Η ενεργοποίηση την περασμένη εβδομάδα του προγράμματος κορβετών από το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο, συνέπεσε με εξελίξεις στο θέμα της διάσωσης και επαναλειτουργίας των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Αυτό λογικό ήταν να δημιουργήσει εντυπώσεις ότι η πρόταση εξυγίανσης για τα ναυπηγεία από πλευράς ΟΝΕΧ σχετίζεται με το πρόγραμμα των κορβετών. Ξεκάθαρα μπορούμε να γράψουμε πως ουδεμία σχέση υπάρχει.
EKTAKTO: Οι κορβέτες του ΠΝ σήμερα στο Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο
Καταρχάς να πούμε πως η ΟΝΕΧ λειτουργεί με μεγάλο πελατολόγιο τα Ναυπηγεία της Σύρου, τα οποία είναι “κλεισμένα” για μήνες, και με καλή διαχείριση. Θεωρούμε λοιπόν άδικο να λέμε πως η πιθανή επένδυση της ONEX/DFC στην Ελευσίνα πως θα προχωρήσει μόνο αν δοθούν 3 ή 4 κορβέτες στα Ναυπηγεία. Θυμίζουμε πως στην πρόταση εξυγίανσης προβλέπεται τα Ναυπηγεία να “σπάσουν” στα δυο, σε πολιτικό κομμάτι με επενδύσεις ONEX/DFC και σε στρατιωτικό, πάλι με ΟΝΕΧ αλλά και Fincantieri.
Αν η Fincantieri πάρει τη “δουλειά”, προφανώς και θα υλοποιήσει μεγάλο μέρος του προγράμματος στην Ελευσίνα. Αλλά πρωτίστης σημασίας θα είναι η διατήρηση του χρονοδιαγράμματος, καθώς το Πολεμικό Ναυτικό έχει ξεκαθαρίσει πως δεν θα ανεχτεί, για 2η φορά, ομηρεία επιπέδου πυραυλακάτων Ρουσσέν. Αυτό είναι τόσο ξεκάθαρο, που για τους Ιταλούς βασικό είναι οι εγγυήσεις του χρονοδιαγράμματος, κι όχι τόσο η τιμή.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Δυναμικά μπαίνει η MBDA στην Ελλάδα, ισχυρό ενδιαφέρον για την Intracom Defence!
Ακόμη, για να γίνει λειτουργικό το ναυπηγείο χρειάζεται σημαντικά κονδύλια και όσα σκοπεύουν να ρίξουν ONEX/DFC δεν είναι σαφές ότι θα επιτρέψουν και την κατασκευή σύγχρονων πολεμικών πλοίων. Οι Ιταλοί έχουν κάνει πολλές και διαφορετικού επιπέδου επιθεωρήσεις στο χώρο, κι όπως είχαμε γράψει, θεωρούν πως τα Ναυπηγεία Ελευσίνας είναι σε καλύτερη κατάσταση από ότι ήταν το Marinette στις ΗΠΑ, πριν το αγοράσουν. Τώρα στο Fincantieri Marinette φτιάχνεται η νέα φρεγάτα του Αμερικανικού Ναυτικού, η FFG-62.
Αλλά οι Ιταλοί είναι πολύ προσεκτικοί σε ότι αφορά την κατασκευή στη χώρα μας, ακόμη κι αν κάνουν τις απαραίτητες επενδύσεις. Επίσης, έστω και αν στην Ελλάδα γίνει μόνο η τελική συναρμολόγηση, πάλι οι δοκιμές μπορεί να είναι εξκαιρετικά κοστοβόρες αν γίνουν μακρυά από τις κατασκευάστριες εταιρείες. Για παράδειγμα, όταν δοκιμάζονταν το πρώτο ελληνικό υποβρύχιο 214ΗΝ, στη Νορβηγία, η κατασκευάστρια αναγκάζονταν να στέλνει συνεργεία επισκευών με ιδιωτικά αεροσκάφη προκειμένου να λύσουν τα προβλήματα που εντόπιζε το τότε πρώτο πλήρωμα του υποβρυχίου.
ThinkOutOfTheBox: Κορβέτες για το ΠΝ όχι με MICA VL, ESSM Blk2 ή CAMM-ER, αλλά με… IRIS-T!
Έτσι, οι Ιταλοί σκοπεύουν να ξεκινήσουν κλιμακωτά την εμπλοκή των Ναυπηγείων της Ελευσίνας, σε περίπτωση που το ΠΝ επιλέξει τις κορβέτες FCx-30, και στο μέλλον φυσικά δεν θα σταματήσουν μόνο σε αυτές, αλλά θα φέρουν και επιπλέον κατασκευαστικό έργο από τα διεθνή συμβόλαια που έχουν. Χωρίς να το έχουμε επαληθεύσει, δεν αποκλείουμε να δούμε κατασκευές δομών από Bergamini ή/και FFC-62 Constellation στην Ελλάδα, χωρίς το ΠΝ να έχει καν επιλέξει αυτούς τους τύπους πλοίων.
ThinkOutOfTheBox: Gowind HN, πως μπορούν οι Γάλλοι να πάρουν και το πρόγραμμα των κορβετών;
Πριν βιαστούμε όμως να κλείσουμε συμβόλαιο με την Fincantieri, να πούμε πως κακώς κάποιοι έχουν “ξεγράψει” τη Naval Group. Φαινεται πως η προσπάθεια κύκλων της εταιρείας στο εξωτερικό να πιέσουν προς την υπογραφή μιας 4ης FDI HN, συνάντησε σθεναρή αντίσταση σε επίπεδο ΑΓΕΝ, που γνωρίζει πως η μη αγορά ικανού αριθμού νέων πολεμικών πλοίων, ακόμη και μεγέθους κορβέτας, θα σημαίνει πως το αυριανό ΠΝ θα είναι σκιά του εαυτού του.
Έτσι, ο ΑΓΕΝ έσπευσε να ενεργοποιήσει το πρόγραμμα των κορβετών, ασχέτως των όποιων εξελίξεων έχουμε σε επίπεδο ναυπηγείων στην Ελλάδα.Ακόμη, η φημολογούμενη ιστορία περί αγοράς μιας FDI HN και 2 Gowind HN με κόστος 1,5 δις ευρώ δεν στέκει, ακόμη κι αν τα πλοία έρθουν χωρίς… προπέλες. Θα έστεκε αν κατασκευάζαμε και τις 2 Gowind στο Λοριάν, και δεν τις οπλίζαμε. Τότε ναι, μια FDI HN + 2 Gowind HN, όλες κατασκευασμένες στη Γαλλία, ίσως να συμπιέζονταν στο 1,7 δις. Αλλά το 1,5 δις είναι διαδόσεις που μάλλον θυμώνουν και το ΠΝ. Αυτό λοιπόν, το “ή 3 κορβέτες FCx-30HN ή 1 φρεγάτα FDI HN & 2 κορβέτες Gowind” είναι παραμύθι. Δεν τίθεται καν τέτοιο δίλημμα.
“Περιορισμένων δυνατοτήτων” η σχεδίαση της Gowind 3100, σύμφωνα με το Μαλαισιανό Ναυτικό
Αντίθετα, οι Γάλλοι δουλεύουν σοβαρά για το αρχικό σενάριο, της κατασκευής μιας Gowind HN στη Γαλλία, και 2 στην Ελλάδα, στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Τα νούμερα δεν βγαίνουν ακόμη, αλλά είναι αρκετά κοντά στο να βγουν. Δηλαδή, 3 πλοία με όπλα στα 1,5 δις ευρώ, είναι μια προσφορά που σίγουρα μπορεί να δελεάσει το ΠΝ. Το Ναυτικό δείχνει ούτως ή άλλως μια προτίμηση στις Gowind, παρά το γεγονός ότι η τελευταία φέρει ένα σχετικά “κλειστό” σύστημα διαχείρισης μάχης (CMS), που συνεργάζεται μόνο με αμιγώς γαλλικά όπλα. Έτσι, η Gowind HN προσφέρεται αποκλειστικά με πυραύλους MICA VL, παρά το γεγονός ότι η MBDA θα μπορούσε να προσφέρει και CAMM/CAMM-ER για το σκάφος. Δεν συζητάμε καν για τους ESSM!
ΑΝΑΛΥΣΗ: Ο πύραυλος RAM του Ναυτικού δεν είναι μόνο CIWS, αλλά και αντιαεροπορικός!
Επίσης, οι Γάλλοι δεν δείχνουν διατεθιμένοι να ενσωματώσουν το σύστημα STRALES για το κύριο πυροβόλο στην προσφορά, και ουσιαστικά μετακυλύουν το κόστος πιστοποιησης στον χρήστη, δηλαδή το ΠΝ. Αν και υπήρξαν γαλλικές προτάσεις για κατάργηση του RAM, και τοποθέτηση μόνο STRALES, το ΠΝ μετά από αρχική σκέψη, απέρριψε την ιδέα. Οι κορβέτες θα έχουν ή RAM και STRALES, ή μόνο RAM, από όπου κι αν αγοραστούν. Εκεί οι Ιταλοί προηγούνται, καθώς STRALES βάζουν μέχρι και σε άρματα μάχης, ενώ RAM έχουν και οι κορβέτες κλάσης Doha.
Naval Group: Επιτυχία στη Σαουδική Αραβία πριν το μεγάλο πρόγραμμα φρεγατών
Αν και γίνεται αντιληπτό πως οι Ιταλοί θέλουν με κάθε τρόπο το συμβόλαιο, επιμένουμε πως η παρτίδα δεν έχει χαθεί για τη Naval Group. Καταρχάς, η γαλλική εταιρεία μιλά με το ΠΝ εδώ και πολλά χρόνια, ξέρει επακριβώς τι θέλει το τελευταίο, ενώ έχει εξαιρετικές σχέσεις με όλα τα ανώτατα κλιμάκια. Μπορεί να “έχασε” την άμεση παραγγελία 4ης FDI HN, αλλά όλη η συνέχεια στήθηκε για να ταιριάξει με τις κορβέτες Gowind. Θα είναι λοιπόν πολύ περίεργο αν δεν τα καταφέρει, θα είναι μια εμπορική αποτυχία μεγάλου επιπέδου.
ΑΠΟΨΗ: Θέλουμε FCΧ-30HN; Τότε με πυραύλους ESSM Blk2 ή CAMM-ER, οι MICA μόνο με Gowind HN
Επίσης, η γαλλική εταιρεία συνεργάζεται με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Και ο νέος ιδιοκτήτης τους έχει δουλειά να φέρει εκεί, αλλά προφανώς και θα χαιρόταν να είχε εμπλοκή σε κατασκευή πολεμικών πλοίων. Οι Γάλλοι δεν έχουν συζητήσει την κατασκευή πλοίων από άλλες παραγγελίες σε ελληνικά ναυπηγεία, αλλά προς το παρόν δεν έχουν και τέτοιο έργο (αν και άρχισαν διαδόσεις περί Σαουδικής Αραβίας).
La Tribune: Οι Γάλλοι βλέπουν προβάδισμα Doha, αλλά και πιθανή πρόταση για 5 Gowind στα 2 δις!
Την τελευταία φορά που είχαμε προσφορές για κορβέτες, πρώτοι είχαν φέρει οι Γάλλοι και οι Ιταλοί ακολούθησαν. Έτσι, μπόρεσαν να έχουν καλύτερες τιμές, για μεγαλύτερο πλοίο, καλύτερα οπλισμένο, με περισσότερη ελληνική προστιθέμενη αξία. Τώρα, πιστεύουμε πως οι Γάλλοι δεν θέλουν να την ξαναπάθουν, και αναμένουν την τελική ιταλική κίνηση πριν “χτυπήσουν”.
ΑΠΟΨΗ: Ποιο είναι το “commonality” μεταξύ FDI HN και Gowind HN; Οι 14 κονσόλες του CMS;
Κάτι τέτοιο είχε γίνει και με τις FDI HN. Άφησαν τους Αμερικανούς να υποσχεθούν “δύσκολα” πράγματα, άφησαν τους Ολλανδούς να φέρουν τις τελικές τιμές της S11515 με ενδιάμεση τις Μ, άφησαν τη δημιουργική ασάφεια των Βρετανών, και χτύπησαν μέσω… Μακρόν. Προφανώς, ο Γάλλος Πρόεδρος υποσχέθηκε λύσεις στη Naval Group και μέσω συμβιβασμών από ελληνικής πλευράς, επιλέχθηκαν οι FDI HN. Άλλωστε, η εταιρεία, σοφά, είχε επενδύσει πολλά χρήματα στην εμπορική προώθηση του πλοίου, και η ελληνική κοινή γνώμη το είχε αποδεχτεί, οπότε πολιτικά ήταν πολύ εύκολο να “περάσει”.
Η Fincantieri προωθεί φρεγάτες και πλοία αποβάσεων στη Σαουδική Αραβία
Αυτή η νίκη των Γάλλων όμως τους οδήγησε σε άκαμπτη στάση μετά την επιλογή των FDI HN, οπότε για τις κορβέτες η χώρα μας ζήτησε προσφορές από παντού. Πιστεύουμε πως αν οι Γάλλοι συνέχιζαν σωστά και δομημένα πάνω στις Gowind HN, χωρίς να προσπαθούν να κλείσουν την 4η FDI HN με το “στανιό” (με διαρροές που δεν είχαν βάση), χωρίς να προσπαθούν να ακυρώσουν τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ για χρήση των χρημάτων υπέρ του ναυπηγείου τους, τώρα θα είχαν ίσως τις υπογραφές για την προμήθεια και κορβετών.
Η Ελλάδα τη διετία 2020-2022 έχει κάνει τις μεγαλύτερες αγορές όπλων από Γαλλία από… καταβολής. Δεν υπάρχει κανένα παράπονο από γαλλικής πλευράς, ενώ η χώρα μας πλήρωσε, εν μέσω δημοσιονομικής στενότητας και πανδημίας, σχεδόν προκαταβολικά τα πάντα. Αν όμως τώρα, η Γαλλία φέρει κάποιου είδους χρηματοδότηση (όπως έφερε π.χ. η Βρετανία με την Babcock), και προσφέρει κάτι περισσότερο ο Μακρόν στην ελληνική κυβέρνηση, τότε δεν θα εκπλαγούμε αν δούμε την περαιτέρω “γαλλοποίηση” του ΠΝ.
Κατά την άποψη μας, όλα θα κριθούν στο έργο που θα δοθεί στην Ελλάδα. Η σύμβαση με τις FDI HN δείχνει το ότι οι Γάλλοι δεν υλοποιούν όσα υποσχέθηκαν περί εγχώριας συνεργασίας, και ακόμη είμαστε πολύ μακρυά από το να ικανοποιηθεί η ελληνική πλευρά. Φυσικά το ίδιο ισχύει και με τους Ιταλούς. Αν η Fincantieri, δεν “υποχρεώσει” εταιρείες σαν τη Leonardo αλλά και την Elettronica να προσφέρουν υψηλής τεχνολογίας υποκατασκευαστικό έργο στην Ελλάδα, τότε η καλή ιταλική πρόταση θα χάσει από μια γαλλική. Μην ξεχνάμε πως η Thales και η MBDA είναι αρκετά κοντά σε κάποιες συμφωνίες με ελληνικές εταιρείες. Τέτοιες σοβαρές “λεπτομέρειες” θα κρίνουν το πρόγραμμα. Και ίσως, μια “από μηχανής θεού” παρέμβαση, είτε από τον Μακρόν, είτε από τη Μελόνι.