Εξελίξεις αναμένεται να έχουμε σύντομα σχετικά, ίσως και εντός του έτους, σε ότι αφορά το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ του ΠΝ. Ένα πρόγραμμα που τώρα που μιλάμε θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί, δυστυχώς τα τελευταία χρόνια ενεγράφη στις ελληνικές καλένδες. Ευτυχώς (το “ευτυχώς” εντός εισαγωγικών), η τουρκική προκλητικότητα έκανε την προηγούμενη πολιτική ηγεσία να αντιληφθεί πως το ΠΝ χρειαζόταν ενίσχυση άμεσα.
Δυστυχώς όμως, δυο κρίσιμα προγράμματα για το μέλλον του ΠΝ, η προμήθεια των τορπιλών βαρέως τύπου για τα υποβρύχια 214ΗΝ αλλά και ο εκσυγχρονισμός μέσης ζωής των ΜΕΚΟ200ΗΝ, συζητήθηκε πολύ αλλά δεν προχώρησαν καθόλου.
Το ΠΝ φυσικά δεν έχει σταματήσει τις διαπραγματεύσεις, και έχει συγκεντρώσει/ μελετήσει/ αξιολογήσει όλες τις προτάσεις που έχουν υποβάλει οι ενδιαφερόμενοι ανάδοχοι. Τώρα, για να μειώσει το κόστος και να αξιοποιήσει 100% τα διαθέσιμα χρήματα θα κάνει τις εργασίες στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας, ενώ η επιθεώρηση/ ανακατασκευή του προωστηρίου σκέους και του συστήματος μετάδοσης κίνησης θα πληρωθούν από άλλους κωδικούς. Συνεπώς, το ποσό που έχει προβλεφθεί για τον εκσυγχρονισμό, θα “πέσει” σχεδόν κατά 100% πάνω στα πλοία.
Τώρα, έχουμε γράψει τι θέλει να κάνει το ΠΝ στα πλοία. Τα κυριότερα “σημεία” είναι το νέο CMS (Combat Management System), και ένα νέο, 3D radar που θα βελτιώσει τις ικανότητες αεράμυνας του πλοίου. Αν εξαιρέσουμε την επιθυμία του ΠΝ για δυο αυτόματους πυργίσκους για ελαφρά πυροβόλα, δεν προβλέπεται περαιτέρω ενίσχυση της ισχύος του πλοίου. Άλλωστε, οι ΜΕΚΟ200ΗΝ ήταν ανέκαθεν εξαιρετικά εξοπλισμένες για το μέγεθός τους φρεγάτες, και το βασικό τους πρόβλημα είναι η γήρανση του ηλεκτρονικού τους εξοπλισμού.
Η Naval Group ενδιαφέρεται για τον εκσυγχρονισμό των MEKO200HN, επίσκεψη σε φρεγάτα
Αντιλαμβανόμαστε πως πολλοί αναγνώστες μας θα “επαναστατήσουν” με την παραπάνω άποψη, αλλά δυστυχώς δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι ΜΕΚΟ200ΗΝ είναι φρεγάτες γενικών καθηκόντων (multi-purpose frigates), με συγκεκριμένο εκτόπισμα, και λύσεις του στυλ “βάλτε και SM-2 ή Aster 30” δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται σοβαρά. Αντίθετα, το ΠΝ πολύ σοφά προχωρά σε νέο 3D ραντάρ, που θα μπορεί να αξιοποιήσει καλύτερα τους ESSM Block II, αν και όταν καταφέρουμε να τους αγοράσουμε.
Συνεπώς, σε αντίθεση με τις επιλογές του περιορισμένου εκσυγχρονισμού των φρεγατών κλάσης S, ο αντίστοιχος των ΜΕΚΟ200ΗΝ θα βοηθήσει το ΠΝ να διατηρήσει σε υπηρεσία μια εξαιρετική κλάση πλοίων.
Τώρα, ο Π/Υ των 100 εκ. ευρώ είχε, με διάφορες πιέσεις από το ΠΝ, φτάσει τα περίπου 140 με 160 εκ. ευρώ, με το ποσό των 150 εκ. ευρώ να “φαντάζει” αρκετά εφικτό. Το πρόβλημα ήταν πως πολλές προτάσεις ήταν αρκετά “ακριβότερες” από αυτό το budget, και είχαν κατά καιρούς ακουστεί διάφορες λύσεις, όπως “εκσυγχρονισμός 3 ή και 2 φρεγατών αντί για 4”, ή τοποθέτηση μόνο του CMS και ραντάρ στο… μέλλον.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Όλα τα σενάρια εκσυγχρονισμού των φρεγατών MEKO200HN και ότι ξέρουμε για τα κόστη
Οι προτάσεις αυτές, που διακινούνται έντονα μάλιστα, δεν προέρχονταν από τις τάξεις του ΠΝ, αλλά από τους υποψήφιους αναδόχους. Αντίθετα, στο ΓΕΝ μάλλον ανεβάζουν …πίεση όταν ακούν τέτοιες προτάσεις, τη στιγμή που όλα τα πλοία διατηρούνται σε εξαιρετική κατάσταση, ακόμη και η Φ/Γ ΥΔΡΑ, η παλαιότερη όλων. Έτσι, οι αξιωματικοί που ασχολούνται με το πρόγραμμα υπερβάλλουν εαυτόν στις διαπραγματεύσεις.
Το αποτέλεσμα είναι αυτή την στιγμή να υπάρχει μια πρόταση που καλύπτει πλήρως τις απαιτήσεις του Ναυτικού, είναι εντός προϋπολογισμού και μάλιστα έχει πολύ μικρό χρόνο ολοκλήρωσης, πιθανά κάτω από τα 4 έτη που έχει υπολογίσει το ΠΝ για τον εκσυγχρονισμό των 4 πλοίων. Η πρόταση αυτή έρχεται από την Σουηδία και περιλαμβάνει ηλεκτρονικά συστήματα της Saab!
Το Αμερικανικό Ναυτικό παραγγέλνει ραντάρ Sea Giraffe AMB για τις νέες του LCS
Η τελευταία προσφέρει στο ΠΝ τo Sea Giraffe, χωρίς μέχρι τώρα να έχει αποσαφηνιστεί αν πρόκειται για την έκδοση Sea Giraffe AMB που “φοράνε” τα LCS της Austal, τα Independence Class, ή η νεώτερη έκδοση, Sea Giraffe 4A, που ενσωματώνει τεχνολογία AESA. Και οι δυο εκδόσεις θεωρούνται ανώτερες της “κλασικής λύσης” της κατηγορίας, SMART-S, ενώ κάπου εδώ πρέπει να πούμε πως η Saab ενδέχεται να έχει ενσωματώσει τεχνολογία GaN στο Sea Giraffe 4A.
Αντίστοιχα, το CMS που προτείνουν οι Σουηδοί είναι το ανοιχτής αρχιτεκτονικής 9LV. Το τελευταίο δεν είναι φυσικά Tacticos, ούτε SETIS ή CMS330, αλλά είναι ένα εξαιρετικό CMS, που έχει τοποθετηθεί σε αρκετά πολεμικά πλοία. Σχετικά άγνωστο, θα πρέπει όμως να πούμε πως το σύστημα έχει τοποθετηθεί στις εκσυγχρονισμένες φρεγάτες ANZAC του Αυστραλιανού Ναυτικού και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία. Αυτό σημαίνει πως πιθανή εγκατάσταση σε ελληνική ΜΕΚΟ200ΗΝ δεν ενέχει τόσους τεχνολογικούς κινδύνους όσους κάποιο άλλο, “νέο” CMS.
Το 9LV μέχρι σήμερα έχει καταφέρει να ολοκληρώσει τα περισσότερα όπλα που μεταφέρουν οι ΜΕΚΟ200ΗΝ (πρόσφατα έγινε βολή ESSM από φρεγάτα με 9LV), το Sea Giraffe είναι της ίδιας εταιρείας, ενώ το DA08 και το σόναρ θα καταφέρουν εύκολα να ολοκληρωθούν.
To θέμα είναι πως οι πληροφορίες αναφέρουν το γεγονός ότι οι Σουηδοί προσφέρουν και ένα προηγμένο σύστημα ESM, που θα αντικαταστήσει το -εντελώς- παρωχημένο σύστημα που φέρουν σήμερα οι ΜΕΚΟ200ΗΝ. Κάπου εδώ πρέπει να πούμε πως δεν γνωρίζουμε αν το ΠΝ έχει επιλέξει μεταξύ του SME-150 ή του SME-250, με το δεύτερο να διαθέτει και ψηφιακό δέκτη ELINT. Το σίγουρο είναι πως οι δυνατότητες των ΜΕΚΟ200ΗΝ με οποιοδήποτε από τα συστήματα αυτά θα αυξηθούν κατακόρυφα.
To τι θα γίνει, και τι θα αποφασιστεί δεν έχει ακόμη αποσαφηνιστεί. Το γεγονός όμως πως οι Σουηδοί αποφάσισαν να καλύψουν τις ανάγκες του ΠΝ, με τον διαθέσιμο προϋπολογισμό χωρίς εκπτώσεις, με λύσεις δοκιμασμένες και υπερσύγχρονες. Εδώ πρέπει να πούμε πως το ΠΝ διαπραγματεύεται σκληρά, και αναμένουμε κι άλλους πιθανούς “μνηστήρες” του προγράμματος να αποφασίσουν να “κατεβούν”.
Κλείνοντας, θα πρέπει να πούμε κάτι που θα βάλει σε σκέψεις αρκετούς φίλους μας. Πιθανή επιλογή της σουηδικής λύσης, σημαίνει πως οι ελληνικές MEKO200HN θα έρθουν πολύ κοντά, από πλευράς συμβατότητας, με τις αυστραλιανές φρεγάτες ANZAC. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πολλά σήμερα, αλλά στο μέλλον, όταν οι ANZAC αρχίσουν να γίνονται διαθέσιμες, τότε δεν αποκλείεται η “σουηδική λύση” να παίξει σημαντικό ρόλο στο μέλλον του Στόλου.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Φρεγάτες ANZAC για το ΠΝ. Ίσως η μόνη βιώσιμη και οικονομική λύση;
Βαρέως,όχι βαρέος.(Μην το δημοσιεύετε).
Και βέβαια θα το δημοσιεύσουμε, και μάλιστα με τις ευχαριστίες μας!
Τότε,να τρέξω και εγώ να εξασφαλίσω κάποιες ευχαριστίες,και να σας υποδείξω ότι «Έτσι, οι αξιωματικοί που ασχολούνται με το πρόγραμμα υπερβάλλουν εαυτούς (και όχι εαυτόν) στις διαπραγματεύσεις.».
Πληθυντικός γάρ.
Κι εμένα κατευθείαν στις ANZAC πήγε ο νους μου…Μακάρι να γίνει κ να γίνει όπως τα περιγράφει το άρθρο…
(Ένας @@εκτοξευτής πόσο στοιχίζει πχια…?)
μακαρι να γινει γιατι χρειαζεται να εχουμε καινουργια ηλεκτρονικα,κι αν εχουν ερθει απο saab μερια εχουμε κ κατι ασεπε κ anti tank δικα τους να γινει καμια προταση.
ΥΓ. Η σουηδια αποσυρει τα 2 σοντερμανλαντ μηπως να τα τσιμπαγαμα με αναβαθμιση του 2004.
Εντυπωσιακοτατο ακουγεται, και μια συνεργασια με κρατη της σκανδιναβιας πιστευω θα μας οφελησει ΑΦΑΝΤΑΣΤΑ στο μελλον, καθως πανω κατω εχουμε παρομοιες αναγκες εξοπλισμων, οπως και αρκετα κοντινες οικονομικες δυνατοτητες. Τελος, το προγραμμα ειναι σχετικα μικρο, οποτε ισως και οι μεγαλοι να μην πιεσουν πολιτικα να το καβατζωσουν και αυτο. Για τα συστηματα αυτο καθε αυτο, εμπιστευομαι την πτηση, αφου λεει οτι ειναι συγχρονα και δοκιμασμενα, ετσι θα ειναι και η Saab δεν ειναι τυχαια εταιρια. Μακαρι να εχουμε καλες εξελιξεις, ηρθε η ωρα να ανοιχτουμε και σε νεες αγορες
Επίσης η ποιότητα των σκανδιναβικων προϊόντων σε software κ ηλεκτρονικά είναι πραγματικά κορυφαία
Με τα Erieye όμως,μας έκαναν αρκετά κορδελάκια,χάρη βέβαια και στις αδιάβλητες συμβάσεις του ΥΠΑΜ.(εκείνο το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους,που γνωμάτευσε ότι τα Leopard-2 έπρεπε να πληρώσουν ΦΠΑ,κατά πού έβοσκε;)
225 δισεκατομμύρια διαφορά ενουμε στο ΑΕΠ δεν μας βάζεις και στο ίδιο επίπεδο, αλλά όντως έχουμε παραπλήσιο περιβάλλον άρα και σχετικά παρόμοιες ανάγκες εξοπλιστικά
καμια σχεση δεν εχουμε οχι μονο ως προς το ΑΕΠ αλλα και ως προς την συσταση αυτου – εμεις κομποστα και φραπε αυτοι εντασεως γνωσης.
Στο πρώτο σκέλος θα διαφωνήσω. Οι Σουηδοί έχουν μεν εξαιρετικά προηγμένη τεχνολογία (απαραίτητη απέναντι σε έναν υπεράριθμο αντίπαλο), αλλά το αμυντικό τους δόγμα (και επομένως ο σχεδιασμός και τα συστήματά τους) αποσκοπούν στο να τους επιτρέψουν να αμυνθούν τόσο, ώστε να προλάβει να προστρέξει σε βοήθειά τους το ΝΑΤΟ. Στην δική μας περίπτωση, θα μας καλέσουν να τα βρούμε, επομένως θα πρέπει να μπορούμε να επιτύχουμε σε μικρό χρονικό διάστημα ουσιαστικά πλήγματα, για να μην βρεθούμε στις διαπραγματεύσεις όπως το καλοκαίρι του 74. Το δεύτερο μειονέκτημα είναι η πολιτική επιρροή που δεν έχουν στην διεθνή σκηνή και το σημαντικότερο μειονέκτημα κατ’ εμέ, είναι η επιρροή των κινημάτων ανθρωπίνων δικαιωμάτων και φιλειρηνικών οργανώσεων στην εσωτερική πολιτική σκηνή. Πρακτικά πωλούν όπλα μόνο εκεί που θεωρούν ότι δεν θα χρησιμοποιηθούν, ενώ μπορούν ανα πάσα στιγμή να μπλοκάρουν την υποστήριξη αν θεωρήσουν πως ο χρήστης καταπατά δικαιώματα ή προβαίνει σε εγκλήματα πολέμου (με την δική τους οπτική). Πριν γελάσετε, να σας πω για παράδειγμα πως το έκαναν στους Σαουδάραβες το 2014 επειδή η υπουργός τους των εξωτερικών, διαμαρτηρήθηκε για την καταπάτηση των δικαιώματων των γυναικών στην Σ. Αραβία. Έχετε δε υπ’ όψη, πως στην Στοκχόλμη εδρεύει το διεθνές ινστιτούτο για την ειρήνη, που ασκεί στενό έλεγχο στην εξαγωγές αμυντικού υλικού. Δεν λέω πως είμαστε φιλοπόλεμη χώρα, ούτε εγκληματίες. Όμως γενικευμένη αμυντική συνεργασία με φιλειρηνιστές εμπόρους όπλων δεν θα έκανα, ειδικά αν αντιμετώπιζα και εγώ θέματα με ευπαθείς ομάδες (μειονότητες, πρόσφυγες κλπ).
Μακάρι !!
Για να δούμε…
Για πολιτικους λογους μου φαίνεται δυσκολη αυτη η επιλογη.
Δεν χωράει πολιτική στους εξοπλισμούς πλέον. Εμπεδώστε το και σταματήστε να το αναπαράγετε σαν επιλογή.
Υπάρχει συγκεκριμένη ανάγκη αναβάθμισης και συγκεκριμένο budget.
Για “πολιτικούς λόγους” έχουμε ήδη δυο ΥΠ.ΑΜ στην φυλακή με άλλους δύο να την έχουν γλυτώσει στο τσακ.
Οι εξοπλισμοί είναι η επιτομή της εξωτερικής πολιτικής. Το αν κάποιοι Έλληνες πολιτικοί είναι διεφθαρμένοι, αυτό είναι θέμα νοοτροπίας και ανεπάρκειας του κρατικού μηχανισμού.
Μ´αρέσουν αυτά τα νέα αλλά μετά θα πρέπει να αλλάξουμε και στ´αλλα πλοία ώστε να έχουμε ομοιοτυπία εκπαίδευσης τουλάχιστον στο CMS ή κάνω λάθος;
Με την ίδια λογική θα μπορούσαν να εκσυγχρονιστούν και τα μουσειακά S;
Τις ANZAC τις απέρριψαν πρωτα η Πολωνία μετα η Χιλη και τελος η Ελλαδα δεν νομιζω οτι εχουν ελπιδες μαλλον θα τους κανουν υφάλους
Γραψτε λαθος μπέρδεψα τα μηνύματα
Θα ηταν χρήσιμο για μερικα λεπτα μεχρι να εγκριθεί το σχόλιο να εχουμε την δυνατότητα να το διαγραφουμε αν εχουμε κανει λαθος για να μην υπαρουν ασχετα σχολια 🙂
Υπάρχει αυτή η δυνατότητα.
Μαλλον ειναι μονο για οσους ειναι μελη γιατι οσο και να το εψαξα δεν μπορεσα να το βρω 🙁
πας στο edit
Κάλο είναι όταν σχολιάζουμε να ξέρουμε γιατί πράγμα μιλάμε, έχεις μπλέξει τις ΑΝΖΑΚ με τις Αδελαΐδες. Οι ΑΝΖΑΚ είναι οι πιο τούμπανο ΜΕΚΟ
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Anzac-class_frigate
Καλο ειναι προτού μου την πεις να περιμενεις λιγο γιατι εγραφα δυο σχολια και το μήνυμα που ηθελα να γραψω για τις Αδελαΐδες σε αλλο θεμα το εγραψα εδω
Το σχολιο που ηθελα να γραψω εδω ειναι οτι οι ANZAC θα αργησουν να βγουν σε απόσυρση μετα το 2027 μιας και η αναβαθμιση ηταν σχετικα πρόσφατη
https://www.janes.com/article/87366/australia-to-extend-service-life-of-anzac-class-frigates-amid-concerns-about-sustainment
Σε ευχαριστω
Καλό είναι πριν πατήσεις “Αποστολή” να τσεκάρεις τι έχεις γράψει. Από τη στιγμή που δημοσιεύθηκε το σχόλιο, ο κάθε επισκέπτης έχει το δικαίωμα να απαντήσει άμεσα και χωρίς να περιμένει καθόλου.
Πολυ δεν το αναλύσαμε;
Πιστευεις οτι ενδιαφέρει τους υπόλοιπους αναγνώστες η συζήτηση αυτη;
Εκανα ενα λαθος στο μήνυμα το διόρθωσα Προσπάθησε σε παρακαλώ να μεινεις στη ουσια αυτου που εγραψα
Οι Anzac ακόμη έχουν πολλά χρόνια υπηρεσίας πριν δοθούν ως μεταχειρισμένα ή όχι, μάλλον στις Adelaide αναφέρεστε 😉
Και δεν απορρίφθηκαν ως ανίκανα πλοία, οι Χιλή είχε άλλες ανάγκες η Ελλάδα (αν και επίσημα ακόμη τρέχει η πρόταση) δεν έχει λεφτά να τις εξοπλίσει..
Από το 2024 δε θα αρχίσουν να αποσύρονται σιγά σιγά οι ANZAC; Ελπίζω οι συνομιλίες μας με τους Αυστραλούς να αφορούσαν αυτές και όχι τις Adelaide. Ο εκσυγχρονισμός με Sea Girafe 4A φαίνεται αρκετά καλός, για τα διαθέσιμα χρήματα.
Θυμάμαι οτι η Πολωνία τις απέρριψαν λογο κοστος οτι δηλαδή δεν άξιζαν τα χρήματα που ζητούσαν για την κατάστασή τους και οτι θα ηταν πιο συμφέρον να πάρουν καινουργιες
“The analysis issued by the Polish Ministry of Defence has been conclusive: these frigates, when it comes to the Baltic Sea, would not prove themselves, and additionally one would need to cover significant costs related to provision of additional armament for them”
“Many doubts emerge when it comes to their combat capabilities as well. Despite the upgrades, the frigates still use the AN/SPS-49 2D radar used for initial engagement phase, and thus they cannot fully utilize the potential offered by the SM-2 and ESSM anti-aircraft systems”
https://www.defence24.com/czarnecki-adelaide-frigates–an-initiative-of-the-polish-emigrants-merciless-analysis-issued-by-the-mod–no-frigates-for-the-navy
ALLO ANZAC CLASS KAI ALLO ADELAIDE!!
Ποιος ειπε το αντίθετο; η απάντηση μου ειναι στον Kimon για τις Adelaide
Πολύ ενδιαφέρον η πρόταση..μακράν η καλύτερη…Για να δούμε…
Η φθηνότερη να το δεχθούμε, η καλύτερη γιατί; Δεν γνωρίζουμε τις άλλες προτάσεις όπως και το κόστος τους.
Μακάρι να γίνει δεκτή αυτή η λύση αλλά δεν βλέπω να κινείται τίποτα από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας και ανησυχώ
Σε περίπτωση που γίνει αποδεκτή η σουηδική πρόταση ο εξοπλισμός των ΜΕΚΟ είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί για αναβάθμιση των S ή μπορεί να χρησιμοποιηθεί με κάποιον άλλον τρόπο ή θα καταλήξει στα σκουπίδια;
Τα σκουπίδια που πανε συνηθως;
@panos71 εκεί που τα παίρνουν οι ρακοσυλλέκτες.
Στις 4 μη αναβαθμισμένες S που είναι και οι τελευταιές που βγηκαν από τα ναυπηγεία για να τραβηξουν κουπί καμια 10αρια χρόνια ακόμα μεχρι να έρθουν οι ΑΝΖΑΚ ή οποία αλλη λύση επιλεγεί??
Αν φερθούμε έξυπνα, όχι. Αν και είναι δύσκολο εγχείρημα.
Την γνώση την έχει το ΠΝ πάντως.
Αυτή η εξοπλιστική φρενίτιδα του Π.Ν. δεν σας φαίνεται περίεργη;
Ότι δεν έγινε τα τελευταία 10 χρόνια γίνετε από πέρυσι (2018) έως φέτος (2019), αγορά Romeo-Ball@ra, εκσυγχρονισμός P-3, MEKO.
Όχι ότι δεν θέλω τα ανωτέρω, αλλά αυτό το ξαφνικό πικ από που προέρχεται….; 😕 😕
Πρός το παρόν, από όσα αναφέρεις μόνο τα P3 είναι υπογεγραμμένα…
Η “φρενίτιδα”, εφόσον προκύψει, προέρχεται από την ανάγκη να γίνουν στην επόμενη δεκαετία όσα δεν έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια!
Πρόσθεσε 4 επιπλέον υποβρύχια, 4 – 6 επιπλέον φρεγάτες, 5 ΤΠΚ και 1-2 ΠΓΥ μόνο για το ΠΝ και θα γίνει ακόμα πιο εντυπωσιακή.
Ε δεν το λες και φρενίτιδα…
Από το ότι εδώ και τόσα χρόνια τα μόνα σκάφη που έμπαιναν σε υπηρεσία στο ΠΝ ήταν τα ταχύπλοα της ΔΥΚ από δωρεές εφοπλιστών; Ενώ οι ανάγκες όλο πολλαπλασιάζονται;
Από το ότι η χώρα μας προτίθεται να κυρήξει ΑΟΖ και αυτή τη ζώνη κάποιος πρέπει να την προστατεύει;
Από το ότι οι Τούρκοι δείχνουν πλέον χάρτες με το μισό Αιγαίο (και βάλε) σαν δικά τους;
Ας μην την πάθουμε σαν την Κύπρο, που διπλωματικά και μόνο μπορεί να ελπίζει να φύγουν οι Τούρκοι από την ΑΟΖ της. Καλή η διπλωματία, αλλά αν δεν έχεις την ισχύ να υπερασπιστείς το δίκιο σου δεν κάνεις τίποτα.
Ποιά εξοπλιστική φρενίτιδα και ποιό πικ ; Απλώς οι ατέρμονες συζητήσεις περί προμηθειών και εξοπλισμών που ακούμε επί χρόνια (ΜΕΚΟ, τορπίλες Υ/Β, νέες φρεγάτες κτλ) κάποια στιγμή θα πρέπει να καταλήξουν σε κάποιο αποτέλεσμα. Ιδίως όταν οι απέναντι κλιμακώνουν σχεδόν σε καθημερινή βάση τις απειλές σε Αιγαίο και Ανατ.Μεσόγειο/ Κύπρο. Φυσικά, μετά από δεκαετίες απραξίας, όλη αυτή η “ανακατωσούρα” δημιουργεί την εικόνα φρενίτιδας. Αν δε δούμε αποτελέσματα, όλα αυτά θα είναι, και πάλι, παραμύθια…
Τα Romeo σχεδόν έχουν κλείσει εφόσον βρέθηκε η χρηματοδότηση, επίσης της Bell@ra σχεδόν είναι σίγουρο, δεν υπάρχει άλλως που να μας πουλάει με τέτοιο χρηματοδοτικό πακέτο (υπάρχει και η Αμερικανική πρόταση αλλά μάλλον……… δεν) και η ΜΕΚΟ με τη σειρά τους θα πάρουν τον δρόμο τους (αλλιώς για ποιο λόγο να γίνει προσφορά)
To FFG-471 HTMS Bhumibol Adulyadej είναι σχετικό υπόδειγμα αναβάθμισης γιά τις μεκο.
Βέβαια 500+εκ για 3 μεκο (και τα 2 radar ,με τα sonar)
https://thaimilitaryandasianregion.blogspot.com/2018/12/royal-thai-navys-new-frigate-ffg-471.html
https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2016/01/11/royal-thai-navys-dw-3000f-frigate-armame
Εάν τα εξοπλιστικά προγράμματα της Ελλάδας δεν περιελάμβαναν εξυπηρετησεις παντος είδους ( Μίζες , αγορές μόνο από ΗΠΑ,Γαλλία , Γερμανία για ευνόητους λόγους ) υπήρχε πιθανότητα να συνεργαστούμε με τους Σουηδούς,τώρα τζάμπα το συζητάμε και καίμε φαιά ουσία.
@guest_157058 αυτό δε σημαίνει ότι δε μπορεί να μπει κάποιο σύστημα και από Σουηδία, ενδεικτικά αναφέρω το Bofors.
Join the discussion…https://www.iefimerida.gr/news/149562/%CE%B2%CF%8C%CE%BC%CE%B2%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%83%CE%BF%CF%85%CE%B7%CE%B4%CE%AF%CE%B1-%CE%B7-ericsson-%CE%AD%CE%B4%CF%89%CF%83%CE%B5-13-%CE%B5%CE%BA%CE%B1%CF%84-%CE%B5%CF%85%CF%81%CF%8E-%CE%BC%CE%AF%CE%B6%CE%B1-%CF%83%CE%B5-%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D%CF%82-%CF%83%CF%84%CF%81%CE%B1%CF%84%CE%B9%CF%89%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%BC%CF%80%CE%AF
POLITIKA KRITHRIA T$OXA-$BOKOU!!
Πολύ καλή είδηση. Τα σουηδικά όπλα είναι ικανότατα με προσιτό κόστος. πάντως τι σου είναι ο διαγωνισμός(έστω και άτυπος). ακόμα και για πρόγραμμα των 150εκατ.ευρώ έφτασε σε σημείο να υπερκαλύπτει τις ανάγκες του ΠΝ και για τα 4 πλοία. Πόσο μάλλον τι θα έδιναν αν γίνονταν το ίδιο για νέες φρεγάτες. θα μας άλλαζαν το ναυτικό με την μία(με μια δόση υπερβολής αυτό). Απλά πλέον από ότι καταλαβαίνουμε δεν θα γίνει καμία αλλαγή στον ASW εξοπλισμό( που βέβαια είναι πολύ καλός ακόμα και σήμερα).
Καλο ακουγετε αρχικα ,να δουμε και τις λεπτομέρειες … τις ANZAC να την βγάλετε απο το μυαλο σας …. παρέα θα αποσυρθούν μαζί με τις δικές μας σε 15 χρόνια ως υπέργηρες …
Μιλώντας για ολοκλήρωση του DA 08 αυτό σημαίνει ότι θα αντικατασταθεί το MW 08? Οι κατευθυντηρες STIR παραμένουν ως έχουν χωρίς SSCWI? Τα Phalanx και το mk45?
Ενδιαφέρουσα πρόταση… και φυσικα οι meko ειναι γενικης χρήσης πλοια και δεν κρίνεται σκοπιμο μια πανακριβη αναβαθμιση για να βαλει πχ SM-2, οταν εχουν γράψει τα 2/3 της ζωης τους.
16 κελια με ESSM ειναι πολυ ικανοποιητικα για την περιπτωση τους. Αρκει φυσικα να αυξηθει και ο αριθμος ταυτοχρονα εμπλεκομενων στοχων.
Παραυτα:
1) θα ηθελα να φυγει το ενα Phalanx και στην θέση του να μπει ενα RIM-116.
2) Να βελτιωθουν οι ASW δυνατοτητες. Μα κανενας δεν ανυσηχει για την μεγαλυτερη και πιο υπουλη απειλη? Δεν γινεται καμια νυξη ουτε για δυνατοτητες εντοπισμου, ουτε για αντιμετρα τορπιλων, ουτε για τορπιλες.
3) την εισαγωγη drone για σκοπους αναγνωρισης κλπ κλπ
4) 2 τηλεχειριζομενα – σταθεροποιουμενα πυροβολα
5) Βαψιμο…. αν μεινει κανα φραγκο :-p
Πολύ σωστή παρατήρηση. Όσο χρήσιμο είναι το 3D ραντάρ άλλο τόσο θα ήταν η τοποθέτηση νέου συρόμενου σόναρ (Captas) μεγάλης εμβέλειας ωστε να αντιμετωπιστούν μελλοντικά τα Τ214 του ΤΝ. Παλαιότερα η Πτήση είχε αναφέρει οτι ουσιαστικά το συρόμενο σόναρ που φέρουν σήμερα είναι ψιλο-άχρηστο.
Ακόμα θα πρέπει να προβλεφθεί στην σύμβαση αγορά ESSM BII ώστε εξ αρχής να υπάρχουν καλύτερα όπλα. Μην έχουμε επανάληψη του θέματος με τις τορπίλες όπου τα πλοία για τα επόμενα 10 χρόνια μείνουν με τους παλαιούς ESSM και RIM-7.
Στα θετικά, η ανάληψη του έργου απο το ΠΝ, είδαμε πως παλαιότερα η Σαλαμίνα εκσυγχρόνησε τα υποβρύχια χωρίς παρατράγουδα, αντίθετα με ότι έγινε με τα λοιπά ναυπηγεία.
Δυστυχώς οι Αυστραλοί σκοπεύουν να αποσύρουν τις ANZAC από το 2030 evs to 2043
https://www.janes.com/article/87366/australia-to-extend-service-life-of-anzac-class-frigates-amid-concerns-about-sustainment
Πολύ αργά και για εμάς και για αυτές αφού τότε θα είναι 35 ετών
Τη συμβατότητα δεν τη βλέπω αφού οι έχουν τελείως διαφορετικά radar(CEAFAR/CEAMOUN)στο σουηδέζικο CMS
@ckfurious οι 4 updated ΜΕΚΟ μαζί με τις συνολικά 3 από ό,τι φαίνεται (σε 2+1 προαίρεση στυλ) Belh@ra δεν μας επαρκούν με προσθήκη άλλων 3 τουλάχιστον κορβετών, λέγε με Gowind?
Ανάλογα πώς θα πάει το πρόγραμμα των Hunter class. :beg:
entry into service 2028:
https://adbr.com.au/detailed-design-and-engineering-of-hunter-class-frigates-commences/
Steel is due to be cut on the first Hunter class vessel in 2022, for service entry in 2028
https://www.realcleardefense.com/articles/2019/04/01/australias_transition_to_the_hunter-class_frigate_114299.html
The first Anzac was originally meant to retire in 2024–25 and the last in 2032–33. Those dates are now 2029–30 and 2042–43.
The new dates make sense if the transition plan is to retire an Anzac whenever a Hunter enters service. If the first Hunter enters service in around 2029–30 (which is consistent with Defence’s Senate estimates testimony), then on the planned two-year production drumbeat, number 8 arrives around 14 years later. What that means, assuming the Anzacs are retired in the order they were commissioned, is that the life of the first, HMAS Anzac, will be extended five years, from 29 years to 34 years
“Ships will be built at the Osborne Naval Shipyard in South Australia. Construction will be started in 2020”
https://www.naval-technology.com/projects/hunter-class-frigates/
“The Hunter class will begin entering service in the late 2020s replacing the eight Anzac class frigates, which have been in service since 1996.”
http://www.navy.gov.au/fleet/ships-boats-craft/future/ffg
“The nine Future Frigates will be built at the Osborne
Naval Shipyard in South Australia. Significant
upgrades and expansion to Osborne South are
underway in preparation for prototyping and
construction activities, which will begin in 2020.
Delivery of the first frigate is anticipated in the mid-2020s.”
http://www.defence.gov.au/casg/Multimedia/Hunter_Class_FFG_Fact_Sheet-9-9243.pdf
“BAE Systems plans to start the production of the Hunter-class frigate for Australian Navy in 2020”
https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2019/august/7370-bae-systems-to-start-production-of-hunter-class-frigate-for-australian-navy-in-2020.html
35 ετων ωριμες θα ειναι σκεψου οτι της κραταμε το λιγοτερο μεχρι τα 45 😛
Ως κλασσικός σπασίκλας να πει κάποιος όμως και τα πράγματα ως έχουν.
Οι πρόταση των Καναδών εμπεριέχει πολύ μικρότερο ρίσκο. Εχει αρχίζει και εφαρμόζεται σε αρκετά πλοία που ειναι ήδη και επιχειρησιακά.
Το Sea Giraffe AMB σε επιδόσεις εμβέλειας ίσως είναι η χειρότερη λύση. Τα Smart-S Mk.2 των Τούρκων ειναι ανώτερα, Όχι ότι λέει κάτι απαραίτητα αυτό από μόνο του… σίγουρα όμως ως φθηνή λύση, εχει και στα στραβά της.
Χωρίς να γνωρίζουμε όλες τις προτάσεις η πρόταση των Σουηδών να συμπεριλάβουν το ECM, πλην όμως το πλοίο για να πούμε ότι θα πάρει ανάσες χρειάζονται αρκετά ακόμα. Δεν ακούμε τίποτα για αναβάθμιση των οπλισμού, όπως και των σόναρ κατα τ’ άλλα έχουμε αγωνία για τα ROMEO.
Μετά και αυτό τον εκσυγχρονισμό η κατασταση του στόλου θα παραμένει τραγική, πόσο μάλλον και στα μεσοδιάστημα των 4 χρόνων που 1-2 πλοία ίσως να ειναι και εκτός.
Τι διαφορες εχει το sea girafe με το smart?
@Steve θεωρητικά το Smart-S, γιατί υπάρχει και το Smart-L που είναι άλλης κατηγορίας ραντάρ, “βλέπει” πιο μακριά από το Giraffe.
Το smart έχει μεγαλύτερη εμβέλεια @Steve
Δεν προκύπτει ότι το Smart-S Mk2 έχει ανώτερη εμβέλεια ή δυνατότητες από το 4A AESA.
Το μεν πρώτο έχει 250χλμ “ονομαστική” εμβέλεια, το δε δεύτερο 280χλμ. και 100χλμ έναντι C-RAM
Το μεν πρώτο είναι αποκλειστικά περιστρεφόμενο, ενώ το δεύτερο έχει και διαμόρφωση με σταθερά 4 panels, εκτός του περιστρεφόμενου, οπότε σ’ αυτή τη περίπτωση θα έπρεπε να αλλάξει ο ιστός.
Το μεν πρώτο έχει 13.5 περιστροφές το λεπτό για long range, το δε δεύτερο έως 60!
Το δεύτερο προσφέρεται και σε hypersonic defense mode (HDM) για έγκαιρη αποκάλυψη υπερηχητικών & stealth στόχων.
Κάτι θα ξέρουν εκεί στο Π.Ν…
Ο φίλος Spirit αναφέρεται στο Sea Giraffe AMB και όχι στο 4A (AESA), το οποίο όντως φαίνεται να υπολείπεται σε εμβέλεια σε σχέση με το Smart-S Mk2 (αν και η εμβέλεια από μόνη της δε λέει πολλά).
Ότι και να πουμε πάντως είναι στη θεωρία αν δε μάθουμε ποιος τύπος radar έχει προσφερθεί από τους Σουηδούς.
Κατά την ταπεινή μου πάντως άποψη, αν η οικονομική προσφορά είναι όντως τόσο χαμηλή, το βλέπω λίγο δύσκολο να συμπεριλαμβάνεται σε αυτή radar AESA.
Μακάρι να έχουν έτσι τα πράγματα αλλά μερικές παρατηρήσεις .
Στη φωτογραφία δείχνετε το σχέδια της ANZAC . Δεν νομίζω να μιλάμε για το ίδιο ραντάρ με αυτές. Από όσο είδα όμως η SAAB βγάζει το Sea Giraffe και σε AESA τέσσερις σταθερές κεραίες ( αμήν)
Θα διαφωνήσω μόνο στο σκέλος του οπλισμού των φρεγατών. Ο εκτόξευσης ΜΚ 48 mod 0 που χρησιμοποιούν τα πλοία μας δεν είναι συμβατός με ESSM σε τετράδες και θα έχριζε αντικατάστασης με ΜΚ 41 με συνολικά 4Χ16= 64 ESSM blk 2. Τα Phalanx χρήζουν εκσυγχρονισμού και υπό άλλες συνθήκες το ένα μάλλον θα έπρεπε να γίνει RAM. Νέες τορπίλες , εκσυγχρονισμός του κυρίου πυροβόλου και δυο τηλεχειριζομενοι σταθμοί οπλισμού με πυροβόλο 30χιλ. Πάλι υπό ιδανικές συνθήκες θα μπορούσαμε να αλλάξουμε τους Harpoon με NSM .
@abbeyr936215 Εξυπακούεται εκσυγχρονισμός και σε δευτερεύοντα συστήματα τύπου Phalanx. Επίσης για τους Harpoon πας σε σίγουρα βήματα με τους Exocets. Εναλλακτικά ζητάς την αποδέσμευση του AGM-158 από τις Η.Π.Α.
Η γνώμη μου είναι πως ΑΝ και ΟΤΑΝ εγκατασταθεί νεος εκτοξευτής για νέα όπλα, θα πρέπει να ληφθεί υπ΄όψη η διαμόρφωση των Belharra (ή τέλοσπάντων οποιασδήποτε άλλη σχεδίασης αποκτηθεί, αν αποκτηθεί). Αν πρόκειται να πληρώσουμε για κάτι, να το πάρουμε σε μεγαλύτερους αριθμούς εξασφαλίζοντας χαμηλότερο κόστος και ομοιογένεια οπλικών συστημάτων. Αυτό βέβαια χωρίς να παραγνωρίζω τις (διαφαινόμενες) δυνατότητες του ESSM2
Παιδιά, είμαστε πολύ πίσω και οι ρυθμοί με τους οποίους κινούμαστε είναι απαράδεκτοι. Οι Σκανδιναβοί από ότι φαίνεται διαθέτουν λύσεις για τα προβλήματά μας, είτε αυτοί είναι Δανοί είτε Σουηδοί. Οι αποφάσεις πρέπει να ληφθούν με ταχύτητα και να δούμε πλέον αποτελέσματα αντί για θεωρίες. Το χειρότερο όλων των παραδειγμάτων είναι οι τορπίλες των υποβρυχίων…το μοναδικό ίσως μέσο που κρατάει ακόμα τα προσχήματα.
Η πολύ καλή είδηση της ημέρας …. για να δούμε …. και να θυμόμαστε 2 πραγματάκια:
1) Οι αμυντικές βιομηχανίες είναι όπου σε πιάσουν …….
2) Όποιος δεν βιάζεται …. δεν σκοντάφτει.
Για να δούμε τι θα κάνει η (φερόμενη ως) πατριωτική παράταξη επί Κούλη, διότι επί Κωστάκη …. μας απογοήτευσε πλήρως στα εξοπιστικά.
Α κι ένα 3ο …. το ΠΝ και τα λεφτά του κράτους προηγούνται, όχι τα ναυπηγεία.
Φοβάμαι πως θα κάνουμε τα ίδια ακριβώς λάθη που κάναμε με τις S. Το CMS και το 3D radar είναι φυσικά αναγκαία, όχι απλώς αναγκαία αλλά μονόδρομος, αυτά τα δυο ομως αρκούν για να επιβιώσει η να επιβληθεί επι του εχθρού; Όχι βέβαια για να γίνει αυτό θα πρέπει να αναβαθμιστούν οι ESSM σε block II το phalanx επίσης καθ γιατι όχι ένα searam; Θα μου πείτε με τι λεφτά; Ε ας το κλείσουμε το μαγαζί τότε
Νομίζω ότι εντοπίζεται σωστά το θέμα, από εκεί και πέρα η μερική αναβάθμιση των αισθητήρων, και πάμε με τα ίδια όπλα,η αναβάθμιση είναι τύπου να την βγάλουμε μέχρι όσο πάνε τα πλοία.
Μόνο παρέμβαση στο κανόνι και στα phalanx δεν αρκεί. Τουλάχιστον πρέπει να αναβαθμιστούν οι harpoon στα ίδιο πρόγραμμα που εκτελούν οι Αμερικάνοι και οι τορπίλες των πλοίων σε αντίστοιχο πρόγραμμα με τους Καναδούς σε Μk.54
Επίσης ένα τεράστιο θέμα είναι τα σόναρ του πλοίου που δεν ακούμε κουβέντα, όπως και αντίμετρα κατά τορπιλών!
Αντέ τελειώνετε εκεί στο Ναυτικό γιατί εσάς περιμένουμε! Εμείς είμαστε έτοιμοι με το όπλο παρά πόδσ!
Δεν είναι μόνο οι ANZAC που έχουν cms βασισμένο στο 9LV. Οι Καναδικές Halifax έχουν μεν το CMS330 το οποίο όμως δανείστηκε λογισμικό (CanACCS-9LV) από το 9LV το οποίο και προσαρμόστηκε στις απαιτήσεις των Καναδών, από την “επίσημη αγαπημένη” Lockheed Martin (εντάξει, Canada). Επίσης, έχει τοποθετηθεί και στις νοτιοαφρικανικές ΜΕΚΟ-200 (ολοκληρώθηκε με γαλλικό ραντάρ, εγχώρια και σουηδικά ηλεκτρονικά συστήματα και εγχώρια κ/β) ενώ έγινε shortlisted και για τις Αλγερινές ΜΕΚΟ-200 (σε συνδυασμό με το ΑΜΒ) αλλά δεν γνωρίζω αν επελέγη τελικά έναντι του Tacticos. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ευέλικτα και προηγμένα συστήματα, εξαιρετικά για τη δουλειά που τα θέλουμε (εκσυγχρονισμό υφιστάμενων μονάδων). Σχετικά με τον ESSM, νομίζω πως η πρώτη βολή με 9LV (mk4) , έγινε το 2015 από ταϊλανδέζικη φρεγάτα (κινεζικής ναυπήγησης), αυτό γράφει τουλάχιστον ο φίλος μου ο wiki.
Καλησπέρα,
Ελπίζω να προταθεί το καθόλα εξαίρετο 4A.
Νομίζω επίσης ότι μια συγκριτική αντιπαράθεση μεταξύ των διάφορων διαθέσιμων προτάσεων, τόσο σε CMS, όσο και σε ραντάρ, θα συνιστούσε ένα πάρα πολύ ενδιαφέρον άρθρο, εσείς τι πιστεύετε;
ωραιοτατα. να συνοδευτει και με αναβαθμιση του mk48 για να μπορεσει να παιρνει 2essm σε καθε κελι και το πλοιο ειναι ετοιμο για αλλα 20-25 χρονια .
Πολυ σημαντική αναβάθμιση, θα αναβαθμίσει κατακόρυφα τις δυνατότητες ΑΑW του στόλου, αλλά δεν διαφαίνεται κάτι τέτοιο δυστυχώς… 32 ESSM και νέο 3D radar όπως το 4Α της SAAB σε καθε ΜΕΚΙ αναβαθμίζεται σημαντικά οι δυνατότητες AAW
Επιτέλους ας αποφασιστεί ποιος θα αναλάβει τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ. Με τους δικούς μας ρυθμούς θα γίνει ο ΕΜΖ όταν τριανταρίζουν…
Στο Wiki λέει ότι οι ANZAC θα αρχίσουν να αντικαθίστανται από το 2024. Εφόσον αληθεύει, είναι μια καλή επιλογή για αντικατάσταση των εκσυγχρονισμένων S περί το 2025 – 2030.
Έχω διαβάσει όμως και ότι θα αποσυρθούν μετά το 2030, οπότε στην περίπτωση αυτή too little – too late! Δεν τους απομένει ικανός χρόνος.
@thras τις 2 Νεοζηλανδέζικες ANZAC, μετά το 20230 τις μένουν 10 χρόνια ωφέλιμης ζωής ακόμα. Τις αγοράζεις, λόγω πολλών ετών πάμφθηνα και τις κάνεις έναν ΕΤΖ μαζί με τις δικές μας που δυστυχώς αναμένουν ακόμα τον ΕΜΖ τους, ώστε να έρθουν στο ίδιο επίπεδο. Έτσι και αλλιώς το Ελληνικό πρόγραμμα ήταν εξαρχής για 4+2=6 ΜΕΚΟ αλλά δεν ασκήσαμε ποτέ την προαίρεση. Ας τις πάρουμε, ώστε επιτέλους να φτάσουμε τις 6 και ας είναι στα γεράματα που λένε, κάλλιο αργά παρά ποτέ.
Ρε παιδια… 150 εκ € υπάρχουν για 4 σκάφη… Τι όνειρα για 64 essmbl2 ανά σκάφος κάνετε? Ας αναβαθμιστεί ο υπάρχον εκτοξευτης ή έστω ας μπει ο μκ41 μήπως σιγά σιγά βάλουμε κανένα πυραυλακι αλλά μην αρχίσουμε παλι την γκρίνια για αοπλες φρεγάτες…
Καλημέρα σε όλους.
Ελπίζω να μιλάμε για την AESA έκδοση του ραντάρ και μόνο…
Μέχρι τώρα νόμιζα ότι το νέο ραντάρ θα αντικαθιστούσε το DA-08, όμως το άρθρο λέει το αντίθετο. Δεν θα ήταν καλύτερο το σκάφος να είχε 2 ραντάρ 3D;
Ελπίζω τουλάχιστον τα πλεονάζοντα MW-08 να αξιοποιηθούν αλλού.
@nikolakiefentis ανάλογα τις μπάντες που εκπέμπουν. Το ένα Smart, το S εκπέμπει στις μπάντες E και F, το Smart το L στην D και το MW08 των Super Vita μας στην μπάντα G. Θεωρητικά όσο περισσότερες μπάντες καλύπτεις στο ηλεκτρομαγνητικό φάσμα τόσο και το καλύτερο γιατί αλληλοσυμπληρώνονται/αλληλοκαλύπτονται αλλά τόσο και περισσότερες και μεγαλύτερες αναπόφευκτα κεραίες χρειάζεσαι που σημαίνει και μεγαλύτερο πλοίο: άλλες κεραίες χωράνε σε μία κορβέτα και άλλες σε ένα αντιτορπιλικό. Όπου κεραίες εννοώ ραντάρς.
Με τα σημερινα τεχνολογικα δεδομενα το 1 και μοναδικο ρανταρ 3D/AESA μπορει και υπερκαλυπτει τον συνδιασμο DA-08/MW-08. Θα πρεπει να παρατηρησω οτι το MW-08 διατηρει την σημασια του εαν λαβουμε υποψη οτι χαρις στα τεχνικα χαρακτηριστικα του μπορει και εκτελει τον ρολο της εγκαιρης προειδοποιησης για τα συστηματα CIWS των πλοιων εναντια σε χαμηλα ιπταμενους πυραυλους Ε-Ε.
όλοι για την ΑΕΣΑ έκδοση ελπίζουμε, αν προχωρήσει το σχέδιο.
Μήπως το όλο θέμα να πάει “πακέτο” με τον εκσυγχρονισμό των erieye, δλδ ο εκσυγχρονισμός των MEKO με συστήματα της SAAB να γίνει στο πλαίσιο ΑΩ για σύμβαση εκσυγχρονισμού των erieye σε Globaleye; Μήπως είναι καιρός να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε διακλαδικά και με βάση το συμφέρον της χώρας και όχι ο καθένας το “μαγαζάκι” του;
“να υπάρχει μια πρόταση που καλύπτει πλήρως τις απαιτήσεις του Ναυτικού, είναι εντός προϋπολογισμού”
Αλήθεια ποιός είναι αυτός ο προυπολογισμός γιατί έχουμε χάσει την μπάλα τελευταία. Είναι 100 ή μήπως 140, ή μηπώς 160 εκ; Εάν δεν υπάρχει εγγεγραμένο κονδύλι,αυτά που συζητάμε είναι λόγια του αέρα. Και βρίσκεται λοιπόν μια εταιρεία που προσφέρει ένα πρόγραμμα αναβάθμισης που υπερκαλύπτει τον δήθεν προυπολογισμό. Τέλεια λοιπόν. Τί απαιτούμε να αναβαθμιστεί στο πλοίο; CMS, Aesa GaN ραντάρ, ESM-ELINT – ECM, IRST, Stir/Ceros ραντάρ ιχνηλάτησης και καταύγασης, σόναρ γάστρας και μεταβλητού βάθους, Link-16, αναβάθμιση Mk32 Mod5, αναβάθμιση phalanx, αναβάθμιση Mk45, αναβάθμιση Harpoon, αγορά πυροβόλων 30mm και συντήρηση και επισκευή μηχανών. Τί απο τα παραπάνω προσφέρει η εταιρεία και υπερκαλύπτει το budget;
Να υπενθυμίσω απλώς οτι ο διαγωνισμός για το πρωστιαίο σύστημα των φρεγατών αναβάλεται συνέχεια μάλλον γιατί το κονδύλι δεν είναι αρκετό. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να χαιρόμαστε ενώ δεν ξέρουμε τι προσφέρει στην τιμή αυτή η εταιρεία.
Οι “ANZAC” πριν την επιλογή των ΜΕΚΟ είχαν επισκεφθεί τις δικές μας και μάλιστα ταξίδεψαν με αυτές.
Ανεξάρτητα από αυτό, οι δοκιμασμένες λύσεις είναι πολύ σημαντικές ακόμη και αν κόστιζαν κάτι παραπάνω.
Το λέω αυτό γιατί έχουμε άβολες εμπειρίες στο ΠΝ.
Μάλλον φαίνεται κάτι καλό στο Σουηδικό πακέτο.
Να λάβουμε υπόψη ότι η αντικατάσταση των ΜΕΚΟ της ΝΖ δεν είναι πολύ μακρυά αν και εξαρτάται από το πρόγραμμα των νέων πλοίων που έχουν επιλέξει να κατασκευαστούν.
Γενικά, με αυτό το budget μπορεί να γίνει πραγματικά αξιόλογη αναβάθμιση, ναι η πρόταση των Σουηδών είναι πολύ καλή, νομίζω υπάρχουν ακόμη 1-2 αντίστοιχες (και οικονομικά). Ανι, όλων μας έχει πάει επίσης στις ANZAC, ξέρουμε ότι οι Αυστραλοί έχουν πει ότι θα τις αποσύρουν πολύ αργότερα, αλλά αυτό θα εξαρτηθεί και από το πόσο γρήγορα θα τρέξει η κατασκευή των νέων πλοίων που παράγειλαν.
Το σημαντικότερο όμως κατά την άποψή μου είναι ότι ΟΚ, αφού θα κάνουμε αυτή την αναβάθμιση, και αφού ναι, δεν μπορούν να μπουν SM2 και δεν πρέπει να τους ονειρευόμαστε, ίσως όμως μπορούμε να ονειρευτούμε ESSM με πιο μεγάλη εμβέλεια ο extended range έχει εμβέλεια πάνω από 50 χλμ και με την πυραυλική τεχνολογία να βελτιώνεται, ξαφνικά ο ESSM που ήταν μικρής εμβέλειας, ξαφνικά αρχίζει να τείνει να πιάσει τον Μπάρακ του Ισραήλ που είναι μακράς εμβέλειας (θεωρητικά φτάνει μέχρι τα 90-100χλμ που το ραντάρ πιάνει ορίζοντα). Νομίζω ότι μετά την αλλαγή ραντάρ σε AESA θα ήταν εκ των ουκ άνευ μια πυραυλική αναβάθμιση χωρίς τεράστιο κόστος
Τέλος μια και μιλάμε για Σουηδούς και ραντάρ, αν τους δώσουμε κάτι τέτοιο (δεν νομίζω για άλλους λόγους) τότε μήπως βάζαμε στο πακέτο και το upgrade των ιπτάμενων ραντάρ μπας και μας έρθει φτηνότερα και να κλείσουμε και εκεί.
Απο οικονομικης αποψης η σουηδικη προταση, εκ πρωτης οψεως δειχνει να ικανοποιει! Στο παρελθον ομως, εξαιτιας του γεγονοτος οτι η Σουηδια δεν ειναι μελος του ΝΑΤΟ, εαν δεν απατωμαι, εμφανηστηκαν καποια ζητηματα «συμβατοτητας» και σεβασμου απορρητων του ΝΑΤΟ τοσο στα ΑΣΕΠΕ της ΠΑ, οσο και στο πολυ ποιο παλιο συστημα «Αρτεμις 30» με το τοτε ΚΔΠ, που δεν ειναι αλλο μα ο «παππους» του νυν ΚΠΜ 9LV. Τωρα, η ηλεκτρονικη εχει κανει τεραστια βηματα προς τα εμπρος, ενω δεν συζητιεται για τις αναλογες επιδοσεις της πληροφορικης, αλλα ορισμενες αμφιβολιες διατηρουνται απο το γεγονος οτι οι Σουηδοι δεν πρεπει να «παρουν μυρωδια» απο τα Νατοϊκά πρωτοκολα επικοινωνιων και οχι μονο απο αυτα.
Σχετικα με το ESM, αναρωτιεμαι εαν η μπαντα ερευνας και ο βαθμος ευαισθησιας (dB) του σημερινου δεν επαρκει και μια απλη αναβθμηση του δεν καλυπτει οπως θα επρεπε. Ρωτησε καποιος την ΕΑΒ ή την IDE τι σκεφτονται και ποια ειναι η αποψη τους επι αυτου; Δεν νομιζω οτι ειναι ακατορθωτο να «βγει» κατι χρησιμο που να ευνοησει το ΠΝ οχι μονο με τις ΜΕΚΟ αλλα και σε ενα γενικοτερο πλαισιο με την αντικατασταση των παλαιοτερων συστηματων ESM και σε αλλες ναυτικες μοναδες, οπως πχ οι ΤΠΚ και οι κανονιοφοροι.
Ενα τελευταιο ερωτημα: Γιατι δεν εχει γινει μια προσπαθεια για την χρηματοδοτηση της αναπτυξης ενος ελληνικου ΚΠΜ; Τοσα χρονια στο «περιμενε» και δεν βρεθηκαν μερικα εκ. € για ενα πρωτοτυπο; πριν απο πολλα χρονια με το ΣΕΠ «Καναρης» για τα «Γλαυκος» το ΠΝ ειχε εκπληξει ολους!
Πολύ σωστά θυμάσαι για τα Erieye – δείγμα του πολύ χαμηλού επιπέδου σχεδιασμού και contract management.
Έχεις πολύ δίκιο για το ΚΔΜ. Θα έπρεπε να είχαμε αφιερώσει ποσά εδώ και χρόνια για R&D με στόχο την ανάπτυξη ενός ΚΔΜ, αρχίζοντας από μικρά σκάφη, πχ κανονιοφόρους, και ανεβαίνοντας σταδιακά. Για ΚΔΜ φρεγάτας σίγουρα θα ήταν δύσκολο εγχείρημα, μην ξεχνάμε ότι κι οι Τούρκοι στο δικό τους GENESIS έχουν αγοράσει και λογισμικό από την Thales (πρακτικά μέρος του TACTICOS). Σε κάθε περίπτωση όμως τα οφέλη θα ήταν σημαντικότατα από κάθε άποψη, επιχειρησιακή, υποστηρικτική, οικονομική.
Εγώ θα προσέθετα επίσης και προσπάθεια για ένα Ελληνικό Integrated Platform Management System με μια προσέγγιση παρόμοια με την ανωτέρω. Στελέχη του ΠΝ έχουν αναπτύξει ένα, αλλά εξ όσων γνωρίζω δεν έχει γίνει κάποια προσπάθεια βιομηχανοποίησης του.
Και βέβαια με τόσους αξιωματικούς του ΠΝ και του εμπορικού μας ναυτικού, θα μπορούσαμε να είμαστε παγκόσμιοι ηγέτες σε ό,τι έχει να κάνει σε τεχνολογίες γέφυρας διακυβέρνησης, σχετικών σχεδιάσεων κλπ.
Έτσι χτίζεις σταδιακά και αξιόπιστα ένα τεχνολογικό και βιομηχανικό υπόβαθρο το οποίο θα μπορεί να προσφέρει συγκριτικά πλεονεκτήματα τόσο για την εμπορική ναυτιλία όσο και για το ΠΝ.
Επίσης, διαβάζοντας τις εύλογες απορίες του darede λίγο πιο πάνω αναρωτιέμαι, μέχρι να μπορέσουμε να αγοράσουμε τα υπερόπλα RWS που θέλουμε, είναι τόσο δύσκολο να εγκαταστήσουμε 2 πυροβόλα 20mm με τοπικό έλεγχο μεν αλλά και με βλητικό υπολογιστή, θερμικό σκοπευτικό, αποστασιόμετρο laser κλπ δε; Αφού το ΠΝ ελέησε τόσες 2 δεκαετίες μετά τα Ίμια να αγοράσει θερμικές κάμερες ας βρει και μερικά πυροβόλα για τις ΜΕΚΟ…
To “timing”, ο χρονισμός που λένε στη μαλιαρή είναι βασικότατη παράμετρος σε οποιαδήποτε σοβαρή επιδίωξη μας σε τούτη τη μάταιη ζωή. Όποια κι αν είναι η επιλογή (που ακόμα καθυστερεί και θα καθυστερήσει σαδιστικά) είναι “too little, too late” που λεν και στο αγγλόφωνο χωριό μου.
Η υπερδεκαετής ολιγωρία στο θέμα εκσυγχρονισμού/ενίσχυσης του φρεγατικού δυναμικού του ΠΝ είναι εκτός και του πιο επιεικούς χρονοδιαγράμματος με βάση την εγγύτητα και την αμεσότητα της απειλής. Ο τούρκος δεν συγχωρεί και ο αμερικανός απλά παρακολουθεί…
σωστός, ειδικά στην τελευταία φράση.
την LM τη ρωτήσαμε; Γιατί από όσο θυμάμαι ενδιαφερόταν για την αναβάθμιση…………
Γιατι να πληρωσουμε για τον εκσυγχρονισμο των μεκο?”εκσυγχρονισμο” των μεκο,και μαλιστα της ταξης των μολις 150εκ,μπορουν να κανουν οι Γαλλοι δωρεαν στα πλαισια της προμηθειας των μπελχαρα σαν αντισταθμιστικο ωφελος,το καταφεραν οι Ρουμανοι,γιατι οχι κι εμεις?