20 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΙΣΤΟΡΙΑΗ ιστορία του θρυλικού USS Eldridge που εντάχθηκε στο ΠΝ ως Α/Τ...

Η ιστορία του θρυλικού USS Eldridge που εντάχθηκε στο ΠΝ ως Α/Τ Λέων και το Πείραμα της Φιλαδέλφειας

Το 1943 εικάζεται πως έλαβε χώρα ένα από τα γνωστότερα πειράματα «εξαφάνισης» στόχου από τα ραντάρ, γνωστό ως πείραμα της Φιλαδέλφεια. Από την ομώνυμη πόλη των Η.Π.Α όπου και υποτίθεται πως έλαβε χώρα, το πολεμικό ναυτικό των Η.Π.Α κατάφερε να «εξαφανίσει» ένα ολόκληρο πλοίο (USS Eldridge) «βομβαρδίζοντας» το με πανίσχυρα ηλεκτρομαγνητικά πεδία, στις 28 Οκτωβρίου 1943. Όλα τα ανωτέρω όμως, κινούνται στη σφαίρα της συνωμοσιολογίας. Αυτό που αποτελεί πραγματικότητα ωστόσο, είναι πως το Eldridge, πέρασε στα χέρια του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και μετονομάστηκε σε Α/Τ Λέων.

Η «φήμη» του USS Eldridge όμως, πάει αρκετά πιο πίσω. Ο  Morris K. Jessup ισχυρίστηκε το 1955 πως έλαβε γνώση του «πειράματος» μέσω μιας σειρά επιστολών που έλαβε από τον Carlos Miguel Allende. Ο Jessup ήταν ένας από τους γνωστότερους «ουφολόγους» της εποχής του.

Τον ίδιο χρόνο, εκδίδει το βιβλίο του «The Case for the UFO». Αν και αρχικά ο Jessup δεν έδωσε ιδιαίτερη σημασία στα γράμματα του Allende, το 1957 θα κληθεί από το Γραφείο Ερευνών του Ναυτικού(ONR), όπου θα ερωτηθεί για το βιβλίο του που είχε αποσταλεί ανώνυμα στο ONR και περιείχε χειρόγραφες προσθήκες από 3 διαφορετικά άτομα, αναφορικά με το υποτιθέμενο πείραμα της Φιλαδέλφειας. Ο Jessup φέρεται να αναγνώρισε και τους τρεις γραφικούς χαρακτήρες και τους απέδωσε στον Allende. Το ONR εκτύπωσε 127 αντίγραφα του «The Case for the UFO» μαζί με τις ιδιόχειρες σημειώσεις (Varo edition). Από το σημείο αυτό, το «Πείραμα της Φιλαδέλφειας» γίνεται μέρος της mainstream κουλτούρας. Το 1957 θα εκδώσει το sequel του βιβλίο του με τίτλο αυτή τη φορά «The Expanding Case for the UFO.» Ο Jessup θα αυτοκτονήσει το 1959, όντως σε κακή ψυχολογική κατάσταση λόγω του διαζυγίου του το 1958 και της έλλειψης ενδιαφέροντος για την έκδοση άλλων βιβλίων του. Σύμφωνα με τις θεωρίες συνωμοσίας, η «αυτοκτονία» σκηνοθετήθηκε για να μην προβεί σε νέες αποκαλύψεις.

Ο Carlos Miguel Allende (πραγματικό όνομα Carl Meredith Allen), ισχυρίστηκε ότι ήταν μέλος του πληρώματος του SS Andrew Furuseth που την ημερομηνία του «πειράματος», υποτίθεται πως βρισκόταν στη Φιλαδέλφεια. Ο Allen ανέφερε στον Jessup ότι ήταν αυτόπτης μάρτυρας του περιστατικού.

Στη πραγματικότητα όμως, αν και ο Allen ήταν όντως μέλος του πληρώματος, το SS Andrew Furuseth βρισκόταν σε αποστολή κομβόι (UGS 22) από τις 25 Οκτωβρίου έως τις 22 Νοεμβρίου 1943, με προορισμό τo Πορτ Σάιντ.

Το 1969, ο Allen επισκέφθηκε τα γραφεία της Varo και ζήτησε ένα αντίγραφο της έκδοσης του ONR. Στη συνέχεια πήγε στα γραφεία της Οργάνωσης Έρευνας Εναέριων Φαινομένων (APRO) στην Αριζόνα, όπου ομολόγησε ότι όλη η ιστορία ήταν μια δικιά του φάρσα.

«Όλες οι λέξεις, οι φράσεις και οι προτάσεις που υπογραμμίζονται στις επόμενες σελίδες με καφέ μελάνι είναι λανθασμένες. Η παρακάτω σελίδα και το επάνω μέρος των ακόλουθων ήταν και είναι το πιο τρελό πακέτο ψεμμάτων που έγραψα ποτέ. Ο σκοπός; Να ενθαρρυνθεί η έρευνα του ONR και να αποθαρρυνθεί ο καθηγητής Morris K. Jessup να προχωρήσει περαιτέρω με έρευνες που πιθανώς θα οδηγήσουν σε πραγματική έρευνα. Τότε φοβόμουν την αόρατο και την έρευνα πεδίου. Τώρα πια όχι »

Ο Allen πέθανε το 1994 και στα χρόνια που μεσολάβησαν, συνέχισε να στέλνει γράμματα με ανάλογο περιεχόμενο προς κάθε ενδιαφερόμενο, που πολλές φορές αναιρούσαν το ένα το άλλο.

Σύμφωνα με τη θεωρία του Πειράματος της Φιλαδέλφεια, στις 28 Οκτωβρίου του 1943, το αντιτορπιλικό «US Eldridge» με το πλήρωμά του εξαφανίστηκε με τη χρήση ηλεκτρομαγνητικών πεδίων από τη ναυτική βάση της Φιλαδέλφειας και εμφανίστηκε στη ναυτική βάση του Νόρφολκ της Βιρτζίνια, 350 χιλιόμετρα μακριά από τη βάση του. Αμέσως μετά επανήλθε με τον ίδιο αόρατο τρόπο στη Φιλαδέλφεια. Και όλα αυτά, μέσα σε λίγα μόνο λεπτά της ώρας, όταν ο κανονικός πλους από τη Φιλαδέλφεια στη Βιρτζίνια και τούμπαλιν θα απαιτούσε τουλάχιστον 24 ώρες.

To 1988, ένας άνδρας με το όνομα Al Bielek, ισχυρίστηκε ότι αφού παρακολούθησε τη ταινία επιστημονικής φαντασίας «The Philadelphia Experiment» (1984), άρχισε να θυμάται πως είχε λάβει μέρος στο πείραμα του 1943 και πως η μνήμη του είχε «σβηστεί» επίτηδες μέσω πλύσης εγκεφάλου. Όπως και στη περίπτωση του Allen, οι ασυνέχειες στους ισχυρισμούς του, δεν λήφθηκαν στα σοβαρά από κανέναν, εκτός από ορισμένους συνωμοσιολόγους.

Η μαρτυρία ενός τρίτου προσώπου ωστόσο, έριξε περισσότερο φως στο τι συνέβη πραγματικά στη Φιλαδέλφεια το 1943.

Το 1994, ο Γάλλος αστροφυσικός Jacques F. Vallee δημοσίευσε ένα άρθρο στο Journal of Scientific Exploration «Ανατομία μιας απάτης: Το Πείραμα της Φιλαδέλφειας πενήντα χρόνια αργότερα». Ο Vallee ζήτησε από τους αναγνώστες να επικοινωνήσουν μαζί του εάν είχαν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το υποτιθέμενο πείραμα. Τότε ο Vallee έλαβε μια επιστολή από τον Edward Dudgeon, ο οποίος υπηρέτησε στο Ναυτικό των ΗΠΑ από το 1942 έως το 1945. Ο Dudgeon υπηρέτησε στο USS Engstrom, το οποίο βρισκόταν δεξαμενισμένο στο ναυπηγείο της Φιλαδέλφειας το καλοκαίρι του 1943. Ο Dudgeon ήταν ηλεκτρολόγος στο Πολεμικό Ναυτικό και είχε πλήρη γνώση των ταξινομημένων συσκευών που είχαν εγκατασταθεί τόσο στο πλοίο του όσο και στο Eldridge, το οποίο, όπως ανέφερε, βρισκόταν εκεί την την ίδια στιγμή. Ο Dudgeon μαρτυρά ότι στα πλοία λάμβαναν χώρα εργασίες απομαγνητισμού και απόκρυψης του μαγνητικού τους ίχνους για αντιμετώπιση των γερμανικών μαγνητικών ναρκών και τορπιλών.

Η «πράσινη ομιχλώδης λάμψη» (που σύμφωνα με τη θεωρία παρατηρήθηκε τη στιγμή του πειράματος) πιθανότατα οφείλεται σε ηλεκτρική καταιγίδα ή πυρκαγιά του Αγίου Ελμου (Άγιοι Νικόληδες, γνωστοί και ως φωτιές του Αγίου Έλμου, είναι το καιρικό φαινόμενο το οποίο οφείλεται σε αποφόρτιση κορώνας που δημιουργεί φωτεινό πλάσμα από ένα αιχμηρό αντικείμενο κατά τη διάρκεια έντονου ηλεκτρικού πεδίου στην ατμόσφαιρα, όπως κατά τη διάρκεια μιας καταιγίδας ή μιας ηφαιστειακής έκρηξης).

Στη πραγματικότητα όμως το περίφημο πείραμα δεν έλαβε ποτέ χώρα.

Σήμερα έχουμε στα χέρια μας το ημερολόγιο του καταστρώματος και το ημερολόγιο πολέμου από τη στιγμή που το Eldridge εισήλθε σε υπηρεσία στις 27 Αυγούστου 1943 στο ναυπηγείο του Ναυτικού της Νέας Υόρκης μέχρι το Δεκέμβριο του 1943. Η ακόλουθη περιγραφή των δραστηριοτήτων του Eldridge συνοψίζεται στο ημερολόγιο πολέμου του πλοίου: Το Eldridge παρέμεινε στη Νέα Υόρκη και στο Long Island Sound μέχρι τις 16 Σεπτεμβρίου. Από τις 18 Σεπτεμβρίου, το πλοίο βρισκόταν στις Βερμούδες και εκτέλεσε θαλάσσιες δοκιμές έως τις 15 Οκτωβρίου, όταν έφυγε μαζί με ένα κομβόι για τη Νέα Υόρκη, όπου εισήλθε στις 18 Οκτωβρίου. Το Eldridge παρέμεινε στο λιμάνι της Νέας Υόρκης μέχρι την 1η Νοεμβρίου (το «πείραμα» υποτίθεται πως έλαβε χώρα στις 28 Οκτωβρίου) και αποτέλεσε μέλος του κομβόι UGS-23 που έφτασε στο Νόρφολκ στις 2 Νοεμβρίου. Στις 3 Νοεμβρίου, το κομβόι UGS-23 μαζί με το Eldridge, αναχώρησαν για την Καζαμπλάνκα όπου έφτασαν στις 22 Νοεμβρίου. Στις 29 Νοεμβρίου, το Eldridge έφυγε ως ένας από τους συνοδούς του κομβόι GUS-22 και έφτασε στις 17 Δεκεμβρίου στο λιμάνι της Νέας Υόρκης. Κατά τη διάρκεια αυτού του χρονικού πλαισίου, το Eldridge δεν ήταν ποτέ στη Φιλαδέλφεια.

Το 1999, έλαβε χώρα μια επανένωση των βετεράνων του USS Eldridge στο Atlantic City που καταγράφηκε από την εφημερίδα Philadelphia Inquirer. Οι ναυτικοί είπαν ότι το πλοίο ποτέ δεν αγκυροβόλησε στη Φιλαδέλφεια, αλλά βρισκόταν στο Μπρούκλιν την υποτιθέμενη ημερομηνία εξαφάνισης. Το ημερολόγιο του πλοίου επιβεβαιώνει αυτό τον ισχυρισμό. Επιπλέον, ο καπετάνιος δήλωσε ότι ποτέ δεν πραγματοποιήθηκαν πειράματα πάνω στο σκάφος.

Σε ελληνικά χέρια

Το πρώην Αμερικανικό USS Eldridge DE173, ήταν αντιτορπιλικό συνοδείας κλάσης CANNON. Ναυπηγήθηκε στις ΗΠΑ το 1943 και παραχωρήθηκε στην Ελλάδα σαν μέρος της αμερικανικής στρατιωτικής βοηθείας. Παρελήφθη στις 15 Ιανουαρίου 1951 από τον Αντιπλοίαρχο Δ. Φούφα και μετονομάστηκε σε Λέων D54.

