Μαζί με τη σύμβαση για την αγορά του πλήρους “πακέτου” των 4 ελικοπτέρων MH-60R, το ΠΝ διαπραγματευόταν και την Εν Συνεχεία Υποστήριξη του Στόλου των ελικοπτέρων S-70B6. Είναι κοινό μυστικό, πως ο στόλος των υπερπολύτιμων S-70B6 (Bravo τα αποκαλούμε από εδώ και πέρα, κυρίως διότι το -Β είναι το τελευταίο του S-70B SeaHawk, ενώ Romeo αποκαλούμε τα MH-60R) υπέφεραν από χαμηλές διαθεσιμότητες, καθώς δεν υπήρχε ενεργή σύμβαση υποστήριξης (Follow On Support).
Αναμένεται άμεσα η ενεργοποίηση σύμβασης FOS για τα ελικόπτερα S-70B6 AegeanHawk του ΠΝ
Το πρόβλημα έχει αμβλυνθεί τους τελευταίους μήνες με προσωπική παρέμβαση του ΑΓΕΝ, αλλά οι λύσεις που δόθηκαν ήταν βραχυχρόνιες, και απαιτείται μια πιο “μόνιμη” λύση. Εδώ θα πρέπει να πούμε πως άλλα ναυτικά όπως το Αμερικανικό ή το Αυστραλιανό αποσύρουν τα SH-60B, αλλά το ΠΝ διατηρεί τα δικά του σε εξαιρετική κατάσταση, ενώ δεν διστάζει να πάρει “δύσκολες” αποφάσεις για να τα κρατήσει ενεργά. Το θέμα όμως είναι πως 11 ελικόπτερα έχρηζαν άμεσης σύμβασης συντήρησης, κι μάλιστα, αντικατάστασης κάποιων υποσυστημάτων που κρίνονται πλέον εκτός αλυσίδας συντήρησης.
Έτσι, το ΠΝ μαζί με τη διαπραγμάτευση για τα MH-60R, έριξε στο “τραπέζι” και το θέμα των Bravo. Εδώ θα πρέπει να πούμε πως το ΠΝ με τα Bravo εκτελεί αποστολές SAR, ενώ ακόμη και τώρα που μιλάμε, τα S-70B6 είναι αυτά που “ξετρυπώνουν” τα τουρκικά υποβρύχια (φήμες ότι διασκεδάζουν με τους τούρκους υποβρυχιάδες δημιουργώντας τους ψυχολογικά προβλήματα, κρίνονται ως αβάσιμες…). Φυσικά, η αγορά των ελικοπτέρων είχε γίνει σε “δόσεις”, πάντα σε καλές τιμές, κι αυτός είναι ο λόγος που δεν υπάρχει σχετική ομοιοτυπία μεταξύ όλων των Batch των AegeanHawks.
EKTAKTO: Η κατασκευή των ελληνικών MH-60R του Πολεμικού μας Ναυτικού ξεκινά!
Μαζί λοιπόν με την σύμβαση για την αγορά των MH-60R, το ΠΝ υπέγραψε “πακέτο” τη σύμβαση FOS και περιορισμένης κλίμακας εκσυγχρονισμού των ελληνικών Bravo. Η ύψους 80 εκ. προβλέπει άμεση βαριά συντήρηση όλων των ελικοπτέρων, άμεση αποκατάσταση των διαθεσιμοτήτων (στα πλαίσια του εφικτού), καθώς και περιορισμένης κλίμακας εκσυγχρονισμό. Ταυτόχρονα, υπάρχει πλέον και ενεργή σύμβαση FOS και για τα 11 ελικόπτερα. Το σημαντικό όμως είναι πως όλες οι εργασίες θα γίνουν στην Ελλάδα, σε εξειδικευμένη ελληνική εταιρεία, που μπορεί να κάνει άμεσα τις εργασίες, υπό την επίβλεψη του USN (που και πάλι είναι ο συμβαλόμενος με το ΠΝ). Ο ανάδοχος, που έχει επιλέξει το USN, θα συντηρεί στα ελικόπτερα, τα οποία θα επιστρέφουν μετά τις όποιες εργασίες σε υπηρεσία στο Κοτρώνι και στα πλοία του Στόλου. Οι διαδικασίες που θα ακολουθηθούν είναι αυτές που προβλέπονται από το USN.
Ο εκσυχρονισμός που περιλαμβάνεται στη σύμβαση, θα ανανεώσει τους αισθητήρες, θα λύσει θέματα obsolescence και θα αυξήσει τις επιχειρησιακές ικανότητες των ελικοπτέρων στο σύγχρονο περιβάλλον. Δυστυχώς πολλές λεπτομέρειες του εκσυγχρονισμού είναι διαβαθμισμένες, αλλά όπως έχουμε πληροφορηθεί θα προσφέρουν, με πολύ λογικό κόστος, ανώτερες δυνατότητες στα κουρασμένα ελικόπτερα. Αξίζει να μείνουμε στο γεγονός ότι το ΠΝ, με την “παράλληλη” διαπραγμάτευση, κατάφερε να συμπιέσει τις τιμές και στα δυο προγράμματα (αγορά MH-60R, FOS/Upgrade S-70B6) σε εντυπωσιακά επίπεδα. Η σύμβαση είναι φυσικά FMS, και η αποπληρωμή θα γίνει σε βάθος χρόνου.