Είναι κοινό μυστικό πως το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ χρειάζεται επειγόντως νέα σκάφη Αμφιβίων Επιχειρήσεων και τα χρειάζεται τώρα. Το Σώμα Αμερικανών Πεζοναυτών, που είναι άμεσα εμπλεκόμενο, έχει δηλώσει πως στο άμεσο μέλλον θα απαιτηθούν 38 νέα πλοία για να καλυφθούν οι ανάγκες αντικαταστάσεων αλλά και προβολής ισχύος με βάση τις επιχειρησιακές απαιτήσεις που έχει ζητήσει η κυβέρνηση. Παρόλα αυτά, το Κογκρέσο αρνείται να αποδεσμεύσει χρήματα για την ναυπήγηση τόσων πλοίων, που μπορεί να στοιχίσουν και 1 δισεκατομμύριο δολάρια το καθένα.
Με τις απαιτήσεις για ένα ναυτικό περισσότερων πλοίων από τη μία και ένα προϋπολογισμό που περικόπτεται από την άλλη, το Ναυτικό των ΗΠΑ έχει πράγματι ένα δύσκολο πρόβλημα να λύσει. Αυτή τη στιγμή υπηρετούν 32 πλοία αμφιβίων επιχειρήσεων, πολλά από τα οποία χρήζουν άμεσης αντικατάστασης (όπως η κλάση ελικοπτεροφόρων/αποβατικών Tarawa και τα αποβατικά κλάσης Whidbey Island και Harpers Ferry). Οι Πεζοναύτες ζητούν 38 νέα πλοία θεωρώντας τον αριθμό 33 τον ελάχιστο αποδεκτό σε περίπτωση περικοπών. Κανονικά αυτό θα σήμαινε έναν ναυπηγικό οργασμό αλλά πλέον δεν είμαστε στη δεκαετία του 1960 από απόψεως πόρων, ακόμα και για τις ΗΠΑ.
Μια από τις εναλλακτικές που εξετάζονται είναι η ναυπήγηση μικρότερων αποβατικών πλοίων, καταλλήλων για δράση σε περιβάλλοντα κοντά στις ακτές και σε αβαθή ύδατα, περισσότερο ευέλικτα, από τα οποία θα μπορούν να ναυπηγηθούν περισσότερα σε αριθμό, αφού θα είναι και σημαντικά φθηνότερα. Μια άλλη είναι η εκμετάλλευση εμπορικών σχεδίων, για μείωση του κόστους ανάπτυξης και ναυπήγησης, αφού επιτευχθεί ένας συμβιβασμός μεταξύ οικονομίας και δομικής αντοχής των κατασκευών, ώστε να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις μιας ναυτικής επιχείρησης.
Μια άλλη, όμως, ενδιαφέρουσα λύση προέρχεται μέσα από το ίδιο το Ναυτικό και συγκεκριμένα από την εκμετάλλευση των μέσων της Στρατιωτικής Διοίκησης Θαλασσίων Μεταφορών (Military Sealift Command – MSC). Το “δεύτερο Ναυτικό” των ΗΠΑ είναι μια κρατική υπηρεσία που επανδρώνεται από κοινού από αξιωματικούς καριέρας και πολίτες, ειδικευμένους στους τομείς τους για να λειτουργούν πλοία ειδικού σκοπού εξυπηρετώντας τις ειδικευμένες ανάγκες των στόλων και όποιας άλλης υπηρεσίας χρειαστεί τη συνδρομή του. Η MSC λειτουργεί 130 περίπου πλοία (πετρελαιοφόρα, τεχνικής υποστήριξης, νοσοκομειακά, ρυμουλκά, πλωτούς γερανούς, διάσωσης, υποστηρίξεως, στρώσεως καλωδίων κλπ.) και τα μέσα της ενεργοποιούνται μόνον όταν χρειάζονται, όπως για παράδειγμα με τα πλωτά νοσοκομεία USNS Mercy και Comfort που αναπτύχθηκαν στην Δυτική και Ανατολική ακτές των ΗΠΑ για την αντιμετώπιση του Covid-19.
Ειδικότερα, το ενδιαφέρον κάποιων αναλυτών προσελκύουν τα πλοία της κλάσης “Wright”. Επίσημα, πλοία υποστήριξης ελικοπτέρων, τα δύο πλοία της κλάσης ( S.S. Wright και S.S. Curtiss) έχουν ναυπηγηθεί το 1968, αρχικά ως Ro-Ro (Roll on-Roll off) πλοία μεταφοράς κοντέϊνερ για να αποκτηθούν από το Ναυτικό των ΗΠΑ το 1986 και να μετατραπούν κατάλληλα στον ρόλο τους. Αποστολή τους θα ήταν να παραβάλλουν σε μια προβλήτα λιμανιού κοντά στο περιβάλλον επιχειρήσεων και να επισκευάζουν επιτόπου κάθε ελικόπτερο ή ελαφρύ αεροσκάφος υφίστατο κάποια ζημιά ή αβαρία. Πρόκειται για μεγάλα πλοία, εκτοπίσματος 24,000 τόνων, με ικανότητα μεταφοράς ικανών ποσοτήτων φορτίου, πολλούς γερανούς και κατάστρωμα προσνήωσης με δύο θέσεις ελικοπτέρων. Με πλήρωμα μόλις 41 άτομα μπορούν να μεταφέρουν άνετα 360 άνδρες.
Σίγουρα, δεν πρόκειται για εξειδικευμένα πλοία αμφιβίων επιχειρήσεων, ωστόσο, με λίγη δημιουργική φαντασία, πλοία σαν αυτά θα μπορούσαν να προσφέρουν πολλά σε μια αμφίβια επιχείρηση. Έχουν το μέγεθος να μετακινήσουν μια μονάδα πεζοναυτών με τον εξοπλισμό της, να δέσουν σε απόσταση από την ακτή και να αποβιβάσουν τα μέσα και τους πεζοναύτες για να εκτελέσουν μια απόβαση στο ύφος περίπου που τα εμπορικά πλοία έκαναν αποβάσεις στους Α΄και Β΄Παγκοσμίους Πολέμους.
Μια άλλη ιδέα είναι να συνδεθούν με μια πλωτή “μητρική” πλατφόρμα παρέχοντας υπηρεσίες υποστήριξης, όπως είναι η αποστολή τους σήμερα. Η “μητρική πλατφόρμα” θα μπορούσε να είναι η πολλαπλών χρήσεων βάση στην οποία να δένουν πλοία ειδικού σκοπού, μεταφέροντας άνδρες, αποβιβάζοντας οχήματα και εφόδια, ελικόπτερ ή αεροσκάφη, παρέχοντας υπηρεσίες επισκευών και περίθαλψης τραυματιών κλπ.
Με την πλατφόρμα επιχειρήσεων σε απόσταση 25 χλμ. από την ακτή ή και περισσότερο, υπό την προστασία των αντιτορπιλικών, η πλατφόρμα θα μπορούσε να αλλάζει τον προσανατολισμό της αποστολής της ανάλογα με τα πλοία υποστήριξης που θα “δένονταν” πάνω της, άλλοτε αποτελώντας προκεχωρημένη βάση ανεφοδιασμού κι άλλοτε βάση επιχειρήσεων με ελικόπτερα, αμφίβια οχήματα, αερόστρωμνα LCAC και ελαφρά αποβατικά καταμαράν εφορμούν από αυτήν.
Το Ναυτικό των ΗΠΑ δουλεύει εδώ και χρόνια πάνω στις γενικές αρχές ενός τέτοιου σχεδίου και η στιγμή, τώρα που οι απαιτήσεις είναι μεγάλες και ο προϋπολογισμός μικρός, μοιάζουν ιδανικές. Το σχέδιο θα μπορούσε να συνδυαστεί με ένα άλλο πρόγραμμα του Ναυτικού, τις Mobile Landing Platforms, πλωτές βάσεις επιχειρήσεων που βασίζονται σε εμπορικό σχέδιο μεγάλου σκάφους ανεφοδιασμού. Οι MLP έχουν μεγάλες μεταφορικές ικανότητες και χαμηλό κατάστρωμα το οποίο μπορούν να βυθίσουν τεχνικά μέχρι το ύψος της θάλασσας επιτρέποντας την επιβίβαση αεροστρώμνων και λέμβων ή αμφιβίων οχημάτων.
Οι παραπάνω ιδέες δεν αντικαθιστούν, ασφαλώς, τα ειδικευμένα σκάφη αμφιβίας εφόδου απλά τα συμπληρώνουν. Η ύπαρξή τους μπορεί να προσφέρει ένα πολυχρηστικό σχήμα στη Διοίκηση Αμφιβίων Δυνάμεων του αμερικανικού ναυτικού, συμπληρώνοντας τον ρόλο των πολύτιμων, όπως φάινεται, πλοίων αποβάσεων και υποκαθιστώντας τα σε αποστολές που δεν ενέχουν τόσο υψηλό κίνδυνο, όπως αποστολές παροχής ανθρωπιστικής βοήθειας, υποστήριξης φυσικών καταστροφών, αποστολών κατά της τρομοκρατίας κλπ. Σίγουρα, η ώρα των αποφάσεων για το Ναυτικό των ΗΠΑ έχει φτάσει και πρέπει να κάνει βέλτιστη χρήση όλων των μέσων που διαθέτει, πριν κατευθύνει τα πολύτιμα κονδύλιά του.
Με χαμηλό κόστος μπορείς να κατασκευάσεις ένα μεγάλο φορτηγό οχηματαγωγό με μεγάλες δυνατότητες μεταφοράς Σινούκ, χάριερ και με ποιο ενισχυμένο κατάστρωμα για τα F-35!
Μπορείς με της κατάλληλες πατέντες να βγάλεις φουσκωτά ή αμφίβια αποβατικά ή σκάφη σταθερής γάστρας από το πλοίο.
Ένα τέτοιο είχα σχεδιάσει και εγώ όταν ήμουν νέος!
Μια μετασκευή ενός υπάρχων σχεδίου για άλλες χρήσης από μια μελέτη για 4 φορτηγά οχηματαγωγά και 8 επιβατικά οχηματαγωγά που σε περίπτωση πολέμου θα πλαισίωναν τον πολεμικό μας στόλο.
Πρωτοδιάβασα για αυτό το 1986 όταν ένα τέτοιο πλοίο μπήκε στην γραμμή Συρία Ελλάδα. Από εκεί μου ήρθε σταδιακά η ιδέα από μια φωτογραφία του πλοίου. Τότε δεν υπήρχε ίντερνετ!
Έτσι η μελέτη είναι στο περίπου το πως θα γίνουν οι μετατροπές.
Στο πλοίο αυτό ήταν καπετάνιος ο πατέρας μου. Για μερικά χρόνια κάθε Χριστούγεννα, Πάσχα, καλοκαίρι που δεν είχαμε σχολείο, ήμουνα εκεί. Το ένα από τα 2 αδερφά πλοία (δεν θυμάμαι, αν ήταν το πρώτο ή αυτό που το αντικατέστησε) το αγόρασαν οι Άγγλοι και μετέφερε άρματα στα Φώκλαντ
Όπως έχω πει όλα είναι θέμα τύχης, σκέψης, φυσικής, χημείας και μαθηματικά.
Το να ανακαλύψεις πως ένα πράγμα μπορεί με τροποποιήσεις να χρησιμοποιηθεί για άλλη χρήση από αυτήν που έχει σχεδιαστεί.
Δηλαδή να μετατρέψεις ένα φορτηγό οχηματαγωγό σε:
Βοηθητικό αεροπλανοφόρο -πλοίο μεταφοράς ενισχύσεων.
Προσοχή όχι το ίδιο πλοίο αλλά μια νέα σχεδίαση που θα είχε τα κομμάτια της μετατροπής στον ναύσταθμο, δηλαδή το σκι τζαμπ και θα έβγαιναν εύκολα οι πλαινές πλευρικές λαμαρίνες που θα είχε το ανοικτό κατάστρωμα για να μην πέφτουν τα φορτηγά στην θάλασσα.
Το πλοίο εξαρχής θα είχε ραντάρ και οπλισμό πυροβόλο των 76 χιλιοστών και 2Χ2 των 40 χιλιοστών και έξτρα ειδική δεξαμενή αεροπορικού καυσίμου. Με μια μικρή ομάδα συνεχώς μέσα στο πλοίο ανθρώπων του πολεμικού ναυτικού και θα είχε και πύργο ελέγχου. Η ομάδα θα συμπληρωνόταν μετά στον ναύσταθμο με επιπλέον προσωπικό.
Τα 4 πλοία θα τα είχαμε στης γραμμές Ιταλίας- Ελλάδας, με επιδότηση του πλοίου σε πολύ χαμηλή τιμή για της εταιρίες για να τα αγοράσουν με όλα επάνω όπως αναφέραμε. Αυτό ήταν και το σχέδιο δουλειά στα Ελληνικά ναυπηγεία, φτηνά πλοία για της εταιρείες αλλά σε περίπτωση πολέμου μέσα σε μερικές ώρες θα ήταν έτοιμα για να συνεισφέρουν στης πολεμικές επιχειρήσεις.
Όπως και τα 8 επιβατικά οχηματαγωγά με σκεπασμένο τον οπλισμό ίδιο με υπόστεγο ελικοπτέρου με την αφαίρεση καθισμάτων και το ελικοδρόμιο σκεπάζοντας την πισίνα ή με άλλη μέθοδο. Με μεγάλα καντόνια που να δέχονται μικρά αποβατικά -φουσκωτά για απόβαση -ανακατάληψη νησιού. Συν την δυνατότητα μεταφοράς ενισχύσεων.
Τώρα οι ενισχύσεις θα μεταφερθούν με άοπλα επιβατικά οχηματαγωγά, αν χτυπήσουν οι Τούρκοι 4 από αυτά θα χάσουμε σε μια μέρα 2.000 στρατιώτες και τον πόλεμο.
Το έχετε σκεφτεί αυτό; Νομίζετε πως είναι δύσκολο να τα καταφέρουν οι Τούρκοι να τα βυθίσουν;
Οι αλλαγές που εξετάζουν και προωθούν οι Αμερικανοί Πεζοναύτες έχουν ή θα έπρεπε να έχουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για εμάς.
Ως προς την χρήση εμπορικών πλοίων για αποστολές υποστήριξης και ειδικών/αμφίβιων επιχειρήσεων έχω γράψει πολλές φορές, με τελευταία αοφρμή τα 2 PSV που δωρήθηκαν πρόσφατα.
Τέτοια πλοία μπορούν να δώσουν πολλές και εξαιρετικές λύσεις στο ΠΝ. Φτάνει το ΠΝ να τα «μάθει» (τα χαρακτηριστικά συντήρησης στους που είναι διαφορετικά από των στρατιωτικών προδιαγραφών) και να χρησιμοποιήσει με πνεύμα διακλαδικότητας που επί του παρόντος απλά αγνοείται..
Με την χρήση των PSV ως πετρελαιοφόρα φανερώνονται οι ελλείψεις του ΠΝ ακόμη και για τις βασικές αποστολές του – ουσιαστική παρουσία στο χώρο επιχειρήσεων και ιδίως στην ΝΑ Μεσόγειο δεν νοείται αλλιώς…
Όμως από την άλλη, τα πλοία αυτά όπως και άλλων κατηγοριών εμπορικά πλοία, με την χρήση προσθαφαιρούμενου εξοπλισμύ και μετασκευών, μπορούν να αναλάβουν αποστολές διάσωσης υποβρυχίων, μεταφοράς πάσης φύσεως εφοδίων και μεταφοράς ειδικών δυνάμεων/επίλεκτου πεζικού κ.α.
Αν υπάρχει (αν λέμε) θέληση οι Έλληνες εφοπλιστές μπορούν να προσφέρουν σκάφη πολύ υψηλών προδιαγραφών τα οποία με μετατροπές θα μπορούσαν να προσφέρουν τα μέγιστα σε κατάλληλους σχεδιασμούς των ΕΔ. Ιδίως τώρα με την πτώση του εμπορίου μπορούν να αγοραστούν σκάφη σε εξαιρετικές τιμές…
Παραθέτω παρακάτω πιθανές λύσεις για το ΠΝ-Ένoπλες Δυνάμεις:
1. HMAS Sirius – Δείτε το ελικοδρόμιο που έχει προστεθεί στο πρώην Ελληνόκτητο product tanker.
https://www.globalsecurity.org/military/world/australia/hmas-sirius.htm
2. Bunga Mas
https://alchetron.com/MT-Bunga-Mas-Lima
3. Expeditionary Sea Base (ESB)
«Army Apache Attack Helicopters Deploy To The Navy’s Giant Sea Base In The Arabian Gulf»
https://www.thedrive.com/the-war-zone/32844/army-apache-attack-helicopters-deploy-to-the-navys-giant-sea-base-in-the-arabian-gulf
Και Kiowa θα έλεγα εγώ στην δική ας περίπτωση. Αν θεωρητικά θέλαμε τέτοιο σκάφος, μάλλον θα μπορούσαμε να αποκτήσουμε καλύτερο από την ΕΕΕ…
4. RFA Argus (A135) Auxiliary Support Ship
https://www.militaryfactory.com/ships/detail.asp?ship_id=RFA-Argus-A135
5. Σχετικά με την χρήση PSV
https://www.thinkdefence.co.uk/a-ship-that-still-isnt-a-frigate/mss-medium-offshore-construction-vessel/
Θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον ένα άρθρο της Π&Δ, ιδίως σε σύνδεση με αεροναυτικές επιχειρήσεις.
Με έβγαλες από τον κόπο να τα βρω και να τα βάλω εγώ, λύσεις υπάρχουν πολλές για MRS MOULTI ROLE SHIP όπως υποστηρίζω για πολλά χρόνια. Μπορείς να κάνεις δεκάδες τροποποιήσεις αλλά εδώ δεν έχουμε όχι LPD αλλά υπέρ ταχέα πλοία μεταφοράς ενισχύσεων. Ήμουν νιος και γέρασα όταν τα διάβαζα στην Πτήση γύρω στο 1990 και νωρίτερα! Πως θα μεταφέρεις άρματα στα νησιά εν καιρό πολέμου; Με τί;
Εδώ δεν αγοράσαμε τσάμπα τα χόβεκραφτ της γραμμής Αγγλίας -Γαλλίας τα 4 μεγάλα ήταν μεγαλύτερα από τα ZUBR. Να γράψω τι έχουμε χάση σε μεταχειρισμένο υλικό;
Να γράψω τι έχουμε χάσει σε πολεμικό υλικό που θα κατασκευάζαμε στην χώρα μας γιατί κλίσαμε της πολεμικές βιομηχανίες; Να γράψω της λανθασμένες επιλογές που κάναμε και δεν φτιάξαμε πολεμική βιομηχανία;
ΠΧ F-20 μας πρότειναν εργοστάσιο παραγωγής στην Ελλάδα και εξαγωγές.
Δεν αγοράσαμε την υπέρ χρεωμένη EGNESSA της Βραζιλίας για να παράγουμε στην Βραζιλία τα πάντα για εμάς. Τα Λέο 2 Α6 μας στοίχισαν 12 εκατομμύρια το ένα, 3 εκατομμύρια έκανε το άρμα μάχης της εταιρίας θα είχαμε 4 φορές περισσότερα 700 νέα άρματα. Να μην πω για τα θωρακισμένα 4Χ4 που πήραμε από Γαλλία και Αμερική με κόστος όσο των θωρακισμένων 4Χ4 και 6Χ6 της EGNESSA.
Θα μπορούσα να γράφω όχι για ώρες αλλά για μέρες για τα λάθη που ‘έγιναν έκαναν εδώ στην Ελλάδα οι φωστήρες της πολιτικής μας και οι στρατιωτικοί που δεν πάτησαν ποτέ πόδι. Που δεν έβγαλαν οι επιτροπές ποτέ να ποτέ μια σωστή προδιαγραφή οπλικού συστήματος αλλά ήταν πάντα αόριστη για να μην πω προς την κατεύθυνση ενός συγκεκριμένου οπλικού συστήματος.
Που δεν κάτσαμε ποτέ στην Ελλάδα να σχεδιάσουμε τα δικά μας οπλικά συστήματα, βάση των απαιτήσεων του ειδικού γεωγραφικού μας χώρου.
Όλα αυτά θα μπορούσα να σας τα αναλύσω και σε αυτόν τον τομέα θα έπρεπε να έχουμε στραφεί εδώ και δεκαετίες να συζητάμε για το δικό μας θωρακισμένο 6Χ6, για το δικό μας τόμα, για το δικό μας ελαφρύ άρμα, για το δικό μας πολεμικό πλοίο και όχι για μια αντιγραφή άλλων πλοίων. Ξέρουμε τι θα αντιμετωπίσουμε στο Αιγαίο; Είμαι σίγουρος πως όχι! Ξέρετε πόσες φορές έχει βρεθεί ένα δικό μας πλοίο βγαίνοντας πίσω από ένα νησί αντιμέτωπο με κατά μέσο όρο 3 πλοία των Τούρκων; Αν δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τρία εχθρικά ταυτόχρονα δεν θα επιζήσει.
Η ALS μπορεί; Όχι!
Το Αίολος Κεντέρης δεν θα μπορούσε να γίνει ένα εξαιρετικό αποβατικό ή πολλαπλών ρόλων μέχρι καί πλοίο για την πολιτική προστασία όπως είχα γράψει και άλλες φορές πλοίο νοσοκομείο κτλ. Και όχι μόνον αυτό αλλά και άλλα πλοία που θα αγοράζονταν με πολύ λίγα χρήματα ώστε να γίνει μετασκευή τούς. Πλοία που θα πρόσφεραν παρά πολλά με λίγα χρήματα.
Το τελευταίο συνοικιακό συνεργείο μπορεί να μετατρέψει ένα 1000ράκι σε drift car. Είμαστε οι masters της πατέντας και της μετατροπής. Είναι αδιανόητο το ότι δεν έχουμε εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες του εμπορικού στόλου για στρατιωτικούς σκοπούς. Σίγουρα οι Έλληνες εφοπλιστές θα δεχθούν να προσφέρουν πλοία αν τους ζητηθεί.
@mikros-hroas @nikolakiefentis @Spyros_Kapa @kk19641970
Ενδιαφέροντα όσα γράφετε όλοι , αλλά…….. στην χώρα μας η Αεροπορία Στρατού κάνει πυρόσβεση , ας ξεπεράσουμε πρώτα αυτό. 😕
Χαίρομαι όταν οι σχολιαστές ξεπερνάνε τους συντάκτες!