Χρησιμοποιήθηκε εντατικά για περιπολίες στο Αιγαίο και εκπαίδευση των Ναυτικών Δοκίμων. Ανήκε στην δύναμη της Διοικήσεως Αντιτορπιλικών. Παροπλίσθηκε στις 15 Νοεμβρίου 1992 και το 1999, οδηγήθηκε στο διαλυτήριο.

Το «Λέων» συνόδευαν πάντα περίεργες ιστορίες και φήμες. Θρυλείται ότι κατά τη διάρκεια ασκήσεων στο Ιόνιο τη δεκαετία του ‘50 εξαφανίστηκε για δύο ημέρες ή ότι κάποιοι χώροι του πλοίου είχαν σφραγιστεί χωρίς προφανή λόγο. Λέγεται, επίσης, ότι πολλοί ναύτες που υπηρέτησαν στο πλοίο παρουσίασαν ανεξήγητα ψυχολογικά και νευρολογικά προβλήματα. Όλα τα ανωτέρω όμως είναι αστικοί θρύλοι διότι αφενός δεν υπάρχουν αποδείξεις και αφετέρου, δεν βασίζονται σε επώνυμες μαρτυρίες.

Η όλη ιστορία του Πειράματος της Φιλαδέλφειας, ενδέχεται να περιέχει ψήγματα αλήθειας. Είναι γνωστό πως το Αμερικανικό Ναυτικό πειραματίστηκε με καλωδιώσεις κατά μήκος των πλοίων από τις οποίες περνούσε ηλεκτρικό ρεύμα, για να γίνουν «αόρατα» στις μαγνητικές νάρκες και τορπίλες των Γερμανών. Υπάρχουν εκατομμύρια άνθρωποι που πιστεύουν ότι όντως πραγματοποιήθηκε κάποιο πείραμα στη Φιλαδέλφεια τον Οκτώβρη του ’43, πάνω σε αυτό το πλοίο. Στη πραγματικότητα όμως, δεν υπάρχει η παραμικρή χειροπιαστή απόδειξη.  Δυστυχώς το Α/Τ Λέων, έγινε παλιοσίδερα το 1999. Εάν αυτό το πλοίο είχε μετατραπεί σε πλωτό μουσείο, θα αποτελούσε σήμερα κορυφαίο τουριστικό αξιοθέατο για τη χώρα μας, δεδομένης της φήμης που το συνοδεύει. 

Πολεμικό ημερολόγιο του USS Eldridge

             

Πρώτη δημοσίευση 9/10/2018

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Ναύτης
Ναύτης
6 years ago

Παραμύθια είναι αυτά σιγά μην μας έδιναν οι Αμερικανοί τέτοιο πλοίο …..Το μοναδικό παράξενο που θα μπορούσε να πει κάποιος για το Α/Τ ΛΕΩΝ είναι ότι την δεκαετία του 80 που έκανε περιπολίες στο Αιγαίο (για τους παλιούς του ΠΝ ξιφίες …) για κάνα μήνα όταν γύριζε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας οι το πλήρωμα του έμοιαζαν με πειρατές .. μούσια μαλλιά ρουχισμός……..

tsimuha2
tsimuha2
6 years ago

comment imagecomment image

Νίκος
6 years ago

ωχ, ωχ …

observer
observer
6 years ago

Γνωστός μου που είχε υπηρετήσει στο πλοίο μου είχε πει ότι όντως υπήρχαν κλειστά διαμερίσματα και καλωδιώσεις που δεν κατέληγαν κάπου.Κατά τ’αλλα όταν παρακολούθούσαν το Μίνσκ ή το Λέννινγραντ στο Αίγαιο , οι Σοβιετικοί τους έκαναν τρελλή πλάκα με τις αγκυροβολήσεις. Στο τρίτο αγκυροβόλιο ειχαν εξαφανιστεί.

Ναύτης
Ναύτης
6 years ago

Φιλτατε αυτό λέγεται … ράδιο αρβύλα στην καθομιλουμένη….Όταν υπερετουσα την θητεία μου είχα φίλο στο Α/Τ ΛΕΩΝ είχα ανέβει πολλές φορές πάνω στο πλοίο δεν μου είχε αναφέρει τίποτα από αυτά που γράφεις… Τότε την δεκαετία του ογδόντα η μετάθεση σε αυτά τα πλοία ήταν η ποιο δυσμενής σε όλο τον στόλο γιατί κάνανε περιπολίες στο Αιγαίο τους λεγόμενους ξιφιες .Γιατι ήταν Αντιτορπιλικά με κινητήρες ντίζελ και είχαν τεράστια αυτονομία σε σχέση με τα άλλα Αντιτορπιλικά τότε του στόλου που είχαν ατμοστροβίλους..Έγραψα ποιο πάνω το μόνο παράξενο που μπορείς να γράψεις για το ΛΕΩΝ είναι οι συνθήκες διαβίωσης του πληρώματος..και ότι όταν γύρισαν στον ΝΣ μετά από “ξιφία ” περιπολία το πλήρωμα και ιδιαίτερα οι ναύτες έμοιαζαν με πειρατές από την εμφάνιση τους μούσια, μαλλιά, ρουχισμός κλπ…..Όλα τα άλλα είναι για το Χόλιγουντ…..,

Ναύτης
Ναύτης
6 years ago

Και επειδή βλέπω ότι αρέσει η φαντασία και η μυθοπλασία .. Οποίος θέλει πραγματικά να δει αυτά τα Αντιτορπιλικά σε συνθήκες μάχης άλλωστε οι Αμερικανοί τα είχαν χαρακτηρίσει Αντιτορπιλικά συνοδείας….. δηλαδή συνόδευαν της νηοπομπές στον Ατλαντικό κατά την διάρκεια του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου…Ας δει την ταινία ” Ο εχθρός εν όψει ” με κύριο πρωταγωνιστή τον Ρόμπερτ Μητσαμ ..που δείχνει τη μάχη ενός Αμερικανικού Αντιτορπιλικού συνοδείας (ίδιου τύπου με το ΛΕΩΝ ) με ένα Γερμανικό Υποβρύχιο ….Τα υπόλοιπα στις οθόνες σας……

tsimuha2
tsimuha2
6 years ago
Reply to  Ναύτης

Πρωτη φορα επαιξε με τον τιτλο “ΜΟΝΟΜΑΧΙΑ ΣΤΟΝ ΑΤΛΑΝΤΙΚΟ”

Γερασης Δημήτριος
Γερασης Δημήτριος
6 years ago

Πιτσιρικάς ήμουν όταν διάβαζα στα περιοδικά του χώρου οτι το Λέων πάει για διάλυση. Απορούσα πως κενένας δεν σκέφτηκε να το αγοράσει?. Είναι σίγουρο πως στο μέλλον θα επανέλθει ένα sequel της ταινίας και η εμπορική αξία του σκάφους θα ήταν υπερπολλαπλάσια απο το βάρος του σε Σκραπ…

Ναύτης
Ναύτης
6 years ago

Και αν του αρέσουν οι Ελληνικές ταινίες ας ξαναδεί ” Την Αλίκη στο Ναυτικό ” που γυρίστηκε κατά μεγάλο μέρος στο Α/Τ ΑΕΤΟΣ ίδιου τύπου με το ΛΕΩΝ…..που το πήραν οι απόστρατοι Αμερικανοί και τώρα είναι σε άριστη κατάσταση πλοίο μουσείο στις ΗΠΑ…..Τα Αντιτορπιλικά αυτά λόγο των κινητήρων ντίζελ που είχαν τα χρησιμοποιούσε το Πολεμικό Ναυτικό για τα Εκπαιδευτικά ταξίδια των Ναυτικών Δοκίμων ανά την Ευρώπη λόγο της οικονομικής κατανάλωσής καυσίμων και την τεράστια αυτονομία τους από την δεκαετία του πενήντα μερχι στης αρχές της δεκαετίας του ογδόντα. Και σε περιπολίες στο Αιγαίο ειδικά την δεκαετία του 80 και μέχρι να μπούν σε υπηρεσία οι κανονιοφοροι …Ήταν τα λεγόμενα ξυφιοπλοια οι παλιοί του ΠΝ θα τα θυμούνται………

Jester
Jester
6 years ago
Reply to  Ναύτης

Το Α/Τ Αετός είχε λάβει μέρος και στα κανόνια του Ναβαρόνε αν δεν κάνω λάθος. Επίσης, υπάρχουν αναφορές (ή “αναφορές”) ότι ακριβώς το Αετός ήταν το σκάφος που πήρε μέρος στο περιώνυμο πείραμα και πολλές κατά τη διάρκεια ασκήσεων το στίγμα του εξαφανιζόταν αναπάντεχα από τα ραντάρ και η επικοινωνία με το πλοίο πολλές φορές παρουσίαζε δυσκολίες ή ήταν αδύνατη. Σύμφωνα με τους…συνωμοσιολόγους, ήταν ο Αετός και όχι ο Λέων το πλοίο του πειράματος και ότι σκοπίμως το Ναυτικό των ΗΠΑ «άλλαξε» τα πλοία κατά την παράδοσή τους στην Ελλάδα, ακριβώς για να μπερδευτούν τα ίχνη του πλοίου του πειράματος.

Ναύτης
Ναύτης
6 years ago
Reply to  Jester

Φιλτατε δηλαδή πιστεύεις ότι οι Αμερικανοί έκαναν πειράματα πάνω στο πλοίο το 1943 και μετά από οχτώ χρόνια το 1951 έδωσαν το “ΛΕΩΝ” στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό που μόλις είχε βγεί από έναν καταστρεπτικό εμφύλιο…Και το πλοίο είχε δυνατότητες απόκρυψης από τα ραντάρ κλπ… Ξεπερνάει κάθε λογική αυτό… Παντός όσοι Έλληνες έχουν ανέβει ταξιδέψει έχουν μείνει από μέρες μέχρι μήνες πάνω στο πλοίο τέτοιες δυνατότητες δεν έχουν αναφέρει….Το μόνο που μπορούν να σου πούνε είναι για της συνθήκες διαβίωσης και στο λίγο νερό που μετέφερε στις δεξαμενές του….

Jester
Jester
6 years ago
Reply to  Ναύτης

O γραπτός λόγος παρεξηγείται, αν και νομίζω πως είναι εμφανές ότι δεν υιοθετώ τις συνωμοσιολογίες – γιαυτό ακριβώς βάζω τη λέξη αναφορές εντός εισαγωγικών και αναφέρω παρακάτω τη φράση “σύμφωνα με τους συνωμοσιολόγους”. Έδραξα την ευκαιρία της…κινηματογραφικής καριέρας του Α/Τ Αετός για να αναφέρω απλά κι αυτό το σενάριο επιστημονικής φαντασίας που κυκλοφορεί. Ελπίζω τώρα να έγινα περισσότερο αντιληπτός.

Ναύτης
Ναύτης
6 years ago
Reply to  Jester

Ορθόν Φιλτατε….Καλό θα είναι να γίνει ένα αφιέρωμα σε αυτά τα Αντιτορπιλικά τα λεγόμενα “Θηρία” που έμειναν σε υπηρεσία για πάνω από 40 χρόνια στο ΠΝ και πρόσφεραν τόσα πολλά στην άμυνα της Χώρας……Χωρίς ποτέ να αναβαθμιστούν ουσιαστικά στην διάρκεια της καριέρας τους …Μόνο την δεκαετία του ογδόντα εξοπλιστικαν με δύο θέσεις βολής των φορητών πυραύλων “Κεραυνός” και με δύο πυροβόλα Ραιμενταλ βελτιώνοντας την αντιαεροπορική τους άμυνα…..

Ναύτης
Ναύτης
6 years ago

Επανέρχομαι και θυμίζω στους παλαιότερους αναγνώστες της “ΠΤΗΣΗΣ” είχε γίνει φωτογραφικό αφιέρωμα σε ένα από τα “Θηρία” στις τελευταίες σελίδες του τεύχους δεν θυμάμαι σε ποιο τεύχος ήταν πάνε πολλά χρόνια …….Αυτά .Ελπίζω η διαχείριση του μπλόκ να επανέλθει με ένα πλούσιο αφιέρωμα στα Θρυλικά πλέων αυτά πλοία…και σε ιστορίες από την πλούσια δράση τους στην Ελληνικές και όχι μόνο Θάλασσες κατά την πολύχρονη καριέρα τους στο Πολεμικό Ναυτικό…..

Jester
Jester
6 years ago
Reply to  Ναύτης

ΠΤΗΣΗ&ΔΙΑΣΤΗΜΑ Φεβρουάριος 1197, στο ένθετο ιστορία, άρθρο του Ηλία Νταλούμη για τα παροπλισμένα πλοία του Π.Ν., στη σελίδα 8 του αφιερώματος γινόταν αναφορά στο ΛΕΩΝ στο φωτογραφικό αφιέρωμα. Μάλλον για αυτό το τεύχος λες φίλτατε!

Jester
Jester
6 years ago
Reply to  Jester

Φεβρουάριος 1997, ο δαίμων του πληκτρολογίου…

Makis
Makis
5 years ago

κρατανε ολα τα παλιοσιδερα του ΟΣΕ στη Θεσσαλονικη και αντι για αυτα λιωσανε το ΛΕΩΝ

agnostosependytis
agnostosependytis
5 years ago

Νομίζω ότι το πιο σημαντικό αυτής της ιστορίας είναι η τελευταία φράση.

Έχουμε στα χέρια μας ένα πλοίο το οποίο είναι παγκοσμίως διάσημο από την ιστορία αυτή, και αντί να το εκμεταλλευτούμε τουριστικά, το κάναμε σκραπ.

Θα μπορούσαν είτε να το εκμεταλλευτεί το ίδιο το ναυτικό που θα το είχε σαν απλό μουσείο καθώς λόγω οργανισμού δεν θα έκανε κάτι ασόβαρο, ή να το έπαιρνε ιδιώτης και να το έκανε κάτι σαν τραινάκι του τρόμου, όπου θα έβαζε ομοιώματα ανθρώπων να μισοέχουν απορροφηθεί από τους τοίχους κτλ, δηλαδή να το κάνει να φαίνεται όπως το περιγράφουν οι ιστορίες, θεωρώ ότι θα είχε πολύ πέραση.

Νικολάκη Εφέντης
Νικολάκη Εφέντης
5 years ago

Πραγματικά σάπια μυαλά… Ήθελε τόση σκέψη να γίνει μουσείο δίπλα Αβέρωφ;

Πάντως (…), πιστεύω πως τα Lafayette θα ήταν ιδανικά <>…

Γ.Μ.
Γ.Μ.
5 years ago

“Πάντως (…), πιστεύω πως τα Lafayette θα ήταν ιδανικά”

Για μια θέση δίπλα στον Αβέρωφ;;; 🙂

Naval Analyses
5 years ago
Reply to  Γ.Μ.

Τα δύο Lafayette ίσως αποδειχθούν και τα μόνα διαθέσιμα. Η απόφαση (αν) θα είναι πολιτική, δυστυχώς ή ευτυχώς θα είναι τα μόνα σκάφη με 15-20ετία μπροστά τους, άρα ορθώς θα αποκτούνταν. Καλώς ή κακώς ευκαιρίες χάσαμε στο παρελθόν, και οι ευκαιρίες που χάσαμε ή δεν είναι πλέον διαθέσιμες (M) είτε δεν αξίζει πλέον η απόκτηση αυτών αν καταστούν διαθέσιμες (L). Οι δε δύο τελευταίες Adelaide νομίζω θα αποκτηθούν από χώρα που ήδη έχουν στο στόλο τους τέτοια σκάφη. Εν ολίγοις, υστερούσαμε σε υλικό, γλιτώσαμε έξοδα δε. Αυτό που πρέπει να ξεκαθαρίσει στη στρατηγική μας, είναι σε ποιο ναυπηγικό πρόγραμμα να προχωρήσουμε. Το επόμενο πολεμικό θα πρέπει να είναι μιας άλλης εποχής, να αντισταθμίσει τη ποιοτική υστέρηση. Επίσης, το ζήτημα κορβέτες ή φρεγάτες είναι η απάντηση στη διατήρηση της οροφής 12 μεγάλων μονάδων ή όχι.

Γ.Μ.
Γ.Μ.
5 years ago
Reply to  Naval Analyses

“Ορθώς” από ποια άποψη; Πολιτική, οικονομική, τεχνική, επιχειρησιακή;
Για τα δύο πρώτα το συζητάμε υπό -πολλές- προϋποθέσεις….
Για το τρίτο μάλλον το Π.Ν. δεν θα χαρεί ιδιαίτερα έχοντας να υποστηρίξει έναν ακόμα τύπο με εντελώς άγνωστα για την υπάρχουσα αλυσίδα ΔΜ συστήματα/υποσυστήματα.
Για το τέταρτο, τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα καθώς οι ελλείψεις από πλευράς εξοπλισμού είναι φοβερά μεγάλες για να τις “καταπιεί” το Π.Ν. Εκτός και αν για να τις αποκαταστήσει, βάλει πολύ βαθιά το χέρι στην τσέπη -τόσο που ίσως καταστεί ασύμφορη η όλη υπόθεση…
Μεταξύ σοβαρού και αστείου, πιο πολύ θα συνέφερε να αφαιρεθούν κάποια συστήματα (για εξοικονόμηση προσωπικού και μείωση κόστους λειτουργίας) ώστε τα συγκεκριμένα πλοία να χρησιμοποιηθούν ως περιπολικά ανοικτής θαλάσσης από το Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., παρά να προστεθούν όλα εκείνα που είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ για να καταστούν πραγματικές κύριες μονάδες για το Π.Ν. 🙂
Εκτός και αν αυτό ψάχνει “κανονιοφόρους πολυτελείας”…
Εν κατακλείδι, τα αδιέξοδα στα οποία μας οδήγησαν οι ολιγωρίες και οι χαμένες ευκαιρίες του παρελθόντος (που ορθότατα υπενθυμίζεις), δεν μπορούν να αποτελέσουν άλλοθι για ακόμη χειρότερες επιλογές στο παρόν ή στο μέλλον. Ένα λάθος δεν διορθώνεται με ένα άλλο, ούτε έχουμε την πολυτέλεια για ¨επιχειρησιακές “εκπτώσεις” ώστε να απλώς καλυφθούν αριθμητικά τα όποια κενά όπως-όπως.

Naval Analyses
5 years ago
Reply to  Γ.Μ.

Ορθώς, από την άποψη ότι έχουν ΖΩΗ μπροστά τους. Αλήθεια, έχω αρχίσει να βλέπω θετικά την απόκτηση τους πάντα σε σχέση με την απόκτηση των Belharra. Θα αναφέρω τα θετικά της πρότασης γιατί τα αρνητικά λίγο πολύ τα ξέρουμε.
1. Η τοποθέτηση σόναρ όπως στων τριών πολεμικών που θα παραμείνουν σε γαλλικά χέρια, η εγκατάσταση Η/Ο συστήματος που ήδη έχει αποκτηθεί (βλέπε TDR-10A) αντί στις μη εκσυγχρονισμένες Koertenaer, η τοποθέτηση των Phalanx που περισσεύουν ή και τοποθέτηση Sadral/RAM πίσω από το πυροβόλο, χωρίς VLS και άλλες δαπάνες, νομίζω ότι θα έκαναν πολύ καλά τη δουλειά τους.
2. Δύο πολεμικά θα αντικαθιστούσαν τρεις παλιές Kortenaer, άρα τα έξοδα για τη μίνι-αναβάθμιση, μπορούν να είναι σημαντικά μειωμένα από την απαίτηση μικρών πληρωμάτων συν ενός που θα έβγαινε εκτός.
3. Προσθέτω το μεγάλο ελικοδρόμιο, τη σαφώς καλύτερη αντιμετώπιση απειλών λόγω ηλεκτρονικών και αντιμέτρων (πλην του CIWS που θα καλυφθεί) σε σχέση με της non- Mod. Kortenaer, καθώς και την εξοικείωση των πληρωμάτων με τα γαλλικά συστήματα έως τη παραλαβή των Belharra.
4. Επιπλέον, θα περισσέψουν Harpoon για πλήρη φόρτο των ΤΠΚ, RIM-7 και πυροβόλα καθώς και θα υπάρξει απόθεμα ανταλλακτικών για την υποστήριξη των λοιπών φρεγατών.

ptisidiastimawp
5 years ago
Reply to  Naval Analyses

Μην τα λέτε αυτά έτσι “φόρα παρτίδα”, εμείς κατηγορηθήκαμε σαν “πράκτορες των Γάλλων” που θέλουν να φορτώσουν … περιπολικά το ΠΝ. Και μάλιστα, κάποιοι μας κατηγόρησαν πως αμαυρώνουμε την κληρονομιά του Ιδρυτή μας… Κατά τα λοιπά, μαζί σας!

CK
CK
5 years ago
Reply to  Γ.Μ.

Aντε πάλι με τις Lafa μάπες
Και ο Naval analyses υπέρ αυτών ….
Εν συντομία:
Sonar / οπωσδήποτε . Και το πυροβόλο πρέπει να αντικατασταθεί από OTO76
Τα SONAR/OTO76/PHALANX/RAM /TDR10 δεν πρέπει να ολοκληρωθούν στο CMS ? Τι τεχνολογίας είναι το CMS ?
Επιτρέπει τέτοιου είδους αλλαγές η θέλει και αυτό άλλαγμα ?
Ποιος θα πλερώσει για αυτo ???
Αυτή η ολοκλήρωση δεν είναι mini αναβάθμιση και οι γάλλοι είναι γνωστοί για το ποσο αρνητικοί / ακριβοί είναι στη τοποθέτηση μη γαλλικών συστημάτων στα δικά τους
Τα RADAR/FCS(…CASTOR) επίσης είναι παλιά και θέλουν άλλαγμα?

Kαι τι θα έχει τελικά για αντιαεροπορική άμυνα ?
sadral / ram ? 6-7 km max range ?
125 m πλοίο
Πλακα κάνουμε ???

Με τα crotale δεν ασχολούμαι διότι οι ίδιοι οι Γάλλοι τα χουν για πέταμα

HARPOUN μπορούμε να εξοικονομήσουμε αλλα δεν πρέπει να αγοράσουμε επιπλέον
EXOSET BIII?
Με πυροβόλα και σφεντόνες θα είναι μονο?

Ότι κονδύλια υπάρχουν πρέπει να πάνε προς εκσυχρονισμό MEKO και νέες τορπίλες

Οι μη εksυχρονισμενες S ας αποσυρθούν και ας πέσει η οροφή στόλου

Δεν έχει νόημα να κρατάμε οροφές & 20000 προσωπικό όταν δεν μπορούμε να τα υποστηρίξουμε

Τις Lafa ας τις πάρει το Λιμενικό όπως γραφει ο Γ.Μ αποπάνω

Περί Belh@ra:
Όπως έχω γράψει επανειλημμένα δεν μπορεί η Ελλάδα η η Γαλλία να αποφασίσουν μονες τι θα κάνουν με τα κέρδη από τα ομόλογα.

Απαιτείται συλλογική ευρωπαϊκή απόφαση για να αλλάξει η υπάρχουσα απόφαση

Και βεβαια δεν νομίζω να υπάρχουν πολλοί που νομίζουν πως μπορεί να πληρώσουμε 1 billion € το πλοίο με εθνικούς πόρους

Tazos
Tazos
4 years ago
Reply to  CK

Οι Lafa θα μπορούσαν να αναλάβουν ρόλο ξιφία- επίδειξη σημαίας με ότι διαθέτουν + ένα sonar και ας μην έχουν κάτι ιδιαίτερο σε οπλικά συστήματα. Αν θέλαμε υπάρχει χώρος για αναβάθμιση και προσθήκη για ότι ζητάει η καρδιά μας, έστω και αν αυτό είναι όνειρο θερινής νυκτός βάση της πρόσφατης εμπειρίας. Οπότε ένα sonar, ένα phalanx περιπολία πάνω κάτω στο Αιγαίο είναι ο ρόλος που μπορεί να έχουν.

Γ.Μ.
Γ.Μ.
5 years ago
Reply to  Γ.Μ.

@Naval Analyses

Φίλτατε, η μόνη πιθανότητα να στραφεί βραχυπρόθεσμα προς την περίπτωση μεταχειρισμένων πλοίων είναι να προταθεί κάποιος τύπος που δεν θα χρειάζεται κάποια δαπανηρή παρέμβαση ώστε να ενταχθεί ομαλά σε υπηρεσία ή που θα καλύπτει στοιχειωδώς τις επιχειρησιακές απαιτήσεις ως έχει χωρίς να επιβαρύνει περαιτέρω το σύστημα ΔΜ. Ιδιαίτερα αν μιλάμε για πλοία που δεν έχουν να προσθέσουν κάποια επιπλέον επιχειρησιακή ικανότητα (π.χ. AAW). Και οι La Fayette δεν εμπίπτουν σε καμία από τις τρεις περιπτώσεις. Τα έξοδα που θα απαιτούνταν για την απόκτηση και εγκατάσταση νέου σόναρ, νέου πυραυλικού συστήματος (ακόμη και αν δεν είναι κάποιο VLS άλλα κάτι πολύ φθηνότερο, όπως το RAM) και για την ολοκλήρωση αυτών στο σύστημα μάχης, καθιστούν κάθε σκέψη απαγορευτική την ώρα που καλά-καλά τα κουκιά δεν βγαίνουν ότι για έναν μίνι εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ. Εκτός και αν μιλάμε για άνωθεν επιβολή μιας τέτοιας λύσης…..

Υ.Γ.: Το επιχείρημα της εν όψει (;) Bellh@ra εξοικείωσης με τα γαλλικά συστήματα μέσω των La Fayette, στερείται βάσης, καθώς τους δύο τύπους χωρίζουν δύο γενιές και δεν έχουν σχεδόν τίποτα κοινό μεταξύ τους, ούτε καν σε επίπεδο υποσυστήματος.

Manolis
Manolis
5 years ago
Reply to  Γ.Μ.

Η απαντηση αυτη ειναι προς τον συντακτη Flight and Space μονο και μονο για τον λογο οτι το σχολιο του απευθυνεται προσωπικα προς εμενα, παρα την δικη του προτροπη “να το αφησουμε εδω”.
1) Δεν κατηγορησα κανεναν ως «πράκτορα των Γάλλων» και ΠΟΤΕ δεν κανω τετοιους χαρακτηρισμους κυριε. Αν το οτι εξεφρασα αντιθετη αποψη για τις Λαφαγιετ -απο την μη επαρκως αιτιολογημενη δικη σας – ειναι λαθος, τοτε αυτο διορθωνεται πολυ ευκολα με το παραδειγμα του φιλου Τσιμουχα που γνωριζω. Δεν θα ξανασχολιασω ξανα και τελος.
Θα περιμενω παντως το σχετικο αρθρο στο Περιοδικο, μια και τωρα ξερουμε και ΠΟΣΟ θα κοστισει ο απολυτως απαραιτητος εκσυγχρονισμος των Λαφαγιετ (78 εκατομμυρια ευρω για ΚΑΘΕ πλοιο) ΓΙΑ ΤΟ ΓΑΛΛΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ -(οχι βεβαια και για το ΠΝ), ΜΗ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝHΣ της αντικαταστασης του 2D radar ερευνας αερος απο 3D… Το ΠΝ θα πρεπει να προσθεσει στο ποσο αυτο εκτος απο το αρχικο κοστος αγορας και εκπαιδευσης (οι γαλλοι δεν εχουν δωσει ουτε σφαιρα δωρεαν τοσα χρονια) και αυτο της ενσωματωσης του δικου του απαραιτητου εξοπλισμου. Επισης θα ηθελα να πληροφορηθω στοιχεια για την επιβιωσιμοτητα των Λαφαγιετ εναντιον εχθρικων υποβρυχιων, δεδομενου οτι ειναι ντιζελοκινητες, με οτι αυτο συνεπαγεται.
2) ΔΕΝ κατηγόρησα κανεναν πως δηθεν αμαυρώνει την κληρονομιά του Ιδρυτή της Πτησης. Αντιθετως, στο σχετικο μου σχολιο εξεφρασα ρητα οτι δεν πρεπει να γραφονται ανακριβειες στο μπλογκ ΑΚΡΙΒΩΣ επειδη
“ΕΣΕΙΣ και οι προκατοχοι σας, μας εχετε συνηθισει σε πολυ υψηλο επιπεδο”.
Τιποτε λιγοτερο, τιποτε περισσοτερο και ολα αυτα ειναι δημοσια.
Σας ευχομαι καλη συνεχεια στο δυσκολο εργο σας.

ptisidiastimawp
5 years ago
Reply to  Manolis

Γιατί πιστεύετε ότι αναφερόμαστε σε εσάς; Υπάρχουν και σχόλια που δεν δημοσιεύονται. Αλλά σε κάθε περίπτωση χαιρόμαστε ιδιαιτέρως που σας ξαναείδαμε στα σχόλια, έστω κι έτσι. Σας θεωρούμε καλό μας φίλο και σχολιαστή. Ελπίζουμε να τα λέμε συχνότερα. Καλή συνέχεια και σε εσάς.

antonis
antonis
5 years ago

Πολύ παλιά είχα δει μια ταινία για το τρίγωνο των Βερμούδων που έδειχνε κάποιον ερευνητή να πυροβολείται από ένα μυστηριώδες χέρι, μάλλον στον Jessup αναφέρονταν, όλα τραβηγμένα από τα μαλλιά. Και που είναι το περίεργο ότι ένα πλοίο 50 χρονών είχε και κάποιες καλωδιώσεις που δεν οδηγούν πουθενά; ένα σωρό συσκευές που θα ξήλωσαν οι αμερικάνοι θα ήταν ή συστήματα που άλλαξαν με τον καιρό, σε οποιοδήποτε παλιό κτίριο τα ίδια συμβαίνουν… ή που είναι το παράξενο ότι ένα πλοίο χάθηκε από το ραντάρ της δεκαετίας το ’80;

Faethon
Faethon
5 years ago

Με έναν απο τους μηχανικούς του “Λέων” το μόνο που παρατήρησε σε συζήτηση-πλάκα το ’90 που του κάναμε, του τύπου “Beam me up Scotty”, είναι οτι στο ημερολόγιο του πλοίου είχαν καταγραφεί υπερβολικά συχνοί δεξαμενισμοί για απομαγνητισμούς του πλοίου την περίοδο 43-45. Ούτε καλώδια στο πουθενά, ούτε συγκολλημένες μπουκαπόρτες, ούτε φαντάσματα λιωμένα στις λαμαρίνες..Τα θηρία είχαν κακή φήμη λόγω “Ξιφιών” και παλαιότητας. Εξάλλου είχαν φτιαχτεί άρον-άρον σε μεγάλο αριθμό για τον 2ο Παγκόσμιο πόλεμο με οτι αυτό συνεπάγεται.

Νικολάκη Εφέντης
Νικολάκη Εφέντης
5 years ago

Κοίταξε δεν είν’ κακό (…) που έχει τέτοια εμπειρία, καθώς για τα επόμενα χρόνια το ΠΝ θα χρησιμοποιεί πάλι παλιά σκαριά. Δηλαδή αν έχεις ζήσει παρέα με τους γατόπαρδους στο Ναυκρατούσα για παράδειγμα, δεν θα σου είναι πολύ δύσκολο να ζήσεις και στον Κουντουριώτη που σε λίγες ημέρες συμπληρώνει 40 έτη σε υπηρεσία…

Giorgos T
Giorgos T
5 years ago

Ο μακαρίτης ο παππούς διετέλεσε κυβερνήτης σε αυτό. Θυμάμαι στις οικογενειακές μαζώξεις να πέφτει πολύ γέλιο με τους μπουρδολόγους και τις ιστορίες τους. Επίσης το 99 θυμάμαι να συζητάμε ακριβώς το θέμα της διάλυσης και της μη τουριστικής εκμετάλλευσής του. Αιώνιος ελληνικός προγραμματισμός όπως πάντα…

Οικονομικός μετανάστης
Οικονομικός μετανάστης
5 years ago

Ο θείος μου, σήμερα 83 ετών και συνταξιούχος πλοίαρχος του εμπορικού ναυτικού, έκανε όλη τη θητεία του κάπου στη δεκαετία του ’60 ως ναύτης στον Λέοντα.
Μου είπε τα εξής:
“Ως το δεξί χέρι του αρχιμηχανικού, ‘έφαγα’ το πλοίο με το κουτάλι. Είχα μπεί παντού, αναγκάστηκα να μπουσουλήσω από το σόναρ στην πλώρη μέχρι τον άξονα της προπέλας στην πρύμνη. Ο Λέων δεν είχε ούτε σφραγισμένα διαμερίσματα, ούτε άλλα παράξενα φαινόμενα. Όλα αυτά είναι παραμύθια”.

ΓΙΑΝΝΗΣ 1
ΓΙΑΝΝΗΣ 1
5 years ago

Το Αετός το είχα στο 1ου μου ταξίδι στην Νέα Υόρκη τον Μάιο του 1994. Το είχαν πλάι στο αεροπλανοφόρο μουσείο USS Intrepid και μπροστά από το υποβρύχιο μουσείο USS Growler. Δεν ήταν επισκέψιμο. Μας είχαν πει ότι ήταν στο πρόγραμμα να το επισκευάσουν για αν γίνει και αυτό πλοίο μουσείο. Μπορούσε να το δει κανείς μόνο απ΄ έξω.

Μιας που ανέφερα για υποβρύχιο μουσείο εδώ ήταν (γιατί μάλλον δεν είναι ακόμη) στο πρόγραμμα το παροπλισμένο υποβρύχιο Γλαύκος να γίνει υποβρύχιο μουσείο. Θα το έβαζαν πλάι στο θωρηκτό Αβέρωφ. Αρχικά ήταν στο σχέδιο να είναι εκτεθειμένο στην ξηρά (επάνω σε βάσεις) αλλά το κόστος να γίνει αυτό ήταν ένα εκατομμύριο ευρώ και έτσι το σχέδιο απορρίφθηκε για οικονομικούς λόγους.

agnostosependytis
agnostosependytis
4 years ago

Από τα παλιά και αγαπημένα άρθρα, καμιά φορά είναι ανατριχιαστικό να διαβάζεις άρθρο και να βλέπεις παλιά σχόλιά σου.
Όπως και να έχει και τότε και τώρα ακόμη τρελαίνομαι όταν κατανοώ ότι κάποιος αποφάσισε να το δώσει για διάλυση αντί για μουσείο. Ένα Αβέρωφ μπορεί να σημαίνει πολλά για εμάς αλλά τίποτα για τους ξένους, ενώ αυτό το πλοίο θα σήμαινε κάτι σε εκατομμύρια ξένους που τους έχει φάει η περιέργεια, Αν μια περιήγηση ντυνόταν και με λίγο σάλτσα, όντως θα ήταν κορυφαίο αξιοθέατο, εδώ έγιναν μουσεία άλλα άσχετα πλοία, και δεν έγινε αυτό, είναι απίστευτο…

KOIVERAKIS ANTONIOS
KOIVERAKIS ANTONIOS
4 years ago

Παροπλιζομενο το 1992 και μετατρεποντας το σε μουσειο στο λιμανι της ΣΟΥΔΑΣ δηλαδη 27 χρονια μουσιακος χωρος σε ενα Νομο που βριθει τουριστες καθε χρονο…θα ειχαμε 324 μηνες με περιπου 1000 ατομα τον μηνα = 324000 επισκεψεις…με 5 ευρω το εισητηριο = 1620000 ευρω…αν σκεφτουμε τα εξοδα συντηρησης τα τελευταια 27 χρονια του Ναυσταθμου…ευλογα θα ειχαμε την καλυτερη ξενοδοχειακη υποστηριξη στον ναυσταθμο με μια απλη επενδυση συντηρησης απο το 1992…(η προσελευση 1000 ατομων το μηνα (δλδ στις 26 μερες εργασιμες κλειστο μονο δευτερες) ειναι περπου 40 ανθρωποι τη μερα..(που ειναι πολυ υποτιμημενο σεναριο για την φημη του πλοιου)…και μετα ψαχνουμε να βρουμε ποσο φταιει που δεν εχουμε χρηματα για “φρεγατες”….στο μεταξυ η πωληση σαν παλιοσιδερα to 1992 με το ζορι θα απεφερε 170000 ευρω με σημερινες τιμες…απλα μαθηματικα.!!!!!!

Μιχάλης
Μιχάλης
4 years ago

Π&Δ μας είχατε υποσχεθεί ένα άρθρο σχετικά με τα Arleigh Burke περιμένουμε με αγωνία.
https://www.ptisidiastima.com/arleigh-burke-firepower-in-one-video/

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Ελληνικός Στόλος με περισσότερες και φθηνότερες FDI Made in Greece

Το Πολεμικό Ναυτικό, αν όλα πάνε καλά, θα παραλάβει εντός του 2025 τις δυο πρώτες φρεγάτες κλάσης "Κίμων". Οι φρεγάτες αυτές μέχρι το 2028...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Amiral Ronarc’h: η πρώτη γαλλική FDI σε αγώνα δρόμου να «συρρικνώσει» τις καθυστερήσεις

Όπως χαρακτηριστικά έγραφε προ ημερών γνωστός γαλλικός ιστότοπος που ασχολείται με ναυτικά θέματα, υπήρξε «επιτέλους λευκός καπνός» για την πρώτη γαλλική FDI, την μελλοντική...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -