Σύμβολο ναυτικής ισχύος αντάξιας μιας υπερδύναμης, σφυρηλάτησε την υπεροχή του σε έναν Παγκόσμιο Πόλεμο και διαδραμάτισε ρόλο ζωτικής σημασίας ως στρατηγικό asset σε πλείστους άλλους όμως τώρα το αεροπλανοφόρο ετοιμάζεται να δώσει… εξετάσεις. Επιτροπή του αμερικανικού Ναυτικού θα επαναπροσδιορίζει το μέλλον των αεροπλανοφόρων και των αεροσκαφών τους (επανδρωμένων και μη) για το 2030 και μετά, ανακοίνωσε ο αρμόδιος υπουργός για θέματα Ναυτικού Τόμας Μόντλυ. Και αυτό θα γίνει με τον χαρακτηριστικά αμερικανικό τρόπο που έκανε τις ΗΠΑ υπερδύναμη.
Επί έξι μήνες τα μέλη της Blue-Ribbon Future Carrier 2030 Task Force θα εξετάσουν τον ρόλο των εμβληματικών αυτών πολεμικών πλοίων, λαμβάνοντας τις απόψεις της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του Ναυτικού και του Σώματος Πεζοναυτών, νυν και πρώην μελών του Κογκρέσου και του υπουργείου Άμυνας, στελεχών της ναυπηγικής βιομηχανίας, εταιριών τεχνολογίας και ειδικών αναλυτών από think-tanks και Σχολές Πολέμου. Βάσει αυτών θα διαμορφωθούν οι νέες απαιτήσεις που θα διέπουν την ναυπήγηση αεροπλανοφόρων στο μέλλον.
«Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει μακροπρόθεσμα το έθνος μας και ο κόσμος απαιτούν ξεκάθαρες εκτιμήσεις και σκληρές επιλογές. Επειδή έχουμε συμβόλαια για τέσσερα νέα αεροπλανοφόρα (κλάσης) Ford, έχουμε αρκετό καιρό για να αναλογιστούμε τί έπεται» δηλώνει ο Μόντλυ. «Οι εκτιμήσεις μας θα πρέπει να λαμβάνουν υπ’ όψιν το κόστος, την επιβιωσιμότητα και την κρίσιμη απαίτηση για διατήρηση μιας εθνικής βιομηχανικής βάσης η οποία να μπορεί να παράγει τα πλοία που θέλουμε –πλοία που θα συνεισφέρουν σε μια ανώτερη, ολοκληρωμένη ναυτική δύναμη για το 2030 και πέραν αυτού» τονίζει.
«Η ναυπήγηση αεροπλανοφόρων στηρίζει σχεδόν 60.000 εξειδικευμένα επαγγέλματα σε περισσότερες από 46 Πολιτείες. Δεν μπορεί να κλείσει έτσι απλά σαν διακόπτης. Πρέπει να σκεφτούμε πως θα προσεγγίσουμε τις (απαιτούμενες) αλλαγές καθώς θα έχουν μακροχρόνιο αντίκτυπο στην βιομηχανική μας ανταγωνιστικότητα και την απασχόληση» ανέφερε χαρακτηριστικά μεταξύ άλλων.
Η συμμετοχή στην επιτροπή FC-2030 επιφανών ανδρών που έχουν διακριθεί για σημαντικές αλλαγές σε προγράμματα και στρατηγικές ναυτικής άμυνας δείχνει την σημασία που δίνει η Ουάσιγκτον στο θέμα. «Θέλουμε τα καλύτερα μυαλά μέσα και έξω από την κυβέρνηση να επικεντρωθούν σε αυτό» λέει ο Μόντλυ.
Στόχος της μελέτης είναι το πόρισμα που θα δοθεί στον υπουργό Ναυτικού να παρέχει μια λεπτομερή εικόνα του διεθνούς περιβάλλοντος ασφαλείας και του ρόλου που θα διαδραματίσει σε αυτό μελλοντικά η Ναυτική Αεροπορία. Ιδιαίτερη έμφαση αναμένεται να δοθεί στις αρχές αποτροπής, στις αποστολές διεθνούς παρουσίας, στην προστασία της οικονομικής ασφάλειας των ΗΠΑ και φυσικά σε ενδεχόμενη ένοπλη αντιπαράθεση με εν δυνάμει αντιπάλους.
Πέραν των προτάσεων για την βέλτιστη χρήση και εξέλιξη των εν υπηρεσία αεροπλανοφόρων του Στόλου –συμπεριλαμβανομένων των πιο προσαρμόσιμων σκαφών της κλάσης Ford– απέναντι στην απειλή που συνιστούν τα προηγμένα όπλα μεγάλης εμβέλειας, θα παρέχονται επιλογές απαιτήσεων για τα αεροπλανοφόρα του μέλλοντος, επανδρωμένα και μη, πυρηνοκίνητα ή συμβατικά, ως οδηγός για την ναυπηγική βιομηχανία. Επίσης η FC-2030 θα προσδιορίζει μεταξύ άλλων πώς θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν τεχνολογίες που δεν έχουν εφευρεθεί ακόμη οι οποίες θα άλλαζαν την μορφή της Ναυτικής Αεροπορίας στα αεροπλανοφόρα.
Αλέξανδρος Θεολόγου