Σημαντικές κρίνονται οι ειδήσεις που προέκυψαν από τη συνέντευξη που παραχώρησε στις 13 Δεκεμβρίου 2022 στο δημοσιογράφο του ΑΠΕ-ΜΠΕ, Ν. Γ. Δρόσο, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του γαλλικού ομίλου Naval Group, Pierre Eric Pommellet.
O CEO της Naval Group είπε πολλά και ενδιαφέροντα που αφορούσαν είτε την ελληνική συμμετοχή στο πρόγραμμα των Gowind (θα φτάσει το 30% εφόσον επιλεγούν από τη χώρα μας), είτε τα ίδια τα πλοία. Αυτό όμως που μας κέντρισε το ενδιαφέρον ήταν η δυνατότητα για πλήρη συνεργασία των φρεγατών FDI και των κορβετών Gowind, σε ”συνεργατική μάχη”, όπως δήλωσε ο κ. Pommellet. Με αφορμή αυτή τη δήλωση προέκυψε και η ακόλουθη ερωταπάντηση που δημοσιεύουμε αυτούσια.
Ερώτηση: Η διαλειτουργικότητα που αναφέρετε μεταξύ των δυο τύπων πλοίων είναι, προφανώς, ένα σημαντικό στοιχείο της προσφοράς σας. Τι αντίκτυπο όμως θα έχει στα λοιπά πλοία του στόλου του ΠΝ και πώς επηρεάζει την διαλειτουργικότητα, Φερ ειπείν με τον γαλλικό στόλο;
Απάντηση: Η διαλειτουργικότητα είναι ιδιαίτερα “τυποποιημένη” στα ναυτικό. Χρησιμοποιούν data links στις διαμορφώσεις του ΝΑΤΟ και τούτο επιτρέπει στα σκάφη των χωρών μελών του ΝΑΤΟ να επικοινωνούν μεταξύ τους. Η διαλειτουργικότητα στο ναυτικό αποτελεί ήδη γεγονός.
Ωστόσο, η διαλειτουργικότητα του αύριο θα χρειαστεί, βεβαίως τη δυνατότητα επικοινωνίας που παρέχει το ΝΑΤΟ αλλά επίσης τη εκείνην που απαιτείται για ιδιαίτερα στενή συνεργατικότητα. Έχοντας δύο τύπους σκαφών νέας γενιάς που θα μπορούν να αναπτύξουν αυξημένες δυνατότητες διαλειτουργικότητας συνιστά, όπως λέμε, πολλαπλασιαστή ισχύος για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
Επιτρέψτε μου να σας υπενθυμίσω ότι το Πολεμικό Ναυτικό της Αιγύπτου λειτουργεί τις Gowind και τις φρεγάτες FREMM από την Γαλλία, με άλλα σκάφη. Θα δοθεί έτσι και στην Ελλάδα η δυνατότητα να συνεργαστεί στενότερα με το αιγυπτιακό ναυτικό και φυσικά το γαλλικό ναυτικό.
Έτσι τα σκάφη του χθες και του σήμερα θα είναι συμβατά στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ αλλά και θα χαίρουν σημαντικά ενισχυμένης διαλειτουργικότητας. Γεγονός που σημαίνει ευχερέστερη εκπαίδευση πληρωμάτων, καθώς τα συστήματα λειτουργίας μεταξύ των Belharra και των Gowind είναι παρόμοια. Έτσι, θα καταστήσει ευχερέστερη την εκπαίδευση των πληρωμάτων, θα αυξήσει την διαλειτουργικότητα των πλοίων του ελληνικού πολεμικού ναυτικού και θα καταστήσει ευχερέστερη την διαλειτουργικότητα με τις ναυτικές δυνάμεις της Γαλλίας και της Αιγύπτου καθώς, φυσικά και συνολικά του ΝΑΤΟ.
H νύξη για το σύστημα VCN
Αναλύοντας την συγκεκριμένη απάντηση, αρχικά έχουμε μια ορθή τοποθέτηση γύρω από το τι εννοείται διαλειτουργικότητα και πως επιτυγχάνεται εντός ΝΑΤΟ, με την χρήση των διαφόρων τακτικών δικτύων επικοινωνίας, όπως το Link 11 και κυρίως το Link 16. Διευκρινίζουμε εμείς εδώ, πως αυτή τη στιγμή το ΠΝ δεν έχει Link 16 σε κανένα του πλοίο, αλλά μόνο το παλιότερο και βασικών δυνατοτήτων Link 11. Link 16 θα φέρουν σίγουρα τα νέα ελικόπτερα MH-60R, οι φρεγάτες FDI HN όπως και οι ΜΕΚΟ200 μετά τον εκσυγχρονισμό τους.
Στη συνέχεια ο κ. Pommellet κάνει αναφορά για νέες δυνατότητες επικοινωνίας μεταξύ των δύο τύπων σκαφών, FDI και Gowind, πέραν των Νατοϊκών δικτύων, κάτι που θα ενισχύσει την διαλειτουργικότητα και συνεργατικότητα τους εντός του ΠΝ, “φωτογραφίζoντας” το γαλλικό σύστημα συνεργατικής εμπλοκής -κατά το αμερικανικό Cooperative Engagement Capability (CEC)- και το οποίο αποκαλείται Veille Cooperative Navale (VCN), για το οποίο έχουν αναφερθεί αρκετές πληροφορίες σε προηγούμενα άρθρα μας.
Συνεργατική εμπλοκή: Όταν οι φρεγάτες FDI θα κάνουν τον «μαέστρο» του στόλου
Το VCN βρίσκεται στο στάδιο των δοκιμών για το Γαλλικό Ναυτικό και δεν υπάρχει καμία επίσημη αναφορά για την ενσωμάτωση του, έστω ως πρόβλεψη τοποθέτησης, στις ελληνικές FDI. Συνεπώς, πρόσφατες αναφορές που θεωρούν δεδομένη την ύπαρξη VCN στις νέες φρεγάτες, είναι στη σφαίρα της φαντασίας ορισμένων, όπως άλλωστε είναι και η τοποθέτηση συστήματος ECM (που επίσης, απλά δεν… υπάρχει).
Έρχεται όμως η αναφορά του CEO της Naval Group, που εκφράζει την πεποίθηση περί αυξημένης συνεργασίας και διαλειτουργικότητας μεταξύ του Ελληνικού, Γαλλικού και Αιγυπτιακού Ναυτικού και συνολικά του ΝΑΤΟ. Μάλιστα ως επιχείρημα παρατίθεται η συνεργασία των γαλλικής κατασκευής πλοίων του Αιγυπτιακού Ναυτικού με άλλα σκάφη.
Όμως η Αίγυπτος δεν ανήκει στο ΝΑΤΟ και δεν είναι εφικτό να έχει πρόσβαση σε πρωτόκολλα επικοινωνίας και στον διαμοιρασμό πληροφοριών μέσω των δικτύων Link 11B και Link 16/22 που χρησιμοποιούνται από τις χώρες – μέλη του. Άλλωστε γι’ αυτό τον λόγο στα πλοία της η Αίγυπτος έχει εγκατεστημένο το ”εθνικό τακτικό δίκτυο” Link Y Mk2 της Thales, το οποίο έχει αναπτυχθεί ειδικά για χώρες που δεν ανήκουν στο ΝΑΤΟ, παρέχοντας αντίστοιχές δυνατότητες.
Επομένως το μόνο σύστημα που θα μπορούσε, θεωρητικά, να εξασφαλίσει κάποιες δικτυοκεντρικές δυνατότητες μεταξύ των τριών ναυτικών, είναι το VCN, που όμως όπως αναφέρθηκε, βρίσκεται ακόμη σε στάδιο δοκιμών από τον αρχικό χρήστη. Κατ’ επέκταση η εκτίμηση αποδέσμευσης και χρήσης, του μη υπάρχοντος σε υπηρεσία σήμερα, VCN, σε μη νατοϊκό ναυτικό θα πρέπει να θεωρείται παρακινδυνευμένη.
Διευκρινίσεις από τη Naval Group
Eμείς επικοινωνήσαμε με τη Naval Group, σχετικά με το θέμα, ειδικά για τον τρόπο επίτευξης της διαλειτουργικότητας μεταξύ των τριών ναυτικών (και κυρίως μεταξύ ΠΝ και Αιγυπτιακού ναυτικού, καθώς ΠΝ και Γαλλικό θα έχουν Link 16) και βέβαια για το αν η έκδοση της Gowind που προσφέρεται για το ΠΝ θα φέρει το VCN, όπως και οι υπό ναυπήγηση FDI.
Στην απάντησή της, η εταιρεία ανέφερε τον μεγάλο αριθμό ασκήσεων που έχουν γίνει στην Ανατολική Μεσόγειο μεταξύ συμμάχων και φιλικών κρατών, όπου και επιδείχθηκε η διαλειτουργικότητα των πλοίων της. Ως παράδειγμα ήταν η άσκηση ”MEDUSA 12”, στην οποία συμμετείχαν με επιτυχία, ελληνικές φρεγάτες κλάσης S και αιγυπτιακή κορβέτα Gowind. Επιπλέον τονίστηκε πως τα πλοία που προσφέρει η εταιρεία, ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των πελατών της και πως δεν είναι αποδεσμεύσιμα όλα τα χαρακτηριστικά τους.
Το παράδειγμα όμως περί συνεργασίας και διαλειτουργικότητας σε κοινή άσκηση μεταξύ φρεγάτας S και κορβέτας Gowind, αποτελεί από μόνο του ένα γρίφο καθώς όπως προαναφέρθηκε, η ελληνική φρεγάτα φέρει σύστημα Link 11B και η αιγυπτιακή κορβέτα Link Y Mk2. Πιθανότατα η συνεργασία κινήθηκε σε βασικό – χαμηλό επίπεδο τεχνολογικών μέσων.
Κατόπιν αυτού σε επόμενη επικοινωνία, τέθηκε εκ νέου το ζήτημα, όμως δεν κατέστη δυνατό να διευκρινιστεί περισσότερο ο τρόπος επίτευξης αυξημένης διαλειτουργικότητας και συνεργατικότητας μεταξύ φαινομενικά και ουσιαστικά ασύμβατων πλοίων. Καθώς ο γαλλικός όμιλος επιλέγει να μην αποκαλύπτει όλα του τα χαρτιά, ενόψει και της επιλογής των νέων κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού.
Το συμπέρασμα που μπορούμε να βγάλουμε, είναι πως μάλλον ο CEO της Naval Group, ήθελε να πει κάτι άλλο. Δεν φαίνεται να υπάρχει -δυστυχώς- δυνατότητα διασύνδεσης και συνεργατικής εμπλοκής, είτε μέσω VCN, είτε μέσω οποιουδήποτε συστήματος, με το αιγυπτιακό ναυτικό. Προφανώς όμως είτε με, είτε χωρίς VCN, οι ελληνικές FDI HN και οι εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, θα μπορούν να επιχειρούν με το Marine Nationale, όπως και με κάθε ΝΑΤΟϊκό ναυτικό.
Καθώς αναμένουμε και “απαντητικά” άρθρα, από σελίδες που έχουν αναλάβει άτυπο ρόλο “υποστηρικτή” κάθε γαλλικής καινοτομίας, θα πούμε πως δεν θα ήταν λύση η παράλληλη τοποθέτηση Link Y και Link 16 στις ελληνικές FDI. Δεν μπορεί το ΝΑΤΟ να δεχτεί τοποθέτηση δικτύων, άσχετων με αυτό (θυμίζουμε τους τουρκικούς S-400 που η Άγκυρα ήθελε να ενσωματώσει στο δίκτυο αεράμυνας της).
Έτσι το σημαντικό είναι να δούμε -εφόσον επιλεγούν οι Gowind- αν ενσωματώνουν το VCN, για την αποδοτική μεταξύ τους συνεργασία, και αν αυτό μπορεί να εγκατασταθεί σε επόμενο χρόνο και στις δικές μας FDI. Όπως βέβαια και τις δυνατότητες συνεργασίας του με άλλα “συμβατά” ναυτικά.