12.3 C
Athens
Πέμπτη, 2 Φεβρουαρίου, 2023
ΑρχικήΑΜΥΝΑΑντιτορπιλικό 7,000 τόνων του Ιράν, πραγματικότητα ή ουτοπία;

Αντιτορπιλικό 7,000 τόνων του Ιράν, πραγματικότητα ή ουτοπία;

Στις 24 Νοεμβρίου 2019 ο νέος αρχηγός του Ναυτικού του Ιράν, υποναύαρχος Hossein Khanzadi, ανακοίνωσε επίσημα τα σχέδια για τη ναυπήγηση ενός μεγάλου αντιτορπιλικού κλάσης Khanzadi υπό το πρόγραμμα ανάπτυξης “Negin” (“πετράδι”). Το νέο πλοίο θα προορίζεται για ανάπτυξη σε αποστολές μακράς περιπολίας και θα εκτοπίζει μεταξύ 5,000 και 7,000 τόνους ενώ θα είναι εξοπλισμένο με πυραύλους κάθετης εκτόξευσης (ορισμένες πηγές υποστήριξαν 128 τον αριθμό) και άλλα όπλα.

Φωτογραφίες που εμφανίστηκαν στον ιστότοπο “Military Amred Forces” και παρουσίαζουν το σκαρί ενός μεγάλου πολεμικού στη ναυπηγική κλίνη κάπου στο Ιράν. Δεν επισημαίνεται αν πρόκειται για το εκπαιδευτικό στόλου “Khalij Fars” ή κάποιο νέο σχέδιο αντιτορπιλικού.

Η είδηση, όπως ήταν φυσικό, ανασήκωσε πολλά φρύδια στους αναλυτές ανά τον κόσμο. Το Ιράν έχει ανακοινώσει κι άλλες φορές ναυπηγικά προγράμματα που δεν καταλήγουν τελικά πουθενά, όπως ανακοινώνει και περιπολίες στον Ατλαντικό “για παρακολούθηση των αμερικανικών κινήσεων” που δεν πραγματοποιούνται ποτέ ή στην καλύτερη περίπτωση φτάνουν μέχρι τις Μεσογειακές ακτές της Συρίας ή της Τουρκίας. Οι περισσότερες από αυτές τις ανακοινώσεις είναι καθαρή προπαγάνδα για εσωτερική κατανάλωση.

Γεγονός επίσης αποτελεί πως το ιρανικό καθεστώς έχει αποτύχει επανειλημμένα να επεκτείνει τις ικανότητες του ιρανικού ναυτικού, παρά τις όποιες προσπάθειες. Τα μεγαλύτερα πλοία του ναυτικού της Τεχεράνης είναι πλοία περιπολίας εκτοπίσματος 1,500 τόνων (πλήρες εκτόπισμα) που κατατάσσονται στην κατηγορία κορβέτας, αν και το ιρανικό ναυτικό επιμένει να τα αποκαλεί “αντιτορπιλικά” κόντρα σε κάθε διεθνές μέτρο κατηγοριοποίησης.

το ιρανικό “αντιτορπιλικό” Jamaran (76) κατά τη διάρκεια ασκήσεων. Αποτελεί αντίγραφο της κλάσης Alvand (Mark V) σχεδίασης Vosper της δεκαετίας του ’70

Το Ιράν διαθέτει 3 “αντιτορπιλικά” κλάσης Mark V ναυπήγησης της Βρετανικής Vosper από τη δεκαετία του ’70 των 1,300 τόνων κληροδότημα της εποχής του Σάχη και έχει ναυπηγήσει άλλα 3 σχεδόν πιστά αντίγραφα κλάσης Moudge με προοπτική να τα αυξήσει στα 7. Το ένα από αυτά, το Α/Τ Damavand, προσέκρουσε στον λιμενοβραχίονα όπου ήταν αγκυροβολημένο στη διάρκεια καταιγίδας στην Κασπία Θάλασσα πριν δύο χρόνια και βυθίστηκε αλλά επισκευάζεται για να επιστρέψει σε υπηρεσία.

Ωστόσο, το Ιρανικό Ναυτικό συνεχίζει να έχει μεγάλα σχέδια και οι διακηρύξεις του δεν θα πρέπει να απορρίπτονται αμέσως. Το σχέδιο του “Negin” περιγράφει ένα αντιτορπιλικό παρόμοιο με την κινεζική κλάση Type 052D κι όσο μαξιμαλιστικό κι αν ακούγεται, φωτογραφίες που κάνουν τον γύρο του διαδικτύου συνιστούν πως “κάτι κινείται” στα ναυπηγεία του Ιράν. Οι φωτογραφίες και βίντεο παρουσιάζουν ένα υπό ναυπήγηση πλοίο μεγάλου μεγέθους και τυπικού σχεδιασμού με βολβό πλώρης και μήκος -αν κρίνει κανείς από τους ανθρώπους και τα αυτοκίνητα στη ναυπηγική κλίνη- τουλάχιστον 100 μέτρων, μεγαλύτερα από τα σχέδια κλάσης Moudge.

Η ηγεσία του Ιράν μπροστά στο πρόπλασμα του “αντιτορπιλικού” Safineh των 3,000 τόνων (φωτογραφία: Mansooreh Azimi, DEFA Press)

Τον Δεκέμβριο, το Ιράν ανακοίνωσε σχέδια για τη ναυπήγηση νέων “αντιτορπιλικών” 3,000 τόνων με τριπλή γάστρα και σημαντικό φορτίο πυραύλων. Στα προπλάσματα που παρουσιάστηκαν παρουσιαζόταν ένα πλοίο με φανταστική ομοιότητα με τα αμερικανικά LCS κλάσης Independence. To πρόγραμμα αυτό δεν πρέπει να συγχέεται με το προηγούμενο καθώς τα ταχύτατα πυραλοφόρα πλοία προορίζονται για δράση σε κλειστά ύδατα.

Επίσης, τον Νοέμβριο του 2017 παρουσιάστηκε στην Τεχεράνη πρόπλασμα του νέου εκπαιδευτικού στόλου INS “Khalij Fars”, ένα πλοίο 6,500 τόνων, μήκους 135 μέτρων και πλάτους 16 μέτρων με εμβέλεια 8,000 ν.μ. και ικανότητα μεταφοράς 230 δοκίμων εκπαιδευομένων.

Μακέτα του νέου εκπαιδευτικού στόλου IRIN “Khalij Fars”, του ιρανικού ναυτικού. Με εκτόπισμα 6,500 τόνους θα είναι το μεγαλύτερο πλοίο στην περιοχή αν ολοκληρωθεί (φωτογραφία: Defa press)

Τα παραπάνω αποκαλύπτουν πως το Ιράν διαθέτει μεγάλες φιλοδοξίες πέραν των ικανοτήτων του αλλά όσο κι αν ο μηχανισμός προπαγάνδας λειτουργεί σχεδόν σαν αυτοσκοπός, οι βλέψεις του Ιράν δεν θα πρέπει να παραγνωρίζονται. Η καθέλκυση ενός πλοίου 5 ή 7 χιλιάδων τόνων, όταν τα ναυπηγεία έχουν τεχνογνωσία που περιορίζεται στους 1,500 τόνους, είναι ένα απίθανο άλμα και θα απαιτήσει σίγουρα συνεργασία με ξένες χώρες που διαθέτουν ανάλογη τεχνογνωσία. Τα νέα σκαριά θα απαιτήσουν και κινητήρες που να μπορούν να τα κινούν με αξιώσεις ενώ ακόμα κι έτσι, θα πρέπει να “χτίσουν” μια δύναμη ικανή να σταθεί πέρα από την προστατευτική ομπρέλα των πυραυλικών συστοιχιών ξηράς και της αεροπορίας. Παρόλα αυτά, ίσως έρθει κάποια στιγμή που το Ιράν ανοιχτεί στις ανοιχτές θάλασσες, αλλά αυτό δεν θα είναι σίγουρα μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Nick
Nick
3 years ago

χμμ κολυμμένα σίδερα μου φαίνονται εμένα…

My_name_is_Nobody
My_name_is_Nobody
3 years ago

Χωρίς να έχω εξειδικευμένες γνώσεις, οι συγκολλήσεις δείχνουν ότι χτίστηκε επιτόπου, δεν ήρθαν δηλαδή κομμάτια έτοιμα για συναρμολόγηση.
Αυτή είναι η συνήθης πρακτική;

Δημητρης
Δημητρης
3 years ago

Αξιοποιούν την εμπειρία ναυπήγησης αεροπλανοφορου

Nick
Nick
3 years ago

Με γρι-γρι να τρακάρει θα βυθιστεί…. Κλασικός μεγαλοϊδεατισμός μουσουλμάνων, για να δείχνουν ανώτεροι από τους άλλους. (Βλέπε παλάτι του σουλτάνου)

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Κάνοντας τις FDI HN τα ισχυρότερα πλοία στη Μεσόγειο, Μέρος Β’ – Πυρομαχικά Vulcano

H φρεγάτα “Kίμων”, είναι μια από τις πλέον ενδιαφέρουσες σχεδιάσεις παγκοσμίως αλλά και το ακριβότερο πλοίο που έχει αποκτήσει ποτέ το Πολεμικό Ναυτικό στην...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Agusta Bell AB.212 ASW, το ελικόπτερο των Ιμίων

Τα Ίμια έχουν δεθεί στη συνείδηση όλων μας με την απώλεια των 3 αξιωματικών του Πολεμικού μας Ναυτικού - των Αντιπλοιάρχων Χριστόδουλου Καραθανάση και...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -