Δώδεκα χρόνια μετά την παραλαβή του πρώτου υποβρυχίου Type 214, και 21 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης για την αγορά 4 από αυτά, υπογράφεται αύριο η σύμβαση για 44 υπερσύγχρονες τορπίλες, που επιτέλους θα τα οπλίσουν. Μπορεί να χρειάστηκε ένας απίθανος αγώνας δρόμου, μπορεί όλη υπόθεση να πέρασε από πολλά διαφορετικά στάδια, αλλά τελικά φτάσαμε στις υπογραφές.
Αυτή την φορά δεν θα πούμε τίποτα για τα τεχνικά χαρακτηριστικά των νέων τορπιλών. Γνωρίζουμε καλά πως χρειάστηκαν συνεχείς διαπραγματεύσεις προκειμένου να φτάσουμε στις υπογραφές. Δεν είναι καθόλου τιμητική η υπόθεση αυτή για τις Ένοπλες Δυνάμεις, καθώς μια τεράστια επένδυση, αυτή των υποβρυχίων Type 214HN, κινδύνευε να απαξιωθεί. Τα καλύτερα συμβατικά υποβρύχια σε υπηρεσία να επιχειρούν με τορπίλες του 1980!
Το Πολεμικό Ναυτικό επέλεξε προσεκτικά τις γερμανικές τορπίλες SeaΗake Mod4, οι οποίες θα αυξήσουν δραματικά τις δυνατότητες των υποβρυχίων μας. Υποσχόμαστε να επανέλθουμε με άλλο άρθρο σχετικά με τα επιχειρησιακά πλεονεκτήματα που προσφέρουν. Όμως αύριο είναι πράγματι μια μέρα χαράς για όλους μας, αλλά αυτό δεν μας αφαιρεί το δικαίωμα να αναρωτηθούμε, γιατί τόσα χρόνια, δεν βρέθηκε το ευτελές πόσο των κάπου 100 εκ. ευρώ για την αγορά τους.
Sea Hake Mod4: Ποιες είναι οι δυνατότητες των υπερσύγχρονων νέων τορπιλών των ελληνικών υποβρυχίων;
Τι περιλαμβάνει η σύμβαση αξίας 112 εκατομμυρίων ευρώ; Ολοκληρωμένη υποστήριξη με πλήρες πακέτο εκπαίδευσης, πλήρες συνεργείο τεχνικής υποστήριξης, επαρκής αριθμός αναλωσίμων, ενώ περί τα 22 από τα 112 εκατομμύρια θα επενδυθούν στις εγκαταστάσεις του Πολεμικού Ναυτικού.
Επιτεύχθηκε επίσης επίσπευση, βελτίωση δηλαδή του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης παραδόσεων από 48 μήνες που ήταν κατά την αρχική διαπραγμάτευση σε 39. Δηλαδή οι πρώτες τορπίλες θα παραδοθούν σε 16 μήνες με την ενεργοποίηση της σύμβασης, και οι υπόλοιπες τμηματικά σε εικοσιτέσσερις, τριάντα τέσσερις και τριάντα εννέα μήνες. Έχει επιτευχθεί έκπτωση 10% σε σχέση με τις αρχικές τιμές που πρότειναν οι Γερμανοί, και η κάθε τορπίλη θα κοστίζει περί το 1,9 εκατομμύρια έναντι της συνήθους γι’ αυτού του τύπου τορπίλη τιμή από 2,1 έως 2,6 εκατομμύρια.
Η επιτυχημένη τελικά διαπραγμάτευση δεν ήταν απλή. Η γερμανική πλευρά, η κατασκευάστρια Atlas ζήτησε κάποια στιγμή αύξηση προυπολογισμού κατά 10 εκατομμύρια για να αποδεχθεί τις ελληνικές απαιτήσεις, αλλά η ομάδα της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) και ο επικεφαλής της, έχοντας την σχετική εμπειρία, επέμενε στον αρχικό προυπολογισμό και κατάφερε να μείνει εκεί, διασφαλίζοντας μάλιστα και ελληνική βιομηχανική συμμετοχή από 4 δικές μας εταιρίες.
Το θέμα των τορπιλών, όπως και πολλά άλλα θέματα ενίσχυσης των Ενόπλων Δυνάμεων, ήταν ανάμεσα στα θέματα υψηλής προτεραιότητας του ΥΕΘΑ. Κάποια ζητήματα η πολιτική ηγεσία θεωρεί αδιανόητο να μην έχουν λυθεί, όπως για παράδειγμα οι τορπίλες, η διαθεσιμότητα των C-130, C-27J, Super Puma, Chinook κ.ο.κ. Θυμίζουμε πως λύθηκε μόλις το 2020 το θέμα της διαθεσιμότητας των Mirage 2000 με την υπογραφή τότε της FOS. Μπορεί να φαίνονται απλά μερικά πράγματα, αλλά έχει πέσει πολλή δουλειά, σκληρές διαπραγματεύσεις και ξενύχτια δουλειάς για να καταφέρουν να υπογράφουν τόσες συμβάσεις. Και συνεχίζουμε.