Το υποβρύχιο ‘Riachuelo’, το νεώτερο υποβρύχιο του Ναυτικού της Βραζιλίας πλημμύρισε με νερό από τη θάλασσα στο πρωραίο τμήμα του εξαιτίας προβλήματος με βαλβίδα ασφαλείας. Το περιστατικό συνέβη στις 11 Μαρτίου ενώ το υποβρύχιο ήταν στην κλίνη του ναυπηγείου Itaguaí. Τα αίτια του ατυχήματος δεν είναι ακόμα γνωστά. Το μόνο που ανέφερε η ανακοίνωση του βραζιλιάνικου ναυτικού είναι πως έρευνες έχουν ήδη ξεκινήσει από τεχνικούς και αξιωματικούς των υποβρυχίων.
“Το πλήρωμα του υποβρυχίου ανέλαβε σύντομα δράση και αποκατέστησε το πλοίο σε ασφαλή θέση και ξεκίνησε να καθαρίζει τα διαμερίσματα που είχαν επηρρεαστεί”, είπε στην ανακοίνωσή του το Ναυτικό της Βραζιλίας. Το υποβρύχιο ‘Riachuelo’, της γαλλικής κλάσης Scorpène βρισκόταν σε φάση δοκιμών εν πλω από το τελευταίο τρίμηνο του 2019.
Σύμφωνα με πληροφορίες από τον βραζιλιάνικο αμυντικό ιστότοπο Defesa Aeréa & Naval, το ατύχημα του ‘Riachuelo’ “δεν οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος”, ενώ ο ιστοχώρος Poder Naval υπενθύμισε πως το υποβρύχιο ‘Tonelero’ -ένα υποβρύχιο του ναυτικού της Βραζιλίας κλάσης ‘Oberon’- βυθίστηκε σε παρόμοιο ατύχημα πριν 20 χρόνια. Το περιστατικό εκείνο υπήρξε μεγάλο πλήγμα για το γόητρο και το ηθικού του Ναυτικού τότε.
Περιστατικά πλημμυρισμού υποβρυχίων:
Στις 26 Δεκεμβρίου 2000, το βραζιλιάνικο υποβρύχιο ‘Tonelero’ βυθίστηκε στο χώρο ελλιμενισμού του στην αποβάθρα του ναυτικού στο Ρίο ντε Τζανέιρο από λάθος του πληρώματος. Και τα εννέα μέλη του πληρώματος που ήταν εκείνη τη στιγμή στο πλοίο διασώθηκαν. Το υποβρύχιο διαγράφηκε από τη δύναμη του στόλου το 2004.
Τον Ιανουάριο του 2018, πως μια καταπακτή στην πρύμνη του πυρηνοκίνητου υποβρυχίου του ινδικού ναυτικού INS Arihant αφέθηκε κατά λάθος ανοιχτή ενώ το πλοίο ήταν στο λιμάνι το 2017 οδηγώντας σε πλημμυρισμό του χώρου μηχανοστασίου ενώ το υποβρύχιο ήταν δεμένο. Ως αποτέλεσμα, το υποβρύχιο παρέμεινε εκτός ενεργείας για δέκα περίπου μήνες ενώ οι σωληνώσεις αντικαταστάθηκαν πλήρως.
Υποβρύχιο ‘Riachuelo’:
Το υποβρύχιο ‘Riachuelo’ (S40) ανήκει στη γαλλική κλάση Scorpène και ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία της DCNS στο Χερβούργο για λογαριασμό του ναυτικού της Βραζιλίας. Είναι το πρώτο της κλάσης και με απαίτηση του βραζιλιάνικου ναυτικού είναι ελαφρώς μεγαλύτερο από την τυπική κλάση Scorpène. Τα υπόλοιπα υποβρύχια της κλάσης ναυπηγήθηκαν από την ICN στο Itaguaí, της Βραζιλίας κατόπιν διμερούς συμφωνίας.
Τα βραζιλιάνικα υποβρύχια έχουν μεγαλύτερο μήκος, εκτόπισμα και ικανότητα μεταφοράς φορτίου από τα αρχικά γαλλικά σχέδια για καταλληλότητα πλεύσης στον ωκεανό. Το μήκος τους είναι 75 m έναντι των αρχικών 61,7 m και εκτοπίζουν 2.000 αντί για 1.565 τόνους. Το αρχικό συμβόλαιο αξίας 9,9 δις δολαρίων που υπογράφηκε το 2009 προέβλεπε την παράδοση του πρώτου πλοίου το 2015, ωστόσο μετά από καθυστερήσεις το πρώτο πλοίο καθελκύστηκε το 2018 και ξεκίνησε δοκιμές εν πλω που κράτησαν δύο περίπου χρόνια -συν έξι μήνες δοκιμών των συστημάτων μάχης, που με την ενσωμάτωση του επιχειρησιακού εξοπλισμού να προβλέπει την τελική παράδοση του πλοίου κάποια στιγμή στα μέσα του 2021.
Αναμένεται η επίσημη ανακοίνωση του Ναυτικού της Βραζιλίας για τα αίτια και έκταση των ζημιών για να εκιμηθεί αν η παραπάνω ημερομηνία θα αναβληθεί για το μέλλον.