13.4 C
Athens
Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΔΙΕΘΝΗRIMPAC 2022, μαζική χρήση μη επανδρωμένων στη μεγαλύτερη ναυτική άσκηση

RIMPAC 2022, μαζική χρήση μη επανδρωμένων στη μεγαλύτερη ναυτική άσκηση

Στις 4 Αυγούστου έλαβε τέλος η πολυεθνική άσκηση RIMPAC που διεξάγεται κάθε 2 χρόνια στον Ειρηνικό (με κέντρο το Περλ Χάρμπορ) υπό την ηγεσία του Αμερικανικού Ναυτικού. Στη φετινή άσκηση αυτό που ξεχώρισε ήταν η χρήση πολλών διαφορετικών τύπων μη επανδρωμένων σκαφών, τόσο σε τυποποιημένα σενάρια επιτήρησης όσο και σε πιο σύνθετα και απαιτητικά.

Μέσα και δυνατότητες

Σύμφωνα λοιπόν με τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας έλαβαν μέρος:

  • Τακτικά μικρά UAV επιτήρησης RQ-21 Blackjack και ScanEagle. Τα συγκεκριμένα εκτοξεύονται από καταπέλτη, συνήθως από το κατάστρωμα κάποιου πλοίου αποβάσεων του Αμερικανικού Ναυτικού.
UAV ScanEagle αριστερά και RQ-21 Blackjack δεξιά. Τα συγκεκριμένα είναι κατάλληλα για επιχειρήσεις σε θαλάσσιο περιβάλλον, πηγή dvidshub.net
  • UAV επιτήρησης κάθετης αποπροσγείωσης τύπου V-BAT. Η ιδιαιτερότητά του έγκειται στο γεγονός ότι χρειάζεται πολύ μικρότερο χώρο για να αποπροσγειωθεί, για παράδειγμα από το ελικοδρόμιο μιας φρεγάτας.

  • Ελικόπτερα UAV τύπου MQ-8Β Fire Scout. Αποτελεί το πλέον διαδεδομένο μη επανδρωμένο ναυτικό ελικόπτερο του Αμερικανικού Ναυτικού και συμπληρώνει σε αποστολές το επανδρωμένο MH-60.

  • UAV μεγάλης εμβέλειας, αυτονομίας και οροφής επιχειρήσεων όπως τα MQ-9A Reaper και τα ‘’ελληνικού’’ ενδιαφέροντος MQ-9B SeaGuardian, τα οποία όπως ανακοινώθηκε από την General Atomics θα αποκτήσουν STOL (Short Take Off and Landing) ικανότητες.

MQ-9B Sea Guardian για την Αεροπορία μας: Γιατί είναι game changer στην Ανατολική Μεσόγειο

  • USV Sea Hunter και Sea Hawk. Αυτά είναι τα “μικρά” υπό δοκιμή, μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας του Αμερικανικού Ναυτικού, γύρω στους 140 τόνους εκτοπίσματος με εμβέλεια κάπου 10.000 ναυτικά μίλια.

USV Nomad και Ranger. Επίσης μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας του Αμερικανικού Ναυτικού με σημαντικά μεγαλύτερες δυνατότητες σε σχέση με τα προηγούμενα λόγω μεγαλύτερου εκτοπίσματος, κάπου 1.500 τόνους. Το Ranger έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον καθώς έχει χρησιμοποιηθεί για την εκτόξευση πυραύλου SM-6, στα πλαίσια του προγράμματος Ghost Fleet του Αμερικανικού Ναυτικού.

Ναυτικό χωρίς πληρώματα; Εκτόξευση πυραύλου Standard από μη επανδρωμένο πλοίο

  • UUV τύπου IVER3-580 και Remus-100. Μικρά μη επανδρωμένα υποβρύχια οχήματα με βασικό ρόλο την ανίχνευση υποθαλάσσιων εμποδίων που θα μπορούσαν να προκαλέσουν πρόβλημα στα σκάφη επιφανείας κατά τη διεξαγωγή επιχειρήσεων, όπως για παράδειγμα νάρκες.

    Μη επανδρωμένα υποβρύχια οχήματα, αριστερά Remus-100 και δεξιά IVER3-580, σε χρήση κατά τη RIMPAC 2022, πηγή dvidshub.net

Η εξοικείωση πλέον του Αμερικανικού Ναυτικού με αυτού του τύπου τα σκάφη είναι σημαντική, γι’ αυτό και πλέον τους αναθέτει ρόλους που αυξάνουν τις δυνατότητες των μητρικών πλοίων από τα οποία γίνεται ο χειρισμός τους. Έτσι, ένα αντιτορπιλικό ή καταδρομικό, μπορεί να λαμβάνει επιπλέον πληροφορίες από τους αισθητήρες που φέρει το USV σε πραγματικό χρόνο και βεβαίως να τις διαμοιράσει άμεσα σε κάθε φίλιο μέσο.

Αν και με σημαντικό βαθμό αυτονομίας, στην άσκηση τηρήθηκε το πρωτόκολλο που θέλει αυτού του είδους τα σκάφη να μπαίνουν και να αποχωρούν από τους λιμένες, έχοντας προσωπικό επάνω τους, ενώ σαν επιπλέον μέτρο ασφαλείας, ένα ταχύπλοο ακολουθούσε σε μόνιμη βάση το κάθε USV, με μηχανικούς σε περίπτωση που κάτι δεν πήγαινε καλά.

Στο μέλλον αναμένεται η χρήση των USV με μεγαλύτερα όρια ελευθερίας, χωρίς απαραίτητα να είναι δέσμια μητρικού σκάφους. Αυτό επιδείχθηκε και στη RIMPAC, όπου η λειτουργία τους μεταβιβάστηκε σε πραγματικό χρόνο από αντιτορπιλικό κλάσης Arleigh Burke σε σταθμό εδάφους, χωρίς προβλήματα ή πολύπλοκες διαδικασίες. Παράλληλα δοκιμάστηκε πλήθος αισθητήρων που φερόταν από αυτά, όπως συρόμενα σόναρ αλλά και ζεύξεις Link-16.

220728-N-DF558-1750 PACIFIC OCEAN (July 28, 2022) Medium displacement unmanned surface vessel Sea Hunter sails in formation during Rim of the Pacific (RIMPAC) 2022, July 28. Twenty-six nations, 38 ships, three submarines, more than 30 unmanned systems, approximately 170 aircraft and 25,000 personnel are participating in RIMPAC from June 29 to Aug. 4 in and around the Hawaiian Islands and Southern California. The world’s largest international maritime exercise, RIMPAC provides a unique training opportunity while fostering and sustaining cooperative relationships among participants critical to ensuring the safety of sea lanes and security on the world’s oceans. RIMPAC 2022 is the 28th exercise in the series that began in 1971. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Aleksandr Freutel)

Ερμηνεύοντας τις καινοτομίες

Σε τακτικό επίπεδο η χρήση ενός drone σίγουρα δεν προκαλεί έκπληξη, μιας και δυνατότητα εξαπόλυσης τους υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια, ακόμη και από μικρά σκάφη ανορθόδοξου πολέμου τύπου Mark-V. Στο επίπεδο όμως που χρησιμοποιήθηκαν στη μεγαλύτερη ναυτική άσκηση του πλανήτη, εξάγονται αρκετά μηνύματα, με το πιο σημαντικό να είναι πως τα αμερικανικά επιτελεία αισθάνονται άνετα να τα ενσωματώσουν σε ευρεία χρήση εντός μεγάλων στόλων.

PACIFIC OCEAN (July 13, 2022) – U.S. contractors with Shield AI conduct a test flight of a V-BAT 118 unmanned aerial system aboard Zumwalt-class destroyer USS Michael Monsoor (DDG 1001), July 13. Unmanned and remotely operated systems extend the capability of interconnected manned platform censors to enhance capacity across the multinational force. Twenty-six nations, 38 ships, four submarines, more than 170 aircraft and 25,000 personnel are participating in RIMPAC from June 29 to Aug 4 in and around Hawaiian Islands and Southern California. The world’s largest international maritime exercise, RIMPAC provides a unique training opportunity while fostering and sustaining cooperative relationships among participants critical to ensuring the safety of sea lanes and security on the world’s oceans. RIMPAC 2022 is the 28th exercise in the series that began in 1971. (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Megan Alexander)

Σε ένα τόσο μεγάλο εύρος επιχειρήσεων υπάρχει η δυνατότητα να επιδειχθούν και να δοκιμαστούν οι ώριμες πλέον τεχνολογίες αμφίδρομων επικοινωνιών, ασφαλών ζεύξεων δεδομένων, διοίκησης και ελέγχου που είναι απαραίτητες για την εκτέλεση των αποστολών.

Πλοίο της κλάσης LCS και μη επανδρωμένο ελικόπτερο MQ-8B Fire Scout. Τα LCS μπορούν να φέρουν  ένα ελικόπτερο MH-60 Romeo και 2 MQ-8B ή 1 MQ-8C ταυτόχρονα.

Η εξεύρεση των κατάλληλων ρόλων, η δημιουργία δόγματος χρήσης, είναι κάτι που ανακαλύπτεται καθημερινά, όμως λίγες είναι οι φορές που το επίπεδο ρεαλισμού είναι τόσο υψηλό όπως στην RIMPAC. Που φημίζεται για το επίπεδο δυσκολίας της καθώς συμμετέχουν πολλά ναυτικά με διαφορετικά πλοία και με διαφορετικό επιχειρησιακό προσανατολισμό, οπότε θα πρέπει να μάθουν να μιλάνε “κοινή” γλώσσα και να αναπτύξουν κοινές αλλά καινοτόμες τακτικές δράσης.

MARINE CORPS BASE HAWAII, Hawaii (July 25, 2022) An MQ-9 Reaper assigned to the 49th Wing at Holloman Air Force Base, N.M., sits on the taxi way prior to takeoff during Rim of the Pacific (RIMPAC) 2022, July 25. Unmanned and remotely operated vessels extend the capability of interconnected manned platform sensors to enhance the warfighting capacity of multinational joint task forces. Twenty-six nations, 38 ships, three submarines, more than 170 aircraft and 25,000 personnel are participating in RIMPAC from June 29 to Aug. 4 in and around the Hawaiian Islands and Southern California. The world’s largest international maritime exercise, RIMPAC provides a unique training opportunity while fostering and sustaining cooperative relationships among participants critical to ensuring the safety of sea lanes and security on the world’s oceans. RIMPAC 2022 is the 28th exercise is in the series that began in 1971. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Antonio Salfran)

Εκτιμούμε πως δοκιμάστηκαν και αρκετά συστήματα που δεν ανακοινώθηκαν, είτε γιατί είναι υπό ανάπτυξη, είτε γιατί ενσωματώνουν ευαίσθητες τεχνολογίες. Το σίγουρο είναι πως με την ολοένα μεγαλύτερη επιχειρησιακή εκμετάλλευση των μη επανδρωμένων, θα μεταβιβάζεται και μεγαλύτερο κομμάτι παραδοσιακών ναυτικών επιχειρήσεων σε αυτά, κάτι που σήμερα γίνεται από επανδρωμένα πλοία με υψηλό κόστος και φυσικά αυξημένο κίνδυνο για το πλήρωμα. Έτσι γίνεται κατανοητός και ο αμερικανικός σχεδιασμός για το Ναυτικό των επόμενων δεκαετιών, όπου δίπλα στα 350 επανδρωμένα σκάφη θα βρίσκονται και 150 μη επανδρωμένα, ενώ πολύ περισσότερα θα είναι τα αντίστοιχα εναέρια και υποβρύχια μέσα.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Εκσυγχρονισμός MEKO200HN, πάμε σε λύση “αυτεπιστασίας” από ένα Ναυτικό που χάνει στελέχη;

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών κλάσης MEKO200HN του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) έχει υπάρξει αντικείμενο έντονων συζητήσεων και αλλαγών πορείας τα τελευταία χρόνια. Και...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Σχεδιάζεται να μείνει το Πολεμικό Ναυτικό με μόλις 8 φρεγάτες;

Πληροφορίες της σελίδας μας αναφέρουν πως ο νέος σχεδιασμός των Ενόπλων Δυνάμεων προβλέπει τη μείωση των "οροφών" της Δομής Δυνάμεων όχι μόνο στην Πολεμική...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -