18.8 C
Athens
Σάββατο, 13 Απριλίου, 2024
ΑρχικήUAVSchiebel Camcopter S-100 – Το μοναδικό μη επανδρωμένο ελικόπτερο σε σειριακή παραγωγή

Schiebel Camcopter S-100 – Το μοναδικό μη επανδρωμένο ελικόπτερο σε σειριακή παραγωγή

Το S-100 της Schiebel, με περίπου 500 μονάδες παραγωγής, αποτελεί το κυρίαρχο σύστημα της κατηγορίας του στην αγορά. Με την ευέλικτη σχεδίασή του, καθόρισε την ουσία και τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένα ναυτικό VTOL UAV, εξισορροπώντας ιδανικά μεταξύ μεγέθους, κόστους και απόδοσης.

Τέσσερα αεροσκάφη Camcopter S-100 πριν από την παράδοσή τους στο Γαλλικό Ναυτικό. (πηγή: Schiebel)

Ο αρχικός πελάτης του συστήματος ήταν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα το 2006 – και εξακολουθεί να είναι και ο μεγαλύτερος. Έκτοτε, το S-100 έχει να παρουσιάσει μια πολύ πλούσια ιστορία επικράτησης σε ότι αφορά προγράμματα για αντίστοιχα συστήματα, καθώς περίπου 40 πελάτες το επέλεξαν, για να το θέσουν κυρίως σε υπηρεσία με τις Ένοπλες Δυνάμεις τους. Ο δεύτερος μεγαλύτερος πελάτης είναι οι ΗΠΑ (όπου πωλήθηκε ως Boeing S-100 Camcopter). Το σύστημα προμηθεύτηκε επίσης και η Γαλλία (το Πολεμικό Ναυτικό της τα αξιοποιεί από το 2012 και σήμερα εξοπλίζει όλα τα ελικοπτεροφόρα κλάσης Mistral), το Ηνωμένο Βασίλειο (για την Ακτοφυλακή και το Βασιλικό Ναυτικό, όπου το S-100 πήρε την ονομασία “Peregrine”), Ισπανία, Καναδάς, Νορβηγία και αρκετές χώρες εκτός ΝΑΤΟ, όπως για παράδειγμα οι Νότια Κορέα, Αυστραλία, Αίγυπτος, Μαλαισία, Ταϊλάνδη, Ινδονησία και πιο πρόσφατα η Ινδία (η εκπαίδευση των πρώτων χειριστών S-100 του Ινδικού Ναυτικού ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο).

Το Schiebel Camcopter S-100 του Βασιλικού Ναυτικού της Αυστραλίας μαζί με ένα Sikorsky MH-60R επί της φρεγάτας HMAS Ballarat. (πηγή: Βασιλικό Αυστραλιανό Ναυτικό)

Ωστόσο, το σύστημα δεν προορίζεται να λειτουργεί μόνο στο στρατιωτικό πεδίο επιχειρήσεων, καθώς εξαρχής, η σχεδιαστική του φιλοσοφία προέβλεπε τη δυνατότητα ανάληψης αποστολών με πολιτική ταυτότητα. Έτσι, το S-100 χρησιμοποιείται σε μια σειρά από σημαντικές αποστολές, όπως η παρακολούθηση των ρύπων που εκπέμπουν εμπορικά πλοία, η επιτήρηση του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, η λεπτομερής εναέρια χαρτογράφηση μέσω της τεχνολογίας LIDAR και η πυρόσβεση. Η τελευταία δυνατότητα παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού ο τομέας της πολιτικής προστασίας παγκοσμίως είναι ήδη μια εξαιρετικά ανερχόμενη αγορά, με αυξανόμενη ανάγκη για συστήματα, όπως διαπιστώσαμε στη χώρα μας από τις μεγάλες φυσικές καταστροφές του 2023.

Το καλοκαίρι του 2023, η Γερμανική Αστυνομία παρακολουθούσε τη ρύπανση λόγω της ναυτικής κυκλοφορίας στη Βόρεια Θάλασσα με ένα σύστημα S-100 που παρείχε η EMSA.

Το S-100 επίσης είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο στην επιτήρηση των συνόρων καθώς και στην έρευνα και διάσωση, με τα drones να έχουν χρησιμοποιηθεί επιτυχώς σε πολλαπλές επιχειρήσεις διάσωσης, ειδικά στη Μεσόγειο κατά την ιδιαίτερα ταραγμένη περίοδο του 2015.

Camcopter S-100 στο πλοίο Phoenix, Migrant Offshore Aid Station (MOAS), που δραστηριοποιείται από τη Μάλτα το 2014-16.

Εξαιτίας αυτών των δυνατοτήτων, το Camcopter επιλέγεται από ολοένα και περισσότερους οργανισμούς «πολιτικού» χαρακτήρα, όπως ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ναυτιλιακής Ασφάλειας (EMSA), η Nordic Unmanned, η SASEMAR / iSAR, ο Οργανισμός για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ) και πολλοί άλλοι. Ειδικά για λογαριασμό του EMSA, έχουν πραγματοποιηθεί είκοσι μακροχρόνιες αναπτύξεις από το 2019, με απόλυτη επιτυχία. Αντίστοιχα, πολλές υπηρεσίες ασφαλείας, όπως το υπουργείο Ναυτιλιακών Υποθέσεων και Μεταφορών της Κροατίας, η Συνοριακή Αστυνομία της Φινλανδίας, ο Σταθμός Υπεράκτιας Βοήθειας Μεταναστών της Μάλτας, κ.λπ., έχουν αναθέσει στα S-100 την υποστήριξη των επιχειρήσεων τους. Με τους ηλεκτροοπτικούς αισθητήρες Overwatch Imaging PT-8 Oceanwatch και Wescam MX-10, το S-100 είναι σε θέση να ανιχνεύει και να αναγνωρίζει αυτόματα μικρά αντικείμενα στην ακτή και στη θάλασσα σε διάφορες θαλάσσιες καιρικές συνθήκες, γεγονός που το καθιστά ιδιαίτερα αποτελεσματικό σε αποστολές έρευνας και διάσωσης.

Camcopter S-100 που ανήκει στον Ισπανικό Οργανισμό Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης (SASEMAR), που απογειώνεται με σωσίβιο, Γκραν Κανάρια, Ιούνιος 2023.

Επίσης, ένας από τους λόγους για τους οποίους το S-100 εκτιμάται από τους χειριστές του είναι η πολύ υψηλή διαθεσιμότητά του. Σε πολλές αναπτύξεις η πραγματικά παρατηρούμενη διαθεσιμότητα ξεπέρασε το 90%, ποσοστό που δεν μπορούν να επιτύχουν σε καμία περίπτωση τα επανδρωμένα ελικόπτερα.

Το καλοκαίρι του 2022, η EMSA παρείχε στο Βασιλικό Ναυτικό της Δανίας ένα σύστημα S-100 για την παρακολούθηση της ναυτικής κυκλοφορίας στο Skagerrak.

Δεδομένου ότι το S-100 είναι μια ώριμη πλατφόρμα σε τρέχουσα σειριακή παραγωγή με ευρεία πελατειακή βάση, η Schiebel επενδύει μεγάλο μέρος του προϋπολογισμού Έρευνας και Ανάπτυξης στην επέκταση του ήδη μεγάλου χαρτοφυλακίου ωφέλιμων φορτίων. Κατά τη διάρκεια των ετήσιων ασκήσεων του ΝΑΤΟ «REPMUS» και «Dynamic Messenger» στην Πορτογαλία το 2022 και το 2023, το Camcopter S-100, πέρα από τις συνήθεις αποστολές ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance) και μεταφοράς φορτίου, επέδειξε τρεις ικανότητες. H πιο αξιοσημείωτη ήταν η σχετική με τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο (ASW), όπου το S-100 ήταν εξοπλισμένο είτε με το σύστημα επεξεργασίας δεδομένων σόναρ Thales BlueScan είτε με δύο διανομείς ηχοσημαντήρων.

Ένας άλλος τύπος ωφέλιμου φορτίου που προσέλκυσε μεγάλο ενδιαφέρον ήταν τα LIDAR (Light Detection and Ranging), με την χρήση τους να σχετίζεται τόσο με τα Μέτρα Καταπολέμησης Ναρκών (MCM) – σε αυτόν τον ρόλο το S-100 ανίχνευσε 100% τις νάρκες στην περιοχή άσκησης – όσο και με την Ταχεία Αξιολόγηση Περιβάλλοντος (Rapid Environmental Assessment). Tο S-100 μπόρεσε να χαρτογραφήσει ακόμη και κάτω από το νερό την παράλια ζώνη, μια αποστολή κρίσιμης σημασίας για αμφίβιες επιχειρήσεις, που σήμερα εκτελείται από προσωπικό. Τελευταίο, αλλά εξίσου σημαντικό, καθώς είναι εξαιρετικά υποσχόμενο, το Camcopter S-100 άνοιξε την εποχή του Unmanned-Unmanned Teaming, έχοντας τη δυνατότητα να εξασφαλίσει επικοινωνία με μη επανδρωμένα υποβρύχια οχήματα (UUV) και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και να αναπτύξει μικρά UUV, και με τη δυνατότητα γρήγορης εναλλαγής μεταξύ των αποστολών. Τα ναυτικά του ΝΑΤΟ παρακολουθούν πολύ στενά αυτή τη νέα τεχνολογία και ένας από τους υπάρχοντες χρήστες σκέφτεται ήδη να προσθέσει αυτές τις δυνατότητες στον σημερινό στόλο S-100.

Camcopter S-100 σε διαμόρφωση Anti-Submarine Warfare κατά τη διάρκεια της άσκησης ΝΑΤΟ REPMUS 23 στην Πορτογαλία, Σεπτέμβριος 2022.
Camcopter-100 που φέρει ένα Riegl VQ-840-G LIDAR for Maritime Mine Counter Measures and Rapid Environmental Assessment, Δεκέμβριος 2023.

Ένα άλλο αναπτυξιακό σκέλος της Schiebel είναι το Camcopter S-300 UAS – ο μεγαλύτερος αδερφός του S-100, το οποίο έχει μήκος 4,8 μέτρα, ύψος 1,9 και πλάτος 0,9 μέτρα. Μπορεί να πετάξει με μέγιστη ταχύτητα 220 km/h (ταχύτητα πλεύσης 100 km/h), να μεταφέρει έως και 340 κιλά (συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων) και το μέγιστο βάρος απογείωσης μπορεί να φτάσει τα 660 κιλά. Το S-300 μπορεί επίσης να πετάξει έως και 24 ώρες με ωφέλιμο φορτίο 50 κιλών ή 4 ώρες με 250 κιλά.

Σύγκριση των διαστάσεων των S-300 και S-100.

Τα συστήματα εδάφους, όπως το κέντρο διοίκησης και ελέγχου, για το S-300, θα είναι τα ίδια με αυτά της έκδοσης S-100. Αυτό με τη σειρά του σημαίνει ότι με τη χρήση ενός ενιαίου συστήματος, θα είναι δυνατή η επιλογή της πλατφόρμας, S-100 ή S-300, σύμφωνα με τις ανάγκες και τις αποστολές που θα εκτελεστούν. Ομοίως, πλοία ή άλλες πλατφόρμες προσαρμοσμένες για λειτουργία με το S-100 θα είναι έτοιμα για άμεση διαλειτουργικότητα με την έκδοση S-300, χωρίς καμία πρόσθετη εργασία στα συστήματα επικοινωνίας και ελέγχου. Στο τέλος του 2023, η Νότια Κορέα έγινε ο πρώτος πελάτης παγκοσμίως των S-300.

Όλα τα παραπάνω, επιβεβαιώνουν ότι η Schiebel είναι ένας πραγματικός πρωτοπόρος στον τομέα της τεχνολογίας μη επανδρωμένων ελικοπτέρων.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Neil Hunter της Schiebel, τι μπορεί να προσφέρει στο Πολεμικό Ναυτικό το UAV S-100

Χαρακτηριστικά και αποστολές του S-100

Το S -100 επιτυγχάνει πάνω από έξι ώρες αυτονομίας (έως δέκα ώρες με εξωτερική δεξαμενή καυσίμου), επιχειρησιακή εμβέλεια 200χλμ. και μπορεί να ανταποκριθεί με επιτυχία σε πληθώρα επιχειρησιακών ρόλων λόγω της ικανότητάς του να μεταφέρει μεγάλο αριθμό πακέτων εξοπλισμού στις τέσσερις θέσεις ωφέλιμου φορτίου του. Έτσι το βάρος του φορτίου αποστολής φτάνει τα 50 κιλά και μέγιστο βάρος απογείωσης τα 200 κιλά.

Το Camcopter S-100 εκτελεί τις ακόλουθες αποστολές:

  • Έρευνα και Διάσωση (SAR)
  • Συλλογή Πληροφοριών, Επιτήρηση, Στοχοποίηση και Αναγνώριση (ISTAR),
  • ASW Anti-Submarine Warfare – Ανθυποβρυχιακός πόλεμος
  • Maritime Mine Counter Measures (MCM) – Αντιμετώπιση ναρκών
  • Ηλεκτρονικός Πόλεμος (EW)
  • Ηλεκτρονικές Υποκλοπές (SIGINT)
  • Υποκλοπές Επικοινωνιών (COMINT)
  • Μεταφορά εφοδίων
  • Λειτουργία ως Διαμετακομιστικός Κόμβος Επικοινωνίας (ComRelay)
  • Περιβαλλοντική παρακολούθηση
  • Παρακολούθηση δασοκομίας

To Ναυτικό της Νότιας Κορέας διάλεξε το μη επανδρωμένο ελικόπτερο Schiebel S-300

Λόγω της χωρητικότητας πολλαπλού ωφέλιμου φορτίου, το S-100 είναι συχνά σε θέση να εκτελεί πολλές διαφορετικές αποστολές κατά τη διάρκεια μιας πτήσης. Εάν απαιτείται επαναδιαμόρφωση, μπορεί να γίνει συνήθως σε μία ώρα.

Οι αποστολές του περιλαμβάνουν τις περισσότερες επιχειρήσεις που συνήθως αναλαμβάνουν οργανικά ελικόπτερα, με κύριο πλεονέκτημα το χαμηλό κόστος χρήσης και βέβαια τη μη έκθεση του προσωπικού σε κινδύνους, όπως πολεμικές επιχειρήσεις, ή σε περιβάλλον έντονων καιρικών φαινομένων. Καταληκτικά, διερευνάται επίσης η συνεργασία με επανδρωμένα ελικόπτερα (Manned-Unmanned Teaming, MUM-T): π.χ. ο Αεροπορικός Στολίσκος 36F του Γαλλικού Ναυτικού, ξεκίνησε τον Φεβρουάριο να χρησιμοποιεί το S-100 από κοινού με τα ελικόπτερα Panther που διαθέτει.

Camcopter S-100 και Sikorsky S-92 λειτούργησαν για τη Βρετανική Ακτοφυλακή HM από την Bristow.

 

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Τριμαράν LCS Independence, υπάρχουν κι αυτά!

Ο όρος LCS ή Littoral Combat Ship ή Πλοίο Παράκτιων Επιχειρήσεων είναι μάλλον προκλητικός για την ελληνική κοινή γνώμη. Μετά τη "σκληρή" φρεγατιάδα το...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Amiral Ronarc’h: η πρώτη γαλλική FDI σε αγώνα δρόμου να «συρρικνώσει» τις καθυστερήσεις

Όπως χαρακτηριστικά έγραφε προ ημερών γνωστός γαλλικός ιστότοπος που ασχολείται με ναυτικά θέματα, υπήρξε «επιτέλους λευκός καπνός» για την πρώτη γαλλική FDI, την μελλοντική...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -