16.4 C
Athens
Σάββατο, 2 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΑΝΑΛΥΣΗ: Με €2 δις το ΠΝ μπορεί να αποκτήσει 8 αξιόμαχα πλοία...

ΑΝΑΛΥΣΗ: Με €2 δις το ΠΝ μπορεί να αποκτήσει 8 αξιόμαχα πλοία πριν το 2030

Χτυπάμε ανοικτές πόρτες, όταν λέμε πως το ΠΝ βρίσκεται ίσως στη χειρότερη στιγμή της νεότερης ιστορίας του. Καθώς το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, ύψους 5,5 δις ευρώ, που εξαγγέλθηκε το 2020, έχει εξασφαλίσει μέχρι σήμερα μόνο 3 πλοία κλάσης ΚΙΜΩΝ, ενώ θα χρειαστούν κι άλλα κονδύλια για την ολοκλήρωση τους.

Αν και η κατασκευάστρια εταιρεία των FDI, η Naval Group, συζητά για καλή τιμή για την αγορά μιας 4ης φρεγάτας, αυτή δεν προβλέπεται να είναι κάτω από το 1,1 δις ευρώ. Το πόσο θα είναι χαμηλότερο για πιθανή αγορά της πρώτης της κλάσης, της Amiral Ronarc’h, κάτι όμως που δεν επιθυμεί ιδιαίτερα το ΠΝ, καθώς είναι κατώτερη της ελληνικής διαμόρφωσης σε μαχητική ισχύ (το πυροβόλο 76 mm είναι μονής τροφοδοσίας πυρομαχικών, υπάρχουν μόνο 16 κελιά για πυραύλους Aster 30, δεν υπάρχει πρόβλεψη για εκτοξευτή RAM).

Καθυστερημένη επισήμως ένα χρόνο η πρώτη γαλλική Belh@arra, πως επηρεάζονται οι ελληνικές;

Θεωρητικά αυτή τη στιγμή το ΠΝ μας, διατηρεί μια “πίστωση” ύψους περίπου 2,2 δις ευρώ για ενίσχυση του Στόλου Επιφανείας έως το 2029. Το πρόβλημα είναι πως με αυτό το ποσό  το ΠΝ μπορεί να αποκτήσει μόλις 3 κορβέτες. Η σελίδα έχει ενημερώσει τους αναγνώστες της από το 2021 για τον κίνδυνο αυτό, δηλαδή ενός “μικρού Ναυτικού” που θα αυτοπεριορίζεται γεωγραφικά.

Ακόμη κι αν έρθουν οι φρεγάτες Constellation (λέμε “αν”, καθώς και εδώ εμφανίζεται “προεργασία” για την ακύρωση κι αυτού του προγράμματος), το ΠΝ θα αποκτήσει ικανό αριθμό πλοίων το νωρίτερο μέχρι 2037-2040. Πολύ μακριά δηλαδή, και φοβόμαστε, αφού θα έχουν γίνει διάφορες εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο, χωρίς δική μας δυνατότητα παρουσίας και επιρροής.

Οπότε αιωρείται ένα διπλό αδιέξοδο: Είτε να βρεθεί ένα τεράστιο ποσό για το Πολεμικό Ναυτικό, κάτι τελείως ανέφικτο, ακόμη και σε καλύτερες οικονομικά περιόδους από σήμερα, είτε να εγκαταλείψουμε την Ανατολική Μεσόγειο στα χέρια της Τουρκίας. Το τελευταίο έμμεσα αποδέχονταν και οι υπέρμαχοι του “Μικρού ΠΝ”, σε μια γενικότερη γεωπολιτική αντίληψη.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Εκσυγχρονισμός 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ ή αγορά 2 νέων κορβετών;

Η πρώτη ανάγκη, των εκσυγχρονισμένων ΜΕΚΟ

Για πολλοστή φορά διατυπώνουμε το κρίσιμο. Πως τα πρώτα πλοία που θα πρέπει να “αγοράσει” ξανά το ΠΝ, είναι οι δικές του ΜΕΚΟ200ΗΝ. Αν και διάφοροι εκτός αλλά κι εντός του Πολεμικού Ναυτικού, έχουν φέρει πολλά προσκόμματα για να μην εκσυγχρονιστούν τα πλοία, εντούτοις η ηγεσία του Κλάδου διαχρονικά επιθυμεί την αναβάθμιση τους.

EKTAKTO: Νέα κατάρριψη drone από την φρεγάτα μας ΨΑΡΑ στην Ερυθρά!

Άλλωστε το Πολεμικό Ναυτικό ασχολείται με τις ΜΕΚΟ από το 2010, μελετώντας σενάρια βελτίωσης τους. Και πλέον, δεν μπορούμε να λέμε πως τα πλοία “δεν ξέρουμε τι προβλήματα θα βγάλουν” σε διαδικασία εκσυγχρονισμού, καθώς έχουν ελεγχθεί επισταμένα για αυτό και από τους υποψηφίους αναδόχους, οι οποίοι επίσης δεν θέλουν να διακινδυνεύσουν τέτοια ρίσκα. Άρα αν αυτό υπήρχε ως θέμα κάποια χρόνια νωρίτερα, δεν μπορούμε να το συζητάμε πλέον ως ανασταλτικό. Μάλιστα το ΠΝ εδώ και καιρό έχει αναθέσει σε ικανότατο Πλοίαρχο το σχετικό σχεδιασμό και τη διαπραγμάτευση, και υπάρχει η απαραίτητη γνώση σε πλήθος στελεχών.

Πλέον το συνολικό κόστος για την αναβάθμιση είναι περίπου 850 εκ. ευρώ, ενώ σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε και άλλα 250 εκ. περίπου, για εξτρά συστήματα, για σόναρ, αναβάθμιση κύριου πυροβόλου, συστημάτων εγγύς άμυνας κ.ο.κ. Βελτιώσεις που ως σύνολο θα ισχυροποιήσουν κατά πολύ τα πλοία, ενώ με τους αυτοματισμούς που θα εγκατασταθούν, θα μπορεί να μειωθεί και το πλήρωμα που υπηρετεί, ίσως και σε κάτω από 150 άτομα. Οπότε μιλάμε για ένα συνολικό κόστος στο 1,1 δις για 4 υψηλής αξίας σκάφη, με προοπτική υπηρεσίας περίπου μια 20ετια ακόμη.

Η αναζήτηση μεταχειρισμένων

Η λύση των μεταχειρισμένων πλοίων έχει εξεταστεί από το ΠΝ εδώ και πολλά χρόνια, και δυστυχώς φαίνεται πως έχει πλέον αποκτήσει “δυσανεξία” σε αυτά, έχοντας χάσει διάφορες ευκαιρίες για καλά σκάφη, στο παρελθόν. Ενώ σήμερα, είναι αλήθεια πως αξιόλογα μεταχειρισμένα πλοία παγκοσμίως, αν είναι διαθέσιμα, έχουν ηλικία ίδια ή μεγαλύτερη με τις φρεγάτες ΜΕΚΟ200ΗΝ.

Έτσι, εντός ΠΝ παραμένουν οι σκέψεις και οι σχεδιασμοί για το πως μπορεί να δωθεί λύση- μεσοπρόθεσμη- με την επιλογή των αμερικανικών LCS. Τα οποία συνοδεύονται από την γνωστή αρνητική δημοσιότητα και τους σχετικούς προβληματισμούς. Αν όμως μια νέα κορβέτα κοστίζει περίπου 700 με 750 εκ. ευρώ στη διαμόρφωση που θέλει το ΠΝ, και μάλιστα έχει μόλις 16 πυραύλους επιπέδου MICA VL ή CAMM-ER, γιατί να είμαστε τόσο “επιλεκτικοί” με πλοία που έχουν λιγότερα από 10 χρόνια υπηρεσίας;

Η πρώτη και σοβαρή απάντηση είναι πως τα LCS έχουν υποτυπώδη εξοπλισμό. Και πράγματι ενα πυροβόλο των 57 χιλιοστών, εκτοξευτές Hellfire και ο εκτοξευτής RAM, δεν είναι επαρκή για ρόλο μεγάλου σκάφους επιφανείας. Αλλά εδώ επικεντρώνονται τα σενάρια, αν μπορεί αυτή η κατάσταση να διορθωθεί και με τι κόστος.

Όπως πρώτη η σελίδα μας έγραψε, το ΠΝ θέλει τα LCS 13, 15, 17 και 19, αλλά το Αμερικανικό Ναυτικό, μας προτείνει τα ήδη αποσυρμένα, LCS 5, 7, 9 και 11. Τα οποία όμως απαιτούν κονδύλια για επαναφορά σε υπηρεσία, ενώ όπως μάθαμε, ειδικά το LCS 5 είναι σε κακή κατάσταση, αφημένο χωρίς υποστήριξη εδώ κι αρκετό καιρό. Με άλλα λόγια, ακόμη κι αν το ΠΝ άλλαζε άποψη (που δεν αναμένεται), μόνο τα 7, 9 & 11 θα ήταν στο “τραπέζι”. Από πλευράς ΗΠΑ πάντως υπάρχει άτυπη ενημέρωση, πως τα πλοία 13 ως 19 θα είναι διαθέσιμα από το 2025 έως το 2026.

Με τις μελέτες που είχαν γίνει, είχε προϋπολογιστεί ποσό ύψους 500-600 εκατ. ευρώ ώστενα γίνουν αυτά τα 4 σκάφη “Upgunned”: με πυραύλους κατά πλοίων επιφανείας NSM,  σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου Scorpius-N, συρόμενο sonar CAPTAS-2 ή LFATS, ενώ στο ποσό συμπεριλαμβάνονταν εκπαίδευση, Follow On Support για αρκετά έτη και έξοδα για εισαγωγή των πλοίων σε ελληνική υπηρεσία. Αν συνυπολογίσουμε και φόρτο πυρομαχικών (NSM, ακόμη και Spike NLOS, RAM Block 2b, και προηγμένων βλημάτων για το πυροβόλο 57 χιλιοστών), το ποσό ανεβαίνει στα 800 εκ. ευρώ, μαζί με πιθανές μηχανολογικές μετατροπές που θα επέλεγε το ΠΝ να κάνει στα πλοία.

Με αυτή τη λογική, ξοδεύοντας 1,1 δις ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ, και άλλων 800 με 900 εκ. ευρώ για την απόκτηση 4 LCS τύπου Freedom με ενίσχυση των μαχητικών τους δυνατοτήτων -σύνολο δηλαδή 2 δις- το ΠΝ θα μπορούσε να αποκτήσει 8 πλοία, που θα πλαισιώσουν τις 3 φρεγάτες κλάσης ΚΙΜΩΝ για αρκετά χρόνια.

Είναι λοιπόν η παραπάνω λύση η “ιδανική”; Όχι και δεν το ισχυρίζονται τα στελέχη του ΠΝ που τη συζητούν. Αλλά είναι μια μεσοπρόθεσμη εξέλιξη που εκμεταλλευόμενη ό.τι, αυτή τη στιγμή, υπάρχει διαθέσιμο σε εμάς, συν την ανάγκη διατήρησης των αξιόλογων φρεγατών μας ΜΕΚΟ (που βλέπουμε να αποδίδουν στην Ερυθρά Θάλασσα, σε δύσκολη αποστολή) μπορεί να αποδώσει: Και αξιόλογο αριθμό σκαφών επιφανείας σε καλή κατάσταση, και με δυνατότητα υπηρεσίας τους για αρκετά χρόνια και με υπολογίσιμη μαχητική ισχύ. Ώστε σε συνδυασμό με τις “Κίμων” να σχηματίζονται αλληλουποστηριζόμενοι στολίσκοι σκαφών για ένα Πολεμικό Ναυτικό με προοπτική. Και σε επόμενο χρόνο, να έρθει ένα πρόγραμμα πολλών ισχυρών σκαφών με εγχώρια ναυπήγηση (Constellation ή ότι άλλο θα ικανοποιήσει τα… πλήθη), για να αναβαθμίσει εκ νέου τις δυνατότητες μας.

Ακολουθήστε μας, στο Facebook, στο Twitter, στο YouTube και στο Viber!

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Η ανάστροφη πλώρη της FDI, οι Aster 30 και το “σύννεφο νερού”

Πριν λίγο καιρό, η Naval Group αλλά και το Marine Nationale (γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό) έδωσαν στη δημοσιότητα φωτογραφίες και βίντεο από τις πρώτες δοκιμές...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Ναυτικό ισοζύγιο στο Αιγαίο: πως οι Τούρκοι εκσυγχρονίζουν τις δικές τους MEKO 200TN – Μέρος B΄

Του Βασίλη Παπακώστα. Πρώτη δημοσίευση «Πτήση» 47, Απρίλιος 2024 Στο πρώτο μέρος του άρθρου εξετάσαμε  το πρόγραμμα ΕΜΖ (Εκσυγχρονισμού Μέσου Ζωής) των τουρκικών φρεγατών MEKO...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -