23 C
Athens
Τρίτη, 21 Μαΐου, 2024
ΑρχικήThink Out Of The BoxThinkOutOfTheBox: Αγορά 4ης FDI HN με "ενδιάμεση λύση" LCS;

ThinkOutOfTheBox: Αγορά 4ης FDI HN με “ενδιάμεση λύση” LCS;

Το πρόγραμμα αγοράς κορβετών από το Πολεμικό Ναυτικό προβλέπει αγορά τριών πλοίων υψηλής απόδοσης για την ενίσχυση της ναυτικής μας ισχύος. Ωστόσο, το πρόγραμμα φαίνεται πως καθυστερεί σημαντικά, λόγω διάφορων παραγόντων. Ένας από τους κυριότερους είναι η οικονομική στενότητα που αντιμετωπίζει η χώρα, καθώς και ο προϋπολογισμός για το Ναυτικό είναι συγκεκριμένος μέχρι το 2029.

Για την ακρίβεια, οι κορβέτες αναμένεται πως θα στοιχίσουν κάπου 1,7-1,8 δις ευρώ, ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200 ΗΝ 0,8 δις ευρώ (με RAM και αναβάθμιση κύριου πυροβόλου), και οι “ουρές” του συμβολαίου των FDI HN είναι κάπου 200 εκατ. ευρώ με πιθανότητα ανόδου (μόνο τα κάπου 80 βλήματα RAM που απαιτούνται για τον εξοπλισμό τους, θα προσεγγίσουν τα 90 εκατ.). Σύνολο τουλάχιστον 2,8 δις ευρώ, που ξεπερνά τα 2,2 δις που έχει το ΠΝ στη διάθεσή του.

FDI HN και Gowind/FCx-30: Αλλαγή δόγματος για το ΠΝ με “μεσαίας” ταχύτητας πλοία;

Ακόμη και να εφαρμοστούν όλα τα παραπάνω, ο Κλάδος θα διαθέτει στο τέλος της δεκαετίας, όταν θα έχουν αποσυρθεί όλες ή οι περισσότερες φρεγάτες S, μόλις 7 φρεγάτες (3 FDI και 4 MEKO) και 3 κορβέτες.  Δηλαδή πολύ χαμηλότερα από την εκφρασμένη Δομή Δυνάμεων που προβλέπει 12 φρεγάτες και 6 κορβέτες. Εδώ να παραδεχθούμε πως η απαίτηση της Δομής Δυνάμεων είναι δύσκολο να επιτευχθεί, αλλά το να μείνουμε στα 10 πλοία από τα 18, είναι σημαντική υστέρηση για τις αποστολές που καλείται να υπηρετήσει το Πολεμικό Ναυτικό.

Εδώ και αρκετές εβδομάδες έχει προκύψει θέμα για πιθανή παραχώρηση μεταχειρισμένων LCS κλάσης Freedom, στην Ελλάδα. Το Αμερικανικό Ναυτικό αποσύρει αυτά τα σκάφη, κατευθύνοντας κονδύλια σε άλλες ναυπηγήσεις. Έτσι, τα LCS Batch 1 θα βγουν εκτός υπηρεσίας.

Μια τέτοια εξέλιξη, εφόσον υλοποιηθεί, θα μπορούσε να καλύψει άμεσα κενά στο δικό μας Στόλο και να προσφέρει αρκετά σύγχρονα πλοία. Πολλοί φοβούνται βέβαια πως κάτι τέτοιο θα “σκότωνε”, είτε το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ, είτε, το πιθανότερο, την αγορά των 3 κορβετών. Η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ πάντως θεωρείται το πιο “σίγουρο” πρόγραμμα να υλοποιηθεί, γιατί είναι το φθηνότερο και αποδίδει 4 αναβαθμισμένα σκάφη, που τα γνωρίζει το Ναυτικό και έχει επενδύσει σε αυτά, για 15 με 20 χρόνια υπηρεσίας ακόμη.

Το κόστος απόκτησης τώρα των LCS, εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, αλλά στην περίπτωση του ΠΝ, η παραχώρηση των πλοίων αναμένεται να γίνει δωρεάν. Ωστόσο πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι επιπλέον δαπάνες που σχετίζονται με την αναβάθμιση των συγκεκριμένων σκαφών, τη συντήρηση και την εκπαίδευση του πληρώματος. Σύμφωνα με το Πολεμικό Ναυτικό αυτό το κονδύλι έχει εκτιμηθεί “βαριά” στα 500 εκατομμύρια ευρώ, και θα περιλαμβάνει πλήρη νέα σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου, συρόμενο σόναρ, τοποθέτηση αντιπλοϊκών πυραύλων και άλλες αλλαγές. Φυσικά τα πλοία που θα αποκτηθούν πρέπει θα έχουν λυμένο το πρόβλημα του κιβωτίου μετάδοσης, ώστε να μπορούν να επιτυγχάνουν τη μέγιστη ταχύτητα άνω των 40 κόμβων, αν απαιτηθεί.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ποιες είναι οι μαχητικές δυνατότητες των LCS Freedom ως έχουν ή με χαμηλού κόστους βελτιώσεις;

Ας κάνουμε εδώ το εξής σενάριο: Αν η απόκτηση 4 LCS Freedom κοστίσει 500 εκατ. ευρώ, και ο εκσυγχρονισμός των 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ 800, τότε “περισσεύουν” 900 εκατ. ευρώ από το budget των 2,2 δις που οριακά έχουν απομείνει για το ΠΝ.

Το ποσό θα μπορούσε προφανώς να χρησιμοποιηθεί για την αγορά μιας 4ης φρεγάτας FDI HN. Το κόστος της σήμερα δεν είναι γνωστό, αλλά θα ξεκινά από τα 939 που ήταν η τιμή “option” για την 4η, με τις γνωστές βέβαια ελλείψεις. Εδώ λύση θα ήταν η απόκτηση της 1ης FDI, της Amiral Ronarc’h. Πιθανολογούμε πως οι νέες απειλές (Ρωσία, ισχυροποίηση Κίνας, Τουρκία), ίσως οδηγήσουν το Γαλλικό Ναυτικό σε μια απόφαση επένδυσης σε βαρύτερα πλοία (αναβαθμισμένη FREMM, ή επιμηκυσμένη FDI). H Amiral Ronarc’h θα είχε σχετικά χαμηλότερο κόστος, καθώς είναι το πρώτο πλοίο της κλάσης, πάνω στο οποίο θα γίνουν οι όποιες αλλαγές απαιτηθούν μετά τις δοκιμές.

Δένδιας: Αιχμή του δόρατος του Πολεμικού Ναυτικού οι φρεγάτες FDI

Έτσι με αγορά μιας 4ης FDI HΝ, εκπληρώνεται ο αρχικός στόχος του Πολεμικού Ναυτικού για “4 νέες φρεγάτες”, όπως είχε ανακοινωθεί το 2020. Και μια τέτοια προμήθεια θα επιτρέψει στον Κλάδο να ενισχύσει την ικανότητά του στον τομέα της αεράμυνας περιοχής, όπως και τη συνολική διαθεσιμότητα της κλάσης, άρα με αυξημένη παρουσία σε “θερμά” σημεία στην περιοχή μας. Μην ξεχνάμε πως 3 FDI ΗΝ, όσο ικανές και να είναι δεν μπορούν να καλύψουν τα πάντα γεωγραφικά.

Με μια τέτοια λύση το ΠΝ θα μπορούσε να έχει 12 μεγάλα σκάφη επιφανείας στο τέλος της δεκαετίας: 8 φρεγάτες (4 FDI και 4 αναβαθμισμένες MEKO) και 4 LCS σε ρόλο “ενδιάμεσης λύσης” με σύγχρονα ηλεκτρονικά, αντιπλοϊκούς πυραύλους, συρόμενο σόναρ, με υστέρηση βέβαια στην αεράμυνα. Μια σύνθεση που δεν είναι ιδανική, αλλά δίνει μια προοπτική σε αριθμό από πλώρες και επιτρέπει τον πιο άνετο προγραμματισμό ενός επόμενου ναυπηγικού προγράμματος. Που μπορεί να είναι “ευρωκορβέτες” για να συμπληρωθεί ο αριθμός με σκάφη και με ελληνική γνώμη στο σχεδιασμό τους, αλλά και νέες σύγχρονες φρεγάτες. Όλα αυτά ιδωμένα πάντα, εντός των οικονομικών περιορισμών που αντιμετωπίζουμε τώρα.

Γαλλικό Ναυτικό: Δοκιμή της έκδοσης πυραύλων Exocet που θα έχουν οι ελληνικές φρεγάτες FDI

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ποιες επιλογές έχει το Πολεμικό Ναυτικό έως το 2030… αλλά και μετά

Αφορμή για αυτό το άρθρο αποτέλεσε η συνέντευξη του υπουργού Εθνικής Αμύνης κ. Δένδια στο συνέδριο DEFEA 2024 προ λίγων ημερών, όπου δήλωσε τα...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Γιατί αγοράσαμε πυραύλους RAM Block 2A για τις “Ρουσσέν” και τι γίνεται με τις FDI

Στο πρόσφατο ΚΥΣΕΑ, το μόνο πρόγραμμα που αποφασίστηκε να προχωρήσει για υπογραφή ήταν αυτό της αγοράς 52 νέων πυραύλων RAM, έκδοσης Block 2A, για...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -