17.4 C
Athens
Σάββατο, 2 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣTiconderoga: Μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα ενός πλοίου ναυτικής κυριαρχίας, του Αρχιπλοιάρχου ε.α. E....

Ticonderoga: Μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα ενός πλοίου ναυτικής κυριαρχίας, του Αρχιπλοιάρχου ε.α. E. Νικολάου

Του Αρχιπλοιάρχου ε.α. Ευσταθίου Νικολάου Π.Ν, Master of Science Aeronautical Engineering, Master of Science Electrical Engineering

Σημείωση “Πτήσης”-“Naval Defence”: Το κείμενο που ακολουθεί είναι μια συμβολή ενός ειδήμονα στη δημόσια συζήτηση που γίνεται για τα καταδρομικά κλάσης Ticonderoga του Αμερικανικού Ναυτικού. Και για το αν μπορεί να συνεισφέρουν και στο δικό μας Πολεμικό Ναυτικό, με απόκτηση τους ως μεταχειρισμένα.

Αρχικά πρέπει να αναφερθούν τα μειονεκτήματα των πλοίων αυτών ή με μια άλλη έκφραση «τα προβλήματα που πρέπει να λάβει υπόψη του ένα Ναυτικό πριν προχωρήσει στην απόκτησή τους». Το παρακάτω κείμενο αναφέρεται στα πλοία από το CG-52 έως CG-73 σε κατάσταση «as is where is» (ως είναι όπου είναι) όσον αφορά την σύνθεση υλικού τους και τα οποία πρόκειται να βγουν στην εφεδρεία από το 2023 και μετά.

 Ανταλλακτικά

Τα πλοία είναι ήδη 35+ έως 40 ετών και το πρώτο πρόβλημα που εμφανίζεται είναι τα «ανταλλακτικά». Αρκετά από τα συστήματα τους – ανεξάρτητα από την υψηλή τους επιχειρησιακή αξία – σε 4 έως 5 χρόνια θα είναι παλιά (obsolete) και εκτός του οπλοστασίου του Αμερικανικού Ναυτικού (USN) το οποίο συνεπάγεται και εκτός της εφοδιαστικής υποστήριξης του USN/NAVILCO (Navy International Logistics Control Office). Αρκετά άλλα όμως συστήματα τους εκτιμάται ότι θα παραμείνουν στην εφοδιαστική υποστήριξη του USN/NAVILCO καθόσον θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται σε άλλα εν ενεργεία πλοία του USN. Επομένως το μερικό πρόβλημα των ανταλλακτικών θα αρχίσει να εμφανίζεται μετά το 2027 οπότε προβλέπεται να μεταπέσουν στην εφεδρεία τα τελευταία πλοία της σειράς. Πως λύνεται αυτό το πρόβλημα;

  • Εκτός από το πλήρες set of the On Board Spare Parts (COSAL, τα ανταλλακτικά εντός του πλοίου) που πρέπει να έχουν τα σκάφη, εκτιμάται ότι πρέπει να υπάρχει και ένα επιπλέον πλοίο για κανιβαλισμό.
  • Δημιουργία φόρτου κρίσιμων ανταλλακτικών βάσης Base Spare Parts (critical COSMAL version).
  • Επίσης είναι δυνατόν να γίνει κάποια αναβάθμιση σε μερικά καίρια συστήματα είτε σε συνεννόηση με το USN ή απ’ ευθείας με τους κατασκευαστές. Αυτή η προσέγγιση έχει κάποιο κόστος και χρόνο υλοποιήσεως και βεβαίως απαιτείται το Export License (άδεια εξαγωγής) του DSCA, δηλαδή της αρμόδιας υπηρεσίας του αμερικανικού υπουργείου Αμύνης.
  • Συμμετοχή σε Common Pool ανταλλακτικών με τα άλλα Ναυτικά που επιχειρούν πλοία με ίδια συστήματα (Ιαπωνία, Ισπανία, Νορβηγία, Νότια Κορέα, Αυστραλία).
  • Από εκεί και μετά… οι μαντράδες. Αυτό σημαίνει ότι ένα Ναυτικό θα πρέπει να απευθύνεται για ανταλλακτικά στους «μαντράδες» των ΗΠΑ με εξαιρετικά υψηλές τιμές.

Με αυτή την προσέγγιση εκτιμάται ότι τα πλοία αυτά μπορούν να διατηρηθούν στην ενέργεια για 20 ακόμη χρόνια υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχουν άλλα προβλήματα στο σκάφος. Θα πρέπει να ελεγχθούν οι τελευταίες Ναυπηγικές Επιθεωρήσεις των πλοίων αλλά και το προωστήριο σκεύος τους, κυρίως οι μειωτήρες προώσεως και οι άξονες.

The Ticonderoga Class guided-missile cruiser USS Monterey (CG 61) transits Hampton Roads before returning to Naval Station Norfolk to end their nine-month deployment. The Ticonderoga-class guided missile cruiser USS Monterey (CG 61) and the Arleigh Burke-class guided-missile destroyer USS Mitscher (DDG 57) returned home to Naval Station Norfolk Sept. 17 following a nine-month deployment to the U.S. 5th and 6th Fleet areas of operation. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 1st Class Joshua D. Sheppard)

Συντήρηση σε Επίπεδο Συνεργείου

Τα περισσότερα συστήματα στην 40χρονη ζωή των πλοίων έχουν να επιδείξουν πολύ υψηλές επιδόσεις αξιοπιστίας και διαθεσιμότητας που αγγίζουν ή/και υπερβαίνουν το 99,5%. Η συντήρησή τους σε επίπεδο συνεργείου (I level) βασίζεται ως επί το πλείστον στην μέθοδο Repair by Replacement οπότε το όποιο πρόβλημα μετατίθεται στην ύπαρξη ανταλλακτικών. Επιπλέον στα πλοία υπάρχουν αλγόριθμοι ελέγχου και εντοπισμού βλαβών (fault detection and isolation) καθώς και οδηγίες προς τους συντηρητές για την επισκευή. Τέλος επί των πλοίων υπάρχουν και ειδικά προγράμματα επανελέγχου για επιβεβαίωση της επισκευής.

Πως λύνεται αυτό το πρόβλημα; Σε περιπτώσεις που τυχόν θα απαιτηθεί η μεταφορά της συσκευής σε συνεργείο ξηράς, το ενδιαφερόμενο Ναυτικό θα πρέπει να αποταθεί στις επισκευαστικές εγκαταστάσεις του USN ή σε Tenders του USN στην περιοχή ή στον κατασκευαστή ή σε κάποιον τοπικό εξουσιοδοτημένο επισκευαστή.

Προσωπικό – Εκπαίδευση

Ανά πλοίο απαιτούνται 30 αξιωματικοί και 300 υπαξιωματικοί και ναύτες, οι οποίοι πρέπει να έχουν την κατάλληλη ναυτική μόρφωση (background) και στην συνέχεια να λάβουν επιπλέον εξειδικευμένη εκπαίδευση για τα συστήματα του πλοίου. Πως λύνεται αυτό το πρόβλημα;

  • Το πείραμα με το προσωπικό έχει ξαναγίνει από πολλά Ναυτικά συμπεριλαμβανομένου του Ελληνικού Ναυτικού όταν παρέλαβε τέσσερα αντιτορπιλικά Adams Class τα οποία είχαν το ίδιο σχεδόν προσωπικό με τα Ticonderoga Class.
  • Για την εκπαίδευση το USN έχει τα κατάλληλα σχολεία για όλες τις ειδικότητες του προσωπικού για την λειτουργία και για την συντήρηση τόσο επί του πλοίου (Ο level) όσο και στο συνεργείο (I level).
  • Επιπλέον τα ίδια τα συστήματα επί των πλοίων αυτών προσφέρουν επιχειρησιακή εκπαίδευση των χειριστών αλλά και υποβοήθηση επισκευών (Ο και Ι level).
090112-N-2638R-002
YOKOSUKA, Japan (Jan. 12, 2008) The Ticonderoga-class guided-missile cruiser USS Shiloh (CG 67) is in dry dock during a dry dock selective restricted availability. Shiloh is forward-deployed to Yokosuka, Japan and is part of Destroyer Squadron (DESRON) 15. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Bryan Reckard/Released)

Εκτόπισμα – Βύθισμα – Ελλιμενισμός

Τα πλοία είναι κατασκευασμένα για ανοικτές θάλασσες. Είναι κάτι λιγότερο από 10.000 τόνους, με μήκος 173 μέτρα και με βύθισμα 10,2 μέτρα τα οποία δημιουργούν προβλήματα για πλου σε στενούς διαύλους με μικρό βάθος θαλάσσης. Πως λύνεται αυτό το πρόβλημα;

  • Κατ’ αρχάς με μεγάλη προσοχή από τον Κυβερνήτη και την ομάδα Ναυτιλίας. Τα πλοία πρέπει να χειρίζονται ναυτιλιακά σαν Panamax Ships με βύθισμα ως 12 μέτρα.
  • Πρέπει να υπάρχουν στο USN χάρτες με τα επικίνδυνα νερά αλλά και τους ελεύθερους χώρους ναυσιπλοΐας, οι οποίοι ίσως υπάρχουν ήδη στο φόρτο των πλοίων.
  • Η Υδρογραφική Υπηρεσία του ενδιαφερόμενου Ναυτικού ή και οι ομάδες Ναυτιλίας των πλοίων μπορούν να προετοιμάσουν χάρτες με τα επικίνδυνα νερά αλλά και τους ελεύθερους χώρους ναυσιπλοΐας.
  • Ο ελλιμενισμός είναι αναγκαστικά για μεγάλους ναυστάθμους σαν τον Ναύσταθμο Κρήτης.

Πρόωση – Καύσιμα

Η πρόωση τους είναι με τέσσερεις αεριοστρόβιλους LM-2500 συνολικής ισχύος 100 MW, με προπέλες ελεγχομένου βήματος (pitch controllable propellers), που αποδίδουν μεγίστη ταχύτητα 32+ κόμβων. Αυτή η διάταξη προώσεως χρησιμοποιείται από πολλά Ναυτικά ανά τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένου του Ελληνικού Ναυτικού από την δεκαετία των 80s. Οι LM-2500 είναι οι πλέον αξιόπιστοι αεριοστρόβιλοι στον κόσμο και – ανάλογα με την έκδοσή (version) – έχουν αρκετά μεγάλα διαστήματα MTBO (Mean Time Between Overhaul) μέχρι και 25.000 ώρες.

Με οικονομική ταχύτητα 20 κόμβων έχουν ακτίνα εμβέλειας (range) 6000 NM, ήτοι περίπου δύο φορές την Μεσόγειο από Γιβραλτάρ μέχρι Κύπρο. Ο πλους των με οικονομική ταχύτητα τα εξομοιώνει σχεδόν με μία φρεγάτα. Στο σημείο αυτό δεν διαπιστώνεται ουσιαστικό πρόβλημα. Επιλύεται με λελογισμένη χρήση των πλοίων.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Άλλωστε στην σημερινή εποχή η μεγάλη ταχύτητα δεν προσφέρει ουσιαστική προστασία έναντι των εχθρικών κατευθυνόμενων βλημάτων (Κ/Β) λόγω μεγάλης διαφοράς ταχύτητας. Οι 30 κόμβοι ενός πλοίου ισοδυναμούν με ~15m/s ενώ τα σημερινά Κ/Β έχουν ταχύτητες της τάξεως των 300+ m/s τα υποηχητικά και 900+ m/s τα υπερηχητικά. Η μεγάλη ταχύτητα είναι ίσως αποτελεσματική εναντίων τορπιλών όπου η διαφορά ταχύτητας είναι σε σχέση 1 προς 2 υπέρ των τορπιλών αλλά μάλλον κατάλληλη για χειρισμούς αποφυγής (Evasive Manouvers).

200914-N-ER806-1131 PACIFIC OCEAN (Sept. 14, 2020) The Ticonderoga-class guided-missile cruiser USS Antietam (CG 54) moves in formation during exercise Valiant Shield 2020. Valiant Shield is a U.S. only, biennial field training exercise (FTX) with a focus on integration of joint training in a blue-water environment among U.S. forces. This training enables real-world proficiency in sustaining joint forces through detecting, locating, tracking, and engaging units at sea, in the air, on land, and in cyberspace in response to a range of mission areas. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Nick Bauer)

 Σύνθεση Υλικού – Ομοιομορφία

Στα πλοία αυτά έχει ολοκληρωθεί μια πλειάδα συστημάτων με 3 έως 9 παραλλαγές (versions) το καθένα που είναι αδύνατο για ένα μικρό ναυτικό να τα παρακολουθήσει εύκολα και να διαχειρισθεί την σύνθεση υλικού (Configuration Management). Πως λύνεται αυτό το πρόβλημα;

  • Πρέπει τα πλοία να προέρχονται από το ίδιο Ναυπηγείο και εάν είναι δυνατό να είναι κοντά οι χρόνοι καθελκύσεως, ακόμη και το προς κανιβαλισμό πλοίο. Τα ναυπηγεία των πλοίων αυτών είναι μόνο δύο: τα Ingalls Shipbuilding στον Κόλπο του Μεξικού και τα Bath Iron Works βόρεια της Βοστώνης.
  • Παράδοση της παρούσας συνθέσεως υλικού (existing Configuration) από το USN/NAVILCO
  • Παρακολούθηση των αλλαγών (Configuration Management) από το πλοία και το Κέντρο Εφοδιασμού του ενδιαφερόμενου Ναυτικού.

Οπλικό σύστημα – combat system

Αυτό που κάνει την διαφορά στα πλοία αυτά είναι το Οπλικό τους Σύστημα (Combat System), το AEGIS. Στο παρόν κείμενο θα περιγραφούν κάποια χαρακτηριστικά του τα οποία διαφοροποιούν τα σκάφη αυτά μέσα στην κοινωνία των πολεμικών πλοίων.

Κατ’ αρχάς εκτιμάται ότι τα πλοία θα μετατραπούν ώστε να έχουν το «export version» του Οπλικού συστήματος, με ότι αυτό συνεπάγεται για την λειτουργικότητα, επιχειρησιακή αξία και διαθεσιμότητα τους. Το export version αναφέρεται τόσο στο λειτουργικό λογισμικό (operational software) κάποιων συστημάτων όσο και στα δόγματα (doctrines) του USN, γεγονός που δεν επηρεάζει την λειτουργικότητα και διαθεσιμότητα. Επηρεάζει όμως σίγουρα την επιχειρησιακή αξία.

Οι Τακτικές λειτουργίες του AEGIS βασίζονται σε αλγορίθμους του USN οι οποίοι όμως δεν είναι γνωστό ότι συμπεριλαμβάνονται αυτούσιοι. Ένα Ναυτικό θα πρέπει να συζητήσει διεξοδικά αυτό το θέμα με το USN. Συνήθως τα Τακτικά Συστήματα παραδίδονται από τις εταιρείες με γενικούς (generic) αλγορίθμους και εναπόκειται σε ένα Ναυτικό να κατασκευάσει και να ενσωματώσει τους δικούς του αλγορίθμους ή τουλάχιστον να έχει την δυνατότητα διορθώσεως (debugging) ή βελτιώσεως (upgrade).

Αυτό όμως συνεπάγεται ότι το εν λόγω Ναυτικό πρέπει να διαθέτει τον αντίστοιχο κώδικα (Source Code) του Λογισμικού και το κατάλληλο περιβάλλον Host-Target Computer Environment στο δικό του Κέντρο Προγραμματισμού (Computer Center), κάτι που φαίνεται δύσκολο να υλοποιηθεί αλλά όχι αδύνατο. Επομένως ένα Ναυτικό, όταν και εάν παραστεί ανάγκη, θα πρέπει για αλλαγές ή τροποποιήσεις του Λογισμικού να απευθύνεται στο USN ή στον κατασκευαστή. Επίσης δεν είναι γνωστό εάν το export version περιλαμβάνει το Data Link 16 και ορισμένα τελευταίας γενιάς κατευθυνόμενα βλήματα (Κ/Β).  Βεβαίως ακόμη και με το export version αλλά με κάποια από τα διατιθέμενα Κ/Β, τα πλοία αυτά «αλλάζουν δραματικά τον τρόπο επιχειρησιακής λειτουργίας ενός Ναυτικού».

Υπόθεση Ticonderoga στο Πολεμικό Ναυτικό: Ρεαλισμός ή ρομαντισμός;

 Συνδυασμός AEGIS SPY 1 – VLS Mk 41

Ο συνδυασμός του AEGIS (Baseline 6 or 7 κυρίως λόγω ολοκλήρωσης του ESSM) με το ραντάρ SPY 1 (version D και εάν είναι δυνατόν με τις αναβαθμίσεις για επιχειρήσεις σε Littoral waters) και με τον εκτοξευτή VLS Mk 41 είναι η «καρδιά του οπλικού συστήματος». Σαν παράδειγμα αναφέρεται ότι:

Δύο μόνο πλοία με τα AEGIS, SPY 1D και Mk 41, συνεπικουρούμενα από άλλα βοηθητικά συστήματα, έχουν τις δυνατότητες – σε επίπεδο Άμυνας Περιοχής (Area Defense):

  • ελέγχου μιας ημισφαιρικής εναέριας περιοχής της τάξεως των 600+600 ναυτικών μιλίων,
  • παρακολούθησης περισσοτέρων από 800+800 ιχνών με ακρίβεια τακτικού συστήματος,
  • παρακολούθησης περισσοτέρων από 2* ιχνών με ακρίβεια διευθύνσεως βολής
  • εμπλοκής ταυτόχρονα περί τους 2* στόχους αέρος, ήτοι περισσότερους ή περίπου ίσους με τους στόχους που έχει την δυνατότητα μια λογικού μεγέθους Αεροπορία να έχει στον αέρα ταυτόχρονα.
  • εμπλοκής ταυτόχρονα περί τους 2* στόχους επιφανείας
  • εμπλοκής ταυτόχρονα περί τους 2* υποβρύχιους στόχους με την συνδρομή των ελικοπτέρων LAMPS.

Αυτά είναι πέραν από την δυνατότητα που έχουν να παρέχουν επιπλέον στοιχεία διευθύνσεως βολής και σε φίλια πλοία στην περιοχή ελέγχου. Το AEGIS export version εκτός από τα Τακτικά θέματα διαθέτει και άμεση επικοινωνία με εγκαταστάσεις ξηράς (στρατηγεία, παρατηρητήρια, συνεργεία ναυστάθμων, κέντρα εκπαιδεύσεως, τοπικές αρχές κ.λ.π.) γεγονός που δίνει στα πλοία κάποιο στρατηγικό χαρακτήρα.

The Ticonderoga Class guided-missile cruiser USS Monterey (CG 61) transits Hampton Roads before returning to Naval Station Norfolk to end their nine-month deployment. The Ticonderoga-class guided missile cruiser USS Monterey (CG 61) and the Arleigh Burke-class guided-missile destroyer USS Mitscher (DDG 57) returned home to Naval Station Norfolk Sept. 17 following a nine-month deployment to the U.S. 5th and 6th Fleet areas of operation. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 1st Class Joshua D. Sheppard)

Συνοπτική περιγραφή οπλικού συστήματος

Mε την επιφύλαξη της έκδοσης «version» του πλοίου, τα συστήματα των πλοίων έχουν τις παρακάτω δυνατότητες.

Α. Τακτικό Σύστημα AEGIS

Το AEGIS θεωρείται ως το πλέον εξελιγμένο Ναυτικό Τακτικό Σύστημα στον κόσμο. Ελέγχει όλους τους αισθητήρες καθώς και τα όπλα του πλοίου και τα ολοκληρώνει στα παρακάτω επιμέρους συστήματα μαζί με εξωτερικές πληροφορίες από στρατηγεία ξηράς, οργανικά εναέρια μέσα, Data Links, παρατηρητήρια, πολιτικές αρχές, δορυφόρους κλπ.

Command and Decision System

  1. Ελέγχει και ολοκληρώνει όλες τις λειτουργίες του Συστήματος Μάχης. Παρακολουθεί περισσότερα από 800 πραγματικά ίχνη στόχων με ακρίβεια τακτικού συστήματος (Track Quality ≥3) και FFF στόχους με ακρίβεια διευθύνσεως βολής (Track Quality 1, 2). Είναι το σημείο συλλογής, συσχέτισης και ανάλυσης των τακτικών πληροφοριών. Οι νεώτερες εκδόσεις του AEGIS, για την παρακολούθηση (Tracking) χρησιμοποιούν τελευταίας τεχνολογίας φίλτρα με αλγορίθμους Interactive Multiple Model (IMM) και για την σύνδεση (Association) των ιχνών με τους στόχους αλγορίθμους Multiple Hypothesis Tracking (ΜΗΤ). Για την ακριβέστερη θέση των στόχων χρησιμοποιούν αλγορίθμους σύντηξης (Fusion). Στον αντίποδα τα περισσότερα συμβατικής σχεδίασης συστήματα τα οποία απαντώνται στην πλειονότητα των πολεμικών πλοίων χρησιμοποιούν τα υποδεέστερα γνωστά φίλτρα α–β ή α–β–γ.
  2. Ολοκληρώνει τα στοιχεία των αισθητήρων, τις πληροφορίες από συνεργαζόμενα εναέρια μέσα (αεροσκάφη, ελικόπτερα, δορυφόρους), τις πληροφορίες Data Link, τα στοιχεία των απειλών του πλοίου ή άλλων High Value Units, τις επεμβάσεις των χειριστών και την κατάσταση των Όπλων προκειμένου να προετοιμάσει τις αντιδράσεις. Τα ολοκληρωμένα τακτικά στοιχεία διανέμονται στα κατάλληλα συστήματα του πλοίου μαζί με διαταγές ενεργειών και συναγερμούς.
  3. Περιλαμβάνει (smart agents) αλγορίθμους υποβοήθησης λήψεως αποφάσεων από τους Κυβερνήτες, προκειμένου να συντονίσουν την χρήση των αισθητήρων και των όπλων στα πλαίσια υποβοήθησης και συντονισμού του έργου μιας ναυτικής δύναμης.
  4. Περιλαμβάνει δόγματα (doctrines), δηλαδή έξυπνους αλγορίθμους αυτοματοποίησης κοινής φύσεως αποστολών ανάλογα με την εκάστοτε τακτική κατάσταση όπως π.χ. παρακολούθηση και έλεγχο ιχνών, αυτόματη αναγνώριση, αυτόματες προκλήσεις IFF, σύσταση ή και εμπλοκή όπλου υπό τον έλεγχο μιας πολιτικής εμπλοκών (κανόνες εμπλοκής).
  5. Περιλαμβάνει αλγόριθμο Εκτίμησης Στόχου και Ανάθεσης Όπλου (Threat Evaluation and Weapon Assignment – TEWA) ο οποίος διασφαλίζει το ότι «οι πλέον απειλητικοί στόχοι αντιμετωπίζονται πρώτοι και με το πλέον κατάλληλο όπλο» για την προστασία του πλοίου ή άλλων High Value Units. Έχει τρεις τρόπους λειτουργίας, πλήρως χειροκίνητο, ημι-αυτόματο με παρέμβαση χειριστού πριν την εμπλοκή και πλήρως αυτόματο χωρίς την συμμετοχή του χειριστού πλην της πλήρους ακύρωσης των ενεργειών. Οι παράμετροι του TEWA αλλά και της ιεραρχίας των αποστολών προγραμματίζονται από τον χειριστή και κάθε αποστολή (task) εκτελείται ανεξάρτητα.
  6. Είναι φανερό ότι οι τρεις τρόποι λειτουργίας του TEWA έχουν διαφορετικό χρόνο αντίδρασης (reaction time) με τον αυτόματο να υπερέχει σημαντικά. Ως χρόνος αντίδρασης θεωρείται «ο χρόνος από τον εντοπισμό μιας απειλής μέχρι την εκτόξευση του πρώτου βλήματος». Ο χρόνος αντίδρασης του συστήματος AEGIS SPY-1D MK 41 εναντίον μιας επερχόμενης απειλής είναι t sec και είναι μικρότερος από το 15-20% του χρόνου αντίδρασης ενός άλλου συμβατικού πλοίου το οποίο απλά διαθέτει ένα ραντάρ 3D και ραντάρ παρακολουθήσεως και φωτισμού ενός μόνον στόχου. Σημειώνεται ότι για τις απειλές του 2020 με ταχύτητα 2+ Mach, ο διατιθέμενος χρόνος αντίδρασης είναι της τάξεως των 20 sec. O χρόνος αντίδρασης του AEGIS, SPY-1D, VLS MK 41 είναι αρκετά μικρότερος και αφήνει ικανά περιθώρια αντιμετώπισης της απειλής. Προφανώς τα συμβατικά πλοία με χρόνο αντίδρασης 5-6 φορές μεγαλύτερο υστερούν στο θέμα της αντιμετώπισης απειλής ή τουλάχιστον δοκιμάζονται σκληρά.
  7. Δυνατότητα εισαγωγής στοιχείων και εντολών φωνής από τον χειριστή.
  8. Περιλαμβάνει αλγόριθμο κατανομής των αποστολών στους χειριστές για αποφυγή υπερφόρτωσης

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ναυτικά Συστήματα Παρακολουθήσεως Πολλαπλών Στόχων, Μέρος Α’, του Αρχιπλοιάρχου ε.α Ε. Νικολάου ΠΝ

AEGIS Display System

Αποτελείται από περίπου 14 – 15 κονσόλες οι οποίες είναι εναλλάξιμες ως προς την λειτουργία τους με δυνατότητες προ-τοποθέτησης των παραμέτρων κάτι που σε πρώτη ανάγνωση σημαίνει επάρκεια και περίσσεια υλικού. Σε δεύτερη ανάγνωση τα πλοία αυτά μπορούν να επιχειρούν με 100% έως 33% του προσωπικού, ανάλογα με τις συνθήκες που επιβάλλει η εκάστοτε τακτική κατάσταση.

  1. Περιλαμβάνει αρκετές λειτουργίες όπως την ενεργοποίηση συσκευών, διαχείριση και συντήρηση Ιχνών, έλεγχο ταυτότητας ιχνών, επιβοήθηση χειριστών στην σχεδίαση τακτικών καταστάσεων και εμπλοκών, εισαγωγή και ενεργοποίηση των αλγορίθμων και των δογμάτων.
  2. Επίσης παρέχει υποστήριξη στους χειριστές ραντάρ για τους τρόπους λειτουργίας και την εκτέλεση των διαταγών εμπλοκών.
  3. Έλεγχο των οργανικών εναερίων μέσων του πλοίου και κατανομή των επικοινωνιακών δικτύων και Data Link στους χειριστές
  4. Διαθέτει την απαραίτητη μνήμη για αποθήκευση και αναπαραγωγή συμβάντων τακτικής εικόνας καθώς διαφόρων παραμέτρων των οθόνων για μελλοντική χρήση.
  5. Διαθέτει γραφικά για υποστήριξη γεωμετρικών περιοχών, σύγκριση της γεωμετρίας των αλγορίθμων με την κάλυψη του SPY-1D καθώς της γεωγραφίας της τακτικής περιοχής.
Οθόνη κονσόλας Ticonderoga σε παράκτιο περιβάλλον (Littoral Waters) με έντονα παράσιτα (weather and sea clutter)

Weapon Control System

  1. Μετατρέπει τις διαταγές του Command and Control σε διαταγές εμπλοκής των πυραύλων SM-2 και ESSM με βάση την διαθεσιμότητα των όπλων, την δυνατότητα εμπλοκής και τα εν ισχύει δόγματα. Ενεργοποιεί τον εκτοξευτή, παρέχει στα Κ/Β τις παραμέτρους ενδιάμεσης κατεύθυνσης, καθορίζει τις παραμέτρους των φωτιστών CWI και της τελικής κατεύθυνσης των κατευθυνομένων βλημάτων.
  2. Τα ESSM λειτουργούν στην ενδιάμεση φάση κατευθύνσεως και μέσω ενός S Band Up/Down link. Στην περίπτωση αυτή δεν χρειάζεται ένα ραντάρ αποκλειστικής παρακολουθήσεως του στόχου όπως π.χ. τα Pollux, STIR κ.τ.λ. τα οποία χρησιμοποιούν τα συμβατικής σχεδίασης πλοία. Με αυτό τον τρόπο και με τον φωτισμό CWI (continuous wave illumination) των στόχων μόνο για δευτερόλεπτα στην τελική κατεύθυνση, είναι δυνατή η εμπλοκή πολλών στόχων ταυτόχρονα. Ο αριθμός των ταυτόχρονων εμπλοκών αυξάνει εάν τα πλοία χρησιμοποιούν διακοπτόμενο φωτισμό ICWI (Interrupted Continuous Wave Illumination) διότι τα Κ/Β και ο στόχος φωτίζονται περιοδικά μόνο για κάποια μsec.
  3. Παρακολουθεί την πλήρη φάση της εμπλοκής ήτοι την ενεργοποίηση των κατευθυνομένων βλημάτων, την εκτόξευση, τα στοιχεία της πορείας των Κ/Β και εκτίμηση και καθορισμό της επιτυχίας ή μη της βολής.
TAIWAN STRAIT (Feb. 15, 2020) Ticonderoga-class guided-missile cruiser USS Chancellorsville (CG 62) conducts normal underway operations transiting from the East China Sea to the South China Sea. Chancellorsville is forward-deployed to the U.S. 7th Fleet area of operations in support of security and stability in the Indo-Pacific. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 1st Class Gregory N. Juday)

Anti Air Warfare System

Παρέχει Άμυνα Περιοχής (Area Defense) σε βάθος.

  • Κατ’ αρχάς σε μεγάλες αποστάσεις χρησιμοποιεί τα φίλια επιθετικά ή αμυντικά αεροσκάφη τα οποία χειρίζεται σαν οργανικά όπλα του πλοίου.
  • Στην συνέχεια χρησιμοποιεί τα βλήματα SM-2 MR/ER με επιχειρησιακή εμβέλεια ff έως kk ναυτικά μίλια (ανάλογα με την έκδοση) και κατόπιν τα ESSM με δυνατότητα ενδιάμεσης κατεύθυνσης με S Band Up/Down Link με μικρότερη επιχειρησιακή εμβέλεια.
  • Τα επόμενα όπλα είναι τα πυροβόλα 5’’, τα πυροβόλα 25mm με τελευταία γραμμή άμυνας τα Phalanx.

Ο επιχειρησιακός φάκελος (area defense envelope) εκτείνεται σε μεγάλες αποστάσεις πέραν του ορίζοντος (αντιμετώπιση sea skimming missiles) σε αποστάσεις της τάξεως των 250-300 ναυτικών μιλίων και σε ύψωση μεγαλύτερη των 85ο (αντιμετώπιση high diving missiles).

171024-N-KT595-569 PACIFIC OCEAN (Oct. 24, 2017) An SM-2 missile launches and destroys an airborne training target during a successful first test of the updated AEGIS Baseline 9 weapons system aboard the guided-missile cruiser USS Mobile Bay (CG 53). Mobile Bay, the first guided-missile cruiser in the fleet to upgrade from AEGIS Baseline 8 to the updated Baseline 9, is underway testing new weapons capabilities in preparation for its upcoming deployment. (U.S Navy Photo by Mass Communication Specialist 1st Class Chad M. Butler/Released)

Anti Surface Warfare System

Ο πόλεμος επιφανείας δεν διαφέρει σημαντικά από ένα συμβατικό πλοίο. Είναι εναντίον πλοίων επιφανείας, εχθρικών εγκαταστάσεων ξηράς (Ναυτικός Βομβαρδισμός) και βλημάτων επιφανείας – επιφανείας. Τα συμβατικά ραντάρ παρακολουθήσεως τα οποία χρησιμοποιούν μηχανική παρακολούθηση (servo motors) δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν το pop-up των sea skimming missiles σε αντίθεση με το SPY 1D το οποίο χρησιμοποιεί ηλεκτρονική ακαριαία παρακολούθηση.

Επιπλέον τα πυροβόλα 5’’ έχουν την δυνατότητα βολής Guided Laser Projectiles σε μεγάλες αποστάσεις αλλά δεν είναι γνωστό ότι έχουν export license. Λόγω του ότι τα κατευθυνομένων βλημάτων του πλοίου έχουν εμβέλεια μεγαλύτερη του ραδιορίζοντα έχουν την δυνατότητα στοχοποιήσεως με την βοήθεια εναερίων μέσων (ελικόπτερα, αεροσκάφη, δορυφόρους).

ΑΠΟΨΗ: Το USN έστειλε δυο Ticonderoga εναντίον ολόκληρης Κίνας, αλλά δεν “κάνουν” για την Ελλάδα;

Antisubmarine Warfare System

Είναι ένα υπερπλήρες ανθυποβρυχιακό σύστημα που δεν συναντάται σε πολλά άλλα συμβατικής σχεδίασης πλοία. Χρησιμοποιεί ενεργητικό (active sonar), tactical array, παθητικό (passive sonar), ελικόπτερα LAMPS, αντίμετρα τορπιλών και τορπίλες. Θεωρείται ακόμη και σήμερα ως ένα εξαιρετικά προηγμένο ανθυποβρυχιακό σύστημα το οποίο «εντοπίζει και εμπλέκει τους υποβρύχιους στόχους πριν αυτοί εξαπολύσουν τα όπλα τους». Αν και αυτή η έκφραση είναι λίγο διαφημιστικά υπερβολική εντούτοις δείχνει ένα μέτρο της υψηλής απόδοσης.

Electronic Warfare System

Βασίζεται στις λειτουργίες της σουίτας ηλεκτρονικού πολέμου SLQ-32 η οποία, ενώ είναι διασυνδεδεμένη με το AEGIS, λειτουργεί μάλλον ως αυτόνομο σύστημα και στη ουσία λαμβάνει οδηγίες και δόγματα και μεταδίδει πληροφορίες στο AEGIS τόσο για το ESM όσο και για ECM (soft kill). Προφανώς η βιβλιοθήκη απειλών καθώς και η λειτουργία της SLQ-32 βασίζεται σε δόγματα του USN και ισχύουν αυτά που προαναφέρθηκαν για το AEGIS.

Communication System

Εκτός από τις κοινές συσκευές εσωτερικής και εξωτερικής επικοινωνίας, που έχουν όλα τα πολεμικά πλοία, έχουν την δυνατότητα επικοινωνίας με την ξηρά και συγκεκριμένα με επιχειρησιακές στρατιωτικές αρχές και μονάδες, με πολιτικές αρχές και με συνεργαζόμενες πολιτικές μονάδες, με μονάδες έρευνας και διάσωσης, με συνεργεία συντηρήσεως και με στρατιωτικά εκπαιδευτικά κέντρα.

Επιχειρησιακή ετοιμότητα

Το Οπλικό Σύστημα και ιδιαίτερα το ραντάρ SPY 1B/D έχει επιδείξει μία συνολική διαθεσιμότητα (availability) μεγαλύτερη του 99,5% έναντι του 98% των αρχικών σχεδιαστικών απαιτήσεων. Τα πλοία διαθέτουν αυτοματοποιημένες μεθόδους εντοπισμού και απομόνωσης βλαβών (fault detection and isolation) οι οποίες ελέγχουν το 95% του υλικού και του λογισμικού ανά ώρα και 95% των επιχειρησιακών λειτουργιών ανά 8ωρο. Διαθέτουν επίσης οδηγίες επισκευής (troubleshooting & repair procedures) καθώς και αυτοματοποιημένους επανελέγχους για την επιβεβαίωση της επισκευής.

On Board Personnel Training System – Εκπαίδευση εντός πλοίου

Εκτός από την εκπαίδευση στα κέντρα εκπαιδεύσεως του USN στην ξηρά τα πλοία διαθέτουν εκπαιδευτικά προγράμματα για:

  • Συντονισμό της επιχειρησιακής Τακτικής Ομάδας
  • Εκπαίδευση με υποβοήθηση υπολογιστή
  • Ανάλυση μετά πέρας την αποστολής

Η εκπαίδευση γίνεται εν όρμω και εν πλω, για απλό ή πολλαπλά σενάρια πολέμου (ASW, AAW, ASuW, EW) με πραγματική παρακολούθηση στόχων και με τα όπλα δεσμευμένα.

Ticonderoga, ας (ξανα)αναλύσουμε την πιθανότητα ένταξής τους σε ελληνική υπηρεσία, κάνουν ή όχι για το ΠΝ;

Ραντάρ Ηλεκτρονικής Σάρωσης (ESA) SPY 1 B/D

Τα ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης έχουν την δυνατότητα ακαριαίας τοποθέτησης της εκπεμπόμενης δέσμης τους στον χώρο και μ’ αυτή την δυνατότητα εκτελούν σχεδόν ταυτόχρονα πολλές διαφορετικές λειτουργίες όπως έρευνα περιοχής, έρευνα επιφανείας, έρευνα ορίζοντα, εντοπισμό ιχνών, παρακολούθηση ιχνών, παρακολούθηση ιχνών με ακρίβεια διευθύνσεως βολής, ενδιάμεση και τελική κατεύθυνση των Κ/Β, κατεύθυνση των CW φωτιστών, καθορισμό επιτυχίας βολής. Παρ’ όλα αυτά θεωρείται ως ένα ραντάρ Διευθύνσεως Βολής (ΔΒ) με ημισφαιρική κάλυψη. Οι κατασκευαστές του το διαφημίζουν και ως ραντάρ ελέγχου περιοχής με την εξής έκφραση: “What you see is there, what you dont isnt”.

Έχει την δυνατότητα αυτοματοποιημένης και προσαρμοζόμενης χρήσης του «προϋπολογισμού χρόνου και ενέργειας (time energy budget)», την απαιτούμενη ισχύ και το κατάλληλο μέγεθος κεραίας για την εκτέλεση έρευνας περιοχής, έρευνας ορίζοντος συν τις όλες σχεδόν τις προαναφερθείσες λειτουργίες. Υπάρχει πάντα ένας άνω περιορισμός των ταυτόχρονων λειτουργιών ανάλογα με το time energy budget και την τακτική κατάσταση. Αυτή η δυνατότητα του SPY 1D στην ουσία αχρηστεύει το SPS-49 το οποίο είναι ένα πολύ καλό 2D ραντάρ έρευνας περιοχής (Long Range Volume Search).

Είναι εντυπωσιακή η αρχική απόρριψη ψευδοστόχων (false targets), παράσιτων καιρού και θαλάσσης (sea and weather clutter) και παρεμβολών (jamming) εντός 1 sec από την ενεργοποίησή του SPY 1D. Το αποτέλεσμα είναι πως αυτό που μένει στις οθόνες είναι μόνο ίχνη στόχων.

Την συνέχεια αναλαμβάνει το AEGIS το οποίο με τους έξυπνους αλγόριθμους (smart agents), τα φίλτρα παρακολούθησης IMM, την τεχνική σύνδεσης ιχνών με στόχους MHT, την τεχνική σύντηξης Fusion για να δώσει ταυτότητα στα ίχνη, να τα διαχωρίσει σε φίλια και εχθρικά, να συντηρήσει το αρχείο στόχων, να εκτελέσουν τις αποστολές με βάση τα εν ισχύει δόγματα κλπ.

 Εκτοξευτής VLS Mk 41

Είναι το απαραίτητο συμπλήρωμα του συνδυασμού AEGIS SPY 1D που προσδίδει στα πλοία σημαντική και αξεπέραστη ισχύ πυρός. Διαθέτει 122 κελιά πυραύλων και έχει την δυνατότητα βολής (κάθετης εκτόξευσης) μίγματος των παρακάτω βλημάτων:

  • Standard SM-2 Medium Range
  • Standard SM-2 Extended Range
  • Standard SM-3
  • Standard ERAM
  • NATO Sea-Sparrow
  • ESSM (Πιθανώς να υπάρχει η δυνατότητα quad-pack δηλαδή 4 ESSM σε ένα μόνο cell)
  • Tomahawk
  • ASROC (phased out)
  • Joint Strike Missile.

Εκτός από τα Sea Sparrow και ESSM δεν είναι γνωστό ποια από τα παραπάνω βλήματα περιλαμβάνονται στο export version του Οπλικού Συστήματος.

Επίλογος

Εντούτοις όλη η παραπάνω περιγραφή των σπουδαίων δυνατοτήτων του Οπλικού Συστήματος των πλοίων είναι ουσιαστικά άχρηστη χωρίς κάποια από τα παραπάνω βλήματα. Τα πλοία αυτά, εφοδιασμένα μόνο με ESSM, υποβαθμίζονται σοβαρά. Δεν έχεις ένα πλοίο σαν το Ticonderoga στην θάλασσα μόνο και μόνο για να διαπιστώσεις εάν αντέχει σε εχθρικές αεροπορικές επιδρομές! Δεν είναι πλέον Ticonderoga αλλά κάτι πολύ υποδεέστερο.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Η ανάστροφη πλώρη της FDI, οι Aster 30 και το “σύννεφο νερού”

Πριν λίγο καιρό, η Naval Group αλλά και το Marine Nationale (γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό) έδωσαν στη δημοσιότητα φωτογραφίες και βίντεο από τις πρώτες δοκιμές...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Ναυτικό ισοζύγιο στο Αιγαίο: πως οι Τούρκοι εκσυγχρονίζουν τις δικές τους MEKO 200TN – Μέρος B΄

Του Βασίλη Παπακώστα. Πρώτη δημοσίευση «Πτήση» 47, Απρίλιος 2024 Στο πρώτο μέρος του άρθρου εξετάσαμε  το πρόγραμμα ΕΜΖ (Εκσυγχρονισμού Μέσου Ζωής) των τουρκικών φρεγατών MEKO...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -