Χθες, Τετάρτη, 10 Ιουνίου η επιχείρηση “IRINI” της Ευρωπαϊκής Ένωσης έδωσε το πρώτο της τεστ με την πραγματικότητα και απέτυχε.
Το εμπορικό πλοίο RoRo “CIRKIN”, τουρκικής ιδιοκτησίας με σημαία Τανζανίας, εντοπίστηκε να κατευθύνεται προς τις ακτές της Λιβύης νοτιο-δυτικά της Κρήτης. Η πορεία του πλοίου το έθετε αμέσως στη λίστα υπόπτων για μεταφορά όπλων στην αντιμαχόμενη Λιβύη και βάσει των κανόνων της επιχείρησης έπρεπε να ελεγχθεί. Το πλοίο συνόδευαν τρία πλοία του τουρκικού πολεμικού ναυτικού (TDK).
Η φρεγάτα “ΣΠΕΤΣΑΙ” (F453), το μόνο πλοίο σε υπηρεσία με το ιταλικό στρατηγείο της επιχείρησης τη στιγμή εκείνη, αντέδρασε όπως προβλεπόταν: Απονήωσε το οργανικό της ελικόπτερο, προσέγγισε το ύποπτο πλοίο και το κάλεσε με τον ασύρματο να σταματήσει για νηοψία. Το “CiRKIN” δεν απάντησε. Η απάντηση ήρθε από ένα από τα τουρκικά πολεμικά που απάντησαν μόνο πως “το πλοίο βρίσκεται υπό την προστασία της Τουρκικής Δημοκρατίας”.
Το μήνυμα μεταδόθηκε από το ελικόπτερο στη φρεγάτα “ΣΠΕΤΣΑΙ” και από τη φρεγάτα στο αρχηγείο της EUNAVFOR MED, έδρα της επιχείρησης “IRINI”. Το αρχηγείο απάντησε να μην πραγματοποιηθεί νηοψία αλλά να παρακολουθήσει η φρεγάτα διακριτικά. Τα τουρκικά πλοία κατέπλευσαν στο λιμάνι της Μισράτα χωρίς άλλα προβλήματα.
Αυτά είναι τα γεγονότα, όπως έλαβαν χώρα. Επειδή, όμως, πολλά γράφτηκαν από χθες σε ιστότοπους και καφενεία, για το “τί έπρεπε” να γίνει και “πώς όφειλε” να δράσει το ελληνικό πλοίο, θεωρούμε πως πρέπει να βάλουμε κάποια πράγματα στη θέση τους.
Η επιχείρηση “IRINI” είναι μια επιχείρηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την ακρίβεια είναι μια από τις πρώτες επιχειρήσεις που αναλαμβάνει η Ε.Ε. στον στρατιωτικό τομέα. Πρόκειται, λοιπόν, για μια πρόβα των ικανοτήτων της να λαμβάνει σοβαρές αποφάσεις και τολμηρές πρωτοβουλίες στον διεθνή χώρο μετασχηματιζόμενη από μια ένωση εμπορική και χρηματική, σε ένωση πολιτική.
Πώς η Irini θα αντιδράσει στις (τουρκικές) παραβιάσεις του εμπάργκο όπλων στη Λιβύη;
Η επιχείρηση “IRINI” είναι μια πιο αποφασιστική έκδοση της “SOPHIA”, που προηγήθηκε τα πέντε προηγούμενα χρόνια (2015-2020) για να αναχαιτίσει τη ροή λαθρομεταναστών και να περιορίσει τα θανατηφόρα ατυχήματα από τη μεταφορά ανθρώπων με πλαστικές σχεδίες από τη Λιβύη στην νότια Ευρώπη. Η επιχείρηση “SOPHIA” ήταν λοιπόν περισσότερο μια επιχείρηση ακτοφυλακής, για έρευνα και διάσωση (όπως είχαν αιχμηρά παρατηρήσει Βρετανοί βουλευτές) και αντικαταστάθηκε από μια δράση πιο οργανωμένης μορφής για την επιβολή εμπάργκο όπλων στη Λιβύη και την αποτροπή λαθρεμπορίου καυσίμων, την εκπαίδευση της ακτοφυλακής και την αποτροπή λαθρομετανάστευσης και εμπορίας ανθρώπων.
Πρόκειται, λοιπόν, είναι μια στρατιωτική επιχείρηση που ανέλαβε η Ενωμένη Ευρώπη εφαρμόζοντας τις αποφάσεις του Συμβουλίου Ασσφαλείας του ΟΗΕ (απόφαση 2292 του 2016) για εμπάργκο μεταφοράς όπλων από και προς τη Λιβύη ώστε σταδιακά να δημιουργηθούν συνθήκες κατάπαυσης του πυρός στη χώρα. Μάλιστα, στις 5 Ιουνίου (την περασμένη Παρασκευή) το Σ.Α. του ΟΗΕ ομόφωνα ενέκρινε και ενίσχυσε τα περιθώρια δράσης της επιχείρησης δίνοντας το δικαίωμα να εκτελούν νηοψίες σε διεθνή ύδατα προς τον σκοπό εφαρμογής του εμπάργκο όπλων (απόφαση 2526 του 2020 του Σ.Α. του ΟΗΕ)
Στην επιχείρηση συμμετέχει και η Ελλάδα με σημαντική συμβολή (η φρεγάτα “‘ΥΔΡΑ” τον Μάιο και η φρεγάτα “ΣΠΕΤΣΑΙ” τον Ιούνιο). Μαζί τους έπρεπε να υπάρχει κι ένα δεύτερο πλοίο, καθώς τον Μάιο η “ΥΔΡΑ” συνυπηρέτησε με το γαλλικό αντιτορπιλικό “JEAN BART” και τον Ιούνιο η “ΣΠΕΤΣΑΙ” έπρεπε να είναι με το ιταλικό ελικοπτεροφόρο-αποβατικό “SAN GIORGIO” που όμως δεν είχε ακόμα αναπτυχθεί.
Εκείνη την κρίσιμη στιγμή φαίνεται πως επέλεξε η Τουρκία για να κάνει την κίνηση προκαλώντας τα αντανακλαστικά της Ε.Ε.. Η ελληνική φρεγάτα βρέθηκε μόνη της να εφαρμόσει τις εντολές ενός ναυτικού αποκλεισμού με άνωθεν εντολές το ιταλικής διοίκησης EUNAVFOR MED, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο μέσω της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας (CSDP) και μέσω αυτών του Συμβουλίου Ασφαλείας.
Η Τουρκία σπάει το εμπάργκο πώλησης όπλων στην Λιβύη – πούλησε οχήματα MRAP Kirpi
Η Τουρκία από τη μεριά της φαίνεται να ενθάρρυνε μια πράξη πειρατείας. Με βάση το Διεθνές Δίκαιο, αν και υποχρεούται να εφαρμόσει και να σεβαστεί και αυτή το εμπάργκο στη Λιβύη, είναι ελεύθερη να διατηρεί σχέσεις και να έχει εμπόριο με την κυβέρνηση της Λιβύης, εφόσον αυτή είναι επίσημα αναγνωρισμένη (και η κυβέρνηση Faraj είναι). Κακόπιστα αλλά νόμιμα, ένα εμπορικό πλοίο στα διεθνή ύδατα μπορεί να αρνηθεί τον έλεγχο από ένα ξένο πολεμικό πλοίο.
Εδώ , όμως, δεν ήταν αυτή η περίπτωση. Η φρεγάτα “ΣΠΕΤΣΑΙ” δεν ήταν ένα ελληνικό πολεμικό αλλά βρισκόταν υπό τη σημαία της Ε.Ε. και εφάρμοζε σαφείς αποφάσεις του ΟΗΕ. Το τουρκικό πλοίο δεν είχε δικαίωμα να αρνηθεί. Η άρνηση δεν προήλθε από το ίδιο το πλοίο αλλά από σαφή επιθετική κοινοποίηση των τουρκικών πολεμικών πλοίων: “το πλοίο είναι υπό την προστασία της τουρκικής δημοκρατίας” (δηλαδή, αν πλησιάσετε θα ανοίξουμε πυρ).
Τίθενται τα εξής ερωτήματα:
1. Τί έπρεπε να κάνει ο Έλληνας πλοίαρχος της “ΣΠΕΤΣΑΙ”; Να παρακούσει την εντολή του ανωτέρου του και να κινηθεί μόνος εναντίον τριών τουρκικών πολεμικών με σαφή πρόθεση να ανοίξουν πυρ; Πιθανώς και δεν νομίζουμε πως αμφιβάλλει κανείς για το θάρρος των πληρωμάτων και των αξιωματικών του ναυτικού μας αλλά εκτός από το θάρρος υπάρχει και η κοινή λογική. Μια τέτοια αντίδραση θα ικανοποιούσε κάποιους ναυμάχους του πληκτρολογίου αλλά θα κατέληγε με τη φρεγάτα με σοβαρές ζημιές και την Ελλάδα υπόλογη.
2. Τί έπρεπε να κάνει ο Ιταλός διοικητής, όταν ήξερε από τις προηγούμενες μέρες πως ο στολίσκος αυτός περνούσε ήδη από το Αιγαίο; Δεν έπρεπε να ζητήσει και να λάβει ενισχύσεις καθώς είχε ένα μόνο πλοίο διαθέσιμο να να διεξάγει αποκλεισμό στη μισή αφρικανική ακτή της Μεσογείου; Δεν έπρεπε να παρέμβει ο ίδιος καλώντας τα τουρκικά πολεμικά να μην διακόπτουν μια στρατιωτική επιχείρηση;
3. Τί έκανε η Ευρωπαϊκή Ένωση όταν αναλαμβάνει μια τόσο σημαντική επιχείρηση στην “αυλή” της και εφαρμόζει για πρώτη φορά ωμή δύναμη; Δεν ήξερε πως η Τουρκία εμπλέκεται άμεσα στη διένεξη μεταξύ των δύο παρατάξεων στη Λιβύη; Δεν ήξερε πως εφοδιάζει συστηματικά τώρα για μήνες τον Saraj με όπλα, οχήματα, μισθοφόρους, UAV ακόμα και με πτήσεις μεταγωγικών αεροσκαφών;
Θα το ξαναπούμε. Η χθεσινή ταπείνωση ήταν αποκλειστικά μια αποτυχία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των θεσμών της, που αποδεικνύονται ασπόνδυλοι, τυφλοί και μουγγοί και της υποτιθέμενης ισχύος, που ενώ διακηρύσσεται σε φωτογραφικά και αποσπάσματα βίντεο, την κρίσιμη στιγμή αποδεικνύεται ανίκανη, άτολμη και ελλιπής.
Η Τουρκία δεν είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά παραμένει υποψήφιο μέλος, μέλος του ΝΑΤΟ και μέλος του ΟΗΕ. Δεν είναι υπεράνω του διεθνούς δικαίου και δεν μπορεί να συμπεριφέρεται σαν νταής. Τη Δευτέρα, ο υπουργός εξωτερικών της θα προσέλθει στην Κοινή Διάσκεψη και καλό θα είναι να του υπενθυμίσουν τα παραπάνω πριν του εγκρίνουν πάλι εκατομμύρια για να φροντίσει τους πρόσφυφες ή οτιδήποτε άλλο.
Ο κατευνασμός δεν βοήθησε ποτέ κανέναν εκτός από τον παραβάτη των Συνθηκών. Και ένας πόλεμος δεν σταματά με ευχολόγια στο twitter αλλά με πράξεις. Ίσως η “IRINI” να έχει έρθει στο τέλος της. Και ίσως τη θέση της χρειάζεται ένας “ARIS”.
Και μια παράπλευρη ερώτηση, αν αντί των Τούρκων ήταν Ρώσοι που μετέφεραν όπλα ή μισθοφόρους στην άλλη παράταξη, θα λειτουργούσε το εμπάργκο καλύτερα ή μήπως η Ευρωπαϊκή Ένωση πίστεψε ότι δεν θα αντιμετώπιζε δύσκολες καταστάσεις και δύσκολες αποφάσεις όταν αναλάμβανε την υποχρέωση να εφαρμόσει αποφάσεις του ΟΗΕ;
Όταν και εάν υπάρξει ποτέ ενιαία ευρωπαϊκή εκτελεστική εξουσία, θα υπάρξει και ενιαία ευρωπαϊκή άμυνα. Προσοχή: Δεν εξετάζω το δέον γενέσθαι. Αναγνωρίζω όμως τη πραγματικότητα. Και η πραγματικότητα είναι ότι της Ευρώπης ηγείται η Γερμανία. Και η Γερμανία για τους δικούς της πολιτικούς λόγους δεν ευνοεί την δυναμική αντιμετώπιση της Τουρκίας. Το να “απαιτούμε” από την Ε.Ε. να αποκτήσει συμπεριφορά αντίστοιχη των ΗΠΑ αποτελεί λογικό άλμα. Δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για αυτό. Το να αγνοούμε την πραγματικότητα δε βοηθά. Το να αναθεματίζουμε την Ε.Ε. για τα μειονεκτήματά της δε βοηθά. Σε μια τέτοια χαλαρή ένωση το κάθε κράτος μέλος έχει αντικειμενικά αρκετούς βαθμούς ελευθερίας. Και εμείς μπορούμε να διαμορφώσουμε την άμυνα της Ένωσης με μια προϋπόθεση: την οικονομική μας ανεξαρτησία. Αντί λοιπόν να μεμψιμοιρούμε ίσως θα ήταν πρακτικότερο να πράττουμε όσα χρειάζονται ώστε και οικονομικά και στρατιωτικά να γίνουμε ισχυρότεροι και να έχουμε λόγο στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.
Προϋποθέτει εκχώρηση εθνικής κυριαρχίας κάτι που τα κράτη μέλη είναι αντίθετα, ιδιαίτερα όσο αφορά εθνικά ζητήματα και κυριαρχικά δικαιώματα.
το ¨αποδεικνύονται ασπόνδυλοι¨ οφείλω να παραδεχτώ οτι με εντυπωσίασε, μπράβο σας κύριε αρθρογραφε.
πάντως, σοβαρά τώρα, το συγκεκριμένο περιστατικό πραγματικά υπογραμμίζει κάποια σοβαρά και διαχρονικά προβλήματα/αδυναμίες της ΕΕ και του ΟΗΕ. Η μετριοπάθεια θα μας φάει, αν είναι και μετριοπάθεια αυτή η συμπεριφορα…
Σου έβαλα θετική ψήφο…Να μην ξεχνάμε ότι ΟΗΕ=διαχρονική ταφόπλακα για τον ελληνισμό….Από την εποχή της Κύπρου(6ετών ήμουν)ακούω για τα ψοφίσματα του ΟΗΕ.Τίποτα για δική μας δράση…
Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν υπάρχει προς το παρόν στρατιωτικά. Εξαρτάται από την Αμερική. Η Γερμανία παρακαλάει να μην μειώσουν οι Αμερικανοί τις βάσεις τους στο έδαφος της. Η Γαλλία δεν έχει τον απαιτούμενο όγκο δυνάμεων για να γίνει μπροστάρης στην ΕΕ. Η αμυντική βιομηχανία είναι προς το παρόν διασπασμένη. Δεν υπάρχει ούτε υποχρέωση επέμβασης αν τα σύνορα ενός κράτους της ΕΕ απειληθούν. Αυτό καλύπτετε από το ΝΑΤΟ. Δεν έχει ούτε καν την ελάχιστη κοινή εξωτερική πολιτική. Το ερώτημα βέβαια είναι τι ακριβώς πήγαμε να κάνουμε εκεί πέρα? Από εκεί και πέρα η Ελλάδα και η Κύπρος πρέπει να προβάλλουν βέτο στην όποια χρηματοδότηση της Τουρκίας. Η Τουρκία έχει ανακοινώσει άλλωστε ότι τα σύνορα της για να φύγουν από την χώρα οι μετανάστες είναι ανοιχτά. Εμείς είμαστε που πρέπει να μπούμε μπροστά για οικονομικά μέτρα εναντίον της Τουρκίας και να μην προσπαθούμε να κρυφτούμε πίσω από άλλες χώρες. Επίσης ακόμα και μοναχή μας θα πρέπει να βάλουμε δασμούς στα Τουρκικά προϊόντα.
Κόψε τις εισαγωγές πρώτα από την Τουρκία, κλείσε και τον Έβρο συγκοινωνιακά και το συζητάμε….Ισως τότε σε πάρουν σοβαρά…..Οι Κύπριοι χτυπησαν και κληρωτό προκειμένου να πάνε στα φθηνά Κατεχόμενα, τις ημέρες με τον covid.Nα μην και για τα καζίνα!!
Προσφυγή της Τουρκίας στον ΟΗΕ με την κατηγορία εγκλήματος κατά της ανθρωπότητας. Ότι δηλαδή η στρατιωτική εμπλοκή της στην Λιβυή είναι έγκλημα κατά της ανθρωπότητας. Πρέπει σε όλα τα διεθνή ΜΜΕ να ακουστεί και να ταυτιστεί στις συνειδήσεις, οτι η Τουρκία ειναι ένα rogue state.
Πράγμα που αργότερα θα εργαλοποιηθεί στην ελληνοτουρκική στρατιωτική σύγκρουση στην Κρήτη, αυξάνοντας την προδιάθεση τρίτων δυνάμεων και υπερεθνικών οργανισμών να παρουν το μέρος της Ελλάδας.
Στην περιοχή πλέει και ένα Αντιτορπιλικό AAW της Ιταλίας. Αυτό γιατί δεν συνέδραμε το ελληνικό πλοίο;
Κάτι παίζεται με τους Ιταλούς και τους Τούρκους και αυτό πρέπει να το ψάξετε.
Είναι έξω από το λιμανι της Μισράτα και φυλάει τα ιταλικά συμφέροντα.
Δεν συμμετέχει όμως στην αποστολή Ειρήνη, αλλά είναι σε εθνική ιταλική αποστολή.
…δε χρειάζεται ψάξιμο..ολοφάνερο είναι
1. Την Ελλάδα “υπόλογη”, σε ποιον; “Υπόλογος” είναι κάποιος που έκανε κάτι λάθος. Στον ΟΗΕ, του οποίου την απόφαση πήγε να εφαρμόσει, και στο πλαίσιο εφαρμογής της άσκησε το δικαίωμα της νόμιμης άμυνας; Στην Τουρκία μήπως; Λογικό, στα μάτια της έχουμε λάθος. Και;;; Είμαστε υπόλογοι για εφαρμογή της νομιμότητας σε έναν σύγχρονο βάρβαρο. Λυγμ, κλαψ, κλαψ.
2, 3. Η Ελλάδα από τη μεριά της, δεν είχε πάρει πρέφα ότι η Τουρκία συνοδεύει τα πλοία της (να πω ότι ξεκίνησε προχτές, ΜΗΝΕΣ τώρα το κάνει αυτό, το λιγότερο…); Δεν σκέφτηκε να προσφέρει ενισχύσεις, έστω να υπάρχουν εκτός της αποστολής ελληνικά πλοία στην περιοχή (γνωρίζω πως μπαίνουμε σε άλλα νερά, από νομικής άποψης); Αεροσκάφη σε QRA για ναυτική κρούση/CAP; Τίποτα, αποκλείεται να πάει κάτι στραβά; Ο Ιταλός διοικητής μπορεί να ήξερε πάρα πολύ καλά τι έκανε, μη ζητώντας ενισχύσεις. Εμείς μπορούμε να πούμε το ίδιο, όταν αφήσαμε τη φρεγάτα μοναχή της απέναντι σε στολίσκο;
Η δε επόμενη παράγραφος, να με συμπαθάτε αλλά έχει κι έναν αστείο τόνο, κι έντονη οσμή Παυλόπουλου (“τα ελληνικά σύνορα είναι κι ευρωπαϊκά σύνορα” και λοιπές τραγικές, διεθνώς ντροπιαστικές προσπάθειες εμπλοκής της ΕΕ στα ελληνοτουρκικά που έπεφταν πάντα στο κενό). Η Ελλάδα καλά δεν θυμάμαι αν πω ότι ΨΟΦΑΓΕ να πετύχει αυτή την επιχείρηση; Τώρα που την πήρε, τι κάνει; Είναι κι αυτή άμοιρη ευθυνών; Μόνο ο Πόντιος Πιλάτος μας φταίει; Κι ας πούμε πως μας φταίει, τέλος πάντων. Τι θα κάνουμε για αυτό;
Επειδή την απάντηση σε ένα 95% την ξέρουμε, τουλάχιστον ας μην πιανόμαστε με διάφορες θεωρίες αποποίησης ευθυνών. Ας υποφέρουμε σιωπηλά.
Na συμπληρώσω τον @chikichiki και όπως είχα γράψει σε προηγούμενο σχόλιο μου: Το θέμα είναι ότι όταν έχεις το περιθώριο να οργανωθείς φροντίζεις να το κάνεις καλά και να περιλάβεις στο σχεδιασμό ότι ο αντίπαλος που σου έχει δώσει αυτά τα δείγματα δε θα συνεργασθεί μαζί σου.
Ξεχάστε τα της εξωτερικης και αμυντικής πολιτικης της Ενωσης: Η Ελλάδα ήθελε διακαώς αυτή την αποστολή (δέχθηκε το απεχθέστερο των όρων να μαζέψει τους λαθρομετανάστες στην Κρήτη – ας ελπίσουμε ότι θα δουλέψουν στα θερμοκήπια) συμμετείχε στο σχεδιασμό γνωρίζοντας την περιοχή, τους “παίκτες” με στελέχη που έχουν παρακολουθήσει πανάκριβα σχολεία τακτικών στο εξωτερικό (αναλογικά ακριβότερα, με βάση το αποτέλεσμα από το ΜΙΤ και το LCE μαζί) για να ταπεινωθεί. Δε λέω ότι έπρεπε να επιτεθούμε ούτε ότι έπρεπε να προκληθεί κάποιο “ατύχημα” αλλά θα ήταν καλύτερα να μην είχαμε εμπλακεί.
Κι ας το δούμε κι αλλιώς: τι έχει πετύχει μέχρι τώρα η αποστολή αυτή. Σταμάτησε έστω και μια σφαίρα όχι γεμιστήρα από Τουρκικά εργοστάσια να φτάσει έτοιμη για χρήση στη Λιβύη; Πολύ φοβάμαι ότι όχι γιατί θα είχε τονισθεί εξ’ίσου με το πόσο καλά τα πήγαμε στον Εβρο.
Και μια και μιλάμε για τον Εβρο (με τις διελεύσεις να αρχίζουν να αποκτούν μια κανονικότητα) και τα νησιά μήπως ήρθε η ώρα να δούμε το θέμα λίγο πιο αποφασιστικά μια και οι διεθνείς κυρώσεις είναι “χάδι” μπροστά στο κέρδος από το μηδενισμό των αφίξεων λαθρομεταναστών σε Ελληνικό έδαφος;
Φίλε μου καλησπέρα.
Η ελληνική φρεγάτα είναι υπό την διοίκηση του Ιταλού διοικητή. Δεν ενεργεί από μόνη της. Κοινώς αυτός έχει το πρόσταγμα και αυτός παίρνει εντολές από τους πιο πάνω από αυτόν. Έτσι λειτουργεί η ιεραρχία. Γι΄ αυτό και όταν ήρθε η φρεγάτα μας σε επαφή με το πλοίο, από αυτόν ζήτησε οδηγίες για το πως να δράσει. Είναι από τα παράδοξα που εάν γίνει κάποτε ευρωπαικός στρατός, θα δούμε πολλά τέτοια.
Το ότι υπάρχουν αποφάσεις του ΟΗΕ συμφωνούμε, αλλά στη συγκεκριμένη επιχείρηση, γιατί για αυτή συζητάμε, άλλοι κάνουν κουμάντο και όχι εμείς. Το γιατί εμείς μονομερώς δεν εφαρμόζουμε τις αποφάσεις του ΟΗΕ στο Αιγαίο, αυτό είναι ένα άλλο θέμα που το αποφασίζουν οι πολιτικοί. Αυτοί θα πρέπει να απαντήσουν.
Όπως ανέφερε και ο Nikolaos σε ένα άλλο άρθρο δεν ήταν μόνο οι τρεις φρεγάτες που συνόδευαν το πλοίο στην περιοχή, αλλά ακόμα τέσσερις. Δηλαδή σύνολο επτά.
Την πορεία του πλοίου από τα Δαρδανέλια την ήξερε και ο Ιταλός διοικητής, δεν εμφανίσθηκαν ξαφνικά τα πλοία από το πουθενά. Αυτός θα έπρεπε να αναλάβει δράση και να καλέσει και άλλα πλοία να φθάσουν στην περιοχή. Το γιατί το ελικοπτεροφόρο δεν ήταν στην περιοχή αυτή, είναι ένα ερώτημα που πρέπει να το απαντήσουν οι Ιταλοί οι οποίοι στηρίζουν τον Σάρατζ.
Λες ¨ΨΟΦΑΓΕ¨ η Ελλάδα για την επιχείρηση. Σωστό. Η επιχείρηση έγινε, εμείς συμμετέχουμε και το αποτέλεσμα δεν είναι αυτό που θέλουμε. Όταν μετέχεις σε πολυεθνικά σχήματα, δέχεσαι και τα καλά -το ότι έγινε η επιχείρηση- και τα κακά -το ότι δεν πέτυχε-. Αλλιώς δε μετέχεις και ενεργείς από μόνος σου. Απλό.
Το θέμα μου δεν είναι (όντως δεν τα έγραψα καλά στο 1., εκείνο το “υπόλογη” με σύγχυσε και ξέχασα την αφετηρία του επιχειρήματος…) γιατί η Σπέτσαι δεν παράκουσε τον επικεφαλής της επιχείρησης για να κάνει ρεσάλτο μόνη της. Το θέμα μου είναι γιατί το άρθρο εντοπίζει τις ευθύνες στη μία οντότητα της οποίας τη στάση γνωρίζαμε από πριν, και αφήνει άμοιρη ευθυνών τη χώρα την οποία η επιχείρηση αφορά υποτίθεται περισσότερο από όλες. Προφανώς και φταίει η ΕΕ/Ιταλία, αλλά η Ελλάδα που δεν φρόντισε τουλάχιστον να τους απογυμνώσει από τυχόν δικαιολογίες προσφέροντάς τους προληπτικά επιπλέον μέσα, που δεν φρόντισε να εξασφαλίσει σοβαρότερη διοίκηση και κανόνες εμπλοκής (πάνω στον πανικό της να πετύχει την “επιχείρηση”, γιατί ως γνωστόν το να φαίνεται ότι έκανες κάτι είναι πιο σημαντικό από το να κάνεις κάτι), που βρίσκεται εντελώς εκτός των εξελίξεων όπως φαίνεται και ανίκανη να ζητήσει το λόγο, αυτή η Ελλαδίτσα είναι αθώα! Θύμα των συνθηκών, για απειροστή φορά!
Όσο για τα της επιχείρησης, είναι αδύνατο να γίνει απολογισμός των όποιων συν και πλην γιατί πολύ απλά όταν δεν υπάρχει επιχείρηση στην πράξη, δεν υπάρχουν και συν-πλην να συγκρίνουμε. Έγινε μια απογοητευτική προσπάθεια της Ελλάδας να ξεπεράσει την ατομική ατολμία της (αν δε κάνω λάθος η απόφαση του ΟΗΕ επιτρέπει και αυτόνομη δράση χωρών προς ενίσχυση του εμπάργκο, αλλά σιγά μην τολμούσαμε) μπλέκοντας στο παιχνιδάκι μας και την ΕΕ μπας και δράσουμε υπό τις πλάτες της, η οποία όμως όπως είναι φυσικό δεν μάσησε και φρόντισε να ευνουχίσει εκ θεμελίων την επιχείρηση. Εμείς, δύσκολο να μην το γνωρίζαμε αυτό. Ήταν θέμα χρόνου να το επιβεβαιώσει και η Τουρκία (και πριν το ήξερε, απλά τώρα έχει και την απόδειξη) πως δουλεύαμε τον κόσμο. Χωρίς επιχείρηση, δεν έχουμε και απολογισμό. Τι καλά που ήμασταν πριν, που τα Ερντογανόπλοια πήγαιναν ήσυχα ήσυχα Λιβύη κι εμείς κάναμε ότι δεν βλέπαμε. Έπρεπε να τους αποδείξουμε ότι βλέπουμε, απλά δεν αντιδρούμε.
Παρόλο το φιάσκο (και όχι ταπείνωση) της επιχείρησης, η Τουρκία απέδειξε με τον πλέον ξεκάθαρο και απροκάλυπτο τρόπο ακόμα και στους τελευταίους παροπιδοφορείς μέσα στους κόλπους της ΕΕ και όχι μόνο, σε ποιο σημείο ακριβώς γράφει τη διεθνή κοινότητα και τα ψηφίσματά της. Πλέον δεν θα υπάρχει κανείς να επικαλεστεί “δεν ξέραμε” “δεν γνωρίζαμε”. Όποιος δεν αντιδράσει απλά θα είναι συνένοχος – συμμέτοχος στο Λιβυκό ζήτημα.
Απλά, αν είναι να τερματιστεί και αυτή η επιχείρηση και όποιος έχει τα μέσα και τα συμφέροντα να μπει στο παιχνίδι και να γίνει της Λιβύης…
Δεν υπάρχει ταπείνωση, η επιχείρηση IRINI έχει ειδική πρόνοια (δεν ξέρουμε αν το ζήτησαν οι Ιταλοί, εμείς ή κάποιος άλλος) σε περίπτωση που κάποιο πλοίο συνοδεύεται απο πολεμικό ναυτικό τρίτης χώρας πχ Τουρκίας ή Ρωσίας να ΜΗΝ επέμβει.
Φαντάζομαι πως είναι λογικό, υποθέτω για να μπορεί να επέμβει δυναμικά πιθανόν να χρειάζεται απόφαση του συμβουλίου ασφαλείας του ΟΗΕ.
Δυστυχώς με τα λόγια δεν προβάλεις ισχύ. Ούτε με τις προθέσεις…
Αν έχεις 7 φρεγάτες περίσσευμα για να σπάσεις κάποιο εμπάργκο, τότε προβάλλεις ισχύ….
Απο τη στιγμη που αυτος που ανελαβε τη εφαρμογη του εμπαργκο,ειναι η Ε.Ε. το πραγμα νομοτελειακα θα κατεληγε σε φιασκο.Αυτες οι επιχειρησεις εχουν επιτυχια οταν την ηγεσια την εχουν χωρες σαν τις ΗΠΑ.Δηλαδη μια χωρα που ξερεις πως αν το παιξεις ιστορια,θα σε κανει να “κλαψεις” με πολλους και διαφορους τροπους.Η Ε.Ε. ειναι αδυναμη στρατιωτικα και εντελως ασοβαρη,αναξιοπιστη και διχασμενη πολιτικα.Και φυσικα μην ξεχναμε τον ερωτα που εχουν με την Τουρκια,Γερμανοι και Ιταλοι.
Απο ‘κει και περα απο την Ελλαδα δεν εχω ουτε τρελες απαιτησεις,ουτε καποιο παραπονο.Αυτο που την εβαλαν να κανει στα πλαισια της επιχειρησης,το κανει και μαλιστα πολυ καλα.Δηλαδη να γελοιοποιειται και να μαζευει Συριους,Κονγκολεζους,Πακιστανους και αλλους εξωτικους λαθροτουριστες και να τους ξεφορτωνει στα ηλιολουστα νησια μας.,Αυτο μπορουμε να κανουμε,αυτο μας ειπαν και οι αλλοι να κανουμε,αυτο κανουμε.Αρα αποστολη εξετελεσθη!!!!!
Τελιωντας,θα ηθελα να πω,πως καποια στιγμη τα νιαουρισματα, τα κλαψουρισματα και τα παραμυθια για το διεθνες δικαιο και τις αποφασεις του ΟΗΕ πρεπει να σταματησουν.Ολοι ξερουμε πως υπαρχει μονο το δικαιο του ισχυρου(που δεν ειμαστε),το δικαιο του τολμηρου(φερτε μας αυγα να τα κλωσησουμε),και το δικαιο του αποφασιστικου(κραταμε την στρατηγικη μας ψυχραιμια).Εμεις δεν μπορουμε(η δεν θελουμε)να εφαρμοσουμε το διεθνες δικαιο στα χωρικα μας υδατα.Θα το κανουμε ανοιχτα της Λιβνης….??????
Υ.Γ. Συγχαρητηρια στον αρθρογραφο για την αναφορα του στη Ρωσια,στη τελευταια παραγραφο.Φαντασου να στειλει οπλα ο Πουτιν στο Χαφταρ,και να μας πουν οι Ευρωπαιοι να παμε να τον εμποδισουμε.Δηλαδη πρωτα θα εχουμε αφησει να πανε οπλα στο Σαρατζ,που μαζι με τον Ερντογαν ανακηρυξαν ΑΟΖ εις βαρος μας,και μετα θα μπλοκαρουμε τις ενισχυσεις που προοριζονται γι’αυτον που φιλοξενησαμε πριν απο λιγους μηνες και θελουμε να κερδισει τον πολεμο.Μιλαμε για αλλο επιπεδο γελοιοτητας.Θα γελασει μαζι μας και το φαντασμα του Κανταφι αν κανουμε κατι τετοιο.
Την άποψη μου την έχω εκφράσει. Φιάσκο. Να το σταματήσουμε μη ξεφτιλιζόμαστε, μη χαλάμε τζάμπα καύσιμο στη μία μόλις φρεγάτα μας που μπορέσαμε να διαθέσουμε (όχι αυτή που χάλασε, στην άλλη), καύσιμο που δε μας περισσεύει να πληρώσουμε. Αυτά λένε οι Τούρκοι και δεν έχουν και πολύ άδικο.
Επειδή όμως εστιάζουμε στη ναυτική επιχείρηση, ξεχνάμε την αεροπορική. Οι Τούρκοι έχουν στήσει αερογέφυρα με τη Λιβύη και την Τυνησία σε κάποιο βαθμό. Αποφεύγουν το ελληνικό FIR, όχι πάντα, αλλά κάποιες φορές επιλέγουν βόρεια όδευση μέσω Βαλκανίων και Ιταλίας κάποιες φορές νότια μέσω Κύπρου.
Και αναρωτιέμαι. Δύο πράγματα.
1. γιατί να αποφεύγουν το ελληνικό FIR; Για να μην υποβάλουν σχέδια πτήσης με διπλωματικές άδειες και αναιρέσουν το πανηγυράκι που έχουν στήσει τόσα χρόνια με το ότι στρατιωτικά αεροσκάφη δεν απαιτούν σχέδια πτήσης σε διεθνή χώρο και τους αναχαιτίσουμε έμφορτα μεταγωγικά π.χ.; Και τι θα σημαίνει αυτό στο FIR ακριβώς; Απλή αναγνώριση και τους αφήνουμε να πάνε στο καλό υποθέτω. Σε αναγνωρίσαμε, κόψαμε την κλήση και φεύγα (αλήθεια τι κάνουν όταν περνάνε μεσω Ιταλίας, υπάρχει κανείς δημοσιογράφος να κάνει έρευνα άραγε;;;).
2. και το σημαντικότερο, air policing κάνουμε στην Αλβανία και στα Σκόπια. Στην Κύπρο δεν καταδεχόμαστε. Σουρωτήρι η Κύπρος μας. Και από Τούρκους αλλά και από Βρετανούς στο Ακρωτήρι που σιγά μην ενημερώσουν για την όποια απογείωση τους πρώην … στην πρώην αποικία τους (αλλά είναι σύμμαχοι στο ΝΑΤΟ οπότε σσσσ). Η Κύπρος, η Ελλάδα μας, κομμάτι της Ελλάδας μας και δεν αναφέρομαι σε τυπικούς θεσμούς αλλά στην ουσία. Αφήνουμε απροστάτευτους τους εαυτούς μας αλλά προστατεύουμε τους Αλβανούς και τους Σκοπιανούς. Γιατί; Ποια λογική της Πρεσβείας του παραλόγου υπαγορεύει κάτι τέτοιο;
Κανείς λογικός δε ζητάει από μια φρεγάτα που είναι σε διαθνή αποστολή να κάνει του κεφαλιού της. Υπάρχει ιεραρχία και αυτή αποφασίζει. Το βέβαιο είναι ότι η Ε.Ε. δε είναι σε θέση να αναλάβει αξιόπιστα τέτοιες αποστολές γιαυτό και πρέπει να λήξουν και να μην αναλώνεται το ναυτικό με τις μονάδες του σε χωρίς νόημα δήθεν αποστολές στη μεσόγειο. Αλλωστε δεδομένου του αποστολέα θα χρειαστούν πολύ περισσότερα μέσα από τα 3 πλοία της IRINI και αυτό δεν είναι εφικτό. Οσο για τον Τούρκο που πρέπει να του πούνε στη Διάσκεψη, δε θα του πούνε τίποτα απολύτως, άλλωστε και αυτός έχει απάντηση. Δηλαδή για τη νόμιμη κυβέρνηση έχετε IRINI, ενώ τα όπλα για το Χάφταρ περνάνε κανονικά από την Αίγυπτο (το έχει πει ήδη ο Σάρατζ αυτό). Θα παρακαλούσα επίσης να πάψετε να ονομάζετε αυτό το συνοθύλευμα Ενωμένη Ευρώπη. Πείτε το καλύτερα οι πολλαπλές Ευρώπες. Η Ευρώπη του ΗΒ που αποχώρησε, η Ευρώπη της Γερμανίας και των συμμάχων (Αυστρία,Ολλανδία Φινλανδία), η Ευρώπη της Γαλλίας που υποτίθεται έχει άξονα με την προηγούμενη, αλλά έχει πέσει κάπως σε δεύτερο πλάνο και ενώ είναι και λίγο νότια έχει αντίθετα συμφέροντα με την εξαδέλφη της Ιταλία. Οι άλλοι νότιοι (Ισπανία Πορτογαλία), επίσης σε άλλα μήκη κύματος.Αλλού για αλλού και οι Ανατολικοευρωπαίοι του Βίζεγκραντ, στο δικό τους κόσμο οι 2 σκανδιναυβοί και σε άλλο οι βαλκάνιοι. Η Ελλάδα μια κατηγορία μόνη της λόγω και των γεωπολιτικών της προβλημάτων. Από αυτή τη σούπα μη περιμένετε IRINI, ούτε ARI ούτε ERMI!
Αρχικά , <<καλώς σας βρήκα>> !!!
Από την μεριά ενός απλού , μη ειδικού , αναγνώστη , θα ήθελα να επισημάνω τα εξής:
1) Μπορούσαμε σαν Ελληνικό κράτος να το σταματήσουμε ΠΡΙΝ μπει στην επιτηρούμενη ζώνη της ” ΕΙΡΗΝΗΣ” ;
2) Το ομολογουμένως φιάσκο ,πώς αντανακλά στην Ελλάδα , πέρα από το “μερίδιό ” μας ως μέλος της ΕΕ ;
3) Με μιά δεύτερη ανάγνωση , το επεισόδιο δεν είναι άλλο ένα λιθαράκι (τουλάχιστον αν το εκμεταλλευτούμε όπως πρέπει) στο διπλωματικό τείχος μας ; Ναί , η ΕΕ , ο ΟΗΕ , το ΝΑΤΟ , οι μηχανισμοί τους , τα μέλη τους ……. γνωστός ο τρόπος που κινούνται και αποφασίζουν ‘ αν όμως δεν κυνηγήσεις , δεν τρέξεις , δεν δημοσιοποιήσεις ( η κοινή γνώμη αλλάζει και πολιτικές και κυβερνήσεις) , τί περιμένεις να κάνει ο <<άλλος>> για εσένα ;;
Καλή συνέχεια σε όλους-όλες
Δείτε στο παρακάτω λινκ πόσα μέσα έχουν διατεθεί στην Επιχείρηση ΙRINI απο τα κράτη της Ε.Ε
Πατώντας το φίλτρο Deployed Units βλέπουμε:
3 Αεροσκάφη επιτήρησης και το μοναδικό ναυτικό μέσο 1 Ελληνική Φρεγάτα με την άλλη Γαλλική Φρεγάτα JEAN BART να έχει αποσυρθεί για άγνωστους λόγους…
https://www.operationirini.eu/media_category/assets/?deployment=deployed&tax=media_category&categories=&nation=&search_archive=filter
Το πρόβλημα όπως καταλάβατε είναι αριθμητικό όπου παρά τα πανίσχυρα Ναυτικά των Κρατών Μελών της Ε.Ε η συμμετοχή είναι καθαρά συμβολική με καμία ελπίδα να αντιπαρατεθούν με κανέναν.
Αυτη η αποστολη μαλλον ειναι για το θεαθηναι..