Το ρωσικό σχεδιαστικό γραφείο Rubin με έδρα της Αγία Πετρούπολη παρουσίασε μια νέα έκδοση του πρωτοποριακού καταδυομένου σκάφους περιπολίας για φρούρηση των συνόρων και έλεγχο στις ανοιχτές θάλασσες. Πρόκειται για τη δεύτερη έκδοση του “φρουρού συνόρων” BOSS (Border & Offshore Submersible Sentry) που συνδυάζει τις αρετές ενός περιπολικού ανοιχτής θαλάσσης με την ικανότητα κατάδυσης ενός υποβρυχίου.
Ανθυποβρυχιακές δυνατότητες: Α’ μέρος, η απειλή κάτω από το νερό και οι πρώτες προσπάθειες
Το σχέδιο της Rubin παρουσιάστηκε πρώτη φορά τον Απρίλιο του 2021 προσβλέποντας κυρίως στη διεθνή αγορά. Στη νέα του έκδοση έχει μεγεθυνθεί αποκτώντας μήκος 72 μέτρα και εκτόπισμα πλεύσης στην επιφάνεια 1.300 τόνους. Οι μεγαλύτερες διαστάσεις φέρνουν, σύμφωνα με την εταιρεία, νέες δυνατότητες. Πιο σύγχρονος σχεδιασμός με ανάστροφη πλώρη διάτρησης κυμάτων και κύτος κεκλιμένης μορφής υπεράνω της ισάλου μειώνουν σημαντικά την οπισθέλκουσα, προσφέρουν μεγαλύτερη σταθερότητα κατά τον πλου και βελτιώνουν την ακρίβεια των όπλων ενώ μειώνουν και την υπογραφή του πλοίου στα ραντάρ. Υπάρχει επίσης σόναρ στο βολβό του σκάφους, ο οποιός προσφέρει μεγαλύτερη σταθερότητα σε ταραγμένη θάλασσα. Ένα σύστημα πρόσωσης μεγαλύτερης ισχύος επιτρέπει την ανάπτυξη ταχύτητας μέχρι 21 κόμβους, ικανοποιητική για πλοίο περιπολίας.
Ο οπλισμός του νέου σχεδίου είναι επίσης ενισχυμένος με ένα κυρίως πυροβόλο, δύο εκτοξευτές κατευθυνομένων βλημάτων και τέσσερις τορπιλοβλητικούς σωλήνες των 324 mm. Όπως και στην προηγούμενη έκδοση υπάρχουν δδύο αεροστεγώς προστατευμένα υπόστεγα πολλαπλών χρήσεων που μπορούν να φιλοξενήσουν είτε αγήματα απόβασης με λέμβους και εξοπλισμό, είτε μη επανδρωμένα αεροσκάφη ή ακόμα και άλλο εξοπλισμό.
Έτοιμη ως το 2022 η νέα πυρηνική τορπίλη Poseidon της Ρωσίας
Σύμφωνα με τη Rubin το πλοίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εκπαιδευτικό για πληρώματα των υποβρυχίων ή να παραστήσει το υποβρύχιο σε ανθυποβρυχιακά σενάρια. Η εμβέλεια ορίζεται στα 4.000 ναυτικά μίλια με ταχύτητα 10 κόμβους και μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω με απαίτηση του πελάτη.
Το ρωσικό σχεδιαστικό γραφείο σημειώνει τη φιλοσοφία του BOSS ως ένα ανορθόδοξο και οικονομικά αποδοτικό σχέδιο σε μια περίοδο που οι τιμές των υποβρυχίων έχουν εκτιναχθεί στα ύψη και οι αμυντικοί προϋπολογισμοί μειώνονται και ως αποτέλεσμα των συνεπειών της πανδημίας. Πλέον, συνεχίζει ο ρωσικός οίκος, τα Ναυτικά ανά τον κόσμο στρέφονται σε πλοία πολλαπλών ρόλων. Το σχέδιο BOSS ανταποκρίνεται σε αυτήν ακριβώς την τάση συνδυάζοντας ικανότητες πολέμου επιφανείας και αρετές καταδυομένου. Το σκάφος δεν είναι υποβρύχιο με την κλασσική έννοια αλλά ικανό να καταδυθεί σε μικρό βάθος κινούμενο και εξαπολύοντας αφανώς όπλα κατά του αντιπάλου.
Το Rubin διαθέτει μεγάλη εμπειρία στη σχεδίαση πυρηνικών και συμβατικών υποβρυχίων αποτελώντας μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες σε αυτόν τον τομέα στη Ρωσία. Σε 120 χρόνια λειτουργίας έχει αποδώσει σχέδια για 1.065 υποβρύχια με τα 949 από αυτά να έχουν ενταχθεί στο Ρωσικό Ναυτικό. Εκτός αυτών, η Rubin έχει σχεδιάσει και υποβρύχια ρομποτικά σκάφη και έχει κάνει τα σχέδια των εγκαταστάσεων πλατφορμών άντλησης πετρελαίου και φυσικού αερίου στις ανοιχτές θάλασσες.
Ας σημειωθεί πως η ιδέα των ελαφρών καταδυομένων σκαφών δεν είναι νέα. Στον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο τόσο η Γερμανία όσο και η Ιαπωνία παρουσίασαν σχέδια μικρών υποβρυχίων για περιπολίες και προστασία της παράκτιας ζώνης εκεί που η εχθρική αεροπορία κυριαρχούσε και τα ελαφρά περιπολικά δεν είχαν ελπίδες επιβίωσης. Είχαν κατά κανόνα εκτόπισμα κάτω των 1.000 ή ακόμα και των 500 τόνων και μικρό αριθμό τορπιλών χωρίς αναχορηγία. Το 1939 ακόμα και οι ΗΠΑ πειραματίστηκαν με την κλάση “Mackerel”. Στη σύγχρονη εποχή, το Ιράν και η Βόρεια Κορέα έχουν εξελιχθεί σε πρωταθλητές αυτών των σχεδίων με αναπόδειχτα αποτελέσματα. Το 2006, η γαλλική DCNS (πλέον Naval Group) παρουσίασε ένα συγγενές με το ρωσικό σχέδιο στη μορφή του SMX (Sous-Marin Experimental-Πειραματικό Καταδυόμενο) που σχεδιαστικά εξελίχθηκε σε ολόκληρη οικογένεια χωρίς να αποσπάσει παραγγελίες.