20.1 C
Athens
Δευτέρα, 22 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΕκσυγχρονισμός του ΣτόλουΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Neil Hunter της Schiebel, τι μπορεί να προσφέρει στο Πολεμικό...

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Neil Hunter της Schiebel, τι μπορεί να προσφέρει στο Πολεμικό Ναυτικό το UAV S-100

Η αγορά των φρεγατών FDI ΗΝ, σηματοδοτεί για το Πολεμικό Ναυτικό,την έναρξη της διαδικασίας ανανέωσης των κύριων μονάδων επιφανείας, ενώ παράλληλα εισάγονται νέες τεχνολογίες και δυνατότητες, όπως τα ραντάρ ενεργής διάταξης φάσης, οι αντιαεροπορικοί πύραυλοι μακράς εμβέλειας κ.τ.λ. Στη σύμβαση όμως αγοράς, προβλέπεται και μια ίσως όχι τόσο προβεβλημένη, αλλά σίγουρα σημαντική προσθήκη, η υποδομή για την υποστήριξη επιχειρήσεων οργανικού μη επανδρωμένου ελικοπτέρου (VTOL UAS).

Εμείς μιλήσαμε με τον Neil Hunter, Global Head of Business Development της αυστριακής εταιρείας Schiebel, που ειδικεύεται στην ανάπτυξη και παραγωγή VTOL UAS, με κύριο προϊόν της το Camcopter S-100, που είδαμε και στην αμυντική έκθεση DEFEA 2023.

Neil Hunter, Global Head of Business Development at Schiebel

Ο κ. Hunter έχει υπηρετήσει 20 χρόνια στο Βρετανικό Ναυτικό, τόσο ως κυβερνήτης πολεμικού πλοίου, όσο και ως πιλότος ελικοπτέρου με πάνω από 2.000 ώρες πτήσης. Τα τελευταία 15 χρόνια δραστηριοποιείται στον τομέα της ανάπτυξης και παραγωγής UAV, έχοντας περάσει από σημαντικά πόστα σε ομίλους όπως οι IRIS Group, UMS Group, Babcock Aerospace και φυσικά η Schiebel. 

Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Ενέκρινε νέα στρατηγική για τα drone και την εμπορική τους χρήση

Όπως λοιπόν μας είπε ο Neil Hunter, το S-100 είναι ίσως το πιο διαδεδομένο μη επανδρωμένο ελικόπτερο της κατηγορίας του, με πάνω από 400 αεροχήματα σε υπηρεσία, και συμπληρωμένες 100.000 ώρες πτήσης, σε πάνω από 30 διαφορετικούς πελάτες, με την πλειονότητα να αφορά στρατιωτικές εφαρμογές και ένα μικρό αλλά σταθερά αναπτυσσόμενο μέρος να αφορά πολιτική χρήση. Επίσης το σύστημα μετρά πάνω από 2.000 διαφορετικές προσνηώσεις, από καταστρώματα μικρών αλιευτικών που μεταφέρουν παράτυπους μετανάστες, έως καταστρώματα ελικοπτεροφόρων.

Ο χώρος που απαιτείται για να επιχειρήσει το S-100 σε πλοίο, είναι ένα τετράγωνο 10×10 μέτρων, παρόλα αυτά έχουν γίνει αποστολές έρευνας και διάσωσης στη Μεσόγειο όπου το S-100 ανταποκρίθηκε με επιτυχία από σημαντικά μικρότερους χώρους απογείωσης.

S-100 ίπταται πάνω από το ελικοδρόμιο του OPV L’ Adroit, κλάσης Gowind.

Πυρήνας των αποστολών του S-100 είναι το τρίπτυχο ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance, δηλαδή πληροφόρηση, επιτήρηση και αναγνώριση) καθώς όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε, τα Ναυτικά ποτέ δεν θα έχουν αρκετά κονδύλια για τον απαιτούμενο αριθμό επανδρωμένων μέσων. ”Το ISR το κάνουμε βάζοντας μια μεγάλη ηλεκτροοπτική κάμερα υπερύθρων στον κύριο κοιλιακό σταθμό ανάρτησης φορτίων του αεροσκάφους. Άλλωστε ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα του S-100 είναι ότι μπορεί να μεταφέρει έως και 50 κιλά, που μπορούν να διαμοιραστούν σε διαφορετικά ωφέλιμα φορτία. Για παράδειγμα, το ηλεκτροοπτικό σύστημα MX-10 της L3 Harris ζυγίζει περίπου 20 κιλά”.

S-100 σε διαμόρφωση θαλάσσιας επιτήρησης. Φέρει το ηλεκτροοπτικό σύστημα Wescam MX-10 της L3 Harris, πηγή Schiebel.net

Πλεονέκτημα του S-100 είναι ότι έχει αρκετά σημεία προσθήκης πακέτων αποστολής, πλευρικά, κοιλιακά ή στο ρύγχος, κάνοντας εφικτό τον συνδυασμό για παράδειγμα επιπλέων καμερών, ραντάρ, Lidar, δεξαμενών καυσίμου ή και πακέτων για αποστολές έρευνας διάσωσης.

S-100 σε διαμόρφωση για το Ναυτικό της Βραζιλίας. Ο τοποθετημένος εξοπλισμός περιλαμβάνει L3 Wescam MX-10, Selex ES SAGE ESM, Selex PicoSAR Radar και σύστημα αυτόματης αναγνώρισης στόχου, πηγή Schiebel.net

Τι διαφοροποιεί το S-100 από τον ανταγωνισμό του; ”Δύο σημεία, η αξιοπιστία και η ευελιξία των διαφορετικών ωφέλιμων φορτίων. Η αξιοπιστία μαθαίνεται μόνο με τον δύσκολο τρόπο, πετώντας πολλές ώρες. Φυσικά έχουμε και ατυχήματα στην πάροδο του χρόνου, αλλά το πετάμε (το S-100) 15 χρόνια πλέον και στον κόσμο των μη επανδρωμένων μαθαίνεις μόνο βάζοντας ώρες πτήσης. Σχετικά με την ευελιξία, μπορεί να μεταφέρει ταυτόχρονα διαφορετικά ωφέλιμα φορτία, έτσι μερικοί από τους ανταγωνιστές μας ίσως έχουν λίγο περισσότερους περιορισμούς και δεν έχουν ενσωματώσει αρκετούς αισθητήρες ή σημεία ανάρτησης”.

S-100 σε δοκιμές με το Αμερικανικό Ναυτικό. Στον κοιλιακό φορέα το σύστημα Pushbroom Imaging Lidar for Littoral Surveillance (PILLS) της εταιρείας ARETE. πηγή Schiebel.net

Η ελληνική διάσταση του S-100

Η ελληνική προοπτική απόκτησης VTOL UAS δεν είναι μικρή καθώς πέρα από τις FDI HN, πιθανότατα περισσότερα συστήματα θα απαιτηθούν εφόσον αποφασιστεί η απόκτηση κορβετών και ίσως και για τις αναβαθμισμένες ΜΕΚΟ. Ακόμη, ανάγκες μπορεί να δημιουργήθούν από απόκτηση μεταχειρισμένων πλοίων αλλά και από το Λιμενικό, που αναζητά να αγοράσει περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης.

Πολεμικό Ναυτικό: Και ένα και δύο και τρία «ελικοπτεράκια» για τα πλοία μας;

Το S-100 είχε κάνει δοκιμές το 2021 πάνω στη φρεγάτα “Αιγαίον”, κατόπιν πρόσκλησης από το ΠΝ, με σκοπό να διερευνηθεί η δυνατότητα επιχειρήσεων από τα ελικοδρόμια των πλοίων. ”Εκεί ήμασταν σε θέση να αποδείξουμε την πλήρη ικανότητα του S-100, τις έξι ώρες διάρκεια πτήσης, ενώ μπορέσαμε να πάμε μέχρι τα 100 χιλιόμετρα εμβέλεια. Ανταποκριθήκαμε σε αυτά που ζήτησε το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, δηλαδή ένα σύστημα που να μπορεί να εκτελέσει ένα συγκεκριμένο εύρος αποστολών με συγκεκριμένη αντοχή και συγκεκριμένες επιδόσεις. Θα έλεγα ότι μετά περιμέναμε το Request For Information και αρχικά ελπίζαμε ότι ίσως να είχαμε συμβόλαιο το 2022. Γνωρίζω όμως ότι το ΠΝ μιλάει με Γάλλους και Βρετανούς και με άλλες εταιρείες από την ΕΕ. Εμείς έκτοτε δεν είχαμε άλλη πτητική δοκιμή στην Ελλάδα”.

S-100 από τις δοκιμές του 2021 με τη φρεγάτα F-460 ΑΙΓΑΙΟΝ, πηγή Schiebel.net

Το 2021, το S-100 που είχε έρθει για δοκιμές, αφορούσε την έκδοση με τον κινητήρα S1 που χρησιμοποιεί καύσιμο AVGAS 100LL, γεγονός που δημιουργεί κάποιους προβληματισμούς, καθώς τα επανδρωμένα ελικόπτερα που χρησιμοποιεί το ΠΝ κάνουν χρήση καυσίμου JP-5. Μας επιβεβαιώθηκε πως το S-100 που προσφέρεται για το ΠΝ αφορά την έκδοση με άλλο κινητήρα, τον S2, βαρέως καυσίμου, ο οποίος είναι έτοιμος και έχει ήδη αποκτηθεί από τον πρώτο πελάτη, το Αυστραλιανό Ναυτικό, ενώ σε αντίστοιχη κίνηση έχει προχωρήσει και το Βρετανικό Ναυτικό. Επιπλέον υπάρχει ένα μεγάλο συμβόλαιο σε εξέλιξη με τον ευρωπαϊκό οργανισμό Maritime Safety Agency για χρήση του S-100 με κινητήρα S2.

S-100 S2 HFE με κινητήρα βαρέως καυσίμου, πηγή Schiebel.net

Αναφορικά με τις προοπτικές συμπαραγωγής και ελληνικής συμμετοχής, η εταιρεία είναι θετική εφόσον υπάρξει ανάλογη παραγγελία. ”Πριν από 10 χρόνια κανείς δεν ζητούσε πραγματικά συμπαραγωγή ή μεταφορά τεχνολογίας, αλλά κάθε χώρα τώρα το ψάχνει” μας είπε ο κ. Hunter. Προφανώς αν ζητηθούν μόλις τρία με τέσσερα συστήματα δεν μπορεί να γίνει τοπική παραγωγή. Ανεξαρτήτως αυτού, η Schiebel βρίσκεται σε συζητήσεις και σχεδόν έχει καταλήξει με ελληνική εταιρεία που θα αναλάβει το κομμάτι του MRO (Maintenance, Repair and Operations, συντήρηση, επισκευές και λειτουργία).

Επιπλέον εφόσον το ΠΝ επιθυμεί, μπορεί να τοποθετήσει κάποιο ελληνικό φορτίο αποστολής που πληροί τις προδιαγραφές βάρους, ενέργειας κ.τλ., όπως ένα ηλεκτροοπτικό πυργίσκο.

Η συζήτηση βέβαια αναπόφευκτα στράφηκε και στην πιθανότητα τοποθέτησης οπλισμού στα S-100, με αφορμή και τον πόλεμο της Ουκρανίας, όπου τα μη επανδρωμένα αναλαμβάνουν πολλές αποστολές προσβολής στόχων. Εδώ όπως μας ειπώθηκε, δεν αποκλείεται ”ένα οπλισμένο S-100 στην Ελλάδα, αλλά κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσε να γίνει στην έδρα της εταιρείας, την Αυστρία, λόγω της πολιτικής ουδετερότητας της χώρας. Όμως μιας και ολοένα περισσότεροι χρήστες ενδιαφέρονται για κάτι αντίστοιχο (σ.σ. το αεροσκάφος έχει εμφανιστεί και σε αμυντική έκθεση με φόρτο τους ελαφριούς πυραύλους LMM της Thales), όπως το Βρετανικό Ναυτικό, θα μπορούσε να βρεθεί μια φόρμουλα χρήσης. Άλλωστε η Schiebel διατηρεί γραφεία στις Η.Π.Α., στη Μέση Ανατολή και στην Αυστραλία.

CAMCOPTER-S-100 εξοπλισμένο με μεγάφωνο για ψυχολογικές επιχειρήσεις.

Τα σχέδια της Schiebel

Με τη δράση των drones στα πεδία των μαχών να αποτελεί μια πρώτης τάξης ”τρομακτική” διαφήμιση των δυνατοτήτων τους, συζητήσαμε με τον Neil Hunter, για τα προσεχή σχέδια της εταιρείας. Καίριο ζήτημα έχει αναδειχθεί η ανάγκη για ελαφρούς αερομεταφερόμενους παρεμβολείς και φυσικά για συστήματα ανθεκτικά στην παρεμβολές του εχθρού, ώστε να εκτελείται απρόσκοπτα ή όποια αποστολή.

Χαρακτηριστικά του υπό ανάπτυξη S-300 και σύγκριση μεγεθους με το S-100, πηγή Schiebel.net

Μμθαμε πως το S-100 έχει επιχειρήσει στην Ουκρανία, στην περιοχή του Ντονέτσκ, συγκεκριμένα για λογαριασμό του ΟΑΣΕ, από την καναδική εταιρεία MDA και πως οι Ρώσοι γνώριζαν γι’ αυτό και άρχιζαν αμέσως τις παρεμβολές. ”Συνεργαστήκαμε με μια καναδική εταιρεία που ονομάζεται NOVATEL και μπορέσαμε να προσθέσουμε προστασία από παρεμβολή του GPS, που σημαίνει ότι μπορούσαμε να συνεχίσουμε να πετάμε. Οπότε έχουμε ήδη γνώση για antijamming. Το Βρετανικό Ναυτικό κοιτάει όμως και για εξοπλισμό παρεμβολής, οπότε ξεκινήσαμε κι εμείς. Είμαστε σε αρχικές συζητήσεις με την THALES για το πώς θα μπορούσαμε να βάλουμε εξοπλισμό ηλεκτρονικού πολέμου στο S-100. Βέβαια δεν μπορούμε να κάνουμε τα πάντα, αλλά νομίζω ότι θα πρέπει να είναι μια δυνατότητα που θα προσφέρουμε στο μέλλον, πιθανώς δουλεύοντας με ένα μεγάλο πρόγραμμα και ένα συνεργάτη.”

S-100 εξοπλισμένο με το ατρακτίδιο της SELEX SAGE ESM.

Η Schiebel σχεδιάζει και μια σημαντικά μεγαλύτερη έκδοση, ως S-300, ουσιαστικά τρεις φορές μεγαλύτερο από το S-100. Με βάρος απογείωσης 660 κιλά και φορτίο αποστολής που αγγίζει τα 250, το S-300 είναι σε θέση να ανταποκρίνεται σε σημαντικά μεγαλύτερο εύρος αποστολών. ”Θα έχει μέγιστη διάρκεια πτήσης 24 ωρών με 50 κιλά ωφέλιμο φορτίο, αλλά στις έξι ώρες πτήσης, θα μπορούσαμε να βάλουμε 250 κιλά. Έχουμε φτάσει στο σημείο να έχουμε αυτό που ονομάζουμε IRON BIRD, δηλαδή έχουμε τον κινητήρα, έχουμε το κιβώτιο ταχυτήτων, έχουμε το στροφείο και αν τα πράγματα πάνε καλά, θα πετάξουμε προς το τέλος του χρόνου, με πιθανή είσοδο στην αγορά το 2025. Το νέο σκάφος θα μπορεί να χρησιμοποιήσει ακριβώς τον ίδιο σταθμό εδάφους, την ίδια υποδομή που έχουμε και για το S-100, επομένως σκοπεύουμε να χρησιμοποιήσουμε ίδια Data Link, και άλλες υποδομές. Οπότε θα μπορούσες να πετάξεις το S-100 το πρωί και μετά να πετάξεις το S-300 το απόγευμα, αυτό είναι κάπως το είδος του CONOPS (Concept Of Operations) που δουλεύουμε. Θα χρειαστεί βέβαια διαφορετικό λογισμικό, αλλά ένα από τα πλεονεκτήματα μας είναι όλο το λογισμικό που δημιουργήσαμε τα τελευταία 15 χρόνια, που επιχειρούμε με το S-100.”

Schiebel S-300, πηγή Schiebel.net

Μια εκτίμηση για το κόστος

Για το τέλος κρατήσαμε την ερώτηση περί κόστους, κάτι που δύσκολα μπορεί να απαντηθεί τόσο για λόγους ανταγωνισμού, αλλά και γιατί εξαρτάται από το τι ακριβώς παραγγέλνεις, σε τι διαμόρφωση, με Follow On Support, εναλλακτικά φορτία αποστολής, κ.ο.κ.

”Το πρόβλημα που έχουμε πάντα με την συγκεκριμένη ερώτηση είναι τι δυνατότητες αναζητάς στους αισθητήρες. Έτσι ενώ έχουμε μια σταθερή τιμή πώλησης για το αεροσκάφος, για το σταθμό ελέγχου εδάφους για τα Data Links, από εκεί και πέρα αν ο πελάτης θέλει το καλύτερο ηλεκτροοπτικό, θα κοστίσει, αν εξυπηρετείται  με ένα υποδεέστερο θα είναι η μισή τιμή, εάν θέλει ραντάρ είναι αρκετά ακριβό. Πάντως ένα πολύ βασικό σύστημα κοστίζει μονοψήφιο ποσό σε εκατομμύρια. Και όταν δίνουμε μια τιμή πώλησης μιλάμε για το ίδιο το σύστημα με τους αισθητήρες, μαζί με εκπαίδευση, υποστήριξη και ανταλλακτικά συγκεκριμένης ποσότητας ανάλογα με τα UAS που θα πετάξουν. Οπότε δεν μιλάμε για ένα σκέτο αεροσκάφος, αλλά προσφέρουμε πλήρες πακέτο και εγγύηση ενός έτους πτητικής λειτουργίας. Πάντως συγκρινόμενοι με τα επανδρωμένα μέσα, είμαστε αρκετά φτηνότεροι”.

CAMCOPTER S-100 σε ASW διαμόρφωση. Ο

“Σε σχέση τώρα με τους ανταγωνιστές μας, αυτοί θα έλεγαν ότι είναι φθηνότεροι από τη Schiebel, αλλά τονίζω πως η ωριμότητα κοστίζει! Έτσι ένας από τους ανταγωνιστές μας έκανε πολύ καλύτερη προσφορά στον Καναδά, κέρδισε το συμβόλαιο και μετά απέτυχε να παραδώσει επειδή δεν μπορούσαν να πετάξουν τα συστήματά του”.

Επίλογος

Στο κλείσιμο ζητήσαμε μια τοποθέτηση του κ. Hunter πάνω σε ό,τι επιθυμεί να δει στο μέλλον. Ο ίδιος στάθηκε κυρίως στην ανάπτυξη των εμπορικών εφαρμογών του Camcopter S-100 και ειδικότερα στον τομέα της έρευνας και διάσωσης (SAR), όπως και στον έλεγχο της θαλάσσιας ρύπανσης. Αποστολές που παρουσιάζουν και μεγάλο ελληνικό ενδιαφέρον.

CAMCOPTER-S-100 πυροσβεστικό, το σύστημα δύναται να υποστηρίζει επιχειρήσεις πυρόσβεσης, παραμένοντας στην περιοχή ενδιαφέροντος έως 6 ώρες.

Όπως μας ανέφερε, η πολυεθνική εταιρεία Bristow, με έδρα το Τέξας των Η.Π.Α. έχει αναλάβει αποστολές SAR στο Ηνωμένο Βασίλειο και χρησιμοποιεί ήδη δύο S-100 για τον έλεγχο της παράνομης μετανάστευσης στο κανάλι της Μάγχης, ενώ η Schiebel διεκδικεί παράλληλα την ανάθεση ενός μεγαλύτερου συμβολαίου. Ο έλεγχος των μεταναστών είναι μεγάλο πρόβλημα στη νότια Ευρώπη. Έχετε διαβάσει πως πολλά σκάφη διασχίζουν τη Μάγχη, από τη Γαλλία προς το Ηνωμένο Βασίλειο και έτσι η Bristow χρησιμοποιεί το σύστημά μας π.χ. για έξι ώρες κάθε φορά, με κόστος περίπου 500 ευρώ την ώρα. Το S-100 ήταν πολύ αποτελεσματικό στο να βρίσκουμε όλα αυτά τα σκάφη μεταναστών και μετά, εφόσον ήταν απαραίτητο να ρίπτονται σωσίβιες λέμβοι… Επίσης, σχετικά με τη θαλάσσια ρύπανση, μπορούμε και πετάμε πίσω από τα εμπορικά πλοία και μετράμε τις εκπομπές θείου και αν υπερβαίνουν τα όρια, τότε αναφέρονται στον IMO (International Maritime Organization) και επιβάλλονται οι αντίστοιχες ποινές. Αυτό φυσικά δεν μπορεί να γίνει με τα επανδρωμένα μέσα, καθώς σε κανένα δεν αρέσει να ίπταται πίσω από το πλοίο σε χαμηλό ύψος.”

CAMCOPTER S-100 Sulphur Sniffer (ανίχνευση θείου σε καυσαέρια).

Όσο για την επικείμενη απόφαση του ΠΝ να αποκτήσει εξειδικευμένα μη επανδρωμένα συστήματα, ο Κος Hunter έκλεισε με τα εξής: ”… έχουμε το ΠΝ ως κορυφαία προτεραιότητά μας αυτή τη στιγμή, οπότε καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να κερδίσουμε αυτό το συμβόλαιο. Βλέπουμε πού βρίσκεστε στην Ευρώπη, αναγνωρίζουμε πώς αρχίζετε να ξοδεύετε όλο και περισσότερα για τις Ένοπλες Δυνάμεις, εξετάζουμε τις εντάσεις που υπάρχουν σε αυτό το μέρος του κόσμου και βλέπουμε την πρόθεσή σας να προχωρήσετε στην δημιουργία μιας μη επανδρωμένης αεροπορίας”.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Ελληνικός Στόλος με περισσότερες και φθηνότερες FDI Made in Greece

Το Πολεμικό Ναυτικό, αν όλα πάνε καλά, θα παραλάβει εντός του 2025 τις δυο πρώτες φρεγάτες κλάσης "Κίμων". Οι φρεγάτες αυτές μέχρι το 2028...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Amiral Ronarc’h: η πρώτη γαλλική FDI σε αγώνα δρόμου να «συρρικνώσει» τις καθυστερήσεις

Όπως χαρακτηριστικά έγραφε προ ημερών γνωστός γαλλικός ιστότοπος που ασχολείται με ναυτικά θέματα, υπήρξε «επιτέλους λευκός καπνός» για την πρώτη γαλλική FDI, την μελλοντική...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -