Το αντιτορπιλικό Βασίλισσα Όλγα (D-15) ήταν ένα από τα ενδοξότερα πλοία του Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού και ακόμη το πιο επιτυχημένο ελληνικό πολεμικό πλοίο κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, μέχρι και την απώλειά του το 1943. Κατασκευάσθηκε στα αγγλικά ναυπηγεία Yarrow & Co Ltd της Γλασκώβης μεταξύ 1936-38, αλλά εξοπλίστηκε με γερμανικά πυροβόλα. Το όνομά του προέρχεται από τη Βασίλισσα Όλγα της Ελλάδας. Μαζί με το ιδίου τύπου πλοίο Βασιλεύς Γεώργιος ήταν τα πλέον σύγχρονα και αξιόμαχα πολεμικά πλοία της Ελλάδας κατά την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Μέχρι τον Απρίλιο του 1941 έλαβε μέρος σε συνοδείες νηοπομπών, καθώς και στην πρώτη και τρίτη (14-15 Νοεμβρίου 1940, 4-5 Ιανουαρίου 1941) επιδρομή στο Στενό του Οτράντο. Μετά τη γερμανική εισβολή στην Ελλάδα, μαζί με πολλά άλλα πλοία, το Βασίλισσα Όλγα δραπέτευσε στην Αλεξάνδρεια τον Μάιο του 1941. Mετά από εκσυγχρονισμό στην Καλκούτα (Νοέμβριος-Δεκέμβριος 1941) επέστρεψε στην ενεργό υπηρεσία στη Μεσόγειο Θάλασσα, υπό τις διαταγές του Πλωτάρχη Γεώργιου Μπλέσσα, σημειώνοντας μια σειρά από επιτυχίες.
Στις 15 Δεκεμβρίου 1942, βυθίζει το ιταλικό υποβρύχιο Uarsciech, κλάσης Adua (620 τόνους) κοντά στη Μάλτα, μαζί με το βρετανικό αντιτορπιλικό HMS Petard. Το υποβρύχιο εντόπισε πρώτο τον συμμαχικό σχηματισμό που αποτελούταν συνολικά από 5 σκάφη και εκτόξευσε 2 τορπίλες από τους οπίσθιους τορπιλοσωλήνες και κατόπιν επιχείρησε αιφνίδια κατάδυση. Το Όλγα και το Petard, εκτέλεσαν πετυχημένους ελιγμούς αποφυγής των τορπιλών και εξαπέλυσαν βόμβες βυθού. Ένα λάθος κατά τη κατάδυση, οδήγησε το υποβρύχιο σε βάθος 160 μέτρων, περίπου το διπλάσιο από το μέγιστο επιτρεπτό. Κατά τη προσπάθεια επίλυσης του προβλήματος, ένας ακόμη λάθος χειρισμός το οδήγησε κατευθείαν στη επιφάνεια όπου ο καπετάνιος επιχείρησε να επιτεθεί με το κανόνι καταστρώματος. Οι βολές των αντιαεροπορικών όπλων των 2 πλοίων το έβγαλαν εκτός μάχης, σκοτώνοντας 17 Ιταλούς ναύτες. Για την βύθιση του Uarsciek, που χρεώθηκε “εξ ημισείας” στα δύο αντιτορπιλικά, απονεμήθηκε από τον Βρετανό Βασιλιά στον Μπλέσσα το Μετάλλιο Διακεκριμένης Υπηρεσίας (DSO)
Στις 2 Ιουνίου 1943, το Όλγα και το HMS Jervis βύθισαν το ιταλικό τορπιλοβόλο Castore (περίπου 790 τόνους) ανοιχτά του ακρωτηριού Spartivento. Το Βασίλισσα Όλγα συμμετείχε επίσης στη κατάληψη της Παντελλερίας και στη συμμαχική εισβολή στη Σικελία.
Κατά τη διάρκεια των συμμαχικών επιχειρήσεων της εκστρατείας των Δωδεκανήσων στο Αιγαίο Πέλαγος τον Σεπτέμβριο του 1943, μαζί με τα βρετανικά αντιτορπιλικά HMS Faulknor και Eclipse, βύθισαν μια γερμανική νηοπομπή, αποτελούμενη από τα μεταγωγικά Pluto (2.000 τόνοι) και Paolo (4.000 τόνοι) κοντά στην Αστυπάλαια.
Κατά τη διάρκεια της Μάχης της Λέρου, μετέφερε στρατιώτες στο νησί, αλλά στις 26 Σεπτεμβρίου δέχτηκε επίθεση και βυθίστηκε από 25 Junkers Ju 88 στον Κόλπο Λακκί στη Λέρο. Ο Πλοίαρχος Μπλέσσας, 6 αξιωματικοί και 65 άλλα μέλη του πληρώματος χάθηκαν με το πλοίο.
Σαν σήμερα, στις 19 Ιανουαρίου 1943, το Όλγα μαζί με τα βρετανικά αντιτορπιλικά HMS Pakenham και HMS Nubian, βυθίζουν το οπλισμένο ιταλικό πλοίο Stromboli (πετρελαιόφορο 500 τόνων κατά το ΠΝ) έξω από τις ακτές της Λιβύης. Τα αντιτορπιλικά Βασίλισσα Όλγα, Pakenham και Nubian εκτέλεσαν επιθετική περιπολία κοντά στις ακτές της Τυνησίας, μεταξύ του ακρωτηρίου Ras Caputia και της νησίδας Kyriat. Τα Pakenham εντόπισε στις 02:30 της 19ης Ιανουαρίου το ιταλικό εξοπλισμένο αλιευτικό Stromboli σε απόσταση 3 μιλίων. Τότε τα τρία αντιτορπιλικά έσπευσαν να το συναντήσουν και όταν έφτασαν κοντά άρχισαν πυρ. Πρώτο έβαλε το Pakenham, μετά το Nubian και έπειτα το Βασίλισσα Όλγα. Μόνο όμως οι δύο απανωτές ομοβροντίες 6 βλημάτων των 127 mm του Βασίλισσα Όλγα έπληξαν καίρια Stromboli. Ήταν τα πρώτα πυρά ελληνικού πολεμικού εναντίον ιταλικού πλοίου επιφανείας από την έναρξη του πολέμου. Στην συνέχεια τα τρία αντιτορπιλικά σφυροκόπησαν με βλήματα το ιταλικό πλοίο, το οποίο μετά από λίγο βυθίστηκε φλεγόμενο.
Με το Βασιλικό Διάταγμα της 7ης Οκτωβρίου 1943 προήχθησαν επ΄ ανδραγαθία στον αμέσως επόμενο βαθμό όλα τα μέλη του πληρώματος που έχασαν την ζωή τους κατά την βύθιση του αντιτορπιλικού. Με το Β. Δ της 15ης Οκτωβρίου 1943 απονεμήθηκαν στους ” Φονευθέντες κατά την εξ εχθρικής ενέργειας απώλειαν του Α/Τ Β. ΟΛΓΑ” : Το Χρυσό Αριστείο Ανδρείας στον Πλωτάρχη Μπλέσσα, ο Πολεμικός Σταυρός Β΄ Τάξεως στον Υποπλοίαρχο Μ. Γρηγορόπουλο και ο Πολεμικός Σταυρός Γ΄ Τάξεως στους 68 υπόλοιπους νεκρούς. Με το Β. Δ. της 18ης Ιανουαρίου 1944 προήχθησαν κατ΄ απόλυτη εκλογή οι Δίοποι (Μηχ) Κ. Μπουζελάκος και Ε. Παπαϊωσήφ σε Υποκελευστές Β΄ (Μηχ) διότι κατά τον βομβαρδισμό του Βασίλισσα Όλγα βοήθησαν τον Β΄ Μηχανικό με κίνδυνο της ζωής τους στην λήψη μέτρων, ώστε να αποφευχθεί η ανατίναξη του πλοίου και ασχολήθηκαν με την διάσωση των τραυματιών. Με το Β. Δ. της 27ης Δεκεμβρίου 1943 απονεμήθηκε ο Πολεμικός Σταυρός Γ΄ Τάξεως στους επιζώντες : Υποπλοίαρχο Ε. Δανιήλ, Ανθυποπλοίαρχο Ιατρό Ε. Γουργουρή, Σημαιοφόρους Ν. Δελαγραμμάτικα, Δ. Ματάλα και (Μηχ) Π. Χριστόφιλο, καθώς και στον Ναύτη (Μηχ) Α. Κουκλώνη. Με το ίδιο διάταγμα απονεμήθηκε το Μετάλλιο Εξαιρέτων Πράξεων στους Υποκελευστή Β΄ (Μηχ) Θ. Κοζίδη και Δίοπο (Νοσοκόμο) Γ. Δενδρινό.
έχω διαβασει οτι η Ολγα βυθίστηκε απο κατευθυνομενη βόμβα Fritz-X, νομιζω σε αρθρο της πτησης για τα Wunderwaffen, ισχύει?
Σύμφωνα με το βιβλίο του Αντιναυάρχου ε.α. Κ. Μεταλληνού, “ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ” – ΕΝΑ ΑΝΤΙΤΟΡΠΙΛΙΚΟ ΣΤΗΝ ΔΙΝΗ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ (Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος, 1996), το Β. ΟΛΓΑ χτυπήθηκε από συμβατικές βόμβες οι οποίες όμως προξένησαν εκρήξεις στο βληματοθέσιο του προς πρύμνη Α/Α πυροβόλου Vickers των 76 χλστ φονεύοντας την ομοχειρία του (πλήν ενός), καθώς και στο βληματοθέσιο του εναπομείναντος πρυμναίου πυροβόλου των 127 χλστ. (το Α/Α πυροβόλο Vickers είχε αντικαταστήσει ένα από τα δύο πρυμναία πυροβόλα των 127 χλστ.). Σημειωτέον ότι το Β. ΟΛΓΑ ήταν ακίνητο (μαζί με το Αγγλικό αντιτορπιλικό INTREPID το οποίο επίσης εβλήθη από τα Γερμανικά Ju-88 αλλά επέζησε με σοβαρές ζημιές), και ότι στον εν λόγω αεροπορικό βομβαρδισμό συμμετείχαν 20-24 Ju-88 τα οποία απολύτως αιφνιδίασαν τα συμμαχικά σκάφη καθώς και την Ιταλική αεράμυνα. Τα Ju-88 εξαπέλυσαν βόμβες από ύψος 300-400 μέτρων (843 – 1.124 πόδια). Ο κυβ. του Β. ΟΛΓΑ Πλωτάρχης Μπλέσσας εφονεύθη από ριπές πολυβόλων του τρίτου κύματος των επιτεθέντων Ju-88 καθ’ οδόν προς την γέφυρα του σκάφους. Τα διαθέσιμα και ταχύτατα επανδρωμένα αυτόματα Α/Α πυροβόλα Oerlikon των 20 χλστ. του Β. ΟΛΓΑ έβαλαν εναντίον των Ju-88 και οι ομοχειρίες αυτών επίσης υπέστησαν απώλειες.
Μπραβο ρε παιδια…
Πραγματικα συγκινουμαι διαβαζοντας τετοια αρθρα.
Πολύ καλό το άρθρο. Γράψτε και τίποτα για την ανταρσία στην Αλεξάνδρεια. Για να μαθαίνουν οι νέοι ποιοι πρόδωσαν την πατρίδα τους.
Ξέρω κάποιον που ο πατέρας του ήταν ναύτης στο Βασ. Όλγα. Τον έλεγαν Βαζαίο.
Ήθελα μετά να τον γνωρίσω να μου πει από πρώτο χέρι τις ιστορίες του από τον πόλεμο αλλά δεν έτυχε.
Ο γιος του στην συζήτηση μου είπε ότι ,,ο πατέρας μου παρουσιάστηκε το 1939 στο ναυτικό για να κάνει την θητεία του και απολύθηκε το 1949,,.
Δεν ξέρω αν μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο τον κράτησαν για να υπηρετήσει και για άλλο λόγο ή έμεινε στο ναυτικό με την δική του θέληση αλλά όπως και να το κάνει κανείς το να παρουσιαστεί για την θητεία του και να υπηρετήσει 10 ολόκληρα χρόνια δεν είναι λίγο.
Λεγεται οτι ο πλοιαρχος με τον 1ο. Μηχανικο ειχαν γινει απο πριν μαλλια κουβαρια γιατι δεν επρεπε να εμπιστευτουν την ασφαλεια του πλοιου στους Ιταλους οπως επεμενε ο πλοιαρχος.
Κακώς όλα αυτά τα χρόνια που δεν δώσανε το όνομα Βασίλισσα Ολγα σε κάποιο πλοίο του Ναυτικού μας;Αλλά μπορεί να βγαίνανε οι “δημοκράτες”της μεταπολίτευσης και να σκίζανε τα ιμάτια τους πρός το όνομα και καλά της υποτιθέμενης “δημοκρατίας”που έχουμε,και όπως είπε ο bc59 γράψτε για την ανταρσία στην Αλεξάνδρεια που την κάνανε τα κομμούνια που έχουν το αλάθητο του Πάπα,τι φοβάστε.Στην ανταρσία της Αλεξάνδρεια έπεσε και ηρωικά μαχόμενος και ο Νικόλαος Ρουσσέν στην προσπάθειά του να ανακαταλάβει την κορβέτα «Αποστόλης», τραυματίστηκε θανάσιμα στο λιμάνι από τους εγχώριους μποσελβίκους.
Σωστα τα λες, απο κομπλεξ αλλο τιποτα, αλλα για να λεμε τα πραγματα με το ονομα τους, δωσανε τα ονοματα του κυβερνητη και του 1ου μηχανικο σε πλοια του ΠΝ.