Τις τελευταίες μέρες έχουμε πολλές ειδήσεις όπου ναυτικά της Δύσης, αναγκάζονται να δέσουν πολεμικά πλοία στις αποβάθρες, καθώς δεν έχουν αρκετά στελέχη για να τα επανδρώσουν. Εδώ όμως, η νέα ιαπωνική κλάση φρεγατών Mogami, έρχεται να προτείνει αρκετές αλλαγές, έχοντας το “μικρό πλήρωμα” ως βασικό ζητούμενο της σχεδίασης της.
Αρχικά στη γέφυρα, όπου αντί για έως και 10 άτομα που απαιτούν άλλα σκάφη, η Mogami χρειάζεται μόλις 4, ενώ μπορεί να λειτουργήσει ακόμη και με 3!
Όπως βλέπουμε από τη φωτογραφία παραπάνω, ένας είναι στο πηδάλιο, και δυο ακόμη διαχειρίζονται το σύνολο των βασικών λειτουργιών στις οθόνες τους, εκατέρωθεν. Αυτό έγινε με ολοκλήρωση των συστημάτων ελέγχου στη ίδια θέση εργασίας, με πλήρη ψηφιοποίηση του σκάφους.
Αντίστοιχη φιλοσοφία επικρατεί στο Κέντρο Επιχειρήσεων Μάχης (CIC), όπου εκεί συγκεντρώνεται το σύνολο των συστημάτων ελέγχου, από αισθητήρες και όπλα αλλά και με ροή εξτρά δεδομένων που είναι πρωτόγνωρα στη ναυτική τεχνολογία. Για παράδειγμα, το πλήρωμα της φρεγάτας φορά στην στολή του αισθητήρα που παρακολουθεί τους καρδιακούς παλμούς, σε πραγματικό χρόνο. Οπότε σε συνθήκες μάχης (αλλά και σε καθημερινή λειτουργία) αν κάποιος τραυματιστεί, ή σκοτωθεί ενημερώνεται το Κέντρο Μάχης, για να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες (ανεύρεσης και διάσωσης, αντικατάστασης κ.λπ.).
Η σχεδίαση της Mogami έχει όμως πρόβλεψη και για τη βελτίωση των χώρων διαβίωσης του προσωπικού. Έτσι υπάρχει πλήρως διαχωρισμένος χώρων καμπινών, όπου κρεβάτια, τουαλέτες και ντους είναι αποκλειστικά για το γυναικείο πλήρωμα, που και στην Ιαπωνία σταδιακά αυξάνεται.
Κλάση φρεγατών Mogami: Τι θα μπορούσαν (θεωρητικά) να προσφέρουν στον Πολεμικό Ναυτικό
Ακόμη, στην τραπεζαρία του πλοίου τρώει όλο το πλήρωμα. καθώς έχει καταργηθεί το περίφημο “καρέ των αξιωματικών”. Αυτό έχει γίνει και για εξοικονόμηση χώρου και προσωπικού, αλλά και για καλύτερη επικοινωνία των στελεχών και δημιουργία ομαδικού πνεύματος. Θα βλέπαμε ποτέ κάτι τέτοιο στο δικό μας Πολεμικό Ναυτικό;
Η Μogami όμως διακρίνεται κυρίως για τον υψηλό αυτοματισμό πολλών συστημάτων, που τελικά καταλήγει σε απαίτηση πληρώματος μόλις 90 ατόμων. Και αυτό για σκάφος που φθάνει έμφορτο τους 5.500 τόνους. Ενδεικτικό είναι πως τα τουλάχιστον 10 σκάφη της κλάσης (έχουν ήδη παραδοθεί 4 και είναι πιθανό να παραγγελθούν περισσότερα), θα αντικαταστήσουν τις παλαιότερες κλάσεις αντιτορπιλικών Asagiri και Abukuma, που χρειάζονταν 220 και 120 άτομα αντίστοιχα ανά σκάφος!
Η Ιαπωνία «μεγαλώνει» τις φρεγάτες Mogami με πρόθεση να παραγγείλει άλλες 10