Η Lockheed Martin δεν θα υποβάλει προσφορά για τον διαγωνισμό σχεδίασης και ναυπήγησης φρεγατών κατευθυνόμενων πυραύλων νέας γενιάς (FFG (X)) σύμφωνα με δηλώσεις Αμερικανών αξιωματούχων στο USNI πριν λίγες μέρες.

Ο λόγος είναι ότι η εταιρεία επέλεξε να επικεντρωθεί στη συμμετοχή της στην ανάπτυξη του συστήματος διαχείρισης μάχης της νέας φρεγάτας και των υπόλοιπων υποσυστημάτων της και όχι να προωθήσει την σχεδίαση LCS κλάσης Freedom που έχει αναπτύξει και ναυπηγεί για λογαριασμό του αμερικανικού Ναυτικού.
Η αίτηση υποβολής προσφορών για το πρόγραμμα αυτό από την Διοίκηση Θαλάσσιων Συστημάτων του αμερικανικού Ναυτικού αναμένεται να εκδοθεί αυτό το καλοκαίρι σύμφωνα με δηλώσεις του Τζόε Ντε Πιέτρο, αντιπρόεδρου του τμήματος ς του Lockheed Martin μικρών μονάδων επιφάνειας και συστημάτων πλοίων.
Συγκεκριμένα, δήλωσε τα εξής: «Εξετάσαμε ολόκληρο το πρόγραμμα και προφανώς, δεδομένου ότι ορισμένα από τα αντικείμενα του που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί εκτός των πλαισίων του συμβολαίου για το πρόγραμμα – μεταξύ των οποίον ο καθορισμός του συστήματος διαχείρισης μάχης COMBATSS 21, που βέβαια προέρχεται από το Aegis. Επιπλέον, θα προσφέρουμε το σύστημα κάθετης εκτόξευσης Mk-41, το σύστημα επεξεργασίας για το κομμάτι του ανθυποβρυχιακού πολέμου, ένα προχωρημένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και την ολοκλήρωση όλων αυτών στην πλατφόρμα. Καθώς αξιολογήσαμε όλους αυτούς τους διαφορετικούς τομείς, αποφασίσαμε να μην ασχοληθούμε, ως κύριος ανάδοχος, με τον λεπτομερή σχεδιασμό και ναυπήγηση των φρεγατών του προγράμματος FFG (X)».
Η εταιρεία λοιπόν ενημέρωσε επίσημα το αμερικανικό Ναυτικό στις 23 Μαΐου ότι δεν θα συμμετάσχει μαζί με τιες άλλες υποψήφιες εταιρείες για το σχεδιασμό του σκάφους. Αν και η κλάση Freedom που θα προσέφερε η εταιρεία έχει εξεταστεί ήδη δυο φορές από αρμόδιες επιτροπές του Ναυτικού ως προς τις δυνατότητές της σε σχέση με τις απαιτήσεις του προγράμματος, η εταιρεία επισήμανε στο Ναυτικό ότι αισθάνθηκε ότι ο σχεδιασμός της Freedom θα «ξεχειλωνόταν» υπερβολικά προκειμένου να καλύψει όλες τις απαιτούμενες ικανότητες.
Πέρυσι, η Lockheed ήταν ένας από τους πέντε υποψήφιους εργολάβους που κέρδισαν ένα αρχικό συμβόλαιο σχεδιασμού ύψους 15 εκατομμυρίων δολαρίων για να βελτιώσουν τα υπάρχοντα σχέδιά τους για τη νέα κλάση 20 φρεγατών κατευθυνόμενων πυραύλων που ζητούσε το αμερικανικό Ναυτικό. Η εταιρεία επρόκειτο να βασίσει την πρότασή της στην κλάση Freedom του προγράμματος LCS.
Αντίστοιχα συμβόλαια υπογράφτηκαν με τις Huntington Ingalls Industries (παράγωγο του Burke), Austal USA (κλάση Indepedence), Fincantieri Marine και General Dynamics Bath Iron Works.
Ενώ λοιπόν η Lockheed αποσύρεται από την προσφορά του ίδιου του πλοίου, θα συνεργαστεί σε μεγάλο βαθμό με όποια εταιρεία κι αν κερδίσει τον διαγωνισμό. Το σύστημα διαχείρισης μάχης του πλοίου COMBATSS-21 θα προέρχεται από το σύστημα Aegis της εταιρείας όπως και το σύστημα κάθετης εκτόξευσης.
Παρόλα αυτά, η εταιρεία θα συνεχίσει το ναυπηγικό της πρόγραμμα με βάση την κλάση Freedom για λογαριασμό τόσο του αμερικανικού Ναυτικού όσο και του σαουδαραβικού, που έχει παραγγείλει τέσσερεις αναβαθμισμένες φρεγάτες με επιπλέον ικανότητες.
εμείς κολλάμε κάπου εκεί ανάμεσα με το Νεώριον να κάνουμε και καμιά δουλειά και με τους Σαουδάραβες και το ΠΝ να αποκτήσει καμιά νέα σχεδίαση; Mk41 + COMBATSS-21 + προηγμένα συστήματα Η/Π ικανοποιητικά ακούγεται….
Το κατάλαβαν ότι τζάμπα προσπαθούν να βάλουν το πανάκριβο στη χρήση “γκατζετόπλοιο” και στην προμήθεια φρεγατών, ένα πρόγραμμα που αποφασίστηκε όταν έγινε κατανοητό ότι δεν καλύπτουν όλες τις ανάγκες του Αμερικάνικου ΠΝ οι 2 τύποι πλοίων LCS.
Ελπίζω από την εξέλιξη αυτή, να γλυτώσουμε από το εντελώς ακατάλληλο Freedom class, καθώς ούτε Σαουδάραβες είμαστε, ούτε Αμερικάνοι, να χουμε χρήμα για πειράματα. Η militarized έκδοση του National Secirity Cutter, της Huntington Ingalls Industries, είναι πρόταση που μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του Ναυτικού μας, αν πρέπει να ψωνίσουμε Αμερικάνικα.
Καλημέρα σε όλους.
Αυτά είναι πραγματικά ευχάριστα νέα καθώς η συγκεκριμένη κλάση «αποδυναμώνεται» σημαντικά, κατά την γνώμη μου, σε μελλοντικό πρόγραμμα για το ΠΝ μας, όταν συμβεί αυτό.
Θα ήθελα να προσθέσω σε αυτά που αναφέρει το άρθρο πως (σύμφωνα με δημοσιεύματα) ένας από τους λόγους ήταν και η αδυναμία του σχεδίου να προσφέρει τις απαιτούμενες από το USN αποστάσεις μεταξύ των τμημάτων του συστήματος πρόωσης για λόγους επιβιωσιμότητας ύστερα από πλήγμα. Αυτό το αναφέρω καθώς πολλοί φίλοι υπερθεματίζουν για μικρές σχεδιάσεις. Εκτός όμως από τον αριθμό των πυραύλων, τα ραντάρ κ.α., υπάρχουν και τέτοια ζητήματα λιγότερο «ελκυστικά» αλλά εξίσου σοβαρά.
Είναι νομίζω προφανές πως η επιλογή του USN για το FFG(X) θα θέσει σοβαρότατη υποψηφιότητα και για το ΠΝ στο μέλλον. Αν δείτε δε, την πρόταση της Ιταλικής FREMM θα δείτε πως με ελάχιστες αλλαγές καλύπτει πλήρως τις απαιτήσεις του ΠΝ που είχε θέσει πριν διαταχθεί να τις μειώσει για χάρη του Σαρκοζί…
Θα το φορτωσουν το καικι τους στο κλασσικο κοροιδο με την βαθια τσεπη.
Τον Ελληνα φορολογουμενο. Πως το ελεγε η διαφημιση?
Βλεπεις -ΛΟΚΧΙΝΤ- ειναι καλο !!
Κι εγώ πιστεύω ότι μάλλον το cutter της Huntington Ingalls Industries, θα είναι μια πολύ σοβαρή πρόταση για το ΠΝ αν και η εταιρεία ακόμη δεν έχει παρουσιάσει κάποια σχεδίαση. Μένει να δούμε αν το USN επιλέξει κάποια από τα ευρωπαϊκά σχέδια που είναι με μεγάλα εκτόπισμα από τις φρεγάτες που είχε το USN και πλησιάζουν τα αντιτορπιλικά σε μέγεθος, ή επιλέξει κάποιο σχέδιο που θα είναι πιο κοντά στην κλασική φρεγάτα…
Αποσυρεται? Αντε ρε παιδια με τα αστεια σας…Ουτε πρωταπριλια να ητανε! Σοβαρα τωρα…Καποιοι ηταν ενθερμοι υποστηρικτες της εν λογω υποψηφιοτητας για το ΠΝ…Το ΠΝ παλι -συμφωνα με τους ενθερμους υποστηρικτες – ηταν ανοητο που δεν εδειχνε ενδιαφερον… Αλλα παλι πως να δειξεις εμπιστοσυνη στο ΠΝ (δεν ξερει τι του γινεται οταν ολοι μας ημαστε ειδικοι) που συνεχιζει να υποστηριζει ελληινικη σχεδιαση που εναρμονιστηκε με τις προδιαγραφες του…Αυτοι εκει στο ΠΝ τοσο ασχετοι ειναι ? Αλλα ξεχασα οι Ελληνες ειναι ασχετοι στην σχεδιαση και ναυπηγηση πλοιων ποσο μαλλον οταν τα ναυπηγεια εχουν συνδικατα -λες και τα αμερικανικα δεν εχουν-… Ρε μπας και παραγγυλουμε Ι Class φρεγατες απο Τουρκια που ειναι ποιο ικανη να σχεδιαζει και να ναυπηγει πλοια απο τους ανικανους Ελληνες ετσι ωστε να ΘΡΕΨΟΥΜΕ λιγακι και την εθελοδουλεια μας που την ξεχασαμε για λιγο?
“Αλλα ξεχασα οι Ελληνες ειναι ασχετοι στην σχεδιαση και ναυπηγηση πλοιων ποσο μαλλον οταν τα ναυπηγεια εχουν συνδικατα -λες και τα αμερικανικα δεν εχουν-…”
Καλά τώρα συγκρίσεις είναι αυτές; 😛
Προφανώς και είμαστε άσχετοι. Το ότι υπάρχουν Έλληνες ναυπηγοί δεν σημαίνει ότι μπορούμε τώρα να σχεδιάσουμε και να ναυπηγήσουμε υψηλών απαιτήσεων σκάφη.
Εδώ δεν έχουμε πλήρη αρχεία από την ναυπήγηση των ΜΕΚΟ (ένα από τα ρίσκα στον εκσυγχρονισμό τους σχετίζεται μ’ αυτό), τί να λέμε τώρα…
Τελικα απο ενα «ξεχυλωμα» στα μεγεθη της γαστρας του σχεδιου της LM, αποδεικνειεται οτι μονο τα μεγαλυτερα σε μεγεθος και διαστασεις σκαφη-σχεδιασεις μπορουν να εκπληρωσουν ολες τις νυν και τις μελλουσες απαιτησεις του US NAVY. Απο τις μεχρι τωρα ειδησεις οι μεγαλοι χαμενοι ειναι οι Ισπανοι, καθωςη ναυπηγιση τους μαλλον εχει ηδη απορριφθει. Ισως σε αυτο να συνεβαλε και το ατυχημα της Νορβηγικης Φρεγατας στην οποια αποδιδεται ενα ελαττωμα στην σχεδιαση, λογο για τον οποιο μαλλον το ισπανικο δεν δειχνει να ικανοποιει οτι πληρει πληρως τα αυστηρα κριτηρια των αμερικανων. Μενει σαν «φαβορι» η Ιταλικη FREMM. Υπαρχουν ομως πληροφοριες οτι το US NAVY θελει να εχει και την Βρετανικη Type 26. Ισως την βαλουν απο την κυρια εισοδο καθυστερημενα. Τελικα εαν συμβει αυτο, ισως τελικα να γινουμε μαρτυρες μιας κοντρας μεταξυ Ιταλιας & Βρετανιας (ουτε σε ποδοσφαιρικο αγωνα να ειμασταν) σε αμερικανικο εδαφος.
Όποια και να είνια η τελική επιλογή θα είναι βασική υποψηφιότητα για το επόμενο ελληνικό ναυπηγικό πρόγραμμα.
Αν το διανθίσουν και με παραχώρηση Tico ή ΑΒ, είναι νομίζω σίγουρη επιλογή…
Ελπίζω όταν παρουσιαστεί η πρόταση της Huntington Ingalls Industries να είναι κάτι πολύ καλό και να καλύπτει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό και τις δικές μας απαιτήσεις. Περα από αυτό πιστεύω ένα πλοιο 4.500 έως 5.000tn πολύ καλά εξοπλισμένο για τις τωρινές και μελλοντικές προκλησεις είναι αρκετό για μας για φρεγάτα πολλαπλών ρόλων. Τις σχεδιάσεις των 6.500 και 7.000tn που πλησιάζουν σε μεγέθη αντιτορπιλικων θα μπορούσα να τις δω στο ΠΝ μας σε μικρό αριθμό των 2-3 πλοιων στον ρόλο μονάδων αεράμυνας περιοχής.