14.4 C
Athens
Δευτέρα, 19 Απριλίου, 2021
Αρχική ΑΠΟΨΕΙΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Παρουσίαση της ισπανικής φρεγάτας F110 της Navantia που έχει προταθεί στο...

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Παρουσίαση της ισπανικής φρεγάτας F110 της Navantia που έχει προταθεί στο ΠΝ

Πολλοί φίλοι και αναγνώστες μας έχουν εκφράσει την επιθυμία να παρουσιάσουμε την ισπανική φρεγάτα F110, ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον πλοίο που πρόκεται να μπει σε υπηρεσία με το Ισπανικό πολεμικό ναυτικό. Χωρίς περιστροφές, θα δηλώσουμε πως η φρεγάτα F110, μπορεί να τοποθετηθεί ίσως στην κορυφή των προτάσεων για το ΠΝ, καθώς το SPY-7 θεωρείται ανώτερο όλων των υπολοίπων προτάσεων, είτε μιλάμε για το SeaFire, είτε για το TRS-4D (fixed/rotator), είτε για το NS200, είτε για τον συνδυασμό APAR2/NS200.

Ας δούμε όμως την παρουσίαση της φρεγάτας, καθώς και του τι μπορεί να προσφέρει στο ΠΝ.  Τονίζουμε πως η F110 είναι φρεγάτα πολλαπλών χρήσεων, αλλά λόγω βάρους και δυνατοτήτων τοποθετείται στο άνω μέρος της σχετικής κλίμακας (αν υπήρχε κλίμακα για φρεγάτες GP, η F110 μάλλον θα ήταν στην κορυφή μαζί με την FFGX). Με αυτή την παρουσίαση, η σελίδα μας γίνεται η πρώτη που έχει παρουσιάσει όλες τις διαθέσιμες προτάσεις για το Πολεμικό μας Ναυτικό, εξασφαλίζοντας την πλήρη ενημέρωση των αναγνωστών μας.

Η Navantia καθέλκυσε τη δεύτερη κορβέτα για τη Σαουδική Αραβία

Η φρεγάτα υψηλών προδιαγραφών της Navantia

Η οικογένεια πολεμικών πλοίων F100 της NAVANTIA, αποτελείται από μια πολύ ευέλικτη πλατφόρμα που έχει “χτιστεί” γύρω από το σύστημα μάχης AEGIS, από την οποία (πλατφόρμα) υπάρχουν τέσσερις λειτουργικές παραλλαγές. Οι φρεγάτες F100 και F105 για το Ισπανικό Ναυτικό, η κλάση F310 Fridtjof Nansen για το Νορβηγικό Πολεμικό Ναυτικό και η κλάση Hobart για το Αυστραλιανό Ναυτικό. Επιπλέον, αυτό το σχέδιο προτάθηκε ως βάση στους διαγωνισμούς για το αυστραλιανό πρόγραμμα φρεγάτων SEA5000 και τις FFG(X) των ΗΠΑ. Το τελευταίο παράδειγμα αυτής της φιλοσοφίας σχεδίασης, είναι η F110, με την οποία το ισπανικό ναυτικό θα αντικαταστήσει τις φρεγάτες Santa María (με βάση την αμερικανική φρεγάτα Oliver Hazard Perry) και με παραδόσεις των πλοίων μεταξύ 2027 και 2031.

«Χρυσό» συμβόλαιο κερδίζει ισπανική εταιρεία για την υποστήριξη του Αμερικανικού Ναυτικού

Η F110 θεωρείται ένα βήμα προς το μέλλον σε σχέση με τις προηγούμενες σχεδιάσεις, λαμβάνοντας όλα τα μαθήματα που αντλήθηκαν από τη μεγάλη εμπειρία της Navantia. Η “έξυπνη φρεγάτα” F110, που βρίσκεται υπό κατασκευή από τη Navantia για το ισπανικό ναυτικό διαθέτει σημαντικές δυνατότητες σε όλους τους τομείς, συμπεριλαμβανομένων των AAW, ASW, ASuW πολέμου. Επιπλέον, η F-110 θεωρείται πλοίο ικανό όχι μόνο για επιχειρήσεις blue water, αλλά και για littoral περιβάλλοντα, ενώ διαθέτει χαμηλές απαιτήσεις επάνδρωσης χάρη στην προηγμένη τεχνολογία που ενσωματώνει, και τις έξυπνες υπηρεσίες συντήρησης στο πλοίο (θα δούμε περισσότερα παρακάτω).

H διακοπή των συνομιλιών για τις [email protected] έφερε προτάσεις για γερμανικές MEKO A200, ιταλικές FREMM-IT/PPA, ισπανικές F-110 και ελπίζουμε σε συνέχεια!

Το πλοίο όχι μόνο ενσωματώνει αισθητήρες και όπλα που λειτουργούν πάνω και κάτω από την επιφάνεια για να φέρει σε πέρας ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις, αλλά μπορεί να διασυνδέεται με το οργανικό ελικόπτερο και να διαχειρίζεται τα μη επανδρωμένα αεροχήματά μέσω του ΚΠΜ (Combat Management System), το οποίο σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από τη Navantia με την εμπειρία του AEGIS. Αυτό σημαίνει πως οι αισθητήρες και τα όπλα είναι διασυνδεδεμένοι στο International AEGIS Fire Control Loop, δηλαδή μπορούν να διασυνδεθούν με οποιοδήποτε πλοίο που έχει ΚΠΜ AEGIS.

Σύμφωνα με την εταιρεία, μια άλλη βασική τεχνολογική “νίκη” είναι η ελάχιστη υπογραφή ραντάρ, έτσι ώστε η φρεγάτα να μπορεί να επιχειρεί, καθιστώντας δύσκολη την ανίχνευσή της. Ο ενσωματωμένος ιστός “κρύβει” ένα ραντάρ solid state SPY-7, S band.

H ισπανική έκδοση της F110. Μιλάμε για μια κορυφαία φρεγάτα πολλαπλών χρήσεων

Αυτό που την κάνει επίσης μοναδική, είναι πως η F110 διαθέτει ένα ψηφιακό δίδυμο (digital twin) που επιτρέπει την πρόσβαση σε πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο των συστημάτων και του εξοπλισμού του πλοίου από απομακρυσμένη βάση (στην ξηρά), επιτρέποντας την “έξυπνη” συντήρηση και παρέχει πολύτιμες επιχειρησιακές και τακτικές πληροφορίες για το πλοίο. Αυτό το σύστημα χρησιμοποιείται επίσης για την πρόβλεψη και την προσομοίωση μελλοντικών ενεργειών, ακόμη και τον απομακρυσμένο έλεγχο του σκάφους από χιλιάδες μίλια μακριά. Η αρχιτεκτονική της διασύνδεσης έχει σχεδιαστεί για να ανταποκρίνεται στις αυστηρές απαιτήσεις ασφάλειας στον κυβερνοχώρο και είναι διαμορφώσιμη και αναβαθμίσιμη μέσω μονάδων που μπορούν να προσαρμοστούν γρήγορα στις μεταβαλλόμενες απειλές.

Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την ανάπτυξη συστημάτων επαυξημένης πραγματικότητας που επιτρέπουν την προσομοίωση μεγάλου αριθμού λειτουργιών συντήρησης επί του σκάφους, καθώς και την εξοικείωση των πληρωμάτων με το σκάφος, έτσι ώστε η επιχειρησιακή εκπαίδευση να πραγματοποιείται πολύ πριν το σκάφος είναι διαθέσιμο. Αν όλα αυτά σας θυμίζουν λίγο Star Trek ή επιστημονική φαντασία, δεν πέφτετε και πολύ έξω!

Η F110 σε βάθος

AAW

Η αντιαεροπορική ικανότητα υποστηρίζεται από το κορυφαίο ραντάρ AN​​/SPY-7(V)2, το οποίο σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από την Lockheed Martin σε συνεργασία με την ισπανική Indra. Αυτό το ραντάρ, εκτός από την επιτήρηση, την ανίχνευση και την παρακολούθηση των εναέριων και επιφανειακών στόχων, μπορεί και “φωτίζει” τους στόχους και παρέχει ενδιάμεση καθοδήγηση των πυραύλων κατά την πτήση (illumination). Κάθε φρεγάτα διαθέτει σύστημα εκτόξευσης 16 Cell Strike Length MK-41, για την εξαπόλυση πυραύλων SM2 και ESSM Block 2.

F110, η πίσω όψη με το πολύ μεγάλο υπόστεγο για το ελικόπτερο από και το UAV/UCAV.

ASW

Οι κύριοι αισθητήρες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, είναι ένα σόναρ της Thales, το UMS 4110, μεσαίας συχνότητας, και ένα ενεργό και παθητικό σόναρ συρόμενης συστοιχίας και μεταβλητού βάθους επίσης της Thales. Στο πλοίο τοποθετείται σύστημα της ισπανικής «SAES» που μπορεί να επεξεργάζεται δεδομένα από ηχοσημαντήρες κι άλλους αισθητήρες. Όσον αφορά τα όπλα, το πλοίο θα χρησιμοποιεί τις τορπίλες Mk54, ενώ θα συνεχίσει να διατηρεί την ικανότητα για Mk46, που βρίσκονται σε λειτουργία στο Ισπανικό Ναυτικό (και το Ελληνικό ΠΝ). Αυτές οι τορπίλες μπορούν να εκτοξευτούν τόσο από τα δύο συγκροτήματα τορπιλοσωλήνων που βρίσκονται επί του σκάφους, ένα από κάθε πλευρά, αλλά και από το ελικόπτερο. Το πλοίο είναι επίσης εξοπλισμένο με decoys κατά τορπιλών, και τα δύο ρυμουλκούμενα Nixie AN/SLQ-25E, και MK36 SRBOC

F110 της Navantia. Ένα κορυφαίο πλοίο ανάμεσα στις φρεγάτες πολλαπλών χρήσεων

ASuW

Για την υποστήριξη των ναυτικών πυρoβόλων όπλων του πλοίου, οι κύριοι αισθητήρες είναι το ραντάρ επιτήρησης επιφάνειας Prisma-25X της Indra, ένα σύστημα αναζήτησης και παρακολούθησης IR της Indra-Tecnobit, ραντάρ πλοήγησης και το ραντάρ Dorna της Navantia. Όσον αφορά τα όπλα κατά στόχων επιφανείας, η F110 είναι εξοπλισμένη με οκτώ πυραύλους Harpoon Block II, το πυροβόλο 127/64 mm της Leonardo και δύο πυροβόλα 30 mm και τέσσερα τηλεχειριζόμενα πολυβόλα 12,7 mm. Το πλοίο έχει επίσης ικανότητα για τη μελλοντική εγκατάσταση κατευθυνόμενων ενεργειακών όπλων (laser).

F110 Navantia

ECM, Ελικόπτερα και UAV του πλοίου, Stealth σχεδιασμός

Τα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου κατασκευάζονται από την Indra. Η φρεγάτα σε ισπανική υπηρεσία θα είναι αρχικά εξοπλισμένη με το SH-60B που βρίσκεται σε υπηρεσία στο Ισπανικό Ναυτικό, αλλά το κατάστρωμα πτήσης της F110 και το υπόστεγο έχουν σχεδιαστεί για να φιλοξενήσουν και ελικόπτερο τύπου NH90, στη ναυτική του έκδοση. Η F-110 θα μπορεί να φιλοξενήσει επίσης το ScanEagle, ένα UAV σχεδιασμένο για ναυτική χρήση. Σε κάθε περίπτωση το πλοίο μπορεί να κάνει χρήση των ελικοπτέρων MH-60R. Ο σχεδιασμός F-110 έχει βελτιστοποιηθεί για χαμηλό ίχνος ραντάρ και μειωμένες υπέρυθρες, ακουστικές, μαγνητικές και ηλεκτρικές υπογραφές.

Το πλοίο έχει εκτόπισμα περίπου 6.100 τόνων, μήκος 145 m και ύψος σκάφους 18,6 m. Στο εσωτερικό του, διαθέτει χώρους ενδιαίτησης για 187 άτομα, δηλαδή για το πλήρωμα των 150 ατόμων, και επιπλέον 37 (που θα μπορούν να είναι όπως για η ομάδα του ελικοπτέρου επί του σκάφους, πεζοναύτες, χειριστές για μη επανδρωμένα αυτόνομα οχήματα κοκ). Το σύστημα πρόωσης είναι Combined Diesel Electric and Gas, παρέχοντας συνεπώς πολύ χαμηλό θόρυβο κατά την πλεύση. Τέλος, η F-110 θα είναι η πρώτη ισπανική φρεγάτα πιστοποιημένη ως πολεμικό πλοίο από νηογνώμονα, συμπεριλαμβανομένου ενός υψηλού προτύπου ασφάλειας (που αφορά την ασφάλεια των ναυτικών μονάδων επιφανείας), του ΝΑΤΟ ANEP-77.

Έξυπνο πλοίο και  Τεχνολογία 4.0

Η F110 επωφελείται από τις νέες τεχνολογίες και παρέχει ένα ψηφιακό περιβάλλον που είναι επεκτάσιμο και μπορεί να προσαρμοστεί στις τρέχουσες ανάγκες των χρηστών του πλοίου, αλλά και στα μελλοντικά προφίλ αποστολής, συμπεριλαμβανομένης της ημι-αυτόνομης, μικρής κλίμακας και τελείως αυτόνομης λειτουργίας, με ιδιαίτερη εστίαση στις λειτουργίες που παρέχουν υποστήριξη στην αποδοτικότητα σε λειτουργίες του πλοίου, έλεγχο ζημιών και διαθεσιμότητα,. Ένα από τα πιο αξιοσημείωτα ψηφιακά χαρακτηριστικά του F110, είναι το Digital Twin, που περιγράψαμε παραπάνω.

Όντας ένα πραγματικό πλοίο «avatar», το ψηφιακό δίδυμο επιτρέπει την αναγνώριση της πραγματικής κατάστασης και της κατάστασης του πλοίου, ακόμη και χιλιάδες μίλια μακριά από τη βάση χρησιμοποιώντας ασφαλείς ζεύξεις επικοινωνίας. Καθώς οι πληροφορίες και τα ζωντανά δεδομένα εισάγονται στο “ψηφιακό δίδυμο”, μπορεί να δει το Επιτελείο την πραγματική κατάσταση του σκάφους και μπορεί να προσομοιώσει την απόκριση για ένα συγκεκριμένο σενάριο μάχης βάσει κάποιων παραμέτρων. Αυτό το εργαλείο είναι πολύ χρήσιμο για σκοπούς συντήρησης, αλλά είναι επίσης χρήσιμο να βοηθήσει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων από στρατηγική άποψη βασισμένη στην καλύτερη κατανόηση των δυνατοτήτων του πλοίου.

Β. Νέδος στην “Κ”: Και οι Ισπανοί με πρόταση στο ΠΝ για τις F-110 και συνεργασία με την ΟΝΕΧ

Οι Τεχνολογίες 4.0 έχουν εφαρμοστεί σε μεγάλο βαθμό χάρη στις ψηφιακές δεξιότητες τελευταίας γενιάς και τη χρήση τεχνολογιών όπως Big Data, Internet of Things, Industrial Robotics, Artificial Intelligence, 3D Printing, Autonomous Vehicles, the Cloud, blockchain κ.λπ. Η υψηλή συνδεσιμότητα επί του σκάφους και η μείωση του βάρους των καλωδιώσεων κατά 20% (σε σχέση με την προηγούμενη γενιά), επιτυγχάνεται χάρη στη χρήση μιας κοινής υποδομής που υποστηρίζει και παρέχει ολοκληρωμένη κάλυψη για πολλές λειτουργίες του πλοίου, όπως φωτισμός και συνδεσιμότητα. Έτσι η κάλυψη Wi-Fi είναι εγγυημένη σε όλα τα διαμερίσματα του πλοίου, μέσω ενός δικτύου ολοκληρωμένου συστήματος υπηρεσιών. Επίσης, στο πλοίο παρέχεται η τεχνολογία κατασκευής ανταλλακτικών του πλοίου μέσω εκτύπωσης σε 3D εκτυπωτές, και χρήσης νέων υλικών, διευκολύνοντας τις διαδικασίες συντήρησης και το κόστος των ανταλλακτικών.

- Advertisment -

Most Popular