27.2 C
Athens
Πέμπτη, 19 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήΙΣΤΟΡΙΑZap it! «Λάθος» αεροπλανοφόρο, νέα «διακριτικά»…

Zap it! «Λάθος» αεροπλανοφόρο, νέα «διακριτικά»…

Αν εξαιρέσεις την πρόσκρουση στο κατάστρωμα (ramp strike) το αμέσως επόμενο ολέθριο σφάλμα για έναν πιλότο του Ναυτικού είναι η προσνήωση σε λάθος αεροπλανοφόρο! Οι αεροπόροι του Ναυτικού λένε πως είναι οι καλύτεροι. Ίσως γι’ αυτό όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο, όλοι φροντίζουν να μην αφήσουν τον άτυχο πιλότο να το ξεχάσει: από τα ατελείωτα αστεία –εις βάρος του φυσικά– που σπάνε την μονοτονία των πολύμηνων αποστολών στην θάλασσα, μέχρι το αναμενόμενο graffiti στο αεροπλάνο του, καθιερωμένο καθ’ όλας τα ναυτικάς παραδόσεις.

Το τί μπορεί να γραφτεί πάνω σε ένα αεροπλάνο δεν περιγράφεται… Τις εποχές που η πολιτική ορθότητα δεν είχε ακόμη εφευρεθεί, το προσωπικό του «φιλοξενούντος αεροπλανοφόρου» περιποιόταν δεόντως το «επισκεπτόμενο» αεροσκάφος το οποίο αποκτούσε νέα διακριτικά, σαφέστατα μη εγκεκριμένα από την Υπηρεσία. «Χάθηκε πάλι», «Αν δεν μπορείτε να τα πετάξετε, να τα παρκάρετε», «Σφάλμα χειριστού, πετάει», «Τα τσακίζετε, τα αντικαθιστούμε» είναι μερικά από τα πιο κόσμια. Το πιο βαρύ όμως που έχει γραφτεί σε τζετ του Ναυτικού είναι η φράση «Πρέπει να είναι της Αεροπορίας».

Στον πόλεμο της Κορέας, όπου συχνά επιχειρούσαν δύο και τρία αεροπλανοφόρα κατά την ίδια χρονική περίοδο, οι ευκαιρίες για να γίνει αγνώριστο ένα αεροπλάνο που κατέβηκε σε… λάθος κατάστρωμα ήταν αρκετές. Ελικοφόρα Corsairs, αεριωθούμενα Panthers και Banshees, κανένα δεν γλύτωσε από την… χαριτωμένη αυτή παράδοση.

Οι μόνοι που δεν το έβρισκαν χαριτωμένο ήταν οι τεχνικοί της Μοίρας που ανήκε το αεροσκάφος οι οποίοι με την επιστροφή του θα έπρεπε να ξενυχτήσουν για να το φέρουν εντός των υπηρεσιακών κανονισμών χρώσης! Το μόνο που τους παρηγορούσε ήταν η σκέψη ότι δεν μπορεί, κάποιος πιλότος από άλλο αεροπλανοφόρο θα προσνηωνόταν και στο δικό τους πλοίο. Και τότε…

Τα χρόνια μετά την Κορέα το ευγενές αυτό σπορ σημείωσε ύφεση. Στην ειρήνη οι υψηλόβαθμοι αξιωματικοί γίνονται λιγότερο ελαστικοί σε ανορθόδοξους τρόπους ενίσχυσης του ηθικού του προσωπικού. Όμως δεν εξαλείφθηκε. Και ευκαιρίας δοθείσης, το προσωπικό επιδιδόταν με ζέση και ενθουσιασμό στην αναβίωση των παραδόσεων. Μερικές φορές δε, οι ευκαιρίες δημιουργούντο –με λίγη βοήθεια.

Βετεράνοι θυμούνται πως «πείσθηκε» ένας χειριστής από το USS Constellation να… επισκεφθεί το USS Carl Vinson. «Ο Air Boss ήξερε πως το αεροσκάφος στο pattern ήταν εκτός πορείας και έδωσε οδηγίες στους ελεγκτές να προσποιηθούν πως ήταν το Constellation για να παρασύρουν τον πιλότο. Μόλις προσνηώθηκε και βγήκε από το κόκπιτ περπατώντας προς το «island» με το μεγάλο «70» πάνω του, το βλέπει, κάνει αμέσως μεταβολή και αντικρίζει τους πάντες να ξεσκίζουν στο zapping το αεροπλάνο του…»

Τις περισσότερες φορές που το προσωπικό δουλεύει πάνω σε ξένο αεροσκάφος, το «zap» περιορίζεται σε ένα αυτοκόλλητο με το έμβλημα της Μοίρας. Στην περίπτωση προσνήωσης σε άλλο αεροπλανοφόρο, το πράγμα αλλάζει. Σε κάποια από τις περιπολίες αμερικανικών αεροπλανοφόρων στον Περσικό Κόλπο, ένα αεροσκάφος του Ναυτικού πραγματοποίησε αναγκαστική προσνήωση λόγω βλάβης. Τις επισκευές ανέλαβαν τεχνικοί των Πεζοναυτών. Όταν τελείωσαν, το άγκιστρο ανάσχεσης του αεροπλάνου είχε αποκτήσει ένα υπέροχο ζωηρό… ροζ χρώμα.

Από το graffiti δεν γλύτωσαν ούτε συμμαχικά αεροσκάφη. Σε επιχειρήσεις από κοινού με αεροπλανοφόρα του Βασιλικού Ναυτικού, βρετανικά Phantom απέκτησαν αμερικανικά εθνόσημα –πάνω στα βρετανικά– και αμερικανικά Phantom βρέθηκαν με εμβλήματα των βρετανικών Μοιρών στις ουρές τους. Όπως θυμούνται με θλίψη πολλοί υπηρετήσαντες την ωραία αυτή εποχή, το σπορ ουσιαστικά καταργήθηκε την δεκαετία του ’80 «όταν οι νέοι Ναύαρχοι ανακάλυψαν εκ νέου τα παλούκια στους κ….ς τους».

Το πνεύμα μονάδος βρίσκει πάντα περίεργους, ευφάνταστους και συνήθως εντυπωσιακούς τρόπους για να εκδηλωθεί. Ακόμη και στην εποχή της πολιτικής ορθότητος, το χιούμορ δεν μπορεί να μείνει για πάντα στην απομόνωση. Κάποιο αεροπλάνο θα βρεθεί εκεί που δεν πρέπει και θα δεχτεί την ανάλογη «περιποίηση» –αρκεί να μην βλέπουν οι ανώτεροι. Και καλά να είναι ένα απλό αυτοκόλλητο. Αλλιώς… καλύτερα το ramp strike!

 

 

Αλέξανδρος Θεολόγου

 

Πρώτη δημοσίευση 26/12/2017

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
tsimuha2
tsimuha2
6 years ago

“On February 4, 1967, the Soviet MiG-21PFM, piloted by Fyodor Zinoviev because of poor visibility, violated the FRG border and landed at the Tempelhof airfield. It took four minutes, after the pilot realized that he was not in the GDR. The fire team tried unsuccessfully to prevent the Soviet pilot from taking off, but despite this, he returned to his territory.”

Nikolaos
Nikolaos
6 years ago
Reply to  tsimuha2

Ασύλληπτο!
Μου φέρνει στο νου τις υπερπτήσεις των MiG-21 δύο χρόνια νωρίτερα, με αφορμή τη σύσκεψη της Bundestag στο Δυτικό Βερολίνο (που τυπικά δεν ανήκε στην κυριαρχία της Ο.Δ. Γερμανίας, αλλά των τριών δυτικών νικητριών δυνάμεων, γι’ αυτό και οι κάτοικοί του δεν ψήφιζαν για βουλευτές στη Bundestag, αν και ο Θεμελιώδης Νόμος της Βόννης το θεωρούσε ως 11ο δυτικογερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο).
Αν ο … Θόδωρος έμενε για φιλοξενία, θα μπορούσε να γευματίσει με το πλήρωμα ενός C-97 της USAF, που έκανε καθημερινά το δρομολόγιο Φρανκφούρτη – Τέμπελχοφ για να βγάλει φωτογραφίες (και να συλλέξει σήματα) πάνω από την Ανατολική Γερμανία … Για “γεύμα στο Βερολίνο” και πίσω, όπως έλεγαν 🙂 … Οι Σοβιετικοί το ήξεραν, αλλά επειδή κινείτο στο συμμαχικό αεροδιάδρομο δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτε βάσει των συνθηκών … Αν συνέβαινε “πλοηγικό λάθος” βέβαια, ο καθένας αναλάμβανε τις ευθύνες του …

tsimuha2
tsimuha2
6 years ago
Reply to  Nikolaos

Αρκετες φορες εγιναν τετοια “πλοηγικα λαθη” και τα πληρωματα το πληρωσαν ακριβα.

Nikolaos
Nikolaos
6 years ago
Reply to  tsimuha2

Συνήθως σε “εκπαιδευτικές” πτήσεις από Γερμανία παρά στους τρεις αεροδιαδρόμους του Βερολίνου … Γενικά, τα θέματα του Βερολίνου ήταν λίγο ταμπού, και γίνονταν (τουλάχιστον μετά το 1948-49 και με την εξαίρεση σύντομων κρίσεων) σεβαστά από όλους (π.χ. η Ανατολική Γερμανία, που είχε τύποις ανακηρύξει πρωτεύουσά της το Ανατολικό Βερολίνο – στην πραγματικότητα υπό σοβιετική κυριαρχία – δεν έστελνε στο Volkskammer αντιπροσώπους του (Ανατολικού) Βερολίνου, αναγνωρίζοντας τη σοβιετική κυριαρχία. Εξάλλου και η Δυτική Γερμανία, μετά το επεισόδιο με τα Μιγκ το 1965, δεν συνεκάλεσε ξανά τη Μπούντεσταγκ στο Δυτικό Βερολίνο, ενδίδοντας σε σχετικές αυστηρές συστάσεις των Δυτικών Συμμάχων. Μόνο το ad hoc (όχι διαρκές) σώμα εκλεκτόρων του Ομοσπονδιακού Προέδρου της Δημοκρατίας (Ομοσπονδιακή Συνέλευση) σνερχόταν στο Δυτικό Βερολίνο μετά το 1965. Έτσι όλοι κράτησαν τα προσχήματα, οι Δυτικοί Σύμμαχοι γιατί η κυριαρχία της ΟΔΓ (λαϊκή αντιπροσωπεία) δεν ασκείτο στο Δυτικό Βερολίνο, και η ΟΔΓ διότι εκεί εκλεγόταν ο αρχηγός και προσωποποίηση του Κράτους. Πραγματικά “το πετράδι του Στέμματος” (ή μήπως το Μήλον της Έριδος;) αυτή η πόλη!

Nikolaos
Nikolaos
6 years ago

Θαυμάσια αναδρομή!
Ειρήσθω εν παρόδω ότι η βρετανική 892 με Φάντομ υπηρετούσε κανονικά στο Σαρατόγκα για ένα φεγγάρι, άρα τυχόν φωτό δεν υποδεικνύουν προσνήωση σε λάθος κατάστρωμα (αν και μια επιγραφή Colonial Navy σε “χελιδονάκι” F-4K έχει σωθεί!), ενώ αντίστοιχα από το Ark Royal επιχειρούσαν Φάντομ των Αμερικανών Πεζοναυτών για ένα φεγγάρι. Ένα που ξέμεινε στο κατάστρωμα παρ’ ολίγο θα δημιουργούσε διπλωματικό επεισόδιο, το αεροπλανοφόρο θα έπιανε στο Grand Harbour της Μάλτας, που ήταν μεν οιονεί αποικία της Αγγλίας, αλλά ο τοπικός σχεδόν ισόβιος πρωθυπουργός και διαπρύσιος κήρυξ του “αντιιμπεριαλισμού” Dom Mindoff είχε αλλεργία στις ΗΠΑ. Στο υπόστεγο δεν μπορούσε να κατεβεί (ήταν -Β ή -Ν και δεν είχε αναδιπλούμενο ρύγχος όπως τα -Κ για να χωρά στους ανελκυστήρες του μίνι αεροπλανοφόρου), οπότε έπιασε δουλειά η ταβανόβουρτσα και η ουρά του πεζοναύτη έγινε gloss extra dark sea grey, με το Ω της 892 φυσικά! Πολυφωτογραφημένο, αν και όχι ζάππινγκ …
Όσο για τον τύπο που κατέβασε το Φάντομ στο Bon Homme Richard (κλάση Essex Β’ ΠΠ, και μάλιστα ακόμη με ξύλινο κατάστρωμα, ποτέ δεν επιχειρούσαν Φάντομ από αυτήν, το τελευταίο, USS John Hancock, κράτησε τα Crusader ως το 1975 για το λόγο αυτό!), όχι ζάππινγκ, παράσημο του έπρεπε! Διερωτώμαι πώς έφυγε το Φάντομ από το “Μπόνι Ντικ” … Μάλλον με γερανό στο λιμάνι, να υποθέσω;

Nikos
Nikos
6 years ago
Reply to  Nikolaos

Ο Πεζοναύτης με το Βρετανικό tail art εδώ:
https://twitter.com/CcibChris/status/939898163607101440

Nikolaos
Nikolaos
6 years ago

comment image

Colonial Navy!

Μπαμπης
Μπαμπης
6 years ago

Κατι Τ-33 ( ή μηπως ηταν F-86 ? δεν θυμαμαι ακριβως) Τουρκικα δεν ειχαν χαθει καποτε στο Μπενελουξ εν μεσω NATOικης ασκησης καπου εκει γυρω στο 60 ? Οποιος θυμαται ας προσθεσει λεπτομερειες.

tsimuha2
tsimuha2
6 years ago
Reply to  Μπαμπης

Kαι κατι ελληνικα F-84 (η F-86) ειχαν προσγειωθει στην Τουρκια (το ειχα αναφερει στο aviationlive-ας ειναι καλα εκει που ειναι και ο aviationlive και ο gvla).

manolis
manolis
6 years ago
Reply to  tsimuha2

Σας επιασε μια νοσταλγια βλέπω χριστουγεννιατικα…

tsimuha2
tsimuha2
6 years ago
Reply to  manolis

Αφου το ξερεις οτι εμεις οι κοκκινοι εχουμε λεπτα αισθηματα.

Κωνσταντίνος
Κωνσταντίνος
5 years ago

Κατάλαβες; Αυτά τα κόλπα δεν μπορείς να τα κάνεις σε F35B. Δεν είναι αεροπλάνα για ανθρώπους αυτά.

Flat Moon Society
Flat Moon Society
5 years ago

Το 2ο ειναι fake, το “dickbutt” ειναι meme.

Ανδρέας
Ανδρέας
5 years ago

Κατάλαβα γιατί μετά από μια άσκηση δεν ήρθαν Ανδραβίδα. Δεν ήταν ότι έχασαν. Το έθιμο φοβήθηκαν.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: VICTA, το καινοτομικό υβριδικό υποβρύχιο για αμφίβιες επιχειρήσεις

Σε συνέχεια της σειράς άρθρων μας σχετικά με τις νέες απειλές και τη δυνατότητα καταδρομικών επιχειρήσεων σε αρχιπελαγικό περιβάλλον, είδαμε μια σύγχρονη λύση στο...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ανακατάληψη νησίδων και καταδρομικές ενέργειες με υβριδικά υποβρύχια

Την περασμένη Κυριακή γράψαμε ένα άρθρο σχετικά για τη μεγάλη πλέον δυσκολία εφαρμογής καταδρομικών επιχειρήσεων ανακατάληψης ελληνικής βραχονησίδας ή νησίδας. Καθώς τα μέσα εντοπισμού...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -