Τελικά, οι αλλαγές στην Πολεμική Αεροπορία αλλά και στο Ναυτικό μας, θα είναι πολύ μεγάλες, κατά πολύ μεγαλύτερες από ότι μας είχε προϊδεάσει ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας. Έτσι, μετά από την ανακοίνωση μιας ΠΑ με μόλις 3 τύπους μαχητικών, τελικά το 2030 η Αεροπορία μας θα έχει μόλις 2 τύπους, τα F-35A και τα F-16V. Καθώς οι Γάλλοι, και συγκεκριμένα η DGA, έχουν προτείνει την άμεση επαναγορά των 24 ελληνικών μαχητικών Rafale F3R, και τη μεταφορά τους στο Ιράκ!
Υπενθυμίζουμε πως το Ιράκ μετά την αμερικανική αποχώρηση, “αποαμερικανοποιεί” τον εξοπλισμό του, και επιστρέφει σταδιακά σε παλιότερους προμηθευτές, και ειδικά τους Γάλλους. Το Παρίσι δεν μπορεί να χάσει τέτοια μεγάλη ευκαιρία για να “ανοίξει” μια ακόμη μεγάλη αραβική αγορά, οπότε για να να ανταποκριθεί άμεσα, προτίθεται να συγκεντρώσει Rafale και Mirage από άλλους πελάτες του, τα οποία θα προωθηθούν στο Ιράκ. Στο “πακέτο” λοιπόν περιλαμβάνονται τα ελληνικά Rafale και τα Mirage 2000-5 μαζί με τον οπλισμό και τον εξοπλισμό συντήρησης και εκπαίδευσης που έχουν οι δυο Πολεμικές Μοίρες της 114 Πτέρυγας Μάχης στην Τανάγρα.
Το Ιράκ από την πλευρά του, θα μεταβιβάσει στη Γαλλία και σε άλλη μια, μη κατανομαζόμενη χώρα του ΝΑΤΟ, τα αμερικανικά μαχητικά F-16 που έχει στη διάθεσή του, αλλά δεν πετούν λόγω προβληματικής σχέση με την Ουάσιγκτον. Δεν αποκλείεται, η Βαγδάτη να “διώξει” και τα κορεατικά FT-50 της ΚΑΙ, αλλά και ένα μεγάλο αριθμό σοβιετικής εποχής Su-25. Πιθανότατα όλα αυτά να καταλήξουν στην Ουκρανία από “καραμπόλες”, κάτι που προφανώς θα μάθουμε τις επόμενες μέρες. Ενώ το Ιράκ μπορεί να ενισχύσει περισσότερο το Κίεβο και με πυρομαχικά, κάτι που θέλουν και οι ΗΠΑ, αλλά και είναι μέρος της γαλλικής στρατηγικής για στήριξη της Ουκρανίας με κάθε τρόπο.
Στο κολοσσιαίο πακέτο που αγοράζει το Ιράκ, περιλαμβάνονται και περίπου 12 γαλικά Mirage 2000-5F, που ακόμη βρίσκονται σε καλή κατάσταση, αλλά και 12 Mirage 2000D. Το πιθανότερο είναι να καταλήξουν εκεί και τα 12 καταριανά Mirage 2000-5QA, που τελικά δεν θα αγοραστούν από την Ινδονησία.
Η Ελλάδα σε αντάλλαγμα θα πάρει από τη Γαλλία, και θα πληρωθούν από τη γαλλική ΓΔΑΕΕ (DGA), 4 επιπλέον φρεγάτες FDI! Μεταξύ αυτών και την πρώτη της κλάσης, τη γαλλική Amiral Ronarc’h. Μάλιστα, το συγκεκριμένο σκάφος θα πωληθεί σε τιμή “κόστους”, χωρίς τα όπλα, στα 600 εκ. ευρώ. Οι άλλες 3 FDI, που θα κατασκευαστούν κι αυτές στο Lorient, θα είναι σε προδιαγραφές FDI HN, δηλαδή με 32 Aster 30 και εκτοξευτή 21 πυραύλων RAM. Λογικά το ΠΝ σε δεύτερο χρόνο, θα ολοκληρώσει και την πρώτη φρεγάτα στο ίδιο επίπεδο.
Με αυτό τον τρόπο, πλέον δεν τίθεται θέμα για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό παραλαβής των πλοίων παρακτίων επιχειρήσεων LCS Freedom, αλλά και των φρεγατών κλάσης FFG-62 Constellation, προς μεγάλη ανακούφιση πολλών.
Αν και υπάρχει σκεπτικισμός στην κυβέρνηση για τη μη κατασκευή τελικά των FDI στην Ελλάδα, η γαλλική εταιρεία δεσμεύτηκε για μεγαλύτερες παραγγελίες στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας, που κατασκευάζουν blocks του πλοίου. Επίσης, οι Γάλλοι δεσμεύτηκαν για προσωρινή μεταστάθμευση δικών τους μαχητικών σε περίπτωση που η Τουρκία απόφασίσει να γίνει πιο “επιθετική” στο Αιγαίο.
Στο πεδίο της Αεροπορίας τώρα, θεωρείται δε βέβαιο, πως θα προχωρήσουμε σε παραγγελία τουλάχιστον 36 ή και 40 F-35A, ενώ θα εκσυγχρονιστούν και τα F-16C/D Block 30 σε F-16V. Αν και τα αεροσκάφη αυτά έχουν πολλές ώρες πτήσης, θεωρείται πως είναι μια οικονομικά αποδοτική επένδυση, ενώ θα αποδώσει και ικανό αριθμό μαχητικών. Σε κάθε περίπτωση, η ΠΑ το 2030 θα έχει σε υπηρεσία μόλις 2 τύπους μαχητικών (F-16 και F-35), με ότι σημαίνει αυτό για την εκπαίδευση και τη μείωση της πολυτυπίας.
Οπότε για πρώτη φορά μετά το 1975, η Τανάγρα θα γίνει και πάλι βάση αμερικανικών μαχητικών, καθώς πρέπει να θυμίσουμε πως από εκεί επιχειρούσαν τα F-102 της ΠΑ. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως εκεί θα θα μετακινηθεί μια Μοίρα της 115 Πτέρυγας Μάχης, με F-16V (αυτό δεν είναι σίγουρο ακόμη).
Η στρατηγική ισορροπία 3+Αθήνα
Με αυτό τον τρόπο, η Αθήνα κρατά και τους δύο μεγάλους συμμάχους της “ικανοποιημένους”. Η Γαλλία “κληρονομεί” τις προμήθειες του Ναυτικού μας, μαζί με υποσχετικές για ακόμη περισσότερα σκάφη, όπως π.χ. υποβρύχια που έχουμε μεγάλη ανάγκη, ενώ οι ΗΠΑ “καπαρώνουν” τις προμήθειες της Αεροπορίας μας, ώστε να διασφαλίσουν μια το δυνατόν μεγαλύτερη πανευρωπαϊκή ομοιοτυπία γύρω από το F-35A. Στο ίδιο πνεύμα, ακούγεται πως η Γερμανία θα έχει το “μεγάλο μερίδιο” των ελληνικών παραγγελιών για τον Στρατό Ξηράς, ώστε να καθησυχαστεί και η δική της αμυντική βιομηχανία, και να εξασφαλίσουμε την στήριξη του Βερολίνου, στα επόμενα χρόνια, που θα αυξηθούν οι αποπληρωμές του ελληνικού δανεισμού.
Τα παραπάνω εφόσον ολοκληρωθούν θα εντάξουν τη χώρα μας σε μια “εσωτερική συμμαχία” των τριων μεγάλων δυνάμεων του ΝΑΤΟ, ΗΠΑ-Γαλλίας-Γερμανίας, όπου ως “μικρός” εταίρος θα μπορούμε να διατηρήσουμε την αποτρεπτική μας ισχύ, ανεξάρτητα από τις όποιες γεωπολιτικές αλλαγές. Αναλαμβάνοντας βέβαια με την σειρά μας και ειδικές “αποστολές” εξυπηρέτησης του “τρισυπόστατου” αυτού άξονα. Ενώ στην ίδια “εσωτερική συμμαχία” περιλαμβάνονται η Πολωνία, η Φινλανδία, οι χώρες της Βαλτικής, η Δανία και το Βέλγιο μαζί με την Ολλανδία και βέβαια η Βρετανία σε δικό της αναβαθμισμένο ρόλο, ως “αμερικανικός τοποτηρητής” στην Ευρώπη.