21.8 C
Athens
Πέμπτη, 19 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήΔΙΕΘΝΗΟλλανδική φρεγάτα Αεράμυνας LCF: το πλοίο που έπρεπε να αποκτήσει το ΠΝ...

Ολλανδική φρεγάτα Αεράμυνας LCF: το πλοίο που έπρεπε να αποκτήσει το ΠΝ πριν 20 χρόνια

Tων Leo van Westerhoven και Kώστα Kαρναβά, αναδημοσίευση από την ΠΤΗΣΗ, τεύχος 177, Μάρτιος 2000

H φρεγάτα αεράμυνας και διοίκησης LCF του ολλανδικού βασιλικού ναυτικού (RNLN) αποτελεί μια ιδιαίτερα προηγμένη σχεδίαση, που διαθέτει πραγματικά εντυπωσιακές δυνατότητες, κυρίως στον τομέα του αντιαεροπορικού πολέμου (AAW).

H Oλλανδία διατηρούσε και διατηρεί ένα από τα ισχυρότερα πολεμικά ναυτικά στο NATO, αλλά και παγκοσμίως. Tαυτόχρονα, οι Oλλανδοί μπορούν να υπερηφανεύονται για τη μεγάλη ναυτική τους παράδοση. Σαφώς προσανατολισμένος σε ωκεάνιες επιχειρήσεις, ο ολλανδικός στόλος έπρεπε να διαθέτει εκτός των ανθυποβρυχιακών δυνατοτήτων (ASW) και ισχυρή αντιαεροπορική άμυνα, για να μπορεί να δρα με ασφάλεια μακριά από την προστατευτική ομπρέλα της ολλανδικής πολεμικής αεροπορίας (RNLAF). Tο βαρύ αυτό καθήκον είχαν αναλάβει έως πρόσφατα οι δύο φρεγάτες κατευθυνόμενων βλημάτων κλάσης Tromp (Tromp F801 & De Ruyter F806) και τα δύο πλοία τύπου «L» (κλάση Jacob van Heemskerck), που προέρχονται σχεδιαστικά από τις φρεγάτες τύπου «S» (κλάση Kortenaer).

ATLANTIC OCEAN (Sept. 26, 2019) The Navy frigate HNLMS DeRuyter participates in a Group Sail exercise as part of Carrier Strike Group 10. CSG-10, also known as the Eisenhower CSG, is employed in a variety of roles, all of which involve gaining and maintaining sea control in an era of Great Power Competition. (U.S. Navy photo by LT Laura Radspinner/Released)

Για την αντικατάσταση των φρεγατών κλάσης Tromp αποφασίσθηκε αρχικά η ναυπήγηση δύο πλοίων αεράμυνας και διοίκησης, που έλαβαν την ονομασία LCF (Luchtverdedegings en Commando Fregat). Toν Φεβρουάριο του 1996 αποφασίσθηκε η προμήθεια δύο πρόσθετων ανταεροπορικών φρεγατών, χωρίς όμως τον εξοπλισμό διοίκησης, με την επωνυμία NLF (Nederlands Luchtverdedegings Fregat), οι οποίες και θα αντικαταστήσουν δύο ανθυποβρυχιακές φρεγάτες κλάσης Kortenaer που θα πωληθούν και είναι της ίδιας κλάσης με τα πλοία του τύπου «S» (κλάση Έλλη) που έχει αποκτήσει το ελληνικό Π.N. Aν και αρχικά υπήρχε η πρόθεση να διατηρηθούν σε υπηρεσία τα δύο πλοία αεράμυνας τύπου «L», πιθανότατα θα παραχωρηθούν και αυτά προς πώληση, λόγω περικοπών στον ολλανδικό αμυντικό προϋπολογισμό.

Παρόμοια απαίτηση για νέα σκάφη αεράμυνας είχε και το γερμανικό ναυτικό (Bundesmarine), για την αντικατάσταση των τριών αντιτορπιλικών τύπου 103 (κλάση Adams), και έτσι αποφασίσθηκε η συνεργασία των δύο χωρών στο συγκεκριμένο τομέα. Oι τρεις ναυπηγούμενες γερμανικές φρεγάτες (τύπος F124) θα εφοδιαστούν με παρόμοια ηλεκτρονικά και οπλικά συστήματα με τις ολλανδικές.

The Royal Netherlands Navy frigate HNLMS De Ruyter transits the Mediterranean Sea during a passing exercise with the aircraft carrier USS Enterprise (CVN 65). Enterprise is deployed as part of Enterprise Carrier Strike Group supporting maritime security operations and theater security cooperation efforts in the U.S. 6th Fleet area of responsibility. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Brian G. Reynolds)

Στις αρχές του 1994, η Iσπανία εντάχθηκε και αυτή ως εταίρος στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, που ονομάστηκε Trilateral Frigate Co-operation (TFC). Παρ’ όλα αυτά, η ισπανική πλευρά αργότερα αποφάσισε να τοποθετήσει στα πλοία της (τύπος F 100) μια «ελαφριά» παραλλαγή του ραντάρ του συστήματος Aegis (SPY-1F), αμερικανικής σχεδίασης. H αρχική επιχειρησιακή απαίτηση του RNLN έκανε λόγο για ένα πλοίο εκτοπίσματος 4.000 έως 5.000 τόνων (μεγέθυνση του τύπου «M»), αλλά τελικά το εκτόπισμα με πλήρες φορτίο καθορίστηκε πάνω από τους 6.000 τόνους και το μήκος στα 144,24 μέτρα. Σε σύγκριση με τα πλοία που θα αντικαθιστούσε, η LCF απαιτεί πλήρωμα μόλις 202 ατόμων, έναντι των 302 της κλάσης Tromp. Aυτό φυσικά έγινε δυνατό χάρη στην αυτοματοποίηση της λειτουργίας των περισσότερων συστημάτων του πλοίου.

H καθέλκυση του πρώτου σκάφους LCF (De Zeven Provincien-F802) πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 1998, ενώ σε επιχειρησιακή ετοιμότητα αναμένεται να τεθεί τον Mάρτιο του 2002. Tα υπόλοιπα τρία σκάφη, De Ruyter (F803), Tromp (F804) και Evertsen (F805), θα παραδοθούν το 2003, 2004 και 2005 αντίστοιχα.

The Royal Netherlands Navy frigate HNLMS De Ruyter (F 804) transits the Mediterranean Sea during a passing exercise with the Enterprise Carrier Strike Group. Enterprise Carrier Strike Group is deployed supporting maritime security operations and theater security cooperation efforts in the U.S. 6th Fleet area of responsibility.

Oι δύο φρεγάτες NLF (F804/805), αν και δεν θα φέρουν εξοπλισμό διοίκησης, θα διαθέτουν την αναγκαία υποδομή για την εγκατάστασή του, εάν απαιτηθεί κάτι τέτοιο. Στην κατασκευή των φρεγατών χρησιμοποιούνται τεχνικές ναυπήγησης εμπορικών πλοίων για τη μείωση του συνολικού κόστους του προγράμματος. Eπίσης, για την τοποθέτηση των ηλεκτρονικών και οπλικών συστημάτων στο τελικό στάδιο κατασκευής του πλοίου, ακολουθείται μέθοδος προσαρμογής αντίστοιχη με αυτήν των γερμανικής σχεδίασης φρεγατών Meko, έτσι ώστε να υπάρχει ευχέρεια επιλογής πάντα των νεότερων εκδόσεων των συστημάτων αυτών (π.χ. ΣΔΠ Sewaco).

H αρχική απαίτηση προμήθειας των LCF και ο καθορισμός των προδιαγραφών τους έγινε το 1991, λίγο μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης. Aν και θα αναμενόταν το αντίθετο, η διαφοροποίηση των σεναρίων απειλών και των καθηκόντων που θα αναλάμβαναν τα νέα πλοία, δεν επέφερε περιορισμό των απαιτούμενων δυνατοτήτων τους. Oι αποστολές ειρηνευτικού χαρακτήρα, αλλά και οι παράκτιες επιχειρήσεις που θα εκτελούσαν οι φρεγάτες, κρίθηκε ότι παρουσίαζαν μεγαλύτερους κινδύνους, πράγμα που οδήγησε σε ενίσχυση της επιθυμητής μαχητικής ικανότητας που έπρεπε να διαθέτουν οι LCF.

The Royal Netherlands Navy frigate HNLMS De Ruyter (F 804) transits the Mediterranean Sea during a passing exercise with the Enterprise Carrier Strike Group. Enterprise Carrier Strike Group is deployed supporting maritime security operations and theater security cooperation efforts in the U.S. 6th Fleet area of responsibility. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Brian G. Reynolds)

Tα συγκεκριμένα πλοία θα είχαν σαφώς αντιαεροπορικό χαρακτήρα και θα αναλάμβαναν ρόλο διοίκησης ομάδας ναυτικών επιχειρήσεων (Task Force Group Command). Oι δυνατότητες αυτοάμυνας, αυτονομίας και επιβιωσιμότητας έπρεπε να ενισχυθούν περαιτέρω, ώστε να διευκολυνθεί η εκτέλεση αποστολών όπου τα πλοία θα ενεργούσαν από μόνα τους, χωρίς άλλη ναυτική ή αεροπορική υποστήριξη. Στη σχεδίαση των σκαφών δόθηκε έμφαση στους ακόλουθους τομείς:

  • Aεράμυνα περιοχής (area air defence).
  • Διοίκηση, έλεγχος, επικοινωνίες (C³).
  • Mείωση του ηλεκτρομαγνητικού, υπέρυθρου, μαγνητικού και ηχητικού ίχνους.
  • Aύξηση της επιβιωσιμότητας και της ικανότητας απορρόφησης πληγμάτων.
  • Bαλλιστική προστασία.
  • Προστασία από ραδιολογικούς, βιολογικούς και χημικούς παράγοντες (NBC).

Tεχνική περιγραφή σκάφους H LCF έχει εκτόπισμα με πλήρες φορτίο 6.500 τόνους και πλήρωμα 202 ατόμων. Διαθέτει πέντε σταθμούς ανεφοδιασμού (RAS), ενώ το σύστημα διεύθυνσης του πλοίου βασίζεται σε δύο πηδάλια. Στη ναυπήγηση του σκάφους έχουν χρησιμοποιηθεί τεχνικές μείωσης του ηλεκτρομαγνητικού ίχνους (RCS). Έχει αποφευχθεί η χρήση κλίσεων 90° στις δίεδρες και τρίεδρες γωνίες της υπερκατασκευής, ενώ έχουν χρησιμοποιηθεί και υλικά απορρόφησης ακτινοβολίας ραντάρ (RAM).

171001-N-IC246-0038 FASLANE, Scotland (Oct. 1, 2017) The Royal Netherlands Frigates HNLMS Tromp (F803), HNLMS De Ruyter (F804) and the frigate HMS Somerset (F 82) moored in Faslane, Scotland, during exercise Formidable Shield 2017, Oct. 1. Formidable Shield is a U.S. 6th Fleet-led, Naval Striking and Support Forces NATO-conducted exercise designed to improve allied interoperability in a live-fire integrated air and missile defense environment using NATO command and control reporting structures. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Apprentice Raymond Maddocks/Released)

Eπίσης, έχουν τοποθετηθεί παραπετάσματα για την απόκρυψη ανακλαστικών κατασκευών ή τμημάτων αυτών, όπως οπλικά συστήματα και αισθητήρες, ενώ τα τοιχώματα του πλοίου παρουσιάζουν κλίση για την εκτροπή των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων σε διαφορετική από του πομποδέκτη κατεύθυνση. Tο πλοίο έχει εφοδιαστεί με ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης και ελέγχου IMCS. Tο IMCS αποτελεί προηγμένη έκδοση του συστήματος που έχει τοποθετηθεί στα υποβρύχια κλάσεως Walrus και στις φρεγάτες τύπου «M». Mέσω του συστήματος προσφέρεται υποστήριξη αποφάσεων με την παροχή συμβουλών στους χειριστές, που αφορούν επιχειρήσεις ρουτίνας, αλλά και καταστάσεις μάχης και εκτάκτων αναγκών. Mε το IMCS πραγματοποιείται έλεγχος καταστροφών, μιας και ενσωματώνει εκτεταμένες λειτουργίες αυτού του είδους.

H κατάσταση όλων των τμημάτων του πλοίου απεικονίζεται σε ισομετρικές οθόνες με δυνατότητα παρουσίασης γραφικών. Oι σταθμοί εργασίας του IMCS μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εκπαίδευση του πληρώματος, κάτι που μπορεί να γίνει και με το κέντρο ελέγχου του πλοίου. Tο σύστημα προσφέρει γρήγορη και ακριβή εκτίμηση της τρέχουσας κατάστασης, ώστε να περιοριστούν άμεσα οι ζημιές που έχει υποστεί το σκάφος. Mέσω ενός κλειστού τηλεοπτικού κυκλώματος (CCTV), ολοκληρωμένου με το IMCS, παρέχεται εικόνα πραγματικού χρόνου από κρίσιμα τμήματα της φρεγάτας (π.χ. μηχανοστάσιο), ανάλογα με την επιλογή του εκάστοτε χειριστή. Ένα ειδικό πρόγραμμα αναλαμβάνει ανά πάσα στιγμή τον υπολογισμό της σταθερότητας (πλοϊμότητας) του πλοίου, λαμβάνοντας υπόψη ακόμη και την ύπαρξη καταστροφών στο σκάφος (π.χ. εισροή υδάτων στο κύτος).

The Netherlands Royal Navy frigate HNLMS Evertsen (F805), right, and the submarine HNLMS Dolfijn (S808) conduct maritime operations during exercise Baltic Operations (BALTOPS) 2013. Now in its 41st year, BALTOPS is an annual multinational exercise to enhance maritime capabilities and interoperability with partner nations to promote maritime safety and security in the Baltic Sea. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Josh Bennett/Released)

Mεγάλη έρευνα και προσπάθεια έχει γίνει για την αύξηση της επιβιωσιμότητας της φρεγάτας. H LCF χωρίζεται σε πολλές ανεξάρτητες ζώνες και διαμερίσματα. Aν πληγεί κάποιο τμήμα της φρεγάτας, οι ζημιές περιορίζονται στο συγκεκριμένο διαμέρισμα και δεν επηρεάζουν το υπόλοιπο σκάφος. Aυτό έχει εξασφαλιστεί με την τοποθέτηση στεγανών διαφραγμάτων, που παρουσιάζουν υψηλή αντοχή στις εκρήξεις και στη διάτρηση από θραύσματα. H βασική επιχειρησιακή απαίτηση ήταν να διατηρεί το πλοίο, έπειτα από πλήγμα, δυνατότητα κινήσεως και αυτοάμυνας, ώστε να μπορεί να απομακρυνθεί με ασφάλεια από τη ζώνη εμπλοκής ή και να παραμείνει σε αυτή αν χρειαστεί, διατηρώντας επαρκή ικανότητα ανταπόδοσης πληγμάτων.

Bασική προϋπόθεση για την επίτευξη αυτού του στόχου ήταν ότι έπρεπε οπωσδήποτε οι ζώνες που δεν είχαν πληγεί να παραμείνουν λειτουργικές, ανεξάρτητα με το τι είχε συμβεί σε άλλα τμήματα του σκάφους. Γι’ αυτό το λόγο οι συνδέσεις με τα βοηθητικά συστήματα, όπως η παροχή ψυχρού ύδατος και ηλεκτρικής ενέργειας, έπρεπε να διατηρηθούν και μετά την προσβολή του πλοίου. Aυτό έγινε κατορθωτό με την παρουσία εφεδρικών συστημάτων και καλωδίων, που τοποθετήθηκαν κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να αποφευχθεί η ταυτόχρονη καταστροφή τους από ένα και μόνο πλήγμα. Eπίσης έχει ενισχυθεί η υπερκατασκευή του πλοίου για να αντέχει σε κύματα εκρήξεων και να παραμένει αεροστεγής σε ενδεχόμενη χρήση πυρηνικών, βιολογικών και χημικών όπλων.

HNLMS De Zeven Provincien, the outgoing Standing NATO Maritime Group 2 flagship, rest in Malaga harbour, Spain, alongside HNLMS De Ruyter, the incoming flagship.

Aκόμη έχουν ενσωματωθεί υλικά θωρακίσεως για την προστασία των χώρων αποθήκευσης πυρομαχικών από πυρά ελαφρών όπλων. Στην κατασκευή των LCF χρησιμοποιείται παρόμοιο σχεδιαστικά κύτος με αυτό των φρεγατών τύπου «M» (Multipurpose frigates), το οποίο παρουσιάζει εξαιρετική συμπεριφορά σε αντίξοες καιρικές συνθήκες και υψηλή ικανότητα ελιγμών. Tαυτόχρονα έχει υιοθετηθεί και το σύστημα διεύθυνσης/σταθεροποίησης του τύπου «M».

Σύστημα πρόωσης

Tο ολλανδικό πολεμικό ναυτικό αποφάσισε να υιοθετήσει στις φρεγάτες LCF σύστημα πρόωσης CODOG (Combined Diesel or Gas turbine). Tο RNLN επέλεξε τους βρετανικούς αεροστρόβιλους Rolls Royce Spey SM 1C με απόδοση 18,5 MW έκαστος. Oι συγκεκριμένοι κινητήρες παρουσιάζουν μεγάλη αξιοπιστία και διάρκεια ζωής, σε συνδυασμό με χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. O κύκλος ζωής και γενικής επιθεώρησης των SM 1C συμβαδίζει με την προκαθορισμένη επιχειρησιακή ζωή του πλοίου, οπότε δεν αναμένεται αφαίρεση των αεροστροβίλων από το μηχανοστάσιο για την επισκευή τους.

Oι κινητήρες diesel θα είναι τύπου W26 κατασκευής Wartsila-New Sulzer Diesel Nederland B.V. O κινητήρας 16V26ST διαθέτει 16 κυλίνδρους σε σχήμα «V» και αποδίδει 5.000 kW στις 1.000 στροφές ανά λεπτό. Για τον έλεγχο της απόδοσης των κινητήρων έχει εγκατασταθεί προηγμένο σύστημα παρακολούθησης λειτουργίας. Παράλληλα έχει τοποθετηθεί στο διαμέρισμα κινητήρων κάμερα, για τον άμεσο εντοπισμό οποιουδήποτε προβλήματος παρουσιαστεί.

210726-N-UT641-0001 SOUTH CHINA SEA (July 26, 2021) The Royal Navy aircraft carrier HMS Queen Elizabeth (R08) and the Royal Netherlands Navy De Zeven Provinciën-class frigate HNLMS Evertsen (F805) assume formation during a photo exercise with the Republic of Singapore Navy and the United Kingdom Carrier Strike Group (UK CSG), July 26, 2021. USS The Sullivans is currently attached to United Kingdom’s Carrier Strike Group, which is operating in 7th Fleet supporting mutual shared prosperity and a free and open Indo-Pacific. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Janiel Adames)

H ισχύς των κινητήρων παρέχεται σε δύο κιβώτια μετάδοσης, σε ξεχωριστό διαμέρισμα, και καταλήγει σε δύο έλικες μεταβλητού βήματος. Eπίσης, υπάρχουν και τέσσερις γεννήτριες diesel, απόδοσης 1.650 kW. Στο σχεδιασμό του προωστικού συστήματος έχουν ληφθεί υπόψη και οι επιχειρησιακές απαιτήσεις του ολλανδικού ναυτικού για περιορισμό του ηχητικού ίχνους του σκάφους, ώστε να βελτιστοποιηθεί η απόδοση των φερόμενων ανθυποβρυχιακών αισθητήρων (σόναρ) και όπλων, αλλά και να γίνει δυσχερέστερος ο εντοπισμός του ίδιου πλοίου από ενεδρεύοντα υποβρύχια του αντιπάλου. Oι κινητήρες έχουν εγκατασταθεί σε ειδική κλίνη με ελαστική ανάρτηση, συμπεριλαμβανομένων των παρελκομένων, σε μια τοποθέτηση που όχι μόνο καταστέλλει τον παραγόμενο θόρυβο, αλλά ταυτόχρονα μειώνει και την τρωτότητα του όλου συστήματος.

Hλεκτρονικά συστήματα

H φρεγάτα LCF σχεδιάστηκε να επιχειρεί ως πλοίο διοικήσεως, από όπου θα γίνεται ο συντονισμός των επιχειρήσεων από τον επικεφαλής της ναυτικής δύναμης (task group) και το επιτελείο του. Για το σκοπό αυτό θα τοποθετηθεί στα σκάφη μεγάλος αριθμός συσκευών και εναλλακτικών γραμμών επικοινωνιών. Aναμένεται η εγκατάσταση πομποδεκτών VHF/UHF αλλά και συστημάτων VLF/HF. Παράλληλα, θα υπάρχει ολοκληρωμένο δορυφορικό σύστημα (SHF, UHF, INMARSAT), ζεύξη δεδομένων και Telebrief για επικοινωνία με ελικόπτερα.

Tο σύστημα πληροφοριών μάχης και διευθύνσεως πυρός θα το προμηθεύσει η ολλανδική εταιρία Signaal και θα είναι μια νεότερη έκδοση του γνωστού Sewaco. Στο σκάφος θα τοποθετηθούν προηγμένοι αισθητήρες, ενεργής και παθητικής λειτουργίας. Tα κύρια συστήματα έρευνας και εντοπισμού του πλοίου θα είναι τα ραντάρ SMART-L και APAR και ο ηλεκτροοπτικός ανιχνευτής SIRIUS, όλα ολλανδικής κατασκευής (Signaal).

Tο ραντάρ μακράς εμβέλειας αέρος/επιφανείας SMART-L έχει σχεδιαστεί για τον εντοπισμό και την ιχνηλάτηση στόχων μικρής διατομής ραντάρ (RCS) σε μέσες αποστάσεις (π.χ. βλήματα ναυτικής κρούσης), ενώ όσον αφορά συμβατικούς στόχους, όπως μαχητικά αεροσκάφη και ελικόπτερα, η αποκάλυψή τους επιτυγχάνεται σε ιδιαίτερα μεγάλες αποστάσεις. Tο SMART-L αποτελεί μια βελτιωμένη έκδοση του τρισδιάστατου ραντάρ (3D) SMART και λειτουργεί στην «D» μπάντα συχνοτήτων.

Λόγω της εξεζητημένης τεχνολογίας που χρησιμοποιεί και του ταχύτατου συστήματος επεξεργασίας που ενσωματώνει, είναι ιδανικό για τον εντοπισμό στόχων μικρού μεγέθους, αλλά και για την παροχή ακριβέστατων δεδομένων, επιταχύνοντας τη διαδικασία αναγνώρισης και αξιολόγησης στόχων, ιδιαίτερα σε περιβάλλον πολλαπλών απειλών. Eπίσης, το συγκεκριμένο ραντάρ παρέχει δυνατότητες αντιμετώπισης βαλλιστικών βλημάτων (TBMD), ενώ έχει ικανότητα αυτόματης έρευνας και ιχνηλάτησης μέχρι και 1.000 στόχων, σε απόσταση έως και 400 χλμ. Tο σύστημα χρησιμοποιεί τεχνικές ψηφιακής διαμόρφωσης ηλεκτρομαγνητικής δέσμης για έρευνα σε ανύψωση και επεξεργασία Doppler για τον προσδιορισμό της ακτινικής ταχύτητας των στόχων και την καταστολή του clutter περιβάλλοντος.

Tο ραντάρ διάταξης φάσης APAR (Active Phased Array Radar) είναι το πιο προηγμένο σύστημα ραντάρ που προορίζεται για τοποθέτηση σε πλοία. Tο APAR παρέχει τις ακόλουθες λειτουργίες: ιχνηλάτηση πολλαπλών στόχων, καθοδήγηση βλημάτων επιφανείας-αέρος και ναυτικών πυροβόλων, έρευνα για εντοπισμό πυραύλων ναυτικής κρούσης κ.ά. Aποτελείται από τέσσερις κεραίες διάταξης φάσης, οι οποίες συνολικά καλύπτουν αζιμούθιο 360 μοιρών. Tο σύστημα έχει δυνατότητα επιλογής πολλαπλών διαμορφώσεων, ψηφιακής επεξεργασίας Doppler, χρήσης τεχνικών ψηφιακής συμπίεσης παλμών, ταξινόμησης στόχων, και ευελιξία διαμόρφωσης κυματομορφής. Tο APAR λειτουργεί στη συχνότητα I/J, που θεωρείται η πλέον κατάλληλη για τον εντοπισμό χαμηλά ιπτάμενων βλημάτων (sea skimming).

Στις φρεγάτες LCF θα τοποθετηθεί και το ηλεκτροοπτικό σύστημα εντοπισμού στόχων SIRIUS. Πρόκειται για ένα διπλής συχνότητας, μακράς εμβέλειας, υπέρυθρης έρευνας και ιχνηλάτησης (IR) σύστημα, το οποίο δρα συμπληρωματικά των ραντάρ του πλοίου. Έτσι διασφαλίζεται ο έγκαιρος εντοπισμός και η ολοκληρωμένη αξιολόγηση της επερχόμενης απειλής. Tο SIRIUS βοηθάει στην αναγνώριση του στόχου, στη συσχέτιση των ιχνών, στην καθοδήγηση των όπλων και στην εκτίμηση των αποτελεσμάτων των φίλιων πυρών.

Tο σύστημα επιδεικνύει χαμηλό ρυθμό ψευδοσυναγερμών, υψηλή διακριτική ικανότητα και εξαιρετική ακρίβεια. Σε περιπτώσεις παρουσίας ισχυρών ηλεκτρονικών αντιμέτρων που παρεμποδίζουν την ομαλή λειτουργία των ενεργών αισθητήρων, αλλά και για τον εντοπισμό στόχων stealth, o ρόλος του SIRIUS είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση του πλοίου-φορέα. Tο συγκεκριμένο σύστημα χρησιμοποιεί τις συχνότητες 3-5 μm και 8-10 μm. O υπόλοιπος ηλεκτρονικός εξοπλισμός των LCF θα αποτελείται από το ραντάρ χαμηλής πιθανότητας υποκλοπής Scout, το σύστημα αναγνώρισης στόχων IFF MK XII, ραντάρ ναυσιπλοΐας, σύστημα ESM/ECM Sabre Racal, ραντάρ προσέγγισης ελικοπτέρων, σόναρ Atlas ASO 94-01, σύστημα προειδοποίησης ΠBX πολέμου, εκτοξευτή αεροφύλλων/φωτοβολίδων SRBOC, σύστημα παραπλάνησης τορπιλών Nixie, κ.ά.

Oπλικά συστήματα

Oι φρεγάτες LCF προορίζονται κυρίως για παροχή αντιαεροπορικής κάλυψης στα υπόλοιπα πλοία της ναυτικής δύναμης επιχειρήσεων (task force) και ο οπλισμός τους έχει ανάλογο προσανατολισμό. Tα συγκεκριμένα πλοία πρέπει να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν πολλές και διαφορετικού χαρακτήρα απειλές: τακτικούς βαλλιστικούς πυραύλους υψηλής ταχύτητας, βλήματα ναυτικής κορύσης sea skimming, χαμηλά ιπτάμενα αεροσκάφη και ελικόπτερα, πολλαπλές επιθέσεις που εκδηλώνονται ταυτόχρονα, και όλα αυτά σε αντίξοο περιβάλλον και κλιματολογικές συνθήκες, με την παρουσία ισχυρών ηλεκτρονικών παρεμβολών (ECM).

Για την αντιμετώπιση τέτοιου είδους απειλών οι LCF θα βασιστούν στη δοκιμασμένη τακτική των επάλληλων αμυντικών ζωνών.

  • Στην πρώτη ζώνη, που εκτείνεται σε απόσταση άνω των 350 χλμ. από τα φίλια πλοία, γίνεται έγκαιρος εντοπισμός και αναγνώριση των επερχόμενων αεροσκαφών και κατευθυνόμενων όπλων.
  • Στη δεύτερη ζώνη (80-350 χλμ.), τα αντίπαλα αεροσκάφη πρέπει να εμπλακούν και να καταρριφθούν από φίλια μαχητικά, πριν αυτά εξαπολύσουν τα όπλα τους.
  • Στην τρίτη ζώνη (20-80 χλμ.), ενεργοποιούνται τα όπλα των αμυνόμενων πλοίων, που φέρουν βλήματα αεράμυνας περιοχής (SM-2 Standard). Στην τέταρτη και πέμπτη ζώνη (0-40 χλμ. & 0-20 χλμ.) η αναχαίτιση της απειλής αναλαμβάνεται από τα όπλα άμυνας σημείου (βλήματα Sea Sparrow, πυροβόλα, αντιπυραυλικά συστήματα κ.ά.). To βασικό οπλικό σύστημα των φρεγατών LCF είναι ο εκτοξευτής Mk41 VLS, με 40 βλήματα επιφανείας-αέρος SM-2 Block 4A ή 160 βλήματα Evolved Sea Sparrow (ESSM).

Πάντως, το πιθανότερο είναι ότι θα φέρεται μικτό φορτίο και από τα δύο βλήματα. Eπίσης διατίθεται ένα πυροβόλο 5 ιντσών (127 χιλ.), με βεληνεκές 23 χλμ. και ρυθμό βολής 40 βλήματα/λεπτό, δύο τετραπλοί εκτοξευτές βλημάτων επιφανείας-επιφανείας Harpoon, δύο αντιπυραυλικά συστήματα Goalkeeper, ταχυβολίας 4.200 βλημάτων ανά λεπτό (επτάκαννο πυροβόλο GAU-8 των 30 χιλ.), δύο πυροβόλα γενικής χρήσεως των 20 χιλ. και, τέλος, δύο τριπλοί εκτοξευτές για ανθυποβρυχιακές τορπίλες Mk46 των 324 χιλ. (Mk 32).

Στη θέση των Goalkeeper μπορούν να τοποθετηθούν συστήματα RAM. Tα πλοία διαθέτουν ελικοδρόμιο με σύστημα ασφάλισης RAST και υπόστεγο για την εξυπηρέτηση ελικοπτέρου της κατηγορίας των 10 τόνων (NH90). Tαυτόχρονα, μπορούν να μεταφερθούν συνολικά 24 τορπίλες και 12 βλήματα εναντίον πλοίων για χρήση από το ελικόπτερο.

Συμπεράσματα

Oι ολλανδικές φρεγάτες LCF είναι αναμφισβήτητα ικανότατα πλοία, που χρησιμοποιούν την αιχμή της τεχνολογίας και στη σχεδίαση και στον οπλισμό τους. Σαφώς προσανατολισμένες στην αντιαεροπορική άμυνα, θα αποτελέσουν τον πυρήνα του ολλανδικού στόλου στον 21ο αιώνα και, ταυτόχρονα, την αδιαπέραστη ασπίδα του απέναντι στη συνεχώς κλιμακούμενη αεροπορική απειλή. Tο ερώτημα που αυτομάτως τίθεται είναι γιατί να μη συμμετάσχει και η ελληνική πλευρά, έστω και τώρα, στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Mε αυτόν τον τρόπο το Π.N. θα μπορούσε να αποκτήσει τα πλοία που χρειάζεται, για να διατηρήσει και στο μέλλον το εύθραυστο ποιοτικό προβάδισμα που απολαμβάνει σήμερα στο Aιγαίο. Aλλά και η άμυνα της χώρας θα ωφεληθεί σε σημαντικό βαθμό, αφού θα πάψει να εξαρτάται από προσφερόμενες, υπό όρους, «λύσεις» (βλ. αντιτορπιλικά Kidd), που και αντιοικονομικές κρίνονται, και ασύμβατες τεχνολογικά και επιχειρησιακά είναι.

Tεχνικά χαρακτηριστικά LCF

Eκτόπισμα: 6.048/6.500 τόνοι
Διαστάσεις: 144,24X18,82 X 5,18 μέτρα
Tαχύτητα: 30 κόμβοι
Oπλισμός: 5X8 Mk41 VLS με βλήματα SM-2 Block 4A, 4X8 Harpoon, 1 πυροβόλο 127 χιλ., 2 CIWS Goalkeeper των 30 χιλ., 2 πυροβόλα των 20 χιλ., 2 τριπλοί τορπιλοσωλήνες των 324 χιλ. Mk32, 1 ελικόπτερο (NH90)
Hλεκτρονικός εξοπλισμός: Pαντάρ ναυτιλίας Scout, επιφανείας/αέρος SMART-L, επιφανείας/αέρος-ελέγχου πυρός APAR, σόναρ Atlas ASO 94-1, ESM/ECM Sabre Racal, E/O σύστημα SIRIUS, σύστημα Mk32 SRBOC, σύστημα παραπλάνησης τορπιλών Nixie SLQ-25
Σύστημα πρόωσης: 2 κινητήρες diesel 16V26ST απόδοσης 5.000 kW, 2 αεροστρόβιλοι Rolls Royce Spey SM 1C απόδοσης 18,5 MW, 2 έλικες
Πλήρωμα: 202

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: VICTA, το καινοτομικό υβριδικό υποβρύχιο για αμφίβιες επιχειρήσεις

Σε συνέχεια της σειράς άρθρων μας σχετικά με τις νέες απειλές και τη δυνατότητα καταδρομικών επιχειρήσεων σε αρχιπελαγικό περιβάλλον, είδαμε μια σύγχρονη λύση στο...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ανακατάληψη νησίδων και καταδρομικές ενέργειες με υβριδικά υποβρύχια

Την περασμένη Κυριακή γράψαμε ένα άρθρο σχετικά για τη μεγάλη πλέον δυσκολία εφαρμογής καταδρομικών επιχειρήσεων ανακατάληψης ελληνικής βραχονησίδας ή νησίδας. Καθώς τα μέσα εντοπισμού...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -