15.5 C
Athens
Κυριακή, 3 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΙΣΤΟΡΙΑΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 31 Μαΐου 1916: Ναυμαχία της Γιουτλάνδης, η σύγκρουση των...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 31 Μαΐου 1916: Ναυμαχία της Γιουτλάνδης, η σύγκρουση των χαλύβδινων γιγάντων

[Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος] – Έχοντας περάσει σχεδόν όλον τον πόλεμο χωρίς ενεργό ρόλο, το Γερμανικό ναυτικό οργάνωσε ένα σχέδιο εξόδου του από τα στενά της Βαλτικής και καταναυμάχισης του Βρετανικού στόλου.

Το σχέδιο των Γερμανών βασιζόταν στη λεπτομέρεια που θα οδηγούσε τον Βρετανικό στόλο σε μια σταδιακή φθορά πριν συναντήσει τον Στόλο Ανοιχτών Θαλασσών τους κάνοντας τους Βρετανούς να απωλέσουν το αριθμητικό πλεονέκτημα. Ο στόλος των γερμανικών υποβρυχίων θα απέπλεε πρώτος λαμβάνοντας θέσεις ενέδρας έξω από τις διόδους των βρετανικών ναυστάθμων επιφέροντας έτσι το πρώτο πλήγμα. Στη συνέχεια οι Βρετανοί θα έπεφταν σε μια σειρά νέων ναρκοπεδίων που οι Γερμανοί θα είχαν στήσει και τέλος θα συναντούσαν τον Γερμανικό στόλο που θα είχε πλεόν βγεί από τη Βαλτική και αναπτυχθεί κατάλληλα.

Οι Βρετανοί πληροφορήθηκαν από υποκλοπές τις εντολές κινητοποίησης του γερμανικού στόλου και ο ναύαρχος Τζέλικο, διοικητής του Μεγάλου Στόλου, αποφάσισε να κινηθεί πρώτος. Τα βρετανικά πλοία κινήθηκαν γρήγορα περνώντας τα γερμανικά υποβρύχια πριν αυτά προλάβουν να οργανωθούν στους χώρους ενέδρας τους. Τα ναρκοπέδια επίσης δεν είχαν στρωθεί ακόμα.

Έτσι, στο απόγευμα της 31ης Μαΐου τα καταδρομικά των δύο στόλων, που προηγούντο πάντα των κύριων μονάδων, συναντήθηκαν ανοιχτά της ΒΔ Δανίας στα στενά της Γιουτλάνδης (για τους Γερμανούς, Στενά Σκάγκερακ) και η ναυμαχία ξεκίνησε. Σύντομα πλαισιώθηκαν και από τα θωρηκτά, ένα σύνολο 250 βαρέων πολεμικών πλοίων (151 βρετανικών και 99 Γερμανικών), η μεγαλύτερη ναυμαχία μεταξύ χαλύβδινων πλοίων της ιστορίας.

Μετά από ώρες ελιγμών, καταδίωξης και εκατέρωθεν κανονιοβολισμούς που οδήγησαν στη βύθιση 14 βρετανικών και 11 γερμανικών πλοίων, οι δύο στόλοι αποσύρθηκαν στις βάσεις τους διεκδικώντας και οι δύο τη νίκη. Οι Βρετανοί γιατί πέτυχαν την απόσυρση και σφράγισμα του εχθρικού στόλου στους ναυστάθμους του και οι Γερμανοί γιατί βύθισαν περισσότερα πλοία (113.300 τόνους έναντι 63.300).

(To άρθρο πρωτοδημοσιεύτηκε στις 31 Μαΐου 2020 στην Πτήση)

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Η ανάστροφη πλώρη της FDI, οι Aster 30 και το “σύννεφο νερού”

Πριν λίγο καιρό, η Naval Group αλλά και το Marine Nationale (γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό) έδωσαν στη δημοσιότητα φωτογραφίες και βίντεο από τις πρώτες δοκιμές...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Ναυτικό ισοζύγιο στο Αιγαίο: πως οι Τούρκοι εκσυγχρονίζουν τις δικές τους MEKO 200TN – Μέρος B΄

Του Βασίλη Παπακώστα. Πρώτη δημοσίευση «Πτήση» 47, Απρίλιος 2024 Στο πρώτο μέρος του άρθρου εξετάσαμε  το πρόγραμμα ΕΜΖ (Εκσυγχρονισμού Μέσου Ζωής) των τουρκικών φρεγατών MEKO...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -