Το Κινεζικό Ναυτικό έδωσε στη δημοσιότητα βίντεο για την πρόοδο του προγράμματος του, ναυπηγήσεων αεροπλανοφόρων, στο οποίο έκανε φανερό ότι το τρίτο εγχώριο αεροπλανοφόρο πρόκειται να αποκαλυφθεί στο κοινό σύντομα.
Το νέο αεροπλανοφόρο αναμένεται να είναι μεγαλύτερο σε μέγεθος από τα δύο προηγούμενα, ενώ θα ενσωματώνει μια σειρά τεχνολογικών βελτιώσεων. Ειδικοί εκτιμούν ότι η καθέλκυσή του μπορεί να γίνει και εντός του 2022.
Το βίντεο που παρουσιάστηκε, αποτελεί συμπαραγωγή του Πολιτικού Γραφείου Δημοσίων Σχέσεων του Κινεζικού Ναυτικού και του Κέντρου Ειδήσεων του Λαϊκού Απελευθερωτικού Ναυτικού. Αν και παρόμοια βίντεο για την προβολή των ικανοτήτων των Ενόπλων Δυνάμεων και τα προγράμματα εξοπλισμών είναι συνηθισμένα στις Δυτικές χώρες, για την Κίνα πρόκειται για μια πρωτοτυπία, αφού η εξέλιξη των εξοπλιστικών της περιβάλλεται από μια αχλύ μυστικότητας. Τα προηγούμενα αεροπλανοφόρα “Liaoning” (001) και “Shandong” (002) καθώς και το κινεζικής ανάπτυξης ναυτικό μαχητικό J-15 παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στο κοινό μόλις κατά την τελετή ένταξής τους.
Η ναυπήγηση του τρίτου αεροπλανοφόρου επιβεβαιώθηκε με επίσημη ανακοίνωση στο πρακτορείο Xinhua τον Νοέμβριο του 2018. Στην ανακοίνωση αναφέρθηκε ότι το αεροπλανοφόρο ήταν ειδικού σχεδιασμού και πως η κατασκευή προχωρούσε κανονικά επί της κλίνης. Με βάση τα στοιχεία που έχουν γίνει κατά καιρούς γνωστά και την εμπειρία από τη ναυπήγηση του προηγούμενου “Shandong” (002) υπολογίζεται πως θα απαιτηθούν τρία με τέσσερα χρόνια για την ολοκλήρωση του.
BIG SHIPS AT BAY – Αεροπλανοφόρο ‘Shandong’, το στέρεο βήμα του κινεζικού πελαργού
Το κινεζικό πρόγραμμα αεροπλανοφόρων ξεκίνησε ουσιαστικά το 1998, με την απόκτηση του ημιτελούς και μισοσκουριασμένου κύτους του ρωσικού “Varyag”. Απαιτήθηκαν 12 περίπου χρόνια εντατικών εργασιών για να επανέλθει το παλιό σκαρί σε υπηρεσία, το 2012 ως “Liaoning”. Τον Δεκέμβριο του 2019, το Κινεζικό Ναυτικό ενέταξε σε υπηρεσία και το “Shandong”, το πρώτο εγχώριας ναυπήγησης αεροπλανοφόρο που καθελκύστηκε το 2017. Το “Shandong” αποτελεί βελτιωμένη αντιγραφή του σοβιετικής σχεδίασης “Varyag” (κλάση “Ναύαρχος Kuznetsov”) και όπως και αυτό διαθέτει πλώρη απονήωσης ski-jump για τα αεροσκάφη σταθερών πτερύγων.
Οι εργασίες ναυπήγησης του 003 αεροπλανοφόρου εκκίνησαν το 2019. Το νέο πλοίο θα είναι σημαντικά μεγαλύτερο και επανασχεδιασμένο διαθέτοντας σύστημα απονήωσης με καταπέλτη, όπως τα αμερικανικά και γαλλικά αεροπλανοφόρα. Η σχεδίαση αυτή θα επιτρέπει την υποστήριξη επιπλέον μαχητικών αεροσκαφών στην αεροπορική του πτέρυγα, την απονήωση αεροσκαφών εγκαίρου προειδοποίησης και την ταχύτερη διαδικασία απο/προσνήωσης. Η δυνατότητα αυτή μεταφράζεται στην αύξηση της ικανότητας κάλυψης θαλάσσιας έκτασης από αέρος με περισσότερα αεροσκάφη να μπορούν να εξαπολυθούν ανά λεπτό και την πραγματοποίηση πιο περίπλοκων αεροναυτικών επιχειρήσεων. Το πλοίο αναμένεται να παραδοθεί μέχρι το 2024, ενώ ήδη δύο ακόμα αεροπλανοφόρα προγραμματίζονται να ναυπηγηθούν.