15.7 C
Athens
Δευτέρα, 11 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΑΡΘΡΑΝαυπηγεία Ελευσίνας: "Καπέλο" 114 εκατ. στις πυραυλακάτους και εμπλοκή με το ΥΠΕΘΑ!

Ναυπηγεία Ελευσίνας: “Καπέλο” 114 εκατ. στις πυραυλακάτους και εμπλοκή με το ΥΠΕΘΑ!

Πριν λίγες μέρες ο υπουργός Εθνικής Αμύνης, κ. Ν. Παναγιωτόπουλος έφερε στη Βουλή ακόμη μια τροπολογία για την εκ νέου χρηματοδότηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Ώστε κάποια στιγμή να ολοκληρωθεί η κατασκευή της τελευταίας πυραυλακάτου Super Vita, της 7ης στη σειρά παραγγελιών, που φέρει το όνομα «Βλαχάκος» από τον ήρωα των Ιμίων.

Το «ακόμη μια» το λέμε γιατί στην Βουλή εδώ και αρκετά χρόνια αυτό το θέμα έχει γίνει πλέον ρουτίνα, με τον εκάστοτε υπουργό Αμύνης να παρατείνει και να αναχρηματοδοτεί μια σύμβαση για την κατασκευή των δύο τελευταίων τορπιλακάτων, της νο 6 «Καραθανάσης» και της νο 7, «Βλαχάκος», με το συνολικό “καπέλο” να έχει φθάσει πλέον τα 114,42 εκατομμύρια ευρώ: Η απογοητευτική αυτή υπόθεση που έχει πολλές παραμέτρους έχει όμως και νέα εξέλιξη, που αφορά το μέλλον των Ναυπηγείων. Συγκεκριμένα για να προχωρήσει η πρόταση εξυγίανσης τους, που προωθεί η κοινοπραξία Fincantieri-Onex, πρέπει να συμφωνηθεί και κούρεμα των χρεών τους. Μόνο στο υπουργείο Εθνικής Αμύνης οφείλονται κάπου 150 εκατ. οπότε αναμενόταν η έγκριση του ώστε να μειωθούν αυτές οι απαιτήσεις, για να προχωρήσει το σχέδιο εξυγίανσης προς τη δικαστική του έγκριση. Όμως χθες, εκπρόσωποι του υπουργείου δήλωσαν αναρμόδιοι να εγκρίνουν «κούρεμα», λέγοντας ότι αυτό μόνο το υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων) μπορεί να το κάνει.

Τι προτείνουν Fincantieri-Onex για Ελευσίνα και κορβέτα για το Πολεμικό Ναυτικό

Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα όσα είχαν συμβεί πριν λίγες μέρες στην Ελευσίνα. Εκεί δηλαδή που σε διημερίδα που είχαν οργανώσει οι Fincantieri-Onex, τόσο ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Γεωργιάδης, όσο και ο κ. Ξενοκώστας της Onex είχαν εμφανιστεί βέβαιοι για την έγκριση του υπουργείου Εθνικής Αμύνης μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου. Άρα είτε υπήρξε υπαναχώρηση, είτε η βεβαιότητα δεν ήταν τέτοια. Ενδιαφέρον έχει εδώ και παλαιότερη ανακοίνωση συνδικαλιστικής παράταξης (της ΣΕΝΕ) των εργαζομένων των Ναυπηγείων, που καταγράφει το εξής μετά από συνάντηση που είχαν τον περασμένο Δεκέμβριο με τον υπουργό Αμύνης: «Και απόλυτα ξεκάθαρα ο κ. Παναγιωτόπουλος είπε το εξής: “Χωρίς να επενδυθούν πρώτα κεφάλαια στην Ελευσίνα, υπογραφή δική μου δεν μπαίνει για κούρεμα χρεών του ΠΝ, όπως και ανάθεση έργου γιατί όπως γνωρίζετε θα πάω φυλακή”».

 

Το ιστορικό της σύμβασης των πυραυλακάτων

Όπως γνωρίζουμε το Πολεμικό Ναυτικό είχε παραγγείλει συνολικά 7 πυραυλακάτους Super Vita βρετανικής σχεδίασης. Η παραγγελία τους όμως έγινε σε 3 δόσεις: η πρώτη  το 2000 για 3 σκάφη (τα «Δανιόλος», «Κρυσταλλίδης», «Ρουσσέν»), αξίας 150 δις δραχμών τότε. Μετά το 2003 για άλλες 2 («Γρηγορόπουλος», «Ρίτσος») με ύψος σύμβασης 248,16 εκατ. ευρώ, ενώ η τρίτη του 2008 αφορούσε δύο ακόμη (τις μετέπειτα «Καραθανάσης» και «Βλαχάκος») αξίας 300 εκατ. ευρώ.

Η τελευταία σύμβαση είναι αυτή που μας απασχολεί έως σήμερα. Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας που είχαν αναλάβει την κατασκευή όλων των σκαφών, εδώ και πολλά χρόνια ήταν σε μια καθοδική πορεία, με συσσώρευση ζημιών και με σοβαρά ζητήματα διαχείρισης, ενώ οι κάπου 600 εργαζόμενοι παρέμεναν απλήρωτοι. Ειδικά για τις δύο τελευταίες πυραυλακάτους που θεωρητικά θα παραδίδονταν το 2012-13, η κατάσταση είχε φθάσει στο απροχώρητο παρά την κρατική ενίσχυση των Ναυπηγείων με 25 εκατομμύρια το 2013.

Έτσι το Δεκέμβριο του 2015 για να δοθεί μια -υποτίθεται οριστική λύση- το Πολεμικό Ναυτικό (το υπουργείο Εθνικής Αμύνης δηλαδή) υπέγραψε τριμερή συμφωνία με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και τους εργαζόμενους τους. Με το ΠΝ να αναλαμβάνει «τον συντονισμό της ολοκλήρωσης της ναυπήγησης των ΤΠΚ 6 και 7». Σύμφωνα με τη συμφωνία τα Ναυπηγεία θα κατέβαλλαν το 30% των μισθών και εισφορών των εργαζομένων και το Ναυτικό το υπόλοιπο 70%, μέχρι την ολοκλήρωση της ναυπήγησης των δύο πυραυλακάτων. Επίσης το ΠΝ θα προσέφερε εξτρά ενίσχυση στο έργο ύψους 40 εκατομμυρίων ευρώ.

Η συμφωνία κυρώθηκε με το νόμο 4361/2016, το Φεβρουάριο του 2016, ενώ η διάρκεια ολοκλήρωσης των πυραυλακάτων οριζόταν εντός 29 μηνών, δηλαδή έως το Μάιο του 2018. Ειδικά η καθέλκυση της νο 7, της «Βλαχάκος» θα γινόταν εντός 16 μηνών (δηλαδή έως τον Απρίλιο του 2017, που τελικά συνέβη σχεδόν 3,5 χρόνια αργότερα, τον Αύγουστο του 2020).

Καθελκύστηκε (επιτέλους) η έβδομη Super Vita!

Με τη συμφωνία αυτή εξασφαλιζόταν η διατήρηση της λειτουργίας των ναυπηγείων, καθώς ο ιδιοκτήτης δεν μπορούσε να τα συντηρήσει έχοντας συσσωρεύσει, πέρα από χρέη και μεγάλες οφειλές δεδουλευμένων. Το πρόβλημα ήταν πως ακριβώς αυτή η «είσοδος» του Ναυτικού παρήγαγε ένα σχήμα εξάρτησης. Όσο δηλαδή τα καράβια έμεναν εντός Ναυπηγείων τόσο αυτά, όπως και οι εργαζόμενοι τους θα «επιβίωναν».

Τι ακολούθησε; Μια νέα περιπέτεια συνεχών καθυστερήσεων στην κατασκευή των 2 σκαφών. Η εργοδοσία (όμιλος Ταβουλάρη που είχε και το Νεώριο της Σύρου) συγκρουόταν με τους εργαζόμενους και το υπουργείο, εμφανιζόταν νέες διεκδικήσεις, έκοβε το ρεύμα η ΔΕΗ λόγω χρεών, δεσμεύονταν οι τραπεζικοί λογαριασμοί των Ναυπηγείων κ.ο.κ. Έτσι το πρόγραμμα καρκινοβατούσε και δεν μπορούσε να εκπληρωθεί η σύμβαση του 2016. Οπότε με τη λήξη της το 2018, ξεκίνησε η σταδιακή παράταση της, μαζί όμως με την έγκριση νεών ποσών κάθε φορά για τη συνέχιση των εργασιών και την πληρωμή των εργαζομένων. Η καταγραφή αυτών των παρατάσεων και των νέων ενισχύσεων είναι η εξής:

  • Ιούνιος 2018 (νόμος 4557/2018), παράταση ενός έτους, με ποσό 31,07 εκατ.
  • Ιούνιος 2019 (νόμος 4618/2019), παράταση 3 μηνών, με ποσό 5,925 εκατ.
  • Οκτώβριος 2019 (νόμος 4635/2019), παράταση έξη μηνών, με 7,65 εκατ.
  • Μάιος 2020 (νόμος 4688/2020), παράταση 3 μηνών, με 3,375 εκατ.
  • Ιούλιος 2020 (νόμος 4712/2020) παράταση 3 μηνών, με 3,375 εκατ.
  • Οκτώβριος 2020 (νόμος 4734/2020) παράταση 3 μηνών, με 3,575 εκατ.
  • Δεκέμβριος 2020 (νόμος 4764/2020) παράταση 3 μηνών, με 3,575 εκατ.
  • Απρίλιος 2021 (νόμος 4798/2021), παράταση 3 μηνών, με 3,175 εκατ.
  • Ιούλιος 2021 (νόμος 4818/2021) παράταση 3 μηνών, με 3,175 εκατ.
  • Νοέμβριος 2021 (4855/2021) παράταση 3 μηνών, με 3,375 εκατ.
  • Φεβρουάριος 2022 (στο νομοσχέδιο «Επείγουσες φορολογικές, τελωνειακές και συναφείς ρυθμίσεις») με παράταση 6 μηνών έως τον Ιούνιο 2022, και 6,150 εκατ.

Συνολικά, προσθέτοντας και τα 40 εκατομμύρια της σύμβασης του 2016, έχουμε επιβάρυνση 114,42 εκατ. ευρώ, δηλαδή περίπου 38% στην αρχική σύμβαση των 300 εκατ.

Πότε θα τελειώσει η «Βλαχάκος» που έχει απομείνει, ενώ ευτυχώς η «Καραθανάσης» έχει παραδοθεί; Κανείς δεν μπορεί να το προβλέψει. Το υπουργείο ελπίζει πως αυτή θα είναι η τελευταία παράταση, αλλά εμείς απλώς καταγράφουμε ότι το  Φεβρουάριο του 2020 ο υπουργός Εθνικής Άμυνας δήλωνε στη Βουλή (κατά τη συζήτηση σχετικής επερώτησης του βουλευτή Β. Κεγκέρογλου) πως η πυραυλάκατος νο 7, ήταν «ολοκληρωμένη κατά 75%» και πως το Ναυτικό δεν είναι καθόλου ευχαριστημένο ως πελάτης αλλά «θέλει τα δύο πλοία». Φέτος όμως, στη νέα παράταση, ο κ. Παναγιωτόπουλος εκτίμησε πως η νο 7 είναι στο 87%. Άρα μέσα σε δύο χρόνια η ναυπήγηση ενός μικρού σκάφους, που γίνεται πάνω σε μια πεπατημένη 6 προηγούμενων, χωρίς δηλαδή καμία τεχνική και κατασκευαστική έκπληξη, «κατάφερε» να εξελιχθεί μόλις κατά 12%… Οπότε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα πρέπει να επιταχύνουν εκπληκτικά το ρυθμό τους για να παραδώσουν εντός του 2022.

Thales: Επιτυχημένες δοκιμές εν πλω για την πυραυλάκατο «Καραθανάσης»

Ακόμη, δεν έχουμε κάποια εξέλιξη στην πιθανή παραγγελία μιας ακόμη Super Vita, όπως είχε υπονοήσει ο κ. Παναγιωτόπουλος σε tweet του, στις 31 Ιανουαρίου 2021, ότι δηλαδή «έπεται και η Γιαλοψός». Μακάρι αυτό να υλοποιηθεί γιατί το ΠΝ χρειάζεται σαφώς νέα σκάφη σε αυτή την κατηγορία.

Ποιος ευθύνεται για όλα τα παραπάνω; Δεν είναι εύκολο να οριστούν πόσο μάλλον να επιμεριστούν οι επιμέρους ευθύνες. Ο εύκολος στόχος είναι οι εργαζόμενοι που υποτίθεται «προσπαθούν να απομυζήσουν τη σύμβαση». Αλλά μπορεί κανείς να βγάλει από το κάδρο την ιδιοκτησία των Ναυπηγείων, η οποία μάλιστα τα τελευταία χρόνια έχει εσωτερικές διενέξεις με μεγάλους κραδασμούς; Μπορεί κανείς να μην εντοπίσει πως το πλήθος των εργαζομένων στα Ναυπηγεία (που μαζί με τις οικογένειες τους αποτελούν σημαντικό πυρήνα του εργατικού κόσμου της Ελευσίνας), έχουν γίνει κατά καιρούς, «στόχος» προσέγγισης και υποσχέσεων, από πολιτικά κόμματα, τοπικούς πολιτευτές, συνδικαλιστικές οργανώσεις, ενώ είναι μέσο πίεσης ώστε να δοθεί λύση στην επόμενη μέρα των Ναυπηγείων; Μπορεί κανείς να ξεχάσει τα πολλά οφειλόμενα προς αυτούς, την ανασφάλεια για τη συνταξιοδότηση τους ή την εύρεση εργασίας, αν τα Ναυπηγεία δεν βρουν νέο κατασκευαστικό έργο;

Γεωργιάδης: Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα είναι κερδοφόρα με την επένδυση Fincantieri-Onex

Όσο για τη νέα εξέλιξη με την εμπλοκή στο «κούρεμα» των χρεών προς το Πολεμικό Ναυτικό, δεν μπορεί κανείς να υποθέσει τι θα γίνει. Αν το κράτος αποδεχθεί το κούρεμα -μέσω του υπουργείου Οικονομικών- θα ταχθεί και υπέρ της μοναδικής πρότασης, των Fincantieri-Onex, που υπάρχει για τη διάσωση τους, ελπίζοντας πως έτσι θα δοθεί λύση στο πολύχρονο ζήτημα των Ναυπηγείων. Κάτι που θα ανακουφίσει και συνολικά την ταλαιπωρημένη από την ανεργία περιοχή αλλά θα προσφέρει και ένα αφήγημα “επενδύσεων και ανάπτυξης”.

Το κούρεμα όμως θα είναι αρκετό, ή πρέπει να συνοδευθεί και από την απόδοση στα ναυπηγεία Ελευσίνας του προγράμματος των κορβετών; Ως ένα «γενναίο» αρχικό έργο που θα τα στηρίξει στο εκ νέου ξεκίνημα τους; Επί του θέματος θα επανέλθουμε…

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Αιγαίο χωρίς πλοία του Πολεμικού μας Ναυτικού, γίνεται;

Εντύπωση προξένησαν οι δηλώσεις του υπουργού Άμυνας, Νίκου Δένδια, στην Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, στις 6 Νοεμβρίου, όπου είπε τα εξής, μιλώντας -και- για το...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Ναυτικό ισοζύγιο στο Αιγαίο: πως οι Τούρκοι εκσυγχρονίζουν τις δικές τους MEKO 200TN – Μέρος B΄

Του Βασίλη Παπακώστα. Πρώτη δημοσίευση «Πτήση» 47, Απρίλιος 2024 Στο πρώτο μέρος του άρθρου εξετάσαμε  το πρόγραμμα ΕΜΖ (Εκσυγχρονισμού Μέσου Ζωής) των τουρκικών φρεγατών MEKO...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -