Οι νέες σαουδαραβικές Combattante
Το 2014 η Σαουδική Αραβία παρήγγειλε στα γαλλικά ναυπηγεία του Χερβούργου (Constructions Mécaniques de Normandie – CMN) τρία Ταχέα Πυραυλοφόρα Σκάφη (FAC) τύπου FS 56 για λογαριασμό του Λιβάνου. Το πρόγραμμα ήταν στο πλαίσιο της ενίσχυσης των πολεμικών ικανοτήτων του Λιβάνου στο οποίο μετείχε ενεργά και γενναιόδωρα το Ριάντ με ένα πρόγραμμα 3 δισεκατομμυρίων. Ωστόσο, η ψύχρανση των σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών το 2016 έστρεψε τα μισοτελειωμένα πλοία στο σαουδαραβικό ναυτικό, που δύο χρόνια πριν ανακοίνωσε πως θα τα ενέτασσε στη δύναμή του.
Η κλάση FS 56 είναι εξελικτική σχεδίαση της επιτυχημένης κλάσης la Combattante ΙΙΙ. Σαν πλοία είναι συγκρίσιμα σε διαστάσεις με τις Combattante III έχοντας 30 cm μεγαλύτερο βύθισμα. Οι ισχυροί κινητήρες τους μπορούν να τους προσδώσουν ταχύτητα 38 κόμβων. Ο οπλισμός τους είναι ένα πυροβόλο των 76 mm Oto Melara, ένα αυτόματο Bofors 40 mm, δύο σταθμοί οπλισμού με πυροβόλα των 20 ή 30 mm, δύο τετραπλοί (2×4) εκτοξευτές πυραύλων επιφανείας-επιφανείς MM-40 Exocet και είχε αναφερθεί πως θα εξοπλίζονταν και με αντιαεροπορικούς πυραύλους μικρού βεληνεκούς SIMBAD, τη ναυτική έκδοση των Mistral.
Τα πλοία φέρουν κάποια χαρακτηριστικά Stealth, όπως την ενσωμάτωση των αισθητήρων μέσα σε ένα κωνοειδές C-MAST ελαφρού βάρους. Σημαντική, επίσης, είναι η αρχιτεκτονική της γέφυρας, που βρίσκεται στην οροφή της υπερκατασκευής και προβάλει περιμετρική παρατήρηση (360ο) γύρω από το πλοίο, ένα χρήσιμο χαρακτηριστικό σε περιβάλλοντα που οι απειλές εμφανίζονται αιφνίδια. Όλα αυτά με πλήρωμα 32 ανδρών σε ένα περιβάλλον υψηλού αυτοματισμού.
Μια ιστορική αναδρομή
Είναι αδύνατον να αναφερθούμε στα εντυπωσιακά αυτά σκάφη χωρίς να κάνουμε μια μικρή ιστορική αναδρομή, που αγγίζει την κατασκευάστρια εταιρία όσο και την Ελλάδα.
Τα ναυπηγεία του Χερβούργου έχουν μια μακρά παράδοση στην σχεδίαση και ναυπήγηση ταχέων πολεμικών σκαφών. Το σχέδιο Combattante ήταν δικό του, ένα ταχύπλοο σκάφος που εμφανίστηκε στις αρχές του 1960 και υπηρέτησε με πολλές ναυτικές δυνάμεις της Μέσης Ανατολής, κυρίως. Το 1973 παραδίδονται στο Ελληνικό Ναυτικό οι πρώτες 4 πυραυλάκατοι του τύπου Combattante II για να ακολουθήσουν άλλες 10 στα επόμενα χρόνια των τύπων Combattante IIΙ και IIIb.
Δεν είναι υπερβολή να πούμε πως η διοίκηση ταχέων σκαφών, μετά την απόσυρση από τα καθήκοντα πρώτης γραμμής των τορπιλακάτων, ουσιαστικά “γαλλοκρατείτο” με 14 γαλλικές και 6 “γερμανικές” Combattante (η παραχώρηση παλιών ΤΠΚ S-148 “Tiger” που ήταν στην ουσία Combattante II ναυπηγημένες από την Lürssen). Αυτό έπαψε το 2001 με την παραγγελία και ναυπήγηση των πρώτων βρετανικών Super Vita, που έσπασε κατά κάποιον τρόπο τη γαλλική παντοκρατορία και εισήγαγε το πρώτο βρετανικής ναυπήγησης πλοίο του ναυτικού από τη δεκαετία του ’50.
Combattante στο Αιγαίο
Η εισαγωγή των πυραυλακάτων στο καθήκον της φύλαξης του Αιγαίου, σε ένα είδος “κλεφτοπολέμου” μεταξύ νησιών-νησίδων-ακρωτηρίων σήμανε το τέλος των τορπιλακάτων, που για πολλά χρόνια είχαν αναλάβει αυτόν τον ρόλο αλλά από το 1974, η πικρή εμπειρία των κυπριακών Τ-1 και Τ-4 έδειξε πως η δύση τους είχα φτάσει. Οι αεικίνητες αλλά υποεξοπλισμένες τορπιλάκατοι δεν είχαν τύχη σε ένα περιβάλλον που κυριαρχούσε η εχθρική αεροπορία. Η ταχύτητα του αεροσκάφους έκανε την αναχαίτισή του από τα μη-κατευθυνόμενα πυροβόλα και πολυβόλα των τορπιλακάτων σχεδόν αδύνατη ενώ έφερνε το ίδιο ταχύτατα σε θέση βολής.
Η άφιξη των Super Vita έφερε τον οπλισμό μιας μικρής κορβέτας σε διαστάσεις πυραυλακάτου. Ειδικά η τοποθέτηση ενός εκτοξευτή RAM στη θέση που συνήθως καταλάμβανε το δεύτερο πυροβόλο έδινε πρωτόγνωρες αντιαεροπορικές και αντιπυραυλικές ικανότητες σε σκάφος αυτού του τύπου καθιστώντας το ικανό για μάχη στο πεδίο απειλών των αρχών της δεκαετίας του 2000. Ωστόσο, η αύξηση των μέσων από τουρκικής πλευράς έχει καταστήσει τις Super Vita απειλούμενο είδος. To RAM δεν είναι πανάκεια σε ένα περιβάλλον με F-16 και Τ-129 αλλά ακόμα και SH-60 με πλήθος όπλων ακριβείας, όπως οι SOM, JSOW, HARM, Cirit, Hellfire και UMTAS.
Μελλοντικές επιχειρήσεις σε κλειστές θάλασσες
Το μέλλον των πλοίων ελιγμών βρίσκεται σε μια κατηγορία πλοίων που συνδυάζουν ταχύτητα κι ευελιξία με ισχυρό οπλισμό και άρτια ηλεκτρονική διασύνδεση με το κέντρο επιχειρήσεων του στόλου, τα αεροσκάφη υποστήριξης και διοίκησης κι ελέγχου και τα πλοία, UAV και μονάδες ξηράς που θα βρίσκονται στην περιοχή επιχειρήσεων. Τα ναυπηγεία CMN προσφέρουν μια σειρά από πλοία που προέρχονται από την πετυχημένη σειρά Combattante και αποτελούν μια πιο “ώριμη” έκδοση των FS 56.
Η σειρά CL 65S και BR 71 αποτελούν “φρεγάτες” στη συσκευασία πυραυλακάτου. Μεγαλύτερες αδερφές των FS 56, με διαστάσεις 65 ως 70 μέτρα μήκος και εκτόπισμα κάτω των 1,000 τόνων, τα πλοία προσφέρουν ταχύτητες 30 περίπου κόμβων, ελικοδρόμιο, πυραύλους Exocet, συστήματα VLS για πυραύλους ESSM ή άλλο σύστημα που μπορεί να επιλέξει ο πελάτης, ισχυρό πυροβολικό και πλήρωμα 35-50 άτομα.
Μαζί με τις πυραυλακάτους Super Vita, τα πλοία αυτά μπορούν να συγκροτήσουν έναν ικανό στόλο ταχέων σκαφών που να προβάλουν την ισχύ πυρός του πολεμικού ναυτικού σε μεγάλη έκταση του Αιγαίου, ενώ ταυτόχρονα θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τις από αέρος απειλές με μεγαλύτερες αξιώσεις. Το κόστος δεν είναι απαγορευτικό, αφού οι κορβέτες κλάσης Baynunah που αγοράστηκαν για το ναυτικό των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και αποτελούν τη βάση στην οποία στηρίχθηκαν οι BR 71, κόστισαν συνολικά 820 εκατομμύρια δολάρια για 6 πλοία πριν 10 χρόνια (περίπου 135 εκατ. δολάρια ανά πλοίο).
Επιμύθιο
Τη στιγμή που οι διαπραγματεύσεις για τα πλοία του στόλου “ανοιχτών θαλασσών” συνεχίζονται, με τις συνομιλίες να εξοκείλουν στο οικονομικό κόστος που είναι σχεδόν ανυπέρβλητο με τα σημερινά δεδομένα, είναι μάλλον αξιοπερίεργο που δεν τηρούμε ένα πιο ανοιχτό τρόπο σκέψης για τον “παράκτιο” στόλο. Άλλωστε, το πολεμικό ναυτικό έχει μια “Τιρπιζική” αντίληψη για τον στόλο που πρέπει να ανοιχτεί στις “ανοιχτές θάλασσες” της Ανατολικής Μεσογείου αλλά δεν ξεχνά πως ο στόλο ταχέων σκαφών είναι εκείνος που θα αντιδράσει πρώτος καλύπτοντας ταχύτατα την απόσταση ανάμεσα στους ναυστάθμους και τα στενά περάσματα του ανατολικού Αιγαίου διασφαλίζοντας το πλεονέκτημα των χερσαίων φρουρών να εκτελέσουν την αποστολή τους και στον στόλο μεγάλων πλοίων να εξοπλιστεί σωστά και να πλεύσει για να δώσει το αποφασιστικό χτύπημα.
Πηγές:
- https://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/cmn-le-contrat-de-trois-patrouilleurs-est-enfin-entre-en-vigueur-en-arabie-saoudite-763169.html
- https://www.bairdmaritime.com/work-boat-world/maritime-security-world/naval/ships-naval/royal-saudi-navy-orders-fast-patrol-boats/
- https://quwa.org/2018/01/08/saudi-arabia-could-claim-fs56-fac-it-originally-planned-for-lebanon/
- https://cmn-group.com/products-and-services/military-vessels/combattante/combattante-fs56/
- https://www.naval-technology.com/projects/combattante-fs56-fast-attack-long-range-craft/
- http://library.techlink.gr/ptisi/article.asp?mag=2&issue=170&article=4307
- http://www.ellinikos-stratos.com/eksoplismoi/tpk1.asp
- https://cmn-group.com/cmn/history/
δεν νομιζω οτι θα δουμε τον σαφα εδω παλι,θα ελεγα να παμε σε gowind 1000 με otomelara76,με 2 κανονια ,8 μικα,4 εξοσετ αν παιρνει τον smart s ακομα καλυτερα και θα αντικαθιστουσε και κανονιοφορους ανετα.
baynunnah…. με 8 ESSM, RAM, 8 exocet και ελικοδρόμιο με υποστεγο… πως γινεται τα ΗΑΕ να δημιουργούν ότι κουμπωνει τελεια σε μας;
Και μένα μου άρεσε πολύ ιδιαιτερα από εξοπλισμό μέχρι που είδα πως πλέeι σε καιρό στο youtube υποβρύχιο ιδιαιτερα η πρύμνη οποτε ξεχνάς επιχειρήσεις ελικοπτερου
τα ίδια σε μικρότερη κλίμακα με τη τουρκια ada που είναι σχεδιασμένη για sea state 5
Είτε πας για μικρά σκάφη τύπου rousen και combatand που μένουν απαγκιστρωμένα και παραμονεύουν είτε θέλεις μεγαλύτερα από ada στα 100-110m που μπορούν να πλέουν και να επιχειρούν με καιρό στο Αιγαίο
είμαστε φίλοι και συνεργάτες…. Μας σκέφτονται, αλλά πρέπει και να μας χρηματοδοτήσουν για να τα πάρουμε και μεις….
Μόνο που το ελικοδρόμιο είναι για 5t ελικόπτερο, όχι σαν αυτά που επικειρούν με το ΠΝ, αλλά σαν αυτά του ΛΣ.
Ενα σκάφος 70 μέτρων έχει δυνατότητες για ανοικτές θάλασσες διατηρώντας τα πλεονέκτηματα για Αιγαίο, φυσικα με essm και uav Οπως το s100 για στοχοποίηση και επιτήρηση…..
Ομως μια νέα σειρά μικρών πυραυλακάτων (Έως 200 tn) με NLOS και στελθ χαρακτηριστικά με μιστραλ για αντιαεροπορικό επίσης έχει θέση…
Φυσικα μια κατηγορία μόνη της η LCS…..
μια μοντερνα πυραυλακατο θα την φανταζομουν ως εξης:
1) 76mm Dart – Strales
2) 8αρι VLS με πολλαπλους CAMM (σίγουρα 2 σε καθε κελι)
3) Σταθεροποιουμενα πυροβολα δεξια αριστερα των 20mm (αν και ισως να τα καλυπτει η υπαρξη του CIWS)
4) Helicopter drone
5) Οπως & δηποτε σοναρ + τορπιλες (γιατι για καποιο αγνωστο λογο υποτιμουμε την υποβρυχια απειλη)
6) Millenium gun (για να μην ριχνεις πανακριβους πυραυλους για ενα drone ευτελους αξιας)
7) Δυνατοτητες ECM (γιατι και αυτα υποτιμουνται ενω δεν επρεπε)
8) Link 16 – Satcom κλπ θεωρουνται αυτονοητα
Δεν θα δεχομουν κατι λιγοτερο απο αυτα.
Διαφωνω με το VLS, θα εκτοξευε το κοστος, που ειναι και το βασικο πλεονεκτημα της πυραυλακατου. Ενα αντιπυραυλικο ram, ισως σε συνδυασμο με ενα ακομα ciws ειναι υπεραρκετα. Κατα τα αλλα συμφωνουμε απολυτα (υποθετω οι αντιπλοϊκοι πυραυλοι εννοουνται; )
Κι εγώ θα συμφωνήσω… Ένα RAM block 2 είναι υπέρ αρκετό για Α/Α σε σχέση πάντα και με τα οικονομικά μας βέβαια…
Στα υπόλοιπα ωραια που είπε ο φίλος Misco θα πρόσθετα και δυο Εκτοξευτές loiter munition με ανάμικτα συστήματα.
Από κει και πέρα δεν νομίζω ότι το ΠΝ παραβλέπει την αξία αυτών των σκαφών, απλώς “καίνε” άλλα αυτή την στιγμή. Γιατί μήπως δεν πρέπει να δουμε τι θα γίνει και με ναρκαλιευτικά?
Να άλλο ένα θέμα για άρθρο.
Ναρκαλιευτικα και λοιπα βοηθητικα πλοια… η φάση ειναι “ελεειστε τον φτωχο καλε κυριε”. Αν πεταξει κανεις τιποτα, παιζει να παμε να το μαζεψουμε.
Θελουμε απο την μια να ναυπηγουμε φρεγάτες, απο την αλλη δεν ναυπηγουμε ουτε βοηθητικα ή δευτερευοντα γενικώς πλοια οπως τα ναρκαλιειας. 🙁
Ναι, αν βαλεις ενα RAM δεν θα βαλεις VLS. Γι αυτο και δεν το ανεφερα πουθενα. Νταξει, έδωσα βεβαια ενα configuration το οποιο πατάει πανω στην BR71 (εξου και το VLS). Συμφωνουμε σίγουρα.
Απλα θα τονισω οτι με φοβιζει πολυ η υποβρύχια απειλη. Τα 214 των μογγολων οσονουπω θα ειναι ετοιμα και με θανατηφορες τορπιλες. Θεωρω πως απο την κλαση των πυραυλακάτων και πανω θα πρεπει ολα να φέρουν καποιο σοναρ και έστω ενα ζευγάρι τορπιλων μαζι με αντιμετρα (αυτά θα πρεπει να τα έχουν ακομα και κανονιοφοροι). Αυτά γιατι προβλεπω παλι να βρισκομαστε προ εκπλήξεων και να τρέχουμε να μπαλώσουμε καταστασεις.
Αντιπλοικοι… φυσικα εννοουνται…. χαχαχαχ….
Θέλει Canto μέχρι και στις υδροφορες! 🙂 Πλάκα πλακα να ένα συστημα που θα μπορουσε να γίνει συμπαραγωγή στο πλαισιο των Belharra…
V I S B Y !! Δεν έχουν κάποια stelath στοιχεία, είναι stealth!!
Πολύ ωραία πλοία , πλήρως εξοπλισμένα (είχαν πρόβλεψη για 12 sam αλλά ακυρώθηκε) , αλλά με τους Σουηδούς δεν θα θέλαμε κανένα πάρε δώσε, δείτε λίγο πως χάλασε η συμφωνία με τα Grippen της Ουγγαρίας λόγω έλλειψης σεβασμού στην πολυπολιτισμικότητα από μεριάς της Ουγγαρίας, οι τύποι πάγωσαν στην καρδιά και στο μυαλό εκεί ψηλά και κουνάνε το δάχτυλο σε όποιον δεν συμμορφώνεται με τις δικές τους αντιλήψεις..
Δεν νομίζω οτι διατρέχουμε τέτοιο κίνδυνο.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oceanic-Creations
Στο συγκεκριμένο link που μου δώσατε δεν αναφέρει πουθενά το πρόβλημα ή την λύση στην αδιάλακτη στάση των Σουηδών (όχι στην πώληση όπλων αλλά σε άλλα προβλήματα όπως σε όσους δεν συμφωνούν με την δική τους στάση), μόνο για αυτόν τον λόγο είμαι κάθετα εναντίων των ΣΟυηδών! μας κούνησαν το δάχτυλο στο πρώτο μνημόνιο, κούνησαν το δάχτυλο σε πολλές περιπτώσεις σε πολλές χώρες, δεν θα ήθελα αυτό το δάχτυλο να του δώσουμε “μέλι” σε καμία περίπτωση!
Δεν ξέρω σε ποια περιστατικά αναφέρεστε, και έτσι δεν μπορώ να απαντήσω. Η Σουηδία δεν χρησιμοποιεί το ευρώ, και άρα δεν είχε καμία σχέση με τα μνημόνια, στα οποία συμμετείχαν μόνο οι χώρες της ευρωζώνης. Το λινκ είναι για να δείξει ότι αφου έφτιαξαν εργοστάσιο στην Βουλγαρία, για την πολιτική χρήση της τεχνολογίας της visby, δεν νομίζω ότι θα αρνηθούν κάτι ανάλογο σε εμάς. Έχω μια περιορισμένη μεν αλλά υπαρκτή σχέση με φίλους, που έχουν σπουδάσει, δουλέψει ή παντρευτεί στην Σουηδία. Σίγουρα έχουν μια “υποτιμητική” άποψη για τους νότιους λαούς, αλλά από ότι έχω καταλάβει η άποψη τους για την Ελλάδα είναι κάτι παραπάνω από θετική και δεν έχει σχέση με την Ουγγαρία.
Έλα ρε αδερφέ σοβαρά τώρα VISBY class?
Ναι είναι Stealth κ έχει δύο σόναρ (τα χρειαζόμαστε) αλλά με τι οπλισμό;;
Ακόμα κ με τα όπλα που έχει σχεδιαστεί να μπορεί να πάρει (12Umkhonto SAM κ2 × 6 127 mm ALECTO anti-submarine rocket launchers)
είναι άοπλο για το κορεσμένο περιβάλλον που υπάρχει στο Αιγαίο.Δεν μιλάω για την διαμόρφωση που υπηρετεί στο σουηδικό ναυτικό που απλά
Mε 1πυροβολο bofors 57mm,8x RBS15 MK2,
4x torped45 κ κάποιες νάρκες δεν πας πουθενά.
Φυσικά τα χρειζόμαστε και τα 2 sonar. Δεν συζηταω για την διαμορφωση που έχουν οι Σουηδοι. Όπώς όμως έχουν δείξει με το gripen, σου πιστοποιούν οτι όπλο θες (σε αντίθεση με τους Γάλλους). Μέχρι και meteor naval θα μας βάλουν!!
Χρειαζόμαστε 10 κορβετοπυραυλακάτους με ελικοδρόμιο ή “φρεγάτες τσέπης ” ,
χτισμένες σε ελληνικά ναυπηγία , προς αντικατάσταση των Combattante IIΙ .
Σε βάθος 10ετίας είναι επένδυση που πρέπει να γίνει .
είτε Γαλλικες BR 71
είτε Saar – Israel Shipyards και Onex Neorion Shipyards ..
Μαζί με τις Ρουσσέν θα είναι πραγματική δύναμη αποτροπής .
Συμφωνώ με τα SAAR. Η συμφωνία μεταξύ Israel Shipyards και Onex Neorion Shipyards πρέπει να εκμεταλευτεί. Πριν από λίγο καιρό ανακοινώθηκε η ανάθεση κατασκευής της καινούργιας κορβέτα τσέπης για αντικατάσταση των saar 4.5. Το μέγεθος θα είναι γύρο στα 76μ και όπως τα υπόλοιπα σκάφη από το Israel θα έχει φοβερά ηλεκτρονικά και εξοπλισμό για το μέγεθος του. Δεν αντικατιστούν οποιαδήποτε μεγάλη φρεγάτα η κορβέτα αλλά είναι πολύ καλή επιλογή για αντικατάσταση των παλιών Combattante . Και με ένα UAV αντί ελικοπτέρου θα έχουν και άλλες δυνατότητες
kalo ine na gii antikatastasi ton comb lll alla toulaxiston as erthoun se epafi mia fora sto toso me tyn kypro an ta vroume metaksi mas diladi pou polles fores den to kanoume logo allon pepithiseon oi comblll mporoun erthoun gia kypro meria an ohi oles toulahisto 3 me 4 apo aftes an ine natis vgali to pn apo ton stolo kai s analavi i kypros tin opia ekseliksi tous pou mpori na gini ese aftes
Μπράβο για το αφιέρωμα για τις ιστορικές γαλλικές ΤΠΚ.
Απλά στο θέμα των κορβετών να τονιστεί ότι εκτός των BR71 mki και mkii η εταιρεία από το 2014 προσφέρει την σχεδίαση s sword 90 η οποία αποτελεί την πρώτη πραγματικά προσπάθεια της εταιρείας στην κατηγορία των κορβετών.
https://www.defence-point.gr/news/c-sword-90-%CF%84%CE%B7%CF%82-cmn-%CE%B7-%CF%85%CF%80%CE%B5%CF%81-%CF%86%CE%B9%CE%BB%CF%8C%CE%B4%CE%BF%CE%BE%CE%B7-%CE%BD%CE%AD%CE%B1-%CE%BA%CE%BF%CF%81%CE%B2%CE%AD%CF%84%CE%B1-%CE%B2%CE%B9%CE%BD
Δηλαδή μετα από 4 ΑΒ, 2 Μπελάρες, 6 Gowind, 6 Ευρωκορβέτες, 4 ΜΕΚΟ Up, 2 υποβρύχια, 4 P3, 4-5 Ρομέο, το ναυτικό θα πάρει και κανα 6 combatante να έχουμε. Μάλλον στο ναυτικό βρήκαν τον θησαυρό του Μαυρογένη. Ειδάλως καλύτερα τα άρθρα να λένε, Φρεγάτες, ή κορβέττες? Μετά κορβέτες πολεμικές, ή κορβέτες περιπολικές? Μετά αντί για κορβέτες μήπως καλύτερα πυραυλακατοι? Και μετά αντί πυραυλάκατους, μήπως τα MKV που δίνουν οι Αμερικάνοι? Αααα άστα όλα αυτά καλύτερα, ας πάρουμε 6 Ωκύαλος και κλείσαμε….
Μαζί με τον CK, σε λίγο καιρό θα κλαίτε παρέα.
κράτα μικρό καλάθι………
Να πάρουμε τις 4 LCS, και πιο φτηνά θα μας βγουν και πολύ μα πάρα πολύ πιο γρήγορα, πιο αξιόμαχα. Φτάνει με τις πυραυλάκατους, πύραυλοι πλέον εκτοξεύονται από παντού, δεν χρειαζόμαστε μικρούς και εύκολα βυθίσιμους φορείς για λίγους πυραύλους και με όχι και ιδιαίτερα δυνατό ραντάρ.
Ερώτηση: Μπορεί ένα ελικόπτερο S-70B-10 ή ένα MH-60R να επιχειρήσει από μία μίνι κορβέτα όπως η BR-71; Μήπως το ελικοδρόμιό τους είναι σχεδιασμένο για drones (μη επανδρωμένα ελικόπτερα); Αξίζει τελικά να επενδύσουμε τους πενιχρούς πόρους της χώρας σε μονάδες που είναι γυμνές απέναντι σε υποβρύχιες απειλές και διαθέτουν υποτυπώδη αντιαεροπορική προστασία; Η λύση βέβαια των μεταχειρισμένων φθηνών μονάδων είναι πάντα ευπρόσδεκτη καθώς και ένας λελογισμένος εκσυγχρονισμός των Combatante III. Θα μπορούσαμε ακόμα να προχωρήσουμε και στην ναυπήγηση και 8ης (και τελευταίας) Super Vita μιάς και υπάρχουν ήδη τα σχέδια και η τεχνογνωσία και ως εκ τούτου το κόστος θα ήταν λογικό. Οι Super Vita θα μπορούσαν να συνοδεύουν και στολίσκο στην ανοιχτή θάλασσα προσφέροντας ισχυρή ναυτική κρούση υπό την κάλυψη των SM-2 ενός Ticonderoga και των sonars και των ελικοπτέρων των Meko και της ευρωκορβέτας, διπλασιάζοντας τα σημεία εκτόξευσης των MM-40 με μεγαλύτερη μάλιστα ευελιξία από τις μεγάλες μονάδες.
να ρωτήσω κάτι.δεν θα ήταν ποιό οικονομικό όλες οι παλιές τορπιλακατες να γίνει γενική ανακατασκευή,τοποθέτηση του καλύτερου αντιπλοϊκου πιραβλου(ή αναβάθμιση των ειδι υπαρχόντων που φέρουν στο καλύτερο επίπεδο)βγαλσιμο των δύο κανονιών που φέρουν και στην θεση τους να τοποθετηθεί ένα κανόνι με αντιβληματικου-αντιαεροπορικου αγώνα και ένα ram με 21 βλήματα;;;; ουσιαστικά την ριζική αναβάθμιση και γενική επισκευή όλων των υπαρχόντων παλεων τορπιλακατων με σύγχρονα όπλα και ηλεκτηλεκτρονικά με σκοπό την εξοικομιση χρημάτων από την μη κατασκευή καινούριου σκαριου;;;;
Οι τορπιλάκατοι έχουν πάνω από 50 χρόνια υπηρεσίας. Αν εννοείς τις πυραυλακάτους, εκτός των SV, όλες οι υπόλοιπες προσεγγίζουν την 40ετία… Σε ποιά ακριβώς σκαριά να κάνεις αναβάθμιση; Θα έχεις σύγχρονα όπλα και ηλεκτρονικά και το σκάφος θα τρυπάει από την αρμύρα!
Είσαι υπερβολικός!
Οι Nasty μια χαρά είναι αν και 15 χρόνια παλαιότερες από τις C-IIIb οι οποίες είναι μόνο 30 Μαίων. Στα καλύτερά τους! 😆
Τι να πρώτο πάρουμε θέλω να δω…. εκσυγχρονισμό των Meko; Κορβέτες, νέες πυραυλάκατους; φρεγάτες BELH@RRA; Τορπίλες; Όλα αυτά μαζί; Αν τα δώσουμε όλα στους Γάλλους με διακρατική συμφωνία σίγουρα θα έχουμε καλύτερες τιμές, δεν βλέπω καλύτερο πλάνο
Όπως διάβασα τον τίτλο νόμισα θα μας τις χαρίσουν σαν αντάλλαγμα για τα Πατριοτ…
Καλημέρα,
Η προτίμησή μου είναι 10 BR 71 με πρόωση waterjet για υψηλές ταχύτητες και CAMM-ER για αντιαεροπορική άμυνα.
Όπως φαίνεται το ΠΝ χρειάζεται 3 βαθμίδες μονάδων επιφανείας.
– Φρεγάτες με δυνατότητα αεράμυνας περιοχής για να μπορούν να “σταθούν” στο απομακρυσμένο και ανοικτό περιβάλλον της Ανατολικής Μεσογείου, νότια του Καστελόριζου ως την Κύπρο 3 με 4 αρκούν.
– Φρεγάτες / Κορβέτες με δυνατότητα αεράμυνας σημείου και έμφαση στον ανθυποβρυχιακό ρόλο, τόσο στο κλειστό περιβάλλον του Αιγαίου, όσο και ως συνοδά πλοία μεγαλύτερων σε επιχειρήσεις στην Αν. Μεσόγειο. 8 με 10 από αυτά θα έλεγα επίσης πως αρκούν.
– Χαμηλότερη βαθμίδα οι Πυραλάκατοι ή ελαφρές κορβέτες, αποκλειστικά για το κορεσμένο περιβάλλον του Αιγαίου, με ταχύτητα, ευελιξία, και έμφαση στον πόλεμο κατά άλλων μονάδων επιφανείας. Σε αυτόν τον ρόλο καλό είναι να ακολουθήσουμε το παράδειγμα των Ρώσων που ρίχνουν διαρκώς στο νερό μονάδες με μεγάλη δύναμη πυρός και αυξημένες δυνατότητες αυτοπροστασίας (CIWS), αλλά και σχέδια με δυνατότητα χρήσης UAVs που πραγματικά αλλάζουν τους όρους του παιχνιδιού σήμερα. Σε αυτή τη βαθμίδα, λόγω της έκτασης των θαλασσίων συνόρων μας θα έλεγα ότι 15 σύγχρονες μονάδες είναι το ελάχιστο, ενώ 20 το επιθυμητό! Και οπωσδήποτε χρειάζονται αντικατάσταση οι Combattande III & IIIb με μικρά πλοία και όχι (απλά) σκάφη, μεγαλύτερου κοινώς εκτοπίσματος και ικανοτήτων (ανάλογες των Ρουσέν).
Συμφωνώ γενικώς με το άρθρο σε όλα εκτός από το ότι οι Ρουσέν παρουσιάζονται περίπου παρωχημένες, καθώς είναι απίθανο να δεχθεί την ποσότητα ταυτόχρονων απειλών που θα κληθεί να αντιμετωπίσει μια φρεγάτα για να παρουσιάζεται το RAM ανεπαρκές για αυτοπροστασία.
σωστός. Δηλαδή θέλουμε 14 κύριες μονάδες, αν θέλουμε να υπάρχουμε και στις επόμενες δεκαετίες
Το πολεμικό ναυτικό χρειάζεται μεγάλους αριθμούς από υποβρύχια και κορβέτες 2000 – 3000 χιλιάδων τόννων. Δυστυχώς οι αποφάσεις που παίρνονται είναι προς την λάθος κατεύθυνση.
Εξαίρετο άρθρο, αφιερωμένο στο “Ιππικό” του ΠΝ.
Η εμπειρία που έχουμε αποκτήσει από την κατασκευή των Osprey/Super Vita, μας καθιστά ικανούς να σχεδιάσουμε μια δική μας εκδοση ΤΠΚ η οποία θα ειναι απόλυτα προσαρμοσμένη στις ανάγκες μας.
Η αγκιστρωση σε βράχους, χαμηλό ίχνος, δυνατά αντίμετρα, υποστήριξη ομάδων ΟΥΚ, ταχύτητα, soft kill εισερχομένων απειλων είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά που μπορούμε να συμπεριλάβουμε.
Από εμάς για εμάς δηλαδή !
Τα άλλα που περιγράφουν ορισμένοι στα σχόλια τους περί ελικοπτερων και άλλων τινών που πρέπει να έχουν οι νέες επιλογές του ΠΝ, ας με συχωρεσουν αλλά ή είναι άσχετοι ή δεν καταλαβαίνουν για τί πράγμα μιλάμε.
Η λογική των Πυραυλακάτων τύπου BR – 71 θα είχε θέση ΑΝ το ΠΝ στηνόταν με βάση τους αριθμούς και έφερε συρόμενο SONAR και τορπίλες.
Αν ο σχεδιασμός ήταν να παραχθούν 30 σκάφη BR-71 κατακλίζοντας το Αιγαίο από άκρη σε άκρη μαζί με τις Rousen, θα ήταν σωτή επιλογή.
Ο προσπορισμός των όπλων θα ήταν τεράστιος.
38 σκάφη X 8 EXOSET = 304πύραυλοι επιφανείας.
38 Χ Πυροβόλα 76/62 και με STRALES ……….
38 Χ 20+ πυραύλους άμυνας σημείου = 760 αντιαεροπορικοί.
30 Χ Milenium ?
=======================================================
Αν το κάθε πλοίο κόστιζε 140 εκατομύρια , πείτε 160 εκατομύρια με Sonar και λίγες τορπίλες,
μιλάμε για 4,5 δις …. όσο τρεις φρεγάτες …..
Σε μια τέτοια περίπτωση θα θέλαμε 4εις φρεγάτες άμυνας περιοχής φορτωμένες φουλ με SCALP και ASTER 30 , ελικόπτερα ναυτικά σε νησιά, πλήρης διασύνδεση των πάντων και 10 υποβρύχια.
Θα είχε λογική αν στηνόταν το ΠΝ σε αυτή την βάση.
Δεν θα περνούσε κουνούπι …. ενω ΔΕΝ θα ειχε μεγάλη πτώση μαχητικότητας τυχόν χάσιμο μιας μονάδας .
Ας ελπίσουμε ότι η αποστολή των Patriot θα γίνει αφετηρία για μια συνεργασία με την Σαουδική Αραβία σαν αυτήν που είχαν αρχίσει με τον Λίβανο κ είχε σαν αποτέλεσμα αυτά τα σκάφη.
Το θέμα είναι να αποφασίσουν οι υπεύθυνοι ποιες είναι οι ανάγκες μας κ να κάνουν επιτέλους σοβαρό προγραμματισμό σε βάθος χρόνου.
Ναι χρειαζόμαστε πολλά, άλλα με σωστές κινήσεις κ πάντα με δικής μας συμμετοχή στα προγράμματα ανάπτυξης κ παραγωγής(τέρμα τα μόνο αγοράζω) όλα γίνονται.
MΜια που αναφέρεις την Σ. Αραβία…
Al Riyadh (F3000S Sawari II) Class (https://www.naval-technology.com/projects/al_riyadh/), δεν θα ηταν μια άριστη “άμεση” λύση για εμάς (και μια πρώτη επαφή με Γαλλικά συστήματα προ των Belharra); 🙂
Μήπως να μας έδιναν και τα F-15SA επειδή θα πάνε μερικοί ελληνικοί Patriot εκεί; 😛 Πέρα από την πλάκα, δεν υπάρχει περίπτωση ούτε μία στο εκατομύριο να διέθεταν της κύριες μονάδες του ναυτικού τους σε οποιονδήποτε, πόσω μάλλον άμεσα!
Εννοείται… 🙂 “Όνειρο” λέω, να μας τις πωλούσαν σε λογική τιμή…
Καθόλου άσχημη λύση, άμεσης ενίσχυσης -αν είναι διαθέσιμα.
«Άλλωστε, το πολεμικό ναυτικό έχει μια “Τιρπιζική” αντίληψη για τον στόλο που πρέπει να ανοιχτεί στις “ανοιχτές θάλασσες” της Ανατολικής Μεσογείου αλλά δεν ξεχνά πως ο στόλο ταχέων σκαφών είναι εκείνος που θα αντιδράσει πρώτος καλύπτοντας ταχύτατα την απόσταση ανάμεσα στους ναυστάθμους και τα στενά περάσματα του ανατολικού Αιγαίου διασφαλίζοντας το πλεονέκτημα των χερσαίων φρουρών να εκτελέσουν την αποστολή τους και στον στόλο μεγάλων πλοίων να εξοπλιστεί σωστά και να πλεύσει για να δώσει το αποφασιστικό χτύπημα.»
Ωραία συζήτηση!
Κύριες Μονάδες
Με βάση τις σημερινές δυνατότητες του ΠΝ, τις τεχνολογίες της εποχής, και τις απειλές, οι ρόλοι των κύριων μονάδων μάχης στο Αιγαίο και την ΝΑ Μεσόγειο δεν μπορούν να αναληφθούν από τα σκάφη των Διοικήσεων Ταχέων Σκαφών και Σκαφών Επιτήρησης. Δεν ξέρω γιατί αναφέρετε “Τιρπιζική” αντίληψη, εγώ νομίζω πως η θέληση του ΠΝ εδώ και δεκαετίες για φρεγάτες και μάλιστα (έναν αριθμό τους) για AAW είναι απολύτως ορθή.
Διοίκηση Σκαφών Επιτήρησης
Στην άνω αποστολή των μικρότερων σκαφών που αναφέρετε, που στην ουσία είναι παραπάνω από μία, εγώ θα προσέθετα και κάποιες που δυστυχώς λόγω έλλειψης διακλαδικότητας δεν τους έχει δοθεί η δέουσα σημασία, αυτές του COMINT/SIGINT και ναυτικών πυρών υποστήριξης ιδίως για μικρά κλιμάκια φρουρών του ΕΣ σε μικρά νησιά μας. Τέτοιες αποστολές θα έπρεπε να είναι στο επίκεντρο του σχεδιασμού του ΠΝ για την Διοίκηση Σκαφών Επιτήρησης. Γι’ αυτό και έχω αναφέρει πως η συμμετοχή μας στο πρόγραμμα European Patrol Frigate από την αρχή του, είναι ιδανική ευκαιρία για την απόκτηση μιας υπο-έκδοσης της (και) για τέτοια καθήκοντα.
ΤΠΚ (FAC-M)
Με τις σημερινές απειλές και δυνατότητες, ο ρόλος καταστροφής κύριων μονάδων του εχθρού από σκάφη τέτοιας κατηγορίας, νομίζω πως δεν γίνεται να συνδυαστεί με κανέναν άλλο καθώς σε τέτοια περίπτωση η θέση τους θα γινόταν εύκολα γνωστή στον εχθρό. Τα FAC-M του ΠΝ θα έπρεπε ιδανικά (ιδανικά λέμε…) να ήταν stealth και να ήταν «αφοσιωμένα» στον βασικό του ρόλο. Άλλες αποστολές θα τα εξέθετε και θα ακύρωνε τις προϋποθέσεις ενέδρας που συνήθως χρειάζονται αυτά τα σκάφη για να εξαπολύσουν τους πυραύλους Ε-Ε.
Μακάρι να διατίθεντο 820 εκατομμύρια δολάρια! Θα προχωρούσαμε στην αναγκαία πλήρη αναβάθμιση των ΜΕΚΟ όπως κανονικά θα έπρεπε και θα μας περίσσευαν κιόλας! Εσείς άλλωστε αναφέρατε προχθές πως ένα πρόγραμμα μικρών περιπολικών σκαφών έχει παγώσει – το είχε αναφέρει αρχικά ο Αποστολάκης όταν ανέλαβε ΥΕΘΑ αν θυμάμαι καλά.
Ρεαλιστικά, αλλά και με την προϋπόθεση ότι η πολιτική ηγεσία θα ενδιαφερθεί, η μόνη ενίσχυση των «μικρών» σκαφών μας σύντομα θα ήταν:
– Αγορά πρόσθετου αριθμού Exocet Block-3C και αναβάθμιση του συνόλου του υφιστάμενου αποθέματος στο ίδιο επίπεδο.
– Αγορά ίσως και κάποιων NSM για εγκατάσταση περισσότερων πυραύλων στις 5 La Combattante-IIIB που σήμερα περιορίζονται σε 4 μόνο Harpoon (της αρχικής μάλλον έκδοσης τους;).
– Mερικός εκσυγχρονισμός των μη εκσυγχρονισμένων σκαφών La Combattante-IIIB, Osprey-55, HSY-56 και των όσων S-148 έχουν μείνει και εκτελούν περιπολίες πλέον, με στόχο την επίτευξη της απιτούμενης διαθεσιμότητας και κάποιων έξτρα δυνατοτήτων, πχ Ε-Ο σύστημα (υλοποιείται σε κάποια σκάφη), σύγχρονο ESM, ένα IPMS ανεπτυγμένο από στελέχη του ΠΝ κ.α.
– Προσπάθεια αγοράς σε περίπτωση χαμηλής τιμής βέβαια, μεταχειρισμένων La Combattante-III από το εξωτερικό είτε για προσθήκη ως ΤΠΚ, είτε για αντ/ση (παλιότερων ακόμη) περιπολικών διαφόρων τύπων, ή για ανταλλακτικά.
Εμένα τώρα γιατί μου φαίνεται άχρηστο όλο αυτό? Μιλάμε για πλοία που χρησίμευαν σε τακτικές προ 40 ετών, ή απέναντι σε τεχνολογικά πολύ κατώτερους αντιπάλους.
Στο Αιγαίο, δεν μου φαίνονται ιδιαίτερα χρήσιμες με τις νέες τεχνολογίες, αντί να στείλεις κάπου ένα τέτοιο σκάφος, εξαπολύεεις έναν NSM από 200 χλμ μακριά και έγινε δουλειά. Τα λεφτά που θα ξοδευόταν σε αυτά θα τα έδινε σε μεγάλη πύκνωση αισθητήρων, ραντάρ και ενοποίηση όλων των (πολύ πυκνότερων) αισθητήρων, για να έχει πολύ καλή και real time επίγνωση του τι είναι που στο Αιγαίο, και στον αέρα αλλά και στην απιφάνεια της θάλασσας.
Μετά πολύ απλά κάποιος από μακριά θα πατάει κουμπιά και θα στέλνει συστημένο έναν πύραυλο να τελειώνει.
Τέτοια πλοία, αν ενεργοποιηθούν οι S-400 και καλύψουν το μισό Αιγαίο, θα αποτελούν απλά χαλαρούς και εύκολους στόχους για τα αεροπλάνα της Τουρκίας που θα μπορούν να εκτοξεύουν δικιάς τους παραγωγής πυραύλους με το κιλό, και δεν θα έχουν ιδιαίτερη δυνατότητα άμυνας. Αν κάθε τέτοιο σκάφος κάνει όσο δύο F-35, σόρρυ αλλά αντί για 6 τέτοια προτιμώ 12 F-35, ή να φουλάρω τα ΑΒ, Μπελάρα, υποβρύχια και ότι έχω με τους καλύτερους πυραύλους και τορπίλες και έναντι αεροπλάνων και έναντι πλοίων
Το προβλημα που εμφανιζετε εχει μια διασταση που εχει αμεση σχεση με την εννοια «σχεση κοστους – αποδοσης». Εαν ενα ναυτικο δεν εχει τα απαραιτητα χρηματα για να μπορει να αποκτησει ολα οσα ονειρευεται για να κανει την δουλεια του, ειναι λογικο οτι η εννοια «προτεραιοτητα» ταυτιζεται με την ποιο σημαντικη αποστολη που εχει να κανει με την προστασια των θαλασσιων συγκοινωνιων. Εαν για να προστατευσω τις ποιο σημαντικες θαλασσιες συγκοινωνιες (που δεν ειναι απαραιτητα ολες) ειμαι υποχρεωμενος να διατηρω μια «αλφα» ναυτικη δυναμη ανοιχτης θαλασσης, χωρις να υπαρχει μια συμπληρωματικη διαθεση χρηματων πολυ δυσκολα θα βγει ο «λογαριασμος» για κατιτι διαφορετικο, εκτος απο μια χουφτα απο υποβρυχια. Δεν μπορω να μην παρατηρησω οτι οι ΤΠΚ, στο απωτερο παρελθον γνωρισαν τις δοξες τους. Δεν μπορω επισης να μην παρατηρησω οτι τα σημερινα δεδομενα, ειναι τελειως διαφορετικα απο εκεινα της δεκαετιας του ’60 και ’70 του 20ου αιωνα. Εαν λαβουμε υποψη οτι μια ελαφρια φρεγατα, οπως πχ η ακολουθη: https://en.wikipedia.org/wiki/Incheon-class_frigate
χωρις απαραιτητα να θεωρειται «γεματη» απο οπλα και δυνατοτητες αποτελει εναν πραγματικο «ελβετικο σουγια» για πολλες περιπτωσεις και κοστιζει συγκρητικα το ιδιο με την μονοδιαστατη ΤΠΚ. Εκει περα ειναι και το βασικο ζητημα, που σε πολλες περιπτωσεις οδηγησε πολλα ΠΝ, να εγκαταλειψουν τα «ελαφρα» πλοια και να στραφουν σχεδον αποκλειστικα στις ναυτικες μοναδες ανοιχτης θαλασσης και στα υποβρυχια. Η αναφορα σε παρακτιο περιβαλον, απο μονη της μπορει να οδηγησει σε παρεμηρνειες. Η εννοια του πλοιου «ενεδρας», πλεον εξαιτιας της σημαντικης παρουσιας ενος σημαντικου αριθμου απο ενεργους αισθητηρες σε εναερια, χερσαια και ναυτικα μεσα, τεινει να μειωθει σε αξια. Οι κινεζοι στραφηκαν στα στεαλθ (https://en.wikipedia.org/wiki/Type_22_missile_boat) για να ξεπερασουν τους περιορισμους, αλλα αυτοι ειναι οι κινεζοι και τα πλοια τους κοστιζουν το ιδιο λιγα χρηματα. Εδω περα μια ΤΠΚ σαν τις ελληνικες Super Vita, με αυξημενες δυνατοτητες αυτοαμυνας εκτος απο τους ναυτικους πυραυλους, το ιδιο θα κοστισει ενα σημαντικο ποσο. Μας συμφερει να εχουμε ΤΠΚ; σε ποια εκταση; Ή ειναι καλυτερα τα χρηματα του συστηματος μαχης (οπλα και αισθητηρες) να επενδυθουν για να τοποθετηθουν επανω σε ελαφριες φρεγατες σαν τις κορεατικες; Εαν δεν βρεθει ενας τροπος ετσι ωστε οι ΤΠΚ στο μελλον να κοστιζουν πολυ λιγοτερα απο 1 ελαφρια φρεγατα, θεωρω οτι θα ειναι πολυ ποιο δυσκολο να υποστηριχτει η ανανεωση του στολου των Ταχεων Σκαφων σε βαρος αλλων προτεραιοτητων.
Με δεδομενο τους σημαντικους περιορισμους και το προβλημα της γηρανσης των πλοιων του ΠΝ, η αυξηση του «ειδικου βαρους» στα πλοια ανοιχτης θαλασσης, σε βαρος της ευημεριας των αριθμων των ΤΠΚ, μαλλον θα μπορει να θεωρηθει σαν ο μοναδικος δρομος για την ανανεωση.
Θωρηκτα τσεπης στην κυριολεξία
Οι C Sword 90 δεν προχώρησαν ? έχουν εξαιρετικό σχεδιασμό.