Την Πέμτη 3 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο του διεθνούς ναυτικού συνεδρίου MAST Med 2022 που έγινε στην Αθήνα, το περιοδικό ΠΤΗΣΗ και οι ιστοσελίδες μας, ptisidiastima.com & navaldefence.gr έκαναν ένα αναλυτικό webinar, με ταυτόχρονη αναμετάδοση διαδικτυακά, για το κρίσιμο θέμα της αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού μας Ναυτικού. Ένα πρόγραμμα που θα προσφέρει στα αξιόλογα και αξιόμαχα σκάφη, την ανανέωση που χρειάζονται ώστε να υπηρετήσουν ακόμη αρκετά χρόνια.
Στο πρώτο μέρος του webinar, συμμετείχαν 5 Αντιναύαρχοι ε.α., όλοι τους με μεγάλη εμπειρία στις φρεγάτες του Ναυτικού, οι οποίοι με τις εισηγήσεις τους έδωσαν πολύτιμη πληροφορία για το όλο ζήτημα. Ας δούμε εδώ τι είπε, ο Αντιναύαρχος ε.α. κ. Μιχαήλ Ναούμ:
“Καλησπέρα και σας ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση. Όπως είπατε, ανέλαβα τα καθήκοντα κυβερνήτου στη φρεγάτα «Σαλαμίς» το 2010 μέχρι και το 2012, προερχόμενος από τρία χρόνια υπηρεσίας στην Αμερική, στο NATO Sparrow Project Office, οπότε είχα και τις αντίστοιχες προσλαμβάνουσες και παραστάσεις.
Η πρώτη εντύπωση που μου δίνεται από το πλοίο, είναι ότι πρόκειται για ένα καινούργιο σκάφος. Λάβετε υπόψιν σας, ότι έχω υπηρετήσει σε πλοία της δεκαετίας του ’60, αντιτορπιλικά, πυραυλάκατους της δεκαετίας του ’80 αλλά και τη φρεγάτα “Λήμνος” στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Οπότε η προσλαμβάνουσα παράσταση που έχω είναι ότι το πλοίο είναι καινούργιο. Έχοντας αναφέρει τα παραπάνω, τι άλλο συμπέρασμα βγαίνει; Ότι το πλοίο αντιμετωπίζει – ενώ είναι οπλισμένο όσον το δυνατόν καλύτερα – συγκεκριμένα προβλήματα παλαιότητας υλικού, δώδεκα χρόνια από τη διάθεσή του στην υπηρεσία του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και είκοσι χρόνια από την έναρξη της υπηρεσίας του πρώτου πλοίου της κλάσης φρεγατών «Ύδρα».
Το έτος 2010 – σας θυμίζω είμαστε κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης – αλλάζει το πλαίσιο λειτουργίας διαθέσεως κονδυλίων με σκοπό να μειωθεί αρκετά η ανάλωση κονδυλίων. Με πολλή εργασία από όλους τους φορείς του ναυτικού, πολλή μεγάλη υποστήριξη και αρκετά έξοδα (δεν έχει κανένα νόημα να αναφέρω σε αυτό το σημείο τα ποσά) αλλά και βασικά εργαλεία project management, το πλοίο αποδόθηκε σε ενεργή υπηρεσία και συνεχίζει να υπηρετεί έκτοτε.
Spend to save: Να ξοδέψουμε για να σώσουμε χρήματα!
Το ερώτημα λοιπόν, που τίθεται σήμερα είναι το εξής: είναι η αναβάθμιση αναγκαιότητα; Στο συμπέρασμα που καταλήγω εγώ είναι ότι ναι, είναι. Διότι το πλοίο, έχει μια πολύ μεγάλη παραμένουσα αξία. Για να φτάσουμε σε αυτό το πλοίο πρέπει να ξοδέψουμε πάρα πολλά χρήματα. Άρα τι πρέπει να κάνουμε; Να το αναβαθμίσουμε. Να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματά του. Θα χρησιμοποιήσω έναν όρο “Spend to save”. Να ξοδέψουμε για να σώσουμε χρήματα.
Πως; Το κόστος για τη διατήρηση συστημάτων τα οποία είναι παλαιά, είναι υψηλό. Πρέπει να δούμε λοιπόν πως θα μειώσουμε τα έξοδα αυτά, επενδύοντας στη νέα τεχνολογία. Ποιο θέμα είναι προς συζήτηση; Προφανώς το ύψος της επένδυσης που πρέπει να γίνει για τον εκσυγχρονισμό αυτών των πλοίων. Και αυτό είναι νομίζω το αντικείμενο του σεμιναρίου. Εγώ θα πω μόνο, ότι το ύψος της επένδυσης για την αναβάθμιση των πλοίων έχει να κάνει με το πόσα χρόνια θέλουμε να τα κρατήσουμε και ποια δυνατότητα θέλουμε να φέρουμε στο πεδίο.
Άρα, αν συνδυάσουμε αυτά τα δύο, θα μπορέσουμε άνετα να απαντήσουμε στην ερώτηση. Μέχρι που είναι οικονομοτεχνικά σωστό να ξοδέψουμε, να επενδύσουμε, για των εκσυγχρονισμό αυτών των πλοίων.”
Βιογραφικό Αντιναυάρχου ε.α. Μ. Ναούμ
Αποφοίτησε από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και υπηρέτησε -ενδεικτικά- ως εθνικός αντιπρόσωπος στο γραφείο του προγράμματος ΝΑΤΟ Sea Sparrow (2007-2010), ως κυβερνήτης της φρεγάτας “Σαλαμίς” (2010-2012), ως Διευθυντής Α’ κλάδου Ε/ΑΣ, ως Αρχιεπιστολέας Ε/ΑΣ (2017-2018), ως Διοικητής Ναυτικής Διοίκησης Αιγαίου (2020-2021).
Έχει πτυχίο Master σε Security Studies, NPS, ΗΠΑ, έχει φοιτήσει στην Ανωτάτη Διακλαδική Σχολή Πολέμου, στην Σχολή Εθνικής Άμυνας και στο Maritime Component Commander Flag Course (US Naval War College).