14.3 C
Athens
Παρασκευή, 24 Ιανουαρίου, 2025
ΑρχικήΑΜΥΝΑΤο Αμερικανικό Ναυτικό κινδυνεύει να χάσει το Μαχητικό Αεροσκάφος Νέας Γενιάς ενώ...

Το Αμερικανικό Ναυτικό κινδυνεύει να χάσει το Μαχητικό Αεροσκάφος Νέας Γενιάς ενώ η αντιπαράθεση για τον ρόλο των αεροπλανοφόρων εντείνεται

Ισχυρό ράπισμα δέχτηκε το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ με την ανακοίνωση των επιτροπών Αμύνης της Γερουσίας για τον νέο προϋπολογισμό βλέποντας την χρηματοδότηση του προγράμματος νέου μαχητικού αεροσκάφους της αεροπορικής του πτέρυγας να περικόπτεται δραστικά.

Η πρόταση της Boeing για το πρόγραμμα F/A-XX (Εικόνα: Boeing)

Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα μαχητικού αεροσκάφους νέας γενιάς έχει πρώτη προτεραιότητα πλέον, για να αντικαταστήσει τα F/A-18 Hornet η περιορισμένη εμβέλεια των οποίων ποτέ δεν ικανοποίησε το Ναυτικό. Το πρόγραμμα νέου μαχητικού F/A-XX καλεί για ένα σύγχρονο μαχητικό πολλαπλών ρόλων με σημαντική εμβέλεια χαρίζοντας ικανότητες υπεροχής στην εναέρια μάχη που με την απόσυρση των F-14 Tomcat, τα F/A-18 Hornet ποτέ δεν κατόρθωσαν να καλύψουν.

Το πρόγραμμα F/A-XX χρηματοδοτήθηκε με μόλις 5 εκατομμύρια δολάρια το 2019 αλλά το Ναυτικό σχεδίαζε να υποστηρίξει την προσπάθεια τετραπλασιάζοντας τον προϋπολογισμό του προγράμματος στα 20,7 εκατ. δολάρια για το 2020 και αυξάνοντάς το συστηματικά μέχρι τα 372 εκατομμύρια στο έτος 2024. Έμφαση θα δινόταν μάλιστα στο πρόγραμμα του κινητήρα για το επόμενο έτος, ωστόσο το Κογκρέσο περιέκοψε τα χρήματα από τα 20 στα 7,1 εκατ. κρίνοντας την προσπάθεια “πολύ πρώιμη”.

Η εξέλιξη αυτή έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία για το Αμερικανικό Ναυτικό που υπολόγιζε στην δρομολόγηση του προγράμματος αντικατάστασης των ανεπαρκών F/A-18 Hornet στην επόμενη δεκαετία. Κύκλοι του Ναυτικού μάλιστα χαρακτήριζαν ήδη το πρόγραμμα αντικατάστασης από ένα νέας γενιάς σύστημα ή οικογένεια συστημάτων ως “ζήτημα ζωής ή θανάτου” (” do-or-die” ) μιλώντας ανεπίσημα σε δημοσιογραφικές πηγές (Defence news) από τον περασμένο Μάιο. Η οικονομική αφαίμαξη του προϋπολογισμού θέτει ζήτημα βιωσιμότητας του προγράμματος καθώς το Αμερικανικό Ναυτικό προσανατολίζεται πλέον στην αντιμετώπιση ισχυρών συμβατικών αντιπάλων, όπως το Κινεζικό Ναυτικό, κι όχι στον βομβαρδισμό σπηλαίων και στρατοπέδων τρομοκρατών και ατάκτων.

F/A-18 Hornet υπηρέτησε φιλότιμα στα μεταψυχροπολεμικά χρόνια πολεμώντας εναντίον τρομοκρατών και ανταρτών αλλά οι απαιτήσεις του 21ου αιώνα προβλέπονται πολύ μεγάλες για τις επιδόσεις του (φωτογραφία: US Navy)

Το μέλλον του Αμερικανικού Ναυτικού είναι σε πλατφόρμες μεγάλων αποστάσεων, σύμφωνα με την άποψη δύο κορυφαίων στελεχών του, του υποναυάρχου Roy J. Kelley και του πρώην αξιωματικού των υποβρυχίων και αναλυτή, Bryan Clark. Με την ανάπτυξη υπερηχητικών όπλων κρουζ μεγάλου βεληνεκούς όπως του κινεζικού DF-21, το αμερικανικό ναυτικό οφείλει να αναδιοργανωθεί και να εξελιχθεί. Τα προγράμματα των νέων αεροπλανοφόρων και η άφιξη των F-35B και -C είναι μάταια αν δεν αναβαθμιστεί ο αεροπορικός κλάδος με την γενναία εισαγωγή μη-επανδρωμένων πλατφορμών, όπως το UAS εναερίου ανεφοδιασμού MQ-25 Stingray και κυρίως την αντικατάσταση του μικρής ακτίνας δράσης F/A-18 Hornet με ένα ικανό stealth μαχητικό μεγάλων αποστάσεων.

Καλλιτεχνική απεικόνιση του Μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους Εναερίου Ανεφοδιασμού MQ-25 Stingray της General Atomics (εικόνα της εταιρίας)

Στο άμεσο μέλλον, συμφωνούν οι δύο ειδικοί, η Αμερικανική Ναυτική Αεροπορία θα πρέπει να εκπέμπει την ισχύ της σε αποστάσεις όχι πλέον 200 αλλά 1,000 ή ακόμα και 3,000 ναυτικών μιλίων αντιμετωπίζοντας εχθρικά βομβαρδιστικά, μαχητικά, αναγνωρίζοντας πυραύλους μακρού πλήγματος και κυνηγώντας πλοία και υποβρύχια καλύπτοντας τον χώρο δράσης περισσότερων του ενός τύπων αεροσκαφών όπως εκείνων που παλιότερα κατείχαν το S-3 Viking, το F-14 Tomcat, το EA-6 Prowler. Μπροστά σε αυτήν την πραγματικότα, η περικοπή του προγράμματος του F/A-XX του Ναυτικού από τον προϋπολογισμό Αμύνης κατά 66% δείχνει επικίνδυνα προκατειλημμένη τη στιγμή που το πρόγραμμα Εναέριας Κυριαρχίας Νέας Γενιάς της Αεροπορίας ύψους ενός δισεκατομμυρίου περικόπηκε μόνο κατά 10%. Το μέλλον του Αεροπορικού Όπλου του Ναυτικού οφείλει να αναδιοργανωθεί πλήρως με νέα Μη-Επανδρωμένα Αεροσκάφη μάχης και υποστήριξης αλλά η ανάγκη για ένα επανδρωμένο μαχητικό που θα δρα ως μητρικό σκάφος διοίκησης και ελέγχου θα υφίσταται πάντα. Το πρόγραμμα αναδιοργάνωσης του Ναυτικού περνάει συνεπώς από την υλοποίηση του F/A-XX.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Spirit
Spirit
5 years ago

Τι F-35, F/A-XX λέμε…

Nikolaos
Nikolaos
5 years ago
Reply to  Spirit

Μια Φερράρι πριν καμιά δεκαετία δεν λεγόταν έτσι 🙂 ;

G...
G...
5 years ago

Τι την θέλουν την αεροπορική υπέροχη ? Δεν τους καλύπτει το φ35 που ειναι στελθ και καταρρίπτει τα πάντα χωρίς να χρειάζεται να πλησιάσουν οι αντίπαλοι του? Μήπως τελικά το φ35 δεν είναι αυτό που διαφημίζουν?

Papadopoulos Dimitris
Papadopoulos Dimitris
5 years ago
Reply to  G...

Ούτε το F-35 έχει την εμβέλεια που χρειάζεται το USN για να βρίσκεται έξω από την εμβέλεια των αντιπλοιηκών πυραύλων της Κίνας.

Mageiras
Mageiras
5 years ago

Προφανώς υπάρχει ένας (όχι άδικος) φόβος στους αμερικανούς μετά τα πολλά αποτυχημένα πρότζεκτ…Υπήρξε μια υπερεκτίμηση ως προς τις τεχνολογικές τους δυνατότητες.

Κωνσταντίνος Βορδοναράκης
Κωνσταντίνος Βορδοναράκης
5 years ago

Μηπως η αεροπορία δε χρειαζεται αντικαταστάτη για το F15? αεροσκαφος αεροπορικης υπεροχής μεγαλης ακτινας δρασης διαχειριστη uav ucav. Δεν καταλαβαινω γιατι δε μπορουν να συννενοηθουν αεροπορια- ναυτικό. στην τελική τα F15 προσαρμοσμένα θα μπορουσαν να χαν υπηρετησει στο ναυτικό στη θεση των τομκατ.

Nikolaos
Nikolaos
5 years ago

Δεν θα μπορούσαν. Το F-15A έχει κενό βάρος 12,2 τόννους, το F-14A 18,5 τόννους. Όλοι αυτοί οι τόννοι είναι ο μηχανισμός της πτέρυγας μεταβλητής γεωμετρίας, που καθιστά δυνατές τις επιδόσεις σε υψηλές υπερηχητικές ταχύτητες ΚΑΙ την προσνήωση με περίπου 227 χλμ/ώρα (το F-15, με τις σταθερές μεγάλης οπισθόκλισης πτερυγες τουλάχιστον 250-260 χλμ/ώρα, απολύτως αδύνατη η προσνήωση …), καθώς και οι αναγκαίες δομικές ενισχύσεις για τη βιαιότητα της προσνήωσης και της εξαπόλυσης με καταπέλτη. Αν δείτε τα σκέλη προσγείωσης των δύο α/φ, μοιάζουν όσο τα πόδια της Kate Moss με ενός ποδοσφαιριστή. Το δομικό βάρος του Τόμκατ είναι 24,4% τιτάνιο (!), 17,4% χάλυβας και 39,5% αλουμίνιο, το F-15 έχει ασύγκριτα μεγαλύτερο ποσοστό αλουμινίου. Τόσες είναι οι φορτίσεις από καταπέλτες/προσνηώσεις που το Τόμκατ, παρά τα υλικά τεραστίας αντοχής, έχει απαράβατο όριο ζωής 6000 ώρες πτήσης, το F-15 σχεδιάστηκε για να έχει 4 φορές τη δομική ζωή του Φάντομ, και πράγματι υπάρχουν πολλά -Ε που πλησιάζουν σκορ … επιβατικών της γραμμής, της τάξεως των 20.000 ωρών πτήσεως σε 30 χρόνια, χωρίς σημεία κόπωσης …

kouk21
kouk21
5 years ago

Η αλλιως η αβολη στιγμη που η γερουσια λεει στον ναυτικο πως η χωρα εχει καποια λιγα τρις δολαρια ακαθαριστο χρεος και παραλληλα βρισκεται σε οικονομικο πολεμο με τον μισο πλανητη(γεια σου Ντοναλντ μπετατζη..)Αλλα αυτα συμβαινουν οταν εχεις μαθει να μπουκωνεις μεχρι λιποθυμιας lockheed και boeing με δις δολαρια για αναπτυξη και εξελιξη προγραμματων να χαμε να λεγαμε.Ο Τραμπ τους το εχει πει ξεκαθαρα απο την πρωτη στιγμη αλλα δεν λενε να το καταλαβουν.ΠΡΩΤΑ Η ΑΜΕΡΙΚΗ.Δηλαδη ο πολιτης της διπλανης πορτας και το πορτοφολι του.Οχι η φουτουριστικη αποτρεπτικη ισχυς του ναυτικου καπου μεταξυ Κινας,Βιετναμ,Κορεας και Ιαπωνιας.Αυτα σε προεκλογικη χρονια δεν φερνουν ψηφους και για τον μεσο Αμερικανο πολιτη μετρανε λιγο παραπανω απο το τιποτα.Ο ανθρωπος θελει να επανεκλεγει,οχι να παει να κανει παρεα στην Χιλαρυ……

npo
npo
5 years ago

Όλη η προσοχή των Κινέζων είναι στους τρόπους αντιμετώπισης αεροπλανοφόρων. Οπότε τα stelth αεροσκάφη δεν εξασφαλίζουν τίποτα αμα χτυπηθεί ο φορέας. Αμα ήμουν Αμερικάνος θα σκεφτόμουν κι εγω λύσεις αεροσκαφών επανδρωμένων κι ανεπάνδρωτων μεγάλου βεληνεκούς που να επιχειρούν ίσως κι απο διάφορα νησιά του Ειρηνικού.

Nikolaos
Nikolaos
5 years ago

Τα καλά για τις ΗΠΑ νέα είναι ότι το Ναυτικό είδε (έστω αργά) το φως το αληθινόν … Τα κακά ότι το Κογκρέσσο δεν έλαβε πνεύμα επουράνιον …
Χρειάζεται κάτι της τάξεως του F-22. Δύο μοίρες των 12 για έκαστο των 10 αεροπλανοφόρων δεν είναι κάτι εκτός των δυνατοτήτων των ΗΠΑ. Με την, λόγω περικοπών και συντρεχουσών αναγκών, περικοπή των κονδυλίων για διεθνή παρουσία, με την επέκταση της επιρροής ανταγωνιστικών δυνάμεων όπως ιδίως η Κίνα και με τη βαθμιαία απώλεια της εμπιστοσύνης της διεθνούς κοινότητας στις διεθνείς δεσμεύσεις των ΗΠΑ, είναι αναμενόμενο ότι οι ΗΠΑ θα έχουν στο μέλλον στη διάθεσή τους μειωμένες βάσεις ξηράς σε άλλες χώρες για να στηρίξουν εκστρατευτικά εγχειρήματα. Αυτό σημαίνει ότι η πρώτη γραμμή, και το κύριο μέσο προβολής ισχύος σε υπερπόντια θέατρα επιχειρήσεων, ξαναγίνεται το Ναυτικό, παίρνοντας (για πρώτη ίσως φορά ξεκάθαρα μετά την επιχείρηση Desert Shield/Desert Storm) – κατ’ ανάγκη και όχι κατ’ επιλογή – το πρωτείο έναντι της USAF. Η επιβιωσιμότητά του σε σχέση με τις χερσαίες βάσεις των ΗΠΑ στην (κατά την κινεζική ορολογία) “πρώτη αλυσίδα νήσων” (πιθανώς και στη δεύτερη, Γκουάμ κλπ) είναι άλλο ένα επιχείρημα για να προκριθεί η σοβαρή ενίσχυσή του έναντι της USAF στο θέατρο επιχειρήσεων του Ειρηνικού.

Papadopoulos Dimitris
Papadopoulos Dimitris
5 years ago

Το κύριο πρόβλημα του ναυτικού είναι η εμβέλεια. Ούτε το F-35 ούτε τα F/A-18 E/F block3 με εναέριο ανεφοδιασμό έχουν την εμβέλεια που χρειάζεται. Εάν είναι να κρατηθούν τα αεροπλανοφόρα, που είναι to big to fail, πρέπει να υπάρχουν επανδρωμένα αεροσκάφη μεγάλης εμβέλειας. Άρα σίγουρα το FA-XX θα προχωρήσει. Απλά μπορεί για φέτος να πάει λίγο πίσω. Ούτος η άλλος δεν σκοπεύουν να κάνουν πόλεμο αύριο η ΗΠΑ με την Κίνα. Ας είναι έτοιμο σε 10 χρόνια.

Nikolaos
Nikolaos
5 years ago

Το F-35C του ναυτικού έχει πολύ μεγαλύτερη εμβέλεια από τις λοιπές εκδόσεις, λόγω και μεγαλύτερης πτέρυγας. Η χωρητικότητα σε καύσιμο είναι έτσι κι αλλιώς μεγάλη. Αλλά το F/A-18E/F έχει τεράστιο πρόβλημα.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Το ΠΝ κοντά στην απόκτηση ναρκοθηρευτικών Hunt από τη Βρετανία

Τα ναρκοθηρευτικά κλάσης Hunt (κατασκευάστηκαν συνολικά 13), υπηρετούν στο Βρετανικό Ναυτικό αλλά και ως μεταχειρισμένα έχουν πωληθεί στο Ελληνικό Ναυτικό, όπως και σε εκείνο...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

EKTAKTO: Παραδόθηκαν τα 4 περιπολικά κλάσης Island στο Πολεμικό Ναυτικό – φωτογραφίες

Η σελίδα μας, και ο ειδικός μας συντάκτης Γιάννης Ρέκκας, μετά από πρόσκληση του Πολεμικού μας Ναυτικού, βρίσκονται στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας, στην τελετή παράδοσης...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -