Πριν από λίγο μάθαμε πως σήμερα περνά από το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο με την απαιτούμενη διαδικασία το πρόγραμμα ενεργοποίησης των κορβετών που πρόκειται να αγοράσει το Πολεμικό μας Ναυτικό. Υπενθυμίζουμε πως το πρόγραμμα των κορβετών ενεργοποιείται για την απόκτηση από το ΠΝ πλοίων ικανών, που θα συνδράμουν τις 3 φρεγάτες FDI HN.
Θ. Ντόκος στο MAST MED 2022: Απόφαση για τις κορβέτες ακόμα και πριν το τέλος του έτους
Την είδηση γράφει σήμερα και σε αποκλειστικό του δημοσίευμα ο έγκυρος δημοσιογράφος Βασίλης Νέδος στην Καθημερινή που κυκλοφορεί. Ο Β. Νέδος αναφέρει πως αυτή τη στιγμή οι υποψηφιότητες είναι ουσιαστικά τρεις, οι γαλλικές Gowind, οι ιταλικές FCx-30 αλλά και οι ολλανδικές 10514.
ThinkOutOfTheBox: Κορβέτες για το ΠΝ όχι με MICA VL, ESSM Blk2 ή CAMM-ER, αλλά με… IRIS-T!
Αυτή την εβδομάδα βρίσκονται μάλιστα στη χώρα μας υψηλόβαθμα στελέχη της ιταλικής Fincantieri, που έχουν συναντήσεις σε υψηλά κλιμάκια με μέλη της κυβέρνησης αλλά και του Πολεμικού Ναυτικού. Θυμίζουμε πως το ιταλικό ενδιαφέρον έπεται των Γάλλων κατά ουσιαστικά μερικών ετών, και οι Ιταλοί έπρεπε να “τρέξουν” για να καταφέρουν να φέρουν την πρότασή τους στην τεχνική αρτιότητα που είναι για παράδειγμα η γαλλική.
FINCANTIERI: Συμφωνίες με ελληνικές εταιρείες για τις κορβέτες
Δυστυχώς, όπως έχουμε ξαναγράψει, ενώ το ελληνικό κλιμάκιο της Naval Group εργαζόταν εντατικά και πολύ επιτυχημένα προς την κατεύθυνση των Gowind. Έτσι όπως μάλλον έχει συμβεί, από Γαλλία υπήρξαν πιέσεις προς ελληνική πλευρά για την ενεργοποίηση της 4ης FDI HN, και το ΠΝ να μην πάρει τις κορβέτες. Ο λόγος είναι απλός, την FDI HN θα την πάρει υποχρεωτικά η κατασκευάστρια, ενώ στις κορβέτες υπάρχει … ανταγωνισμός!
ΕΞΕΛΙΞΗ: “Ζωντανές” οι κορβέτες για το ΠΝ, ανυπόστατες οι φήμες για ακύρωση του προγράμματος
Οι Γάλλοι τελικά ευτυχώς άκουσαν τις εισηγήσεις από την Ελλάδα και τα στελέχη της NG που “τρέχουν” το ελληνικό πρόγραμμα, και επέστρεψαν με σοβαρές προτάσεις για τις Gowind, αλλά δυστυχώς το “σπινάρισμα” της No4 FDI HN δεν έχει σταματήσει. Η 4η FDI HN, αν και είναι πόθος και ελπίδα όλων μας, πρέπει να αγοραστεί αφού το ΠΝ πάρει κορβέτες. Αλλιώς, θα μας λείπουν οι “πλώρες” που θέλει το ΓΕΝ, προκειμένου να καλύψει τις απαιτήσεις σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, ακόμη κι αν εκσυγχρονιστούν οι 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ.
ΑΠΟΨΗ: Ας τολμήσουμε ελληνικές κορβέτες FCx-30 με πυραύλους ASTER 30 από τις FDI HN
Οι Ολλανδοί παραμένουν στο “παιχνίδι” αλλά είναι κοινό μυστικό πως οι Ιταλοί προηγούνται με βάση την αρχική τους προσφορά. Επίσης, από ιταλικής πλευράς, υπάρχει χρηματοδότηση και ελληνική προστιθέμενη αξία λόγω ONEX και Ναυπηγείων Ελευσίνας. Το ΠΝ και το ΥΠΕΘΑ επιθυμεί σφόδρα χρηματοδότηση, καθώς το χρηματοδοτικό πρόγραμμα των FDI HN κυριολεκτικά “έκοψε τα πόδια” και στο ΠΝ, και στο ΓΕΕΘΑ, αφού όλο το πρόγραμμα ουσιαστικά προκαταβάλλεται. Η Fincantieri, σε πολύ καλύτερη οικονομική κατάσταση από τη Naval Group, δεν απαιτεί τεράστιες προκαταβολές. Βέβαια, αυτή τη φορά, και οι Γάλλοι έρχονται προετοιμασμένοι.
Μαλαισία: Σχεδιάζει εξοπλισμό κορβετών ΜΕΚΟ 100 με πυραύλους NSM
Δεν πρέπει να πανηγυρίζουμε, καθώς είναι το πρώτο βήμα από τα πολλά που πρέπει να γίνουν. Σίγουρα είναι το πρώτο επίσημο βήμα, και πλέον “μπαίνει το νερό στο αυλάκι”, μόνο με κάποια “σκληρή” απόφαση αλλάζει αυτό. Έτσι το πρόγραμμα περνάει, ελπίζουμε, σήμερα το απόγευμα ΑΝΣ. Στη συνέχεια, μετά έχουμε την εισαγωγή του στο ΣΑΓΕ, και στην συνέχεια έχουμε την έγκριση των γενικών και ειδικών όρων.
ThinkOutOfTheBox: Εξοπλισμός των νέων κορβετών με 2 x RAM, χωρίς ESSM, MICA VL ή CAMM/ER
Μετά από όλα αυτά, έχουμε εισαγωγή του στην Βουλή, στη συνέχεια έκδοση απόφασης ενεργοποίησης προγράμματος και χρηματοδότησης. Συνεπώς, ας μην πανηγυρίσουμε, έχουμε ακόμη αρκετό δρόμο μπροστά μας. Το καλό είναι πως έχει γίνει η βαριά τεχνική δουλειά, και οι υποψήφιοι ξέρουν τι ζητάμε, και τις δυνατότητές μας.
ThinkOutOfTheBox: Gowind HN, πως μπορούν οι Γάλλοι να πάρουν και το πρόγραμμα των κορβετών;
Ένα ενδιαφέρον σημείο που πρέπει να τονιστεί από το ρεπορτάζ του Βασίλη Νέδου, είναι η επίσημη αποτύπωση του αριθμού 3+1 για τις κορβέτες, που ουσιαστικά είναι επιβεβαίωση του ποσού των 2 δις που λέμε εδώ και καιρό. Δηλαδή, αν εξαιρέσουμε 500 εκ. ευρώ που θα “πάνε” στον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, τότε μένουν 1,5 δις ευρώ, που φτάνουν, ίσως με λίγη δυσκολία, για 3 οπλισμένες κορβέτες με κατασκευή των 2 στην Ελλάδα. Αλλά αυτή τη φορά, υπάρχει πάλι επίσημη πρόβλεψη για μια 4η κορβέτα, που προφανώς θα κατασκευαστεί όταν κι αν υπάρξει δημοσιονομικός χώρος.