27.1 C
Athens
Τρίτη, 21 Σεπτεμβρίου, 2021
Αρχική Uncategorized Ινδία: Ο Κινεζικός κίνδυνος επιταχύνει το δρόμο προς τα πυρηνικά υποβρύχια

Ινδία: Ο Κινεζικός κίνδυνος επιταχύνει το δρόμο προς τα πυρηνικά υποβρύχια

Στις 8 Μαρτίου, ο Οργανισμός Αμυντικής Έρευνας και Ανάπτυξης (DRDO) πραγματοποίησε με επιτυχία τις τελικές δοκιμές ενός πρωτοτύπου συστήματος Αναερόβιας Πρόωσης (Air Independent Propulsion – AIP) υποβρυχίων τοποθετημένου στην ξηρά, κοντά στην πόλη του Μουμπάι (τ. Βομβάη). Το σύστημα AIP, σχεδιασμένο να τοποθετηθεί σε συμβατικής πρόωσης (diesel) επιθετικά υποβρύχια με κοπή και επέκταση του κύτους, επιτρέπει τη δραστική αύξηση του χρόνου παραμονής του υποβρυχίου σε κατάδυση ενώ το καθιστά και πιο αθόρυβο κι από πυρηνοκίνητο υποβρύχιο.

Υποβρύχια της Ασίας το 2030: οι αριθμοί πέφτουν, η ποιότητα αυξάνεται

Το νέο σύστημα AIP αναμένεται να τοποθετηθεί στη νέα κλάση υποβρυχίων ‘Kalvari’, που βασίζεται στην γαλλική κλάση ‘Scorpène’. Το ινδικό ναυτικό έχει παραγγείλει 6 υποβρύχια του τύπου με τα 3 πρώτα να έχουν ήδη παραδοθεί, το τελευταίο INS Karanj μόλις την περασμένη Τετάρτη, 10 Μαρτίου, και τα υπόλοιπα σε διάφορα στάδια ναυπήγησης. Το Ινδικό Ναυτικό επέλεξε να προχωρήσει άμεσα με τη ναυπήγηση των ντιζελοκίνητων υποβρυχίων, “τρέχοντας” το σύστημα πρόωσης ανεξάρτητου του αέρα ξεχωριστά και να τοποθετηθεί εν καιρώ, μετά την επιτυχή του ολοκλήρωση.

Τελετή καθέλκυσης υποβρυχίου ‘Scorpene’ του Ινδικού Ναυτικού

Η ινδική μέθοδος ναυπήγησης των συμβατικών υποβρυχίων που στη συνέχεια θα αναβαθμιστούν με ένα νέο σύστημα πρόωσης, που θα απαιτήσει σημαντική παρέμβαση στη δομή τους, μπορεί να φαίνεται παράδοξη και μη αποδοτική αλλά σύμφωνα με ναυτικούς αναλυτές κρύβει κάτι περισσότερο: τον ινδικό φόβο για την ανερχόμενη ισχύ της Κίνας στη θάλασσα και την επέκτασή της στις νότιες θάλασσες. Η Ινδία επιταχύνει πολλά ναυτικά της προγράμματα και διεκδικεί με την ανάπτυξη εγχωρίων συστημάτων να ανακτήσει έναν αέρα υπεροχής στη ναυτική τεχνολογία.

Σε αυτό το πλαίσιο οφείλει κανείς να εντάξει, όχι μόνο το πρόγραμμα των υποβρυχίων ‘Kalvari’ και του συστήματος AIP αλλά και το διακεκηρυγμένο πρόγραμμα ανάπτυξης ενός εγχωρίου σχεδίου πυρηνοκίνητου επιθετικού υποβρυχίου (SSN), από το οποίο επιθυμεί να ναυπηγήσει
έξι μονάδες για να ενισχύσει την ικανότητα προβολής ισχύος στις ανοιχτές θάλασσες. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρχηγοί των Επιτελείων συζήτησαν πρόσφατα και συμφώνησαν, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, να επιταχύνουν το πρόγραμμα αυτό, όπως επίσης και το πρόγραμμα ένταξης σε υπηρεσία του δευτέρου αεροπλανοφόρου του στόλου, INS Vikrant, εντός του τρέχοντος έτους.

Βαλλιστικό πύραυλο ικανό να μεταφέρει πυρηνικά δοκίμασε η Ινδία

Οι ανησυχίες της Ινδίας ενισχύονται από την συνειδητοποίηση πως ο κινεζικός στόλος κατέστη πλέον ισχυρότερος και του αμερικανικού -τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στον αριθμό των παρατακτέων πλοίων- ενώ το ινδικό πολεμικό ναυτικό διαθέτει μόλις ένα πυρηνοκίνητο επιθετικό υποβρύχιο κλάσης ‘Akula ΙΙ’ (INS Chakra – S71) σε καθεστώς δανεισμού από τη Ρωσία με άλλο ένα να προστίθεται περί το 2025.

Σχέδια ανάπτυξης του στόλου πυρηνοκίνητων υποβρυχίων επιθετικών και βαλλιστικών πυραύλων (σχέδιο: H I Sutton)

Οι ινδικές προσπάθειες φαίνεται πως αποδίδουν καρπούς, σύμφωνα με τοπικά μέσα, καθώς τα προηγούμενα χρόνια το Κινεζικό Ναυτικό είχε αναπτύξει έντονη παρουσία στον Ινδικό Ωκεανό και στον Αραβικό Κόλπο, με πρόσχημα αρχικά την αντιμετώπιση της πειρατείας και την προστασία της ναυτιλίας στην ανοιχτή θάλασσα, η επένδυση σε μεγαλύτερα και ισχυρότερα πλοία και η επιμονή έκαναν τα κινεζικά πολεμικά να περιοριστούν στην περιοχή του Άντεν. Σημαντική στο παραπάνω ήταν και η συμβολή των συμμάχων της Ινδίας στον Τετραμερή Διάλογο για την Ασφάλεια (Quadrilateral Security Dialogue ή QUAD), όπου εκτός της Ινδίας συμμετέχουν επίσης η Αυστραλία, η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ καθώς και της Γαλλίας. Οι χώρες αυτές ανέπτυξαν πολεμικά πλοία και εκτέλεσαν αποστολής συλλογής και μοιράσματος πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο για την κατάσταση επιτρέποντας την άμεση επέμβαση του ινδικού στόλου. Η Κίνα διαμαρτυρήθηκε, μάλιστα, για την επιθετικότητα που επιδεικνύουν τα ινδικά πληρώματα αλλά χωρίς αποτέλεσμα.

Παραδόθηκε το 3ο ινδικό υποβρύχιο Scorpène

Στην Ινδία, ωστόσο, οι κινεζικές κινήσεις στους ναυτικούς εξοπλισμούς δεν αφήνουν περιθώρια για εφησυχασμό. Η Κίνα διαθέτει ήδη δύο επιχειρησιακά αεροπλανοφόρα και ετοιμάζεται να θέσει στη θάλασσα το τρίτο και το τέταρτο σύντομα. Η Ινδία διαθέτει ένα αεροπλανοφόρο, το παλιό INS Vikramaditya (τέως ρωσικό κλάσης ‘Kiev’, που αναβαθμίστηκε) των 45.000 τόνων και προσπαθεί εδώ και 15 χρόνια να ολοκληρώσει το δικό της INS Vikrant των 37.500 τ.. Τα δύο αεροπλανοφόρα θα προσδώσουν ικανότητα παρουσίας στον Ινδικό ωκεανό και στον Αραβικό κόλπο ταυτόχρονα αλλά για να είναι διαρκής η παρουσία τους επιβάλλεται η προμήθεια και τρίτου αεροπλανοφόρου που θα ανεφοδιάζεται όσο τα άλλα είναι σε αποστολή. Οι ναύαρχοι επιθυμούν ένα πλοίο 65.000 τόνων αλλά η κυβέρνηση του Ν. Δελχί απορρίπτει προς το παρόν τέτοιες σκέψεις λόγω του υψηλού κόστους που υπολογίζεται σε 15 δις δολαρίων.

Σαν απαραίτητο συμπλήρωμα και ίσως έναντι των μεγάλων αυτών πλοίων το Ινδικό Ναυτικό περιμένει να θέσει σε υπηρεσία το δεύτερο πυρηνοκίνητο υποβρύχιο βαλλιστικών πυραύλων κλάσης ‘Arihant’, το INS Arighat. Το πρώτο από τα πυρηνικά υποβρύχια εγχώριας ανάπτυξης, το INS Arohant καθελκύστηκε το 2014 και εντάχθηκε σε υπηρεσία το 2016 αλλά υπέστη σοβαρό ατύχημα όταν προσπάθησε να καταδυθεί με μια θυρίδα πλημμελώς ασφαλισμένη με αποτέλεσμα να πλημμυρίσει ο χώρος του μηχανοστασίου.

Έκρηξη σε ινδικό πυρηνικό υποβρύχιο, ένας τουλάχιστον ναύτης νεκρός

Επιπλέον, το Ινδικό Ναυτικό σχεδιάζει να ενισχύσει τις ικανότητες πλήγματος με την ένταξη των πρώτων οπλισμένων UAV τύπου Predator. Δύο συστήματα θα ενοικιαστούν από τις ΗΠΑ παρέχοντας πληροφόρηση και ικανότητα επέμβασης από τον κόλπο του Άντεν ως τα στενά της Σούντα, με τα συστήματα να πετούν σε ύψη 30.000 ποδών και με αυτονομία 30 ωρών. Μόλις ολοκληρωθεί η εκπαίδευση των Ινδών χειριστών, υπάρχουν σχέδια αγοράς 10 οπλισμένων ΜΕΑ Predator για καθεμία από τους τρεις κλάδους.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisment -

Most Popular