Με απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου χθες (31 Μαρτίου 2020) σηματοδοτείται η έναρξη της κοινής επιχείρησης εφαρμογής του εμπάργκο όπλων στην αντιμαχόμενη Λιβύη. H επιχείρηση φέρει το όνομα “IRINI” με σαφή αναφορά στο ελληνικό όνομα “ειρήνη” και σηματοδοτεί το τέλος της επιχείρησης “SOPHIA”, της αποστολής ναυτικής περιπολίας στα όρια των λιβυκών χωρικών υδάτων από πλοία της Ε.Ε. για την αποτροπή προσφυγικού και μεταναστευτικού κύματος από τη χώρα προς την Ευρώπη.
Η επιχείρηση “ΙRINI” θα κινηθεί στο ίδιο πνεύμα με τη “SOPHIA” αλλά με στόχο όχι πλέον την αναχαίτιση μεταναστών από τις λιβυκές ακτές αλλά τον αποκλεισμό του λαθρεμπορίου όπλων από πλοία κινούμενα προς τη Λιβύη κατ’εφαρμογή της απόφασης 2292 (του 2016) του ΟΗΕ.
Φορέας της επιχείρησης θα είναι η ναυτική δύναμη Μεσογείου EUNAVFOR MED υπό τη διοίκηση του Ιταλού ναυάρχου Fabio Agostini με έδρα τη Ρώμη. Εκτός από την κύρια αποστολή της, την περιπολία και αποτροπή κίνησης ύποπτων πλοίων που επιχειρούν να σπάσουν τον αποκλεισμό, η “IRINI” περιλαμβάνει και μια σειρά δευτερεύοντες στόχους:
- Τον έλεγχο λαθρεμπορίου πετρελαίου από τη Λιβύη που χρηματοδοτεί πολεμικούς σκοπούς.
- Την εκπαίδευση της ακτοφυλακής και της ναυτικής δύναμης της κυβέρνησης της Λιβύης ώστε να αναλάβει τους ρόλους αυτούς εν καιρώ.
- Την εξάρθρωση των δικτύων λαθρεμπορίας και διακίνησης ανθρώπων (λαθραίας μετανάστευσης) δια της συλλογής πληροφοριών.
Ν. Δένδιας: Η Ελλάδα θέλει να βοηθήσει με εναέρια και πλωτά μέσα στη Λιβύη
Τα μέσα για την επιχείρηση (πλοία, αεροσκάφη, Μη-Επανδρωμένα Οχήματα, δορυφόροι) παρέχονται από τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. που συμμετέχουν στην Επιτροπής Πολιτικής και Ασφάλειας (ΕΠΑ), η οποία θα έχει και τον στρατηγικό έλεγχο της επιχείρησης.
Οι στόχοι της επιχείρησης τέθηκαν στο συνέδριο του Βερολίνου τον περασμένο Ιανουάριο με τα κράτη-μέλη να δεσμεύονται να σεβαστούν πλήρως τις αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ (1970 του 2011, 2292 του 2016, 2473 του 2019) για το εμπάργκο όπλων προς τη Λιβύη. Με την έναρξη της επιχείρησης “IRINI” η επιχείρηση “SOPHIA” παύει οριστικά.
Ας σημειωθεί πως η Ελλάδα αποτελεί κρίσιμο συστατικό της επιχείρησης, αφού όχι μόνον σκοπεύει να συμμετάσχει στην επιχείρηση με εναέρια και ναυτικά μέσα αλλά δέχτηκε κατά τις διαπραγματεύσεις και την αποβίβαση (disembarkation) λαθρομεταναστών που μπορεί να εντοπιστούν και να διασωθούν από μέσα της EUNAVFOR MED σε κάποιο ελληνικό λιμάνι ή χώρο προσωρινής κράτησης. Ο όρος ήταν απαραίτητος καθώς ούτε η Ιταλία ούτε η Μάλτα δέχτηκαν κάτι τέτοιο. Η αποδοχή του όρου από την Αθήνα κρύβει την ανησυχία της για τις τουρκικές κινήσεις στην Λιβύη και την κυοφορούμενη τουρκο-λιβυκή συμφωνία που παραβιάζει τα ελληνικά δικαιώματα στην ΑΟΖ.
Μητσοτάκης: Η Ελλάδα δεν είναι μέρος του προβλήματος στη Λιβύη αλλά μέρος της λύσης
Η τελευταία παράγραφος είναι πολύ κρίσιμη. Οι λαθρομετανάστες από Λιβύη είχαν ως προορισμό τους Μάλτα και Ιταλία. Τώρα εμείς τους δώσαμε κίνητρα και τα εργαλεία για να έρθουν Ελλάδα. Το μέρος θα είναι μάλλον η Κρήτη. Ιταλία και Μάλτα ξεφορτώθηκαν το λαθρομεταναστευτικό και το φορτωθήκαμε εμείς. Έπρεπε να επιμείνουμε για την επαναπροώθηση τους στη Λιβύη και τη δημιουργία δομών εκεί αν χρειαζόταν. Ο “χώρος προσωρινής κράτησης” είναι προφανώς ευφημισμός γιατί αν δεν δεχτεί καμία χώρα να τους προωθήσουμε εκεί τι θα τους κάνουμε;
Όμως όπως έχουν επισημάνει αναλυτές η επικράτηση Χάφταρ δεν συνεπάγεται αυτόματα ακύρωση του συμφώνου, ειδικά αν ο Σάραζ κατορθώσει να επιβιώσει πολιτικά και να συμμετάσχει με τον οποιοδήποτε τρόπο στο διάδοχο κυβερνητικό σχήμα. Επομένως αναλαμβάνουμε ένα τεράστιο βάρος για αποτελέσματα που είναι αμφίβολα όσο αφορά το κρίσιμο για εμάς τουρκο-λιβυκό μνημόνιο.
Αν είχαμε φροντίσει βέβαια να οριοθετήσουμε ΑΟΖ με Κύπρο και μετά με Αίγυπτο, Ιταλία, Αλβανία τόσες δεκαετίες, δε θα χρειαζόταν τώρα να δεχόμαστε να γίνουμε χώρος υποδοχής λαθρομεταναστών. Η Τουρκία προχτές απέστειλε συντεταγμένες της δικής της ΑΟΖ. Εμείς φυσικά ακόμαμ ενώ ξέραμε ότι νομοτελειακά θα το πράξει ούτε τώρα φροντίσαμε να αποκτήσουμε το προβάδισμα στις κινήσεις.
Η αποδοχή της αποβίβασης των λαθρομεταναστών που κατευθύνονται στην Μάλτα και την Ιταλία γινεται διότι ανησυχούμε για τις τουρκικές κινήσεις στην Λιβύη και την κυοφορούμενη τουρκο-λιβυκή συμφωνία που παραβιάζει τα ελληνικά δικαιώματα στην ΑΟΖ.
Άρα η Ελληνική φρεγάτα θα καταναλώνει τόνους πετρελαίου για να μεταφέρει τους λάθρο από την Λιβύη. Τι σόι συμφωνείες είναι αυτές; Γιατί τα πολεμικά να μην τους γυρίζουν πίσω στην Λιβύη; Πρέπει ντε καλά και σώνει να έρθουν ευρώπη;
Δηλαδή, τώρα που θα πέρνουμε τους λαθρομετανάστες που προορίζονται για Ιταλία, Μάλτα θα πάψουμε ν’ ανησυχούμε για την Τουρκία. Θα κάτσει στ’ αυγά της.
‘Ο της παραφροσύνης!
Το πας για ψάρεμα με τουφέκι και μετά να πυροβολείς τη βάρκα ενώ έχεις ξανοιχτεί είναι παραφροσύνη? 😎
Δεν παμε καλα…
-Την εκπαίδευση της ακτοφυλακής και της ναυτικής δύναμης της κυβέρνησης της Λιβύης ώστε να αναλάβει τους ρόλους αυτούς εν καιρώ.
Ποιας κυβερνησης; Του Χαφταρ η του αλλου που τον στηριζει η Τουρκια; Γιατι αν εκπαιδευουμε τους Τουρκοφιλους….τοτε τι υποστηριζουμε τελικα;
-αλλά δέχτηκε κατά τις διαπραγματεύσεις και την αποβίβαση (disembarkation) λαθρομεταναστών που μπορεί να εντοπιστούν και να διασωθούν από μέσα της EUNAVFOR MED σε κάποιο ελληνικό λιμάνι ή χώρο προσωρινής κράτησης. Ο όρος ήταν απαραίτητος καθώς ούτε η Ιταλία ούτε η Μάλτα δέχτηκαν κάτι τέτοιο.
Δηλαδη και θα συμμετασχουμε με μεσα,και θα εκπαιδευσουμε τους ναυταιους της αδιευκρινιστης Λυβικης κυβερνησης ΚΑΙ για να συμμετασχουμε μας ΕΠΕΒΑΛΛΑΝ να δεχθουμε λαθρομεταναστες επειδη οι αλλοι δεν τους θελουν!!!!
Και η Πτηση το παρουσιαζει ως δηθεν ανησυχια για Τουρκικες κινησεις!!!
Αρα η εγω ζω σε καποιο παραλληλο συμπαν η τα εκανε σαλατα ο Κουλης….Γιατι τι καλητερο για τον Ερντι να δωσει μια διαταγη και να πλημμυρισει η περιοχη πλοιαρια με “μεταναστες” τους οποιους θα πρεπει υποχρεωτικα να δεχθουμε…Και τοτε προς τι ολη αυτη η φανφαρα στον Εβρο;
Αυτο δεν ειναι επιτυχια…αυτο ειναι καταστροφη.Και ειμαστε “κρίσιμο συστατικό της επιχείρησης” οχι ως συμμετοχη…αλλα ως χωρος disembarkation λαθρομεταναστών…
Αυτο κοινως λεγεται….ξεφτιλα.
Κάθε μέρα που περνά συνειδητοποιώ ότι το να κλείσουμε ουσιαστικά και αποτελεσματικά τα θαλάσσια σύνορα (με τη συμβολή των ενόπλων δυνάμεων ως δύναμη αποτροπής κι όχι υπηρεσία καλωσορίσματος και φιλοξενίας) είναι λίγο πιο απίθανο από το να πάρει ελληνική ομάδα της επαρχίας το Champions League όταν ξαναγίνει.
Το πριμ των 2.000 € για τις οικειοθελείς επιστροφές, οι συνεχιζόμενες υποδοχές λαθρομεταναστών στα νησιά, η υποδοχή όλων όσων θα ανοιχτούν από τις λιβυκές ακτές (και όσων το μάθουν) είναι η καλύτερη καμπάνια για να γιγαντωθούν οι αφίξεις όχι τουριστών αλλά λαθρομεταναστών που μόνο κόστος και προβλήματα δημιουργούν – να θυμίσω το κρούσμα κοροναϊου στο “Αλεξάνδρα” από τη δομή (θέρετρο θα το έλεγα εγώ( της Ριτσώνας; Κι όλα αυτά με μια συμφωνία μηδαμινού κέρδους για την Ελλάδα όπως είπαν και άλλοι σχολιαστές εκεί.
Κρατήσαμε άμυνα και δούλεψαν σοβαρά οι Ένοπλες Δυνάμεις και η Αστυνομία ένα κύμα λαθρομεταναστών και νομίσαμε ότι γίναμε σοβαρό μαγαζί. Κρίμα η χαρά. Κρίμα.
Βρε καλη μου ΠΤΗΣΗ,και εγω τα ιδια πραγματα με τον κυριο εγραψα πανω-κατω.Γιατι μου ριξατε ακυρο????? 😥 😥 😥
Ξερεις τι πιστευω;…Δεν ειναι τοσο θεμα της Πτησης…οσο θεμα ενος moderator και του τροπου που επιλεγει τι θα περασει η οχι.
Αλλα εδω δεν το σκεφτηκε καλα…Ποιος ριχνει ακυρο στον Chuck Norris;
“Την εκπαίδευση της ακτοφυλακής και της ναυτικής δύναμης της κυβέρνησης της Λιβύης ώστε να αναλάβει τους ρόλους αυτούς εν καιρώ.”
Δηλαδή, βοηθάμε στην αποστολή που θα διδάξει στις δυνάμεις του Σαρατζ πως να τηρούν εμπάργκο κατά του εαυτού τους (και του Χαφτάρ);
ΞΥΠΝΑΤΕ !
Αντί επιτέλους να πούμε μπράβο, αρχίζουμε την γκρίνια
Η πραγματικότητα είναι ότι η Ελληνική κυβέρνηση μόλις τώρα άρχισε να εργαλιοποιεί το προσφυγικό και πολύ καλά κάνει
Στο πλαίσιο αυτό και η παρούσα συμφωνία.
Τι είναι σημαντικότερο ?
Να κτίσουμε γερές συμμαχίες και να κτυπήσουμε την Τουρκία εκεί που πονάει ?
Ή να γλυτώσουμε, εάν γλυτώσουμε, μερικές εκατοντάδες λαθρό ?
Ο ναυτικός αποκλεισμός δεν θα είναι για πάντα
Είναι μήνυμα !
Ο Χαφτάρ βρίσκεται έξω από την Τρίπολη
Κάθε είδηση, κάθε διεθνής αλλαγή, μπορεί να επηρεάσει την έκβαση του πολέμου
Με τον αποκλεισμό περνάει το μήνυμα ότι οι μέρες του Τουρκόφιλου είναι περιορισμένες
Στην Λιβυή δεν υπάρχουν πιστές παρατάξεις σε αυτόν τον εμφύλιο
Κουμάντο κάνουν οι φύλαρχοι και οι τοπικοί παράγοντες
Παράδειγμα η Σύρτη που έπεσε χωρίς έναν πυροβολισμό
Τα νέα θα ταξιδέψουν γρηγορότερα από τις φρεγάτες !
στις πρόνοιες της επιχειρήσεως είναι η μη αντιπαράθεση με ξένα πολεμικά πλοία, στην περίπτωση που αυτά συνοδεύουν εμπορικά πλοία και αντιδράσουν σε απόπειρα νηοψίας του εμπορικού από τα πλοία της ΕΕ. Μια τρυπα στο νερο καταφερε η κυβερνηση. Ο τουρκος θα συνοδευει τα εμπορικα του ανενοχλητος και εμεις θα κουβαλαμε λαθρομεταναστες.
Ερώτηση προς ΠΤΗΣΗ… Περιλαμβάνεται στις πρόνοιες της επιχειρήσεως η μη αντιπαράθεση με ξένα πολεμικά πλοία, στην περίπτωση που αυτά συνοδεύουν εμπορικά πλοία και αντιδράσουν σε απόπειρα νηοψίας του εμπορικού από τα πλοία της ΕΕ;;; Αν θυμάμαι καλά, πάγια πρακτική της Τουρκίας είναι, η συνοδεία πλοίων που μεταφέρουν οπλισμο/εφόδια… Τι θα γίνει λοιπόν σε μία τέτοια ‘συνάντηση’; Επίσης, ποιο ακριβώς ΠΝ/Ακτοφυλακή της Λιβύης θα εκπαιδεύσουμε; Τα ανύπαρκτα του Σάρατζ ή τα μη αναγνωρισμένα του Χάφταρ;
Όταν αναφέρθηκε πάντως το περιστατικό με την απομάκρυνση του τουρκικού φορτηγού πλοίου υποτίθεται πως ήταν και μια τουρκική φρεγάτα στην περιοχή.
Ναι, έχεις δίκιο. Άλλαξε πορεία και επέστρεψε Τουρκία συνοδευόμενο(προφανώς δεν άφησε να γίνει νηοψία…). Αν δεν αλλάξει πορεία στο μέλλον, ένα αντίστοιχο πλοίο που πάλι θα συνοδεύεται, τι ακριβώς θα συμβεί; Θα γίνει νηοψία; Θα το αφήσει η Τουρκία αυτό; Αν η Τουρκία(δηλαδή το πολεμικό της), δεν κάνει πίσω, τότε τι γίνεται; Λεπτομέρειες θα μου πεις και θα έχεις πάλι δίκιο, αλλά αυτές είναι που κρίνουν το αν η επιχείρηση αυτή είναι για τα μάτια του κόσμου ή όχι… Επίσης, αυτή η λεπτομέρεια, είναι που φανερώνει τη διάθεση(ή μη) των Ευρωπαίων(αλλά εμμέσως και του ΟΗΕ/Διεθνούς Παράγοντα), να βάλουν φρένο ή όχι στη Τουρκία.