Τα υποβρύχια ενίοτε καταφέρνουν να κινούνται αθέατα και… από την δημοσιότητα και αυτή η υπόθεση όπως φαίνεται έχει αρκετά σκοτεινά σημεία. Με καθυστέρηση δύο μηνών έγινε γνωστό ότι το Βασιλικό Ναυτικό διεξάγει έρευνα για την παρ’ ολίγον σύγκρουση ενός πυρηνικού υποβρυχίου του με επιβατικό φέρρυ στην Ιρλανδική Θάλασσα. Το περιστατικό συνέβη στις 6 Νοεμβρίου 2018 αλλά κρατήθηκε μακριά από τους δημοσιογράφους, παρόλο που οι Αρχές είχαν ενημερωθεί.
Σύμφωνα με βρετανικά ΜΜΕ, το υποβρύχιο, το οποίο δεν κατονομάζεται –το Βασιλικό Ναυτικό διαθέτει δέκα πυρηνικά υποβρύχια αλλά μόνο τέσσερα είναι οπλισμένα με πυραύλους Trident– ετοιμαζόταν να βγάλει περισκόπιο ενώ κοντά βρισκόταν το επιβατηγό/οχηματαγωγό τύπου Ro-Ro (roll-on/roll-off) της γραμμής Μπέλφαστ-Καίρνραϊαν «Stena Superfast VII». Το συγκεκριμένο φέρρυ της StenaLine εκτελεί τακτικά δρομολόγια μεταξύ Β. Ιρλανδίας και Σκωτίας και έχει χωρητικότητα 1.300 επιβατών και 660 οχημάτων.
Εκπρόσωπος της εταιρίας επιβεβαίωσε το περιστατικό, σπεύδοντας να υποστηρίξει ότι δεν υπήρξε κίνδυνος για το πλοίο και τους επιβαίνοντες. Aπό την πλευρά του το Βασιλικό Ναυτικό αρκέστηκε να δηλώσει ότι συνεργάζεται με την Επιτροπή Διερεύνησης Θαλασσίων Ατυχημάτων (Marine Accident Investigation Branch) η οποία ανακοίνωσε πως το πόρισμα για την θέαση υποβρυχίου μεταξύ Μπέλφαστ και Στράνραερ στις 6-11-2018 θα δημοσιοποιηθεί μόλις ολοκληρωθεί η σχετική έρευνα.
Ωστόσο δεν είναι η πρώτη φορά που βρετανικό πυρηνικό υποβρύχιο βρίσκεται πολύ κοντά σε κάποιο ανυποψίαστο σκάφος. Τον περασμένο Φεβρουάριο ο κυβερνήτης του πυρηνικού υποβρυχίου HMS Ambush παραδέχθηκε την ενοχή του ενώπιον Ναυτοδικείου ότι εξέθεσε σε κίνδυνο σκάφος και πλήρωμα λόγω «απώλειας προσοχής» η οποία είχε ως αποτέλεσμα την πρόσκρουση σε εμπορικό πλοίο ανοικτά των ισπανικών ακτών. Το ατύχημα συνέβη τον Ιούλιο του 2016 κατά την διάρκεια άσκησης κοντά στο Γιβραλτάρ όταν αναδυόμενο το υποβρύχιο χτύπησε με τον πύργο του το MV Andreas.
Το εμπορικό δεν έπαθε τίποτα όμως οι ζημιές που υπέστη το υποβρύχιο κόστισαν στο Βρετανικό Ναυτικό 2,1 εκατ. λίρες. Το Ναυτοδικείο στέρησε από τον Αντιπλοίαρχο Τζάστιν Κοντ την αρχαιότητα κατά ένα έτος, θεωρώντας τον υπεύθυνο, ως κυβερνήτη, για την έλλειψη προσοχής, την μη χρήση δεύτερου περισκοπίου για τον έλεγχο της επιφάνειας και το γεγονός ότι βασίστηκε στις πληροφορίες δυο εκπαιδευομένων που επάνδρωναν το πρώτο περισκόπιο.
Επίσης του καταλογίσθηκε ότι ενώ υπήρχε χρόνος για να αποφύγει την πρόσκρουση καταδυόμενος, εκείνος δεν αντέδρασε. Σημειωτέον ότι το HMS Ambush εκτελούσε εκπαίδευση στο πλαίσιο του προγράμματος «Perisher», ένα σχολείο κυβερνητών (Submarine Command Course) διαρκείας 23 εβδομάδων τόσο δύσκολο, που ονομάσθηκε έτσι λόγω του μεγάλου ποσοστού των αποτυχόντων εκπαιδευομένων.
Αλέξανδρος Θεολόγου
Συμβαινουν και στις καλυτερες οικογενειες…
Υπάρχουν περιπτώσεις που ο ήχος από την επιφάνεια δεν περνά σε βαθύτερα στρώματα λόγω διάθλασης(Νόμος του Σνέλ). Αν το στρώμα του θαλασσινού νερού στη επιφάνεια είναι πιο ψυχρό από ότι με μεγαλύτερο βάθος δηλαδή έχει θετική διαβάθμιση (Positive gradient) τότε σχηματίζεται ένα είδος κυματαγωγού στο ανώτερο στρώμα και ο ήχος εγκλωβίζεται σε αυτό και μεταδίδεται σε μεγάλες αποστάσεις κοντά στην επιφάνεια. Η ενέργεια που μεταδίδεται στα κατώτερα στρώματα με αποτέλεσμα την δύσκολη έως αδύνατη ανίχνευση στόχου στην επιφάνεια..