσκάφη, πλοία και παράκτιες πυροβολαρχίες).
Mk 41 VLS με 32 κελιά για ESSM, VL-ASROC
– 2 × Phalanx Block1B CIWS των 20 mm
– 2×3 τορπιλοσωλήνες HOS-303 324 mm
– Αντίμετρα τορπιλών
– Ελικοδρόμιο και υπόστεγο φιλοξενίας για ένα SH-60K

Το DD-119 “Asahi” παραδόθηκε τον Μάρτιο του 2018 ενώ το δεύτερο, το DD-120 “Shiranui” τον Φεβρουάριο του 2019. Γιατί μόλις δύο; Η JMSDF αποτελεί -όπως υποδηλώνει και το αρκτικόλεξο- “δύναμη αυτοάμυνας”. Η χώρα συντηρεί τις ικανότητες του στόλου της ισορροπώντας μεταξύ δύο αντίρροπων αρχών-το ότι η Ιαπωνία οφείλει στο ιστορικό της πεπρωμένο να έχει πλοία στη θάλασσα για την υπεράσπισή της, ώστε να μην ξαναζήσει το “όνειδος του 1853” * ενώ από την άλλη να τηρεί τη μεταπολεμική συνταγματική δέσμευση Ουδετερότητας αποφεύγοντας οπλισμό ιδιαίτερα επιθετικό (υπερηχητικά βλήματα, πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς).

Έκτοτε, έμφαση δίνεται στη διατήρηση της τεχνολογικής υπεροχής. Από το 1956 ως σήμερα η JMSDF έχει εντάξει 16 συνολικά εξειδικευμένα πλοία ASW με ορίζοντα υπηρεσίας 35 ετών. Τα πλοία αναβαθμίζονταν διαρκώς με νέα ηλεκτρονικά εγχώριας συνήθως προέλευσης αλλά η τεχνολογική εξέλιξη στην Ιαπωνία ξεπερνούσε συνήθως τις δυνατότητες των πλοίων. Τα “Asahi” δείχνουν να είναι μια ενδιάμεση κλάση με την ηγεσία της JMSDF να πειραματίζεται με νέες τεχνολογίες αιχμής πάνω σε ένα πετυχημένο και αξιόπιστο σκαρί. Πέρα από τον κορυφαίο ηλεκτρονικό εξοπλισμό. που σίγουρα θα αναβαθμιστεί στο άμεσο μέλλον, τα πλοία εξοπλίστηκαν με μέτρια σύνθεση οπλισμού. Στα επόμενα χρόνια, νέοι πύραυλοι ιαπωνικής ανάπτυξης πρόκειται να ενταχθούν και τα αντιτορπιλικά “Asahi” και “Akizuki” θα είναι τα πρώτα που θα τα δοκιμάσουν:

– Πύραυλοι ανθυποβρυχιακοί Type 07 VL-ASROC,
– Πύραυλοι αντιπλοϊκοί XSSM
– Πύραυλοι αντιαεροπορικοί XRIM-4

Οι ικανότητες παραγωγής της ιαπωνικής βιομηχανίας είναι μεγάλες και η δυναμική αναβάθμισης των ικανοτήτων του ναυτικού της τείνει να ανατρέψει τη “χρυσή” ισορροπία που αναφέραμε πιο πάνω. Παρόλα αυτά, η αλματώδης άνοδος του κινεζικού ναυτικού δεν είναι άσχετη με τις εξελίξεις.

*Στις 8 Ιουλίου 1853, ο Αμερικανός ναύαρχος Matthew C. Perry, εκτελώντας διατεταγμένη αποστολή, εισήλθε με μια μοίρα πολεμικών του αμερικανικού στόλου στον κόλπο του Edo και άνοιξε πυρ με 73 κανονιοβολισμούς ενώπιον των αρχών και του πληθυσμού απαιτώντας να ανοίξει η Ιαπωνία τα λιμάνια της στο αμερικανικό εμπόριο. Αδυνατώντας να αντιπαραβάλουν κάτι ισχυρότερο, οι Ιάπωνες συναίνεσαν τερματίζοντας μια πολιτική απόλυτου σχεδόν απομονωτισμού 220 ετών. Η λήξη της “Sakoku” έφερε το τέλος του ιαπωνικού φεουδαλικού συστήματος και την ταχεία εκδυτικοποίηση της χώρας και αναφέρεται μέχρι σήμερα από τους Ιάπωνες με έντονα συναισθήματα ως άγος εθνικής ταπείνωσης.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: VICTA, το καινοτομικό υβριδικό υποβρύχιο για αμφίβιες επιχειρήσεις

Σε συνέχεια της σειράς άρθρων μας σχετικά με τις νέες απειλές και τη δυνατότητα καταδρομικών επιχειρήσεων σε αρχιπελαγικό περιβάλλον, είδαμε μια σύγχρονη λύση στο...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ανακατάληψη νησίδων και καταδρομικές ενέργειες με υβριδικά υποβρύχια

Την περασμένη Κυριακή γράψαμε ένα άρθρο σχετικά για τη μεγάλη πλέον δυσκολία εφαρμογής καταδρομικών επιχειρήσεων ανακατάληψης ελληνικής βραχονησίδας ή νησίδας. Καθώς τα μέσα εντοπισμού...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -