20.4 C
Athens
Τρίτη, 16 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΑΜΥΝΑΟι ΗΠΑ δεν πρέπει να επαναλάβουν τα λάθη του Ψυχρού Πολέμου και...

Οι ΗΠΑ δεν πρέπει να επαναλάβουν τα λάθη του Ψυχρού Πολέμου και με την Κίνα

Γράφει ο Michael Peck

Βασική Αρχή είναι να μην υποτιμάς ποτέ τον αντίπαλό σου

Στη δεκαετία του 1980, ο πόλεμος με τη Σοβιετική Ένωση θεωρείτο πως θα ήταν ένας εφιάλτης στο ναυτικό αγώνα.

Συγγραφείς μυθιστορημάτων, όπως ο Tom Clancy και ο John Hackett είχαν δημιουργήσει μια εφιαλτική εικόνα όπου τα δυτικά ναυτικά αντιμετώπιζαν ορδές βομβαρδιστικών, πυραύλων κρουζ, υποβρυχίων και πλοίων επιφανείας. Φυσικά, σε όλα αυτά τα μυθιστορήματα οι “καλοί” κερδίζουν πάντα αλλά με μεγάλο κόστος!

Εκ των υστέρων, όλα αυτά μας φαίνονται αστεία. Σήμερα γνωρίζουμε -αυτό που κάποιοι λίγοι τότε υποτπεύονταν- πως όλα αυτά ήταν ανακρίβειες και το φαινομενικά πανίσχυρο Σοβιετικό Ναυτικό ταλανιζόταν από χρόνιες υστερήσεις σε τεχνολογία και εκπαίδευση. Δεν ήταν, βέβαια, χάρτινος τίγρης αλλά δεν ήταν και το θαλάσσιο τέρας που ήταν έτοιμο να καταπιεί τους στόλους της Δύσεως.


Αναρωτιέται κανείς, μήπως κάνουμε σήμερα το ίδιο λάθος με την Κίνα; Όταν διαβάζουμε άρθρα και αναφορές γα τη τεράστια ανάπτυξη του κινεζικού ναυτικού και τα δήθεν υπερόπλα, όπως τους υπερπυραύλους “φονιάδες αεροπλανοφόρων”, μήπως υπερβάλουμε ως προς το μέγεθος της πραγματικής απειλής;

Κίνα: πρωτοφανείς επιδόσεις στις ναυπηγήσεις πολεμικών μέσα στο 2019

Καταρχήν, είναι σημαντικό να αναγνωρίζουμε πως ο πανικός δεν είναι επικοδομητικό στοιχείο στην ώριμη και ρεαλιστική σκέψη. Από το 1917 ως το 1960 το σοβιετικό ναυτικό δεν αποτελούσε απειλή για τη Δύση. Ήταν ένας μεγάλος αλλά αδύναμος στόλος προσανατολισμένος κατά βάση για παράκτια άμυνα, αποτελούμενος κατά κύριο λόγο από ελαφρά πλοία, πυραυλακάτους, τορπιλακάτους και μικρά ντηζελοκίνητα υποβρύχια. Ήταν ο σοβιετικός στρατός η πραγματική ισχύς της ΕΣΣΔ και η απειλή που παρείχε τον όγκο της Σοβιετικής ισχύος.


Κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1960, υπό την ηγεσία του ναυάρχου Sergei Gorshkov το σοβιετικό ναυτικό ανέκρουσε βίαια πρύμνα. Αντί για παράκτια άμυνα, η Μόσχα έχτιζε πλέον ένα ναυτικό ανοιχτών θαλασσών παρατάσσοντας μεγάλα πολεμικά πλοία, βαριά οπλισμένα καταδρομικά, μεγάλα αντιτορπιλικά, πυρηνοκίνητα επιθετικά υποβρύχια και -Θεός φυλάξοι- ακόμα και αεροπλανοφόρα, το απόλυτο σύμβολο ναυτικής ισχύος όπως το αντιλαμβανόταν η Δύση. Ακόμα κι αν αυτά δεν ήταν αρκετά για να νικήσουν τους δυτικούς στόλους κατά παράταξη, θα μπορούσαν ίσως να βυθίσουν τα μεταγωγικά που μετέφεραν ενισχύσεις δια του Ατλαντικού, επιτρέποντας στον Σοβιετικό Στρατό να επικρατήσει στην Ευρώπη ή ακόμα να βυθίσουν τα πετρελαιοφόρα που μετέφεραν το υγρό στο οποίο βασίζονταν οι δυτικές οικονομίες.

Όπως όμως αποδείχθηκε, το Σοβιετικό Ναυτικό αντιμετώπιζε τεράστια προβλήματα. Τα πλοία του δεν ήταν αξιόπιστα μηχανικά, ή ακόμα και ασφαλή (γνωστό το αστείο “πώς αναγνωρίζεις έναν Σοβιετικό ναύτη υποβρυχίων; Φωσφορίζει στο σκοτάδι”). Το ηθικό δεν ήταν και ιδιαίτερα υψηλό -όπως φάνηκε και από τη φρεγάτα που προσπάθησε να αποστατήσει στη Δύση το 1975 (Φ/Γ Storozhevoy).


Αν όλα αυτά ακούγονται γνωστά, είναι γιατί η Κίνα προβάλεται σήμερα ως ανερχόμενη ναυτική υπερδύναμη. Μια κομμουνιστική Κίνα όμως που δεν ήταν καν γνωστή ναυτικά μέχρι τις αρχές του 21ου αιώνα. Σήμερα, η Κίνα είναι γνωστό πως αποκτά προηγμένα οπλικά συστήματα, σε μια στρατηγική να αμφισβητήσει τα πρωτεία της ναυτικής κυριαρχίας της Δύσης και -Θεός φυλάξοι!” και αεροπλανοφόρα. Ξέρουμε, βέβαια, πως η Κίνα έχει μακρύ δρόμο να διανύσει μέχρι να φτάσει στο σημείο να αποτελέσει ισχυρή ναυτικά δύναμη, αφού πρέπει να μάθει να χειρίζεται και την ισχύ ενός αεροπλανοφόρου αλλά το μήνυμα στάλθηκε.

Το Κινεζικό Ναυτικό εντάσσει το μεγαλύτερο και “παντοδύναμο” πολεμικό πλοίο του σε υπηρεσία

Η ναυτική ισχύς δεν φτιάχνεται σε μια μέρα και σίγουρα δεν εξαρτάται μόνο από την παράθεση όπλων και πλοίων στη θάλασσα. Το Ρωσικό Ναυτικό ξεκίνησε την ύπαρξή του από τα χρόνια του τσάρου Μεγάλου Πέτρου, ενώ οι Κινέζοι εξερευνητές έφταναν κάποτε μέχρι την Αφρική και την Αυστραλία αιώνες πριν ο Κολόμβος ανακαλύψει την Αμερική. Ωστόσο, στο σήμερα, ούτε η Σοβιετική Ένωση ούτε η Κίνα έχουν την εμπειρία να διατηρούν μια ναυτική παρουσία για μεγάλο διάστημα κάτω από δυσμενείς καιρικές συνθήκες και πολεμική έγερση. Και όσα κι αν πούμε για τα ναυτικά των ΗΠΑ και της Βρετανίας, για τα υπερκοστολογημένα και αμφισβητούμενης λειτουργίας πλοίων τους, γεγονός αποτελεί πάντα πως μεταξύ τους μοιράζονται 6 αιώνες ναυτικής εμπειρίας και παράδοσης στη νίκη, που φτάνει ως το σήμερα. Όπως αναφέραμε, η νίκη στη θάλασσα δεν είναι ζήτημα μόνον αριθμών και μέσων.

Υπάρχει όμως και κάτι άλλο που μας έμαθε ο Ψυχρός Πόλεμος: η ζήτηση προκαλεί την αγορά. Ένα έθνος αποκτά όπλα είτε από φόβο πως ο αντίπαλός του είναι παντοδύναμος είτε οι ηγέτες του σπέρνουν τόσο φόβο για τον αντίπαλο για να δικαιολογήσουν αμυντικές δαπάνες που στην πραγματικότητα προορίζονται για εσωτερικούς λόγους. Στον Ψυχρό Πόλεμο ο Ρόναλντ Ρήγκαν ξεκίνησε μια τεράστια εξοπλιστική κούρσα για να αντιμετωπίσει εκείνο που τότε φαινόταν ως σοβιετική στρατιωτική παντοδυναμία. Τρισεκατομμύρια ξοδεύτηκαν σε αεροπλανοφόρα, υποβρύχια και άλλα προηγμένα οπλικά συστήματα.


Σήμερα, οι ΗΠΑ έχουν ρίξει 13 δισεκατομμύρια για να ναυπηγήσουν τα σύγχρονα αεροπλανοφόρα κλάσης Ford κι άλλα όπλα κυρίως λόγω της ανησυχίας πως η ισχυροποίηση της Κίνας απειλή τη ναυτική κυριαρχία των ΗΠΑ. Το αμερικανικό ναυτικό είναι έτοιμο να προωθήσει το σχέδιο Ναυτικού 355 πλοίων, που αποτελεί την μεγαλύτερη ανάπτυξη του στόλου από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου. Αν ξεσπάσει μια Σινο-Αμερικανική σύγκρουση και το κινεζικό ναυτικό είναι όντως όσο ισχυρό φοβόμαστε, τότε θα είναι μια σωστή επένδυση.

Δοκιμές εν πλω για το ναυτικό ηλεκτρομαγνητικό πυροβόλο της Κίνας;

Ωστόσο, αν η κινεζική ναυτική ισχύς αποδειχθεί μια ακόμα υπερβολικά προβεβλημένη παραπλάνηση, τότε τα δισεκατομμύρια που θα έχουν ξοδευτεί και θα μπορούσαν να έχουν δοθεί σε άλλες οδούς, όπως μη επανδρωμένα αεροσκάφη, συστήματα κυβερνοπολέμου, προηγμένα αεροσκάφη, τότε το κινεζικό ναυτικό θα έχει ήδη κερδίσει μια νίκη χωρίς να πέσει ούτε τουφεκιά.

Πηγή: National Interest – Reuters

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Tazos
Tazos
4 years ago

H σύγκριση της Σοβιετικής Ένωσης με την Κίνα είναι άτοπη. Η Σ.Ε είχε 10 χρόνια υστέρηση σε τεχνολογία, το 1/3 του Αμερικάνικου Α.Ε.Π. και μια προβληματική ιδεολογική κατεύθυνση. Η Κίνα έχει εφαρμόσει την “ορθή ιδεολογία” (οικονομικός καπιταλισμός), το Α.Ε.Π της σε 5 χρόνια θα ξεπεράσει τις Η.Π.Α και τεχνολογικά δείχνει να υπολείπεται ελάχιστα ή να υπερτερεί. Και το κυριότερο, ενώ οι Αμερικάνοι θέλουν 12++Δισ για ενα αεροπλανοφόρο, οι Κινέζοι ναυπηγούν πλοία πολύ πιο οικονομικά. Όσο περνάνε τα χρόνια θα προσομοιάζουν περισσότερο με τους Σοβιετικούς οι Αμερικάνοι, έχοντας μια οικονομία με τεράστια χρέη και να παίρνουν μέρος σε μια κούρσα εξοπλισμών που πιθανόν να τους οδηγήσει και σε χρεωκοπία.

antonios
antonios
4 years ago

Η Κινα εχει διατελεσει τεραστια ναυτικη δυναμη και μερικους αιωνες πριν οι ευρωπαιοι διανοηθουν καν οτι η Γη ειναι στρογγυλη! Πριν το Κολομβο ηξεραν την Αλασκα, ειχαν βασεις στην Μαγαδασκαρη και στην ανατολικη αφρικη! Απλα , οπως αναφερουν τα ιστορικα τους αρχεια, ο Αυτοκρατορας φοβηθηκε οτι ο αρχιναυαρχος μπορουσε να αποτελεσει ενδυναμει απειλη για την εξουσια του και διεταξε να καουν ολα τα πλοια (μερικα ηταν τα μεγαλυτερα ιστιοφορα που ναυπηγηθηκαν ποτε) . Αν σας φαινεται παραλογη η αποφαση του κινεζου αυτοκρατορα τοτε σκεφτητε οτι το 1073 ΑΥΤΟΙ που προδοσαν τον νομιμο αυτοκρατωρα Ρομανο 4ο τον Διογενη , διεταξαν την πληρη διαλυση του Ρωμαικου (οχι Βυζαντινου) στρατου και στολου κρατοντας μονο μισθοφορους και αυτους μονο στην πρωτευουσα. Ετσι ενω το 1025 (θανατος του Βασιλειου του 2ου του Πορφυρογεννητου) ο στρατος αποτελουνταν απο 180000 ιππεις (αυτοι μονοι λεγονταν στρατιωτες) , 400 πολεμικα και 800 μεταγωγικα (αρχεια απο τις προετοιμασιες για την Ιταλικη εξτρατεια) το 1073 υπηρχαν μονο 25 πολεμικα πλοια και 7000 μισθοφοροι! Η Κινα βγαινει στις ανοικτες θαλλασες ξανα γιατι δεν θελει εναν νεο αποκλεισμο απο Κορεα και Ιαπωνια. Κατι που μοιζει σαν το αποτελεσμα αν ειχαμε οριοθετησει ΑΟΖ και εμεις πριν ενα χρονο. Η τουρκια και η Κινα αντιμετωπιζπυν το ιδιο προβλημα και το λυνουν με τον ιδιο τροπο. Μονο που η Ελλαδαρα το μανο που ξερει ειναι να ζητιανευει και δεν ειναι ουτε Κορεα ουτε Ιαπωνια εστω και αναλογικα!

Sousourada
Sousourada
4 years ago
Reply to  antonios

180.000 ιππείς… Βρε ξάδερφε, για σκέψου λίγο τι γράφεις. 180,000 ανθρώπους εν όπλοις δεν μπορεί ΣΗΜΕΡΑ να τους συντηρήσει η Ελλάδα.

chriss8
chriss8
4 years ago
Reply to  Sousourada

Χωρίς να μπορώ να παραθέσω πηγή, το Βυζάντιο είχε φτάσει τα 40 εκατομμύρια πληθυσμό. Επίσης πάρα πολλοί “μισθοδοτούνταν” από την γη που τους δινόταν μετά από μια εκστρατεία.

Τέλος η περίοδος πριν την Σικελική εκστρατεία ήταν η πλουσιότερη περίοδος της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας ( πιο πλούσια δλδ και από την original Ρώμη). Ενδεικτικά, ο Βασίλειος ο Β ο προφυρογέννητος, AKA Βουλαγαροκτόνος, δεν εισέπραξε κανέναν φόρο τα τελευταία 3 χρόνια της βασιλείας του. Και πάλι τα ταμεία που άφησε ήταν τα πιο γεμάτα στην ιστορία της αυτοκρατορίας.

Η περίοδος μετά τον Βασίλειο θυμίζει απίστευτα την σημερινή Ελλάδα. Απίστευτη διαφθορά και ένα αίσθημα ασφάλειας που έκανε τον λαό και τους ΔΥ της Πόλης να μην παράγουν τίποτα, αλλά απλά να…. γλεντάνε! Και για να μην τους χαλάσει κανείς το γλέντι, διέλυσαν τον στρατό, όπως λέει ο Αντώνιος, για να μην έχουν εμφυλίους και πραξικοπήματα.

Epam Papas
Epam Papas
4 years ago

H Kίνα δεν έχει ακριβώς blue water ναυτική παράδοση. Mια φορά στην ιστορία της ανοίχτηκε στον έξω κόσμο. Και αυτό ήταν η εξαίρεση στον κανόνα που ήθελε την Κίνα να πιστεύει ότι ήταν το κέντρο του κόσμου, ότι δεν υπήρχε τίποτα αξιόλογο έξω από αυτόν. Τη Σαγκάη οι αποικιοκράτες την φτιάξανε, αυτό τα λέει όλα.

Οπότε ούτε διεθνές εμπόριο είχε παρά μόνο στη σύγχρονη ιστορία της και τώρα το εμπόριο είναι ο ζωοδότης της οικονομίας της.

Για την τεχνολογία να πούμε ότι τα οικονομικά μεγέθη Δύσης Ανατολής, τα μεγέθη που τροφοδοτούν την έρευνα δηλαδή, ήταν δυσανάλογα επί ψυχρού πολέμου. Τώρα πλέον δεν υπάρχουν ακριβώς όρια για τις παρατάξεις και την πρόσβαση στη γνώση και δεν υπάρχει και τόσο μεγάλη δυσαναλογία στα μεγέθη.

Αλλά και πάλι από μόνη της δεν μπορεί και δε θα μπορεί να αντιμετωπίσει τις ΗΠΑ. Ειδικά αν δεν επενδύσει τα ιλλιγγιώδη ποσά του μιλιτιρατιστικού αντιπάλου της σαν ΑΕΠ για την άμυνα και δεν την αποστερήσει από τους σημαντικούς τοπικούς συμμάχους της (Ιαπωνία, Ν.Κορέα, Ταιβάν).

SAAB
SAAB
4 years ago

Η έχθρα με τις ΗΠΑ – Κίνα δημιουργήθηκε όταν οι πολυεθνικές εταιρείες παντώς είδους άρχισαν να εγκαθίστανται στην Κίνα. Οι πολυεθνικές στην σημερινή τους μορφή είναι δημιούργημα των ΗΠΑ για παγκόσμια κυριαρχία. Αυτό που φοβήθηκαν οι ΗΠΑ είναι να μην εγκατασταθούν και οι πολεμικές βιομηχανίες στην Κίνα. Και μέσω εξοπλισμών προσπαθούν να τις κρατήσουν εντός των τοιχών και μακριά από Κίνα, Ρωσία.
Δεδομένου ότι οι πολυεθνικές το μόνο που επιθυμούν είναι κέρδη από το εμπόριο, το μόνο πεδίο αντιπαράθεσης, που δεν θα καταστρέψει την οικονομία είναι ανοιχτά στους ωκεανούς.
Και στρατιωτικώς είναι ορθό να κρατάς τον αντίπαλο μακριά από την λειτουργία του κράτους που συντηρεί και τροφοδοτεί ένα στράτευμα.
Αυτά εν τάχη.
Το πρόβλημα το έχουμε εμείς, λόγο της μικρής απόστασης από Τουρκία – Αλβανία (και οι δύο με εμπόλεμο εις βάρος μας).
Τα πυραυλικά συστήματα πλέον εγκυούνται ότι θα πληγεί και η ενδοχώρα.
Αντί λοιπόν κατά προτεραιότητα να δημιουργήσουμε πρώτα αντιπυραυλική ασπίδα σε όλη την χώρα, θέλουμε πλοία με Α/Α άμυνα λες ζούμε στον κόσμο του κάπτεν Νέμο σε σύγχρονη έκδοση.
Κανείς δεν λέει ότι είναι ασήμαντο το ΠΝ και τα πλήρως εξοπλισμένα πλοία. Η προτεραιότητα είναι στα πλήγματα εκ του μακρόθεν και στο τέλος εκ του συστάδην. Απεμπολούμε έτσι ένα πλεονέκτημα μεγάλης πολλαπλασιαστικής ισχύος όλου του στρατεύματος. Με αντιπυραυλική ασπίδα, πόσο πιο ισχυροί ήμαστε σε ξηρά, αέρα και θάλασσα, θα το καταλάβουμε όταν την αποκτήσουμε. Καλό θα είναι να μην περιμένουμε μία σύρραξη για να καταλάβουμε πόσο πιο αποτελεσματικά θα ήταν τα αεροσκάφη, τα πλοία, τα τανκς και το πυροβολικό υπό την προστασία μιας αντιπυραυλικής ασπίδας.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Τριμαράν LCS Independence, υπάρχουν κι αυτά!

Ο όρος LCS ή Littoral Combat Ship ή Πλοίο Παράκτιων Επιχειρήσεων είναι μάλλον προκλητικός για την ελληνική κοινή γνώμη. Μετά τη "σκληρή" φρεγατιάδα το...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Amiral Ronarc’h: η πρώτη γαλλική FDI σε αγώνα δρόμου να «συρρικνώσει» τις καθυστερήσεις

Όπως χαρακτηριστικά έγραφε προ ημερών γνωστός γαλλικός ιστότοπος που ασχολείται με ναυτικά θέματα, υπήρξε «επιτέλους λευκός καπνός» για την πρώτη γαλλική FDI, την μελλοντική...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -