Κυκλοφορεί Τετάρτη 04-ΜΑΡΤΙΟΥ 2020
Spitfire στον 21ο Αιώνα, Ανακατασκευάζοντας έναν θρύλο
Το Spitfire είναι ένα αεροπλάνο που δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Για κάθε Έλληνα όμως φίλο της Αεροπορίας σημείο αναφοράς είναι πλέον η ανακατασκευή και επαναφορά σε ικανότητα πτήσης του Supermarine Spitfire «MJ755» της ΠΑ σε συνεργασία με το κοινωφελές Ίδρυμα ΙΚΑΡΟΣ. Με το ιστορικό αεροπλάνο να έχει ήδη πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση στις 19 Ιανουαρίου 2020 από το αεροδρόμιο του Biggin Hill, επιχειρούμε μια σειρά άρθρων, με πρώτο ένα αφιέρωμα στο εγχείρημα να βρεθεί στον αέρα ένα Spitfire έπειτα από 67 χρόνια.
Iran vs USA: Η «εξουδετέρωση» του Soleimani και οι πύραυλοι εκδίκησης
Από τους πρώτους μήνες του 2019 το θεοκρατικό καθεστώς της Τεχεράνης εκμεταλλεύτηκε την πολιτική Τραμπ για τη μη αποστολή επιπλέον Αμερικανών στρατιωτών στη Μέση Ανατολή, ενώ η αποχώρηση δυνάμεων τον Οκτώβριο του 2019 από τη βορειοανατολική Συρία εκλήφθηκε ως αδυναμία υλοποίησης άμεσων επιχειρήσεων από την πλευρά των ΗΠΑ. Η Δύναμη Quds του Σώματος των Φρουρών της Επανάστασης (IRGC) κλιμάκωσε τις επιθέσεις με ρουκέτες σε αμερικανικές βάσεις στο Ιράκ και στο ίδιο πλαίσιο ενορχήστρωσε τις επιθέσεις κατά της πρεσβείας των ΗΠΑ στη Βαγδάτη στις 29 Δεκεμβρίου 2019. Αυτό όμως που δεν περίμενε η ηγεσία του IRGC ήταν η άμεση αμερικανική αντίδραση. Έτσι, η υλοποίηση της διαταγής τού Αμερικανού προέδρου για εξουδετέρωση του στρατηγού Σολεϊμανί οδήγησε στη σύγκρουση Ιράν-ΗΠΑ, που είχε ως παράπλευρη απώλεια την κατάρριψη του ουκρανικού Boeing της Πτήσης PS75.
Κατάρριψη της Πτήσης PS752… Παράπλευρη απώλεια
Στον ψυχρό πόλεμο Ουάσιγκτον-Τεχεράνης, που μετατράπηκε σε θερμό στις 8 Ιανουαρίου 2020, η πολιτική αεροπορία έγινε για άλλη μια φορά παράπλευρη απώλεια με την κατά λάθος κατάρριψη, από αντιαεροπορικές δυνάμεις των Φρουρών της Επανάστασης, του Boeing 737 των Διεθνών Ουκρανικών Αερογραμμών αμέσως μετά την αναχώρησή του από την ιρανική πρωτεύουσα.
Aeronautica Militare T-346, Ιταλική Fast Jet εκπαίδευση
Ο στόλος των T-346A της Aeronautica Militare (ΑΜ) αξιοποιείται πλέον στο σύνολό του από το 61ο Stormo. Έχοντας επισκεφτεί και άλλες φορές τα ιταλικά Master, επιστρέψαμε πρόσφατα στη Βάση Lecce-Galatina, για να καταγράψουμε τις συνεχείς εξελίξεις που αντανακλούν την αιχμή της προκεχωρημένης/προεπιχειρησιακής εκπαίδευσης στην Ευρώπη. Τα δρώμενα στον ιταλικό νότο έχουν και άμεσο ελληνικό ενδιαφέρον, καθώς η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία εξακολουθεί να εξετάζει τη λύση του M-346A μέσω ανάθεσης έργου και αγοράς υπηρεσιών εκπαίδευσης Σταδίου IV/LIFT.
T-346, Σε αποστολή με Master
Περισσότερα από δέκα χρόνια μετά την πτήση μας με το πρωτότυπο M-346 επιστρέψαμε στο πιλοτήριο του ιταλικού εκπαιδευτικού για μια νέα γνωριμία με το «ώριμο» πλέον αεροσκάφος και τις πραγματικά πρωτόγνωρες δυνατότητές του στο πλαίσιο του ITS 346, όπως η πτήση σε ένα σχηματισμό με τρία «Live» και ένα «Virtual-Constructive» Master!
Leonardo M-346FA, Master με όπλα!
Η προσπάθεια μετατροπής του εκπαιδευτικού προκεχωρημένου-προεπιχειρησιακού σταδίου σε ελαφρό μαχητικό αεροσκάφος πηγαίνει πίσω στη δεκαετία του 2000, στις απαρχές του προγράμματος M-346AJT (Advanced Jet Trainer). Με ενδιάμεσο σκαλοπάτι το M-346FT, η πρόταση του M-346FA έγινε πιο συγκεκριμένη από τη Leonardo στο Paris Air Show 2017 και τον Αύγουστο του 2019 η εταιρεία αποκάλυψε ότι απέσπασε παραγγελία από έναν μη κατονομαζόμενο πελάτη. Εξερευνούμε το Master με όπλα και την πρόταση που παρουσιάζει στη διεθνή αγορά.
M-346FA, Master για την Άμυνα της Κύπρου
Το ενδεχόμενο εξοπλισμού της Διοίκησης Αεροπορίας της Εθνικής Φρουράς με μαχητικά αεροπλάνα έχει αναλυθεί διαχρονικά σε πολλές περιπτώσεις από τις σελίδες της «Π», αν και ρεαλιστικά η όποια πρόταση σκόνταφτε σε δύο βασικούς «σκοπέλους»: το πολύ υψηλό κόστος επιχειρήσεων των fast jet και κυρίως το αμερικανικό εμπάργκο πώλησης όπλων στην Κυπριακή Δημοκρατία, που περιόριζε ασφυκτικά τις επιλογές. Εστιάζουμε και εξερευνούμε σε μια δυνητική υποψηφιότητα για την Αεροπορία της Εθνικής Φρουράς, ειδικά σε ρόλο ναυτικής κρούσης κατά πλοίων ως επιπλέον διάσταση στην αναβάθμιση των επάκτιων συστοιχιών MM.40 Exocet, τώρα που το αεροπλάνο έχει αποδεσμεύσει τα αμερικανικής προέλευσης υποσυστήματά του για την Κυπριακή Δημοκρατία.
Boeing F-15EX, Super-Eagle για όλους
Με τη δυνητική «καριέρα δεύτερης ευκαιρίας» του F-15 έχουμε ασχοληθεί αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια. Με δεδομένη όμως την απόφαση για αγορά του μοντέλου «EX» από την USAF και την προώθησή του ως (μη-στελθ) super-fighter στην Ινδία και ίσως και σε άλλες χώρες, μια εναλλακτική λύση «παρηγοριάς» αντί του LVO F-35, επανερχόμαστε για να παρουσιάσουμε τις εξελίξεις.
A330 MRTT Phenix, Ένας «Φοίνικας» στην Armee de l’Air
Μια πρώτη αναφορά στα νέα μεταγωγικά/ιπτάμενα τάνκερ Airbus Α330 ΜRΤΤ (Multi-Role Transport Tanker) της γαλλικής αεροπορίας είχαμε κάνει όταν έγινε επίσημα αποδεκτό το πρώτο από αυτά (Π&Δ 391, «Armee de l’Air, PC-21 και A330MRTT σε γαλλική υπηρεσία»). Δεκαοκτώ μήνες αργότερα, με μια νέα επίσκεψη στη μονάδα τους, αποκαλύπτουμε ότι η αξιοποίησή τους προσθέτει αυξημένες δυνατότητες στρατηγικών μεταφορών και εναέριου ανεφοδιασμού στην AdlA.
«ΝΗΡΗΪΣ 2019» Ελλάδα, Ισραήλ και ΝΑΤΟ σε συνεκπαίδευση στο Αιγαίο
Ναυτικές επιχειρήσεις υψηλής σημασίας στο Αιγαίο με φρεγάτες, ΤΠΚ και υποβρύχια του ΠΝ σε συνεργασία με μονάδες μάχης επιφανείας και πλοία υποστήριξης της ΝΑΤΟϊκής δύναμης SNMG 2, ναρκοθηρευτικά της SNMCMG-2 και Sa’ar 4.5 του Ισραηλινού Ναυτικού.
PESCO EPC, H Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Κορβέτας
Τον περασμένο Ιανουάριο επισημοποιήθηκε η συμμετοχή της Ελλάδας στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα κατασκευής της νέας κορβέτας από την Ιταλία και τη Γαλλία, γνωστού ως EPC (European Patrol Corvette), ενταγμένο στη συνεργασία PESCO της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπό τον EDA. Η συμμετοχή της χώρας μας στο εν λόγω πρόγραμμα μπορεί να δρομολογήσει ενδιαφέρουσες προοπτικές για ναυπηγήσεις στο πλαίσιο των αναγκών εκσυγχρονισμού και ενίσχυσης του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, ειδικά στην προοπτική της αντικατάστασης των φρεγατών κλάσης «S» μέσα στη δεκαετία του 2020.
Moody AFB Airshow 2019, «Κεραυνοί» στους ουρανούς της Τζόρτζια
Βαθιά στον αμερικανικό Νότο, στα όρια της πολιτείας της Τζόρτζια με τη γειτονική Φλόριδα, βρίσκεται η Αεροπορική Βάση Moody της USAF, μια «περιοχή Thunderbolt», όπου όμως κάθε Νοέμβριο υπάρχουν και πολλές άλλες εντυπωσιακές παρουσίες στο παραδοσιακό airshow «Thunder over South Georgia» και το 2019 δεν ήταν σε καμιά περίπτωση εξαίρεση!
Ασφάλεια Πτήσεων 2019, Εν αναμονή… αναθεωρήσεων!
Αν κάποιος κάνει ανασκόπηση της αεροπορικής ασφάλειας του 2019 αποσπασματικά, θα διαπιστώσει ότι τα αποτελέσματα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά και βαδίζουν στα ίχνη της τάσης για ακόμη πιο ασφαλείς ουρανούς, που είναι κυρίαρχη τουλάχιστον τις δυο τελευταίες δεκαετίες, αν και ουσιαστικά διαρκεί από την πρώιμη εποχή της αεριοπροώθησης στις αερομεταφορές, στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 40! Το 2019 όμως, υπό το πρίσμα των δυο περιστατικών των Boeing 737 MAX και τις επιπτώσεις τους, που ίσως κλιμακωθούν περισσότερο πριν από την αποκλιμάκωση, δεν μπορεί να ιδωθεί παρά σε συνδυασμό με τα συμβάντα του 2018 και εν αναμονή των συνολικών εξελίξεων. Πλήρης ανάλυση όλων των περιστατικών του 2019.
Crew Dragon In Flight Abort Τελική δοκιμή πριν από την επανδρωμένη πτήση με μια «καταστροφή»
Μια γιγάντια μπάλα φωτιάς πάνω από το Ακρωτήριο Κανάβεραλ υπό άλλες συνθήκες θα ήταν το ανησυχητικό σημάδι μιας μεγάλης καταστροφής. Στις 19 Ιανουαρίου μια τέτοια εικόνα στον πρωινό ουρανό έφερνε στον νου την τραγωδία του Διαστημικού Λεωφορείου Challenger 34 χρόνια πριν, στις 28-01-1986. Στην πραγματικότητα όμως η «αστοχία» τού πυραυλικού φορέα της SpaceX εκείνη την ημέρα ήταν ηθελημένη, ως τελική δοκιμή στον δρόμο της αξιοποίησης του επανδρωμένου διαστημοπλοίου Crew Dragon.
Hellenic American Leadership Council (HALC), Έμπρακτη άσκηση της διπλωματίας των προσώπων!
Το ασταθές όσο και πολύπλοκο σημερινό γεωπολιτικό περιβάλλον απαιτεί την εξυπηρέτηση των ελληνικών εθνικών συμφερόντων στις ΗΠΑ μέσω της άσκησης τακτικών άμεσης διπλωματίας ή της αποκαλούμενης διπλωματίας των προσώπων από οργανισμούς, όπως το Ελληνοαμερικανικό Συμβούλιο Ηγεσίας (HALC). Ταυτόχρονα, δίνεται έμφαση στην εκπαίδευση μελλοντικών ηγετών που συνδέονται με την ελληνική ομογένεια, ώστε, όταν αναλάβουν θέσεις ευθύνης στα κέντρα λήψης αποφάσεων των ΗΠΑ, να γνωρίζουν και να έχουν ασκηθεί στην προώθηση των διαχρονικών ελληνικών θέσεων.
Κάποιες επισημάνσεις για μελλοντικά τεύχη του περιοδικού.
1) Πιστεύω πως οι περισσότεροι αναγνώστες θα έβρισκαν πολυ πιο ενδιαφέρον ενα άρθρο σχετικά με Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη (π.χ. KRATOS, Neuron κτλ) παρά ενα άρθρο για ιπτάμενα μουσεία οπως τα Spitfire, και το Moody air show. Εαν έχετε αμφιβολίες ρωτήστε τους αναγνώστε σας να ψηφίσουν.
2) Θα ηταν καλο να κάνετε μια παρουσίαση όλων των προγραμμάτων κάτω απο την ομπρέλα της PESCO, ειδικά αυτα που μπορούν να προσφέρουν κατι στις Ελληνικές Ε.Δ. (π.χ. Eurodrone, AEA, MUSAS, BLOS οπου συμμετέχει η Κύπρος, AIFV στο οποίο εμφανίζεται να συμμετέχει η Ελλαδα). Τα προγραμματα αυτα προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες για εγχώρια Έρευνα και Ανάπτυξη, και συνεπώς της ανάπτυξης της οικονομίας και τη δημιουργία θέσεων εργασίας υψηλής ειδίκευσης.
Καποια στιγμή η χωρα πρεπει να ξεφύγει απο τη λογική του αγοραστή και να περάσει στη λογική του παραγωγού και συμπαραγωγός, ωστε τα χρηματα που θα ξοδευτούν για την άμυνα να αυξήσουν το ΑΕΠ της χωρας και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας στην Ελλαδα, όχι στο εξωτερικο.
Ευχαριστω
Το οτι η επαναφορα σε πτησιμη κατασταση ενος ιστορικου μαχητικου Spitfire της Πολεμικης Αεροποριας δεν εχει και πολυ ενδιαφερον για τους αναγνωστες ενος αεροπορικου περιοδικου, ειναι αν μη τι αλλο μια ΠΟΛΥ προχωρημενη αποψη…
Ισως για τους ιστορικους και αυτους που κοιταζουν το παρελθον, σιγουρα οχι για αυτους που κοιταζουν το μελλον.
Ούτε εγώ το βρίσκω ενδιαφέρον να πω τη γνώμη μου :envy: και θεωρώ τον εαυτό μου φανατικό αεροπορικό 😡 και αερομεταφερόμενο 👿 👿 👿 !
Έχουμε αρκετά σοβαρότερα θέματα για την αεροπορία και γενικότερα με τον ******e*o covid-19 👿 👿
Κάνουμε δημοσκόπηση? 😎
Είμαι περίεργος πόσοι ενδιαφέρονται για αυτό το θέμα