Τις τελευταίες εβδομάδες, παρατηρούμε κάτι που μας ομολογούμε μας φαίνεται εξαιρετικά περίεργο. Πριν την τελική απόφαση για την αγορά φρεγατών, είχαμε κάνει μεγάλη συζήτηση για τον όρο interoperabily, ή διαλειτουργικότητα. Αν και είχε αναφερθεί στις συζητήσεις και αναλύσεις για τις HF2/MMSC HN, εντούτοις η διαλειτουργικότητα ήταν κομβικό σημείο και στις προτάσεις των SIGMA 11515HN, ArrowHead 140 και ΜΕΚΟ Α200. Γιατί τα λέμε όλα αυτά; Αναφερόμασταν κυρίως στο σύστημα μάχης (CMS), κι όχι μόνο.
ΑΠΟΨΗ: Gowind HN, οι Γάλλοι προτείνουν την “απόλυτη” ανθυποβρυχιακή κορβέτα για το Ναυτικό μας
H διαλειτουργικότητα είναι ίσως το Α και το Ω στις σύγχρονες επιχειρήσεις. Δεν υπάρχει περίπτωση, οι σύγχρονες απειλές να αντιμετωπιστούν με κλασικές μορφές επικοινωνίας, όπως η φωνητική. Αν τα μέσα που εμπλέκονται σε μια περιοχή, δεν έχουν πρόσβαση, κατόπιν αδείας φυσικά, στους αισθητήρες και στις πληροφορίες που έχει ένα άλλο μέσο, τότε πραγματικά, πάνε χαμένα (όλα μαζί). Θα εξηγήσουμε.
Στις αρχές του 2021, το US Navy έκανε επιχειρήσεις στη Μαύρη Θάλασσα, με ένα αντιτορπιλικό, το USS Donald Cook, αλλά και AWACS και Ε-8 Poseidon. Γιατί έγινε αυτό; Για να επιβεβαιωθεί, πως όλα τα μέσα μπορούσαν να συμμετέχουν στο ίδιο κοινό δίκτυο ανταλλαγής πληροφοριών. Μπορεί να λέμε “δεν έχουν όλα Link 16;” και να κλείνουμε εκεί τη συζήτηση, σαν να αναφέραμε κάτι μαγικό, που όλα τα “καθαρίζει”. Δεν είναι τόσο απλό.
Τα ασύρματα δίκτυα, ειδικά τα υψηλής ασφαλείας, δεν είναι δεδομένο ότι μπορούν να δουλέψουν άψογα, ούτε πως θα μπορούν να αποδώσουν με τον εχθρό δίπλα να τα παρεμβάλει. Έτσι, ήταν υποχρεωτικό για το US Navy να πάει κάτω από τη μύτη των Ρώσων, και να δει αν μπορεί να δημιουργήσει δίκτυο, ακόμη και με το Link 16. Αλλά φυσικά το interoperabilty δεν σταματά εκεί. Πρέπει να απλώνεται σε όλους τους κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων.
Εκτός από το Link 16, που δεν είναι IP Protocol, δηλαδή, δεν διασυνδέει δίκτυα υπολογιστών, είναι ένα μέσο επικοινωνίας, υπάρχουν πολλά άλλα δίκτυα, είτε γνωστά, είτε απόρρητα. Για παράδειγμα, το HawkLink του MH-60R Romeo, που διασυνδέει το MH-60R με τα πλοία. Εκεί έχουμε πλέον δίκτυο υπολογιστή, με πλοίο και ελικόπτερο να μπορούν να μοιράζονται πακέτα δεδομένων, και να τα επεξεργάζονται μαζί με τα δικά τους μέσα. Έχουμε γράψει και σχετικό thread στο Τwitter. Θα επανέλθουμε με άρθρο αν δούμε ότι απαιτείται.
ThinkOutOfTheBox: Εκσυγχρονισμός των πυραυλακάτων Super Vita με το SETIS της Naval Group
Εκτός λοιπόν από τις “γραμμές επικοινωνίας”, όπως το Link 16, Θα πρέπει τα μέσα που μιλάνε, να έχουν έναν κοινό κώδικα επικοινωνιών. Ακόμη κι αυτό έχει αρκετές διαβαθμίσεις. Για παράδειγμα, με Link 16, το ένα μέσο (πλοίο, αεροπλάνο, ελικόπτερο), μπορεί να πει σε κάποιο άλλο πως “στόχος εδώ, αυτού του τύπου, τον πλήττω με αυτό το όπλο, ή, ας τον αναλάβει άλλος”. Με κοινό CMS, μπορεί να γίνει κάτι παραπάνω, να έχουμε ταχύτερη ανάθεση ρόλων, κι ακόμη και έλεγχο ενός μέσου από άλλο.
ΕΚΤΑΚΤΟ: Η διαμόρφωση των ελληνικών FDI HN, θα έχουμε φρεγάτες Standard I & II
Τώρα, θα θυμούνται οι αναγνώστες μας, πως τον όρο interoperabilty τον είχαμε χρησιμοποιήσει κυρίως σε δυο περιπτώσεις. Η πρώτη ήταν η περίπτωση επιλογής των HF2, εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ και παραχώρησης Ticonderoga, λόγω AEGIS/COMBATSS-21, και η δεύτερη, με τις SIGMA 11515HN και Arrowhead 140 λόγω συστήματος μάχης TACTICOS για συνεργασία με τις εκσυγχρονισμένες στο μέλλον ΜΕΚΟ200ΗΝ, με τις εκσυγχρονισμένες Kortenaer, τις Super Vita αλλά και τις κανονιοφόρους ΜΑΧΗΤΗΣ. Εκεί το ΠΝ έχει πολλά κρυμμένα “ατού” στα συστήματα επικοινωνιών. Και θεωρήσαμε, και ακόμη θεωρούμε, πως ήταν δυνατά σημεία και απαραίτητα. Τώρα, θυμόμαστε και πόσο έχουμε λοιδορηθεί για το θέμα.
Φρεγάτες Belharra: Ξέρουμε τι κερδίσαμε, να δούμε και τι «πληρώσαμε»;
Ξαφνικά τώρα, ενώ βρισκόμαστε στη επόμενης φάση προμήθειας νέων πλοίων, των κορβετών, κάποιοι θυμήθηκαν κάτι παρεμφερές αλλά άσχετο. Το περίφημο commonality, ας πούμε την περίφημη “συμβατότητα”. Το έχουμε ακούσει στις τακτικές προωθητικού marketing των Gowind HN, και μας έχει κάνει εντύπωση. Γιατί commonality κι όχι interoperabilty στα πλεονεκτήματα τους; Τι είναι το commonality;
ΑΠΟΨΗ: Το ΠΝ αγοράζει επιτέλους νέα πλοία, ξεπερνάμε την όποια απογοήτευση και χαιρόμαστε
Θεωρητικά είναι η ύπαρξη κοινών συστημάτων μεταξύ Gowind HN και FDI HN, που θα επιτρέπει την κοινή εκπαίδευση πληρωμάτων, αλλά και τη, θεωρητικά πάντα, εύκολη μεταφορά στελεχών μεταξύ των γαλλικής κατασκευής πλοίων. Ας δούμε λοιπόν τι “κοινό” έχουν τα δυο πλοία, για να δούμε και πόσο υπάρχει αυτό το commonality…
Ανθυποβρυχιακές δυνατότητες: Γ’ μέρος, οι εξελίξεις στο κυνήγι κάτω από τη θάλασσα
To σύστημα μάχης SETIS είναι το στοιχείο, που όπως έχει γράψει και η ΠΤΗΣΗ, υπάρχει και στα δυο πλοία. Ένα Κέντρο Πληροφοριών Μάχης, που στις FDI HN θα έχει 14 κονσόλες (νομίζαμε 10, αλλά ο ΥΕΘΑ στη Βουλή αποκάλυψε πως θα έχει 14), ενώ στις Gowind αναμένουμε θα έχει ανάμεσα σε 8 με 10. Εκεί λοιπόν, πράγματι, υπάρχει commonality. Δηλαδή, το interface ανάμεσα στα ίδια πλοία, είναι το ίδιο. Μα εκεί τελειώνει το commonality!
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η HF2/MMSC-HN θα έρθει με σόναρ L3Harris LFATS κι όχι CAPTAS-2 ή CAPTAS-4
Διαβάσαμε πως θα υπάρχει και η ίδια “σειρά” κινητήρων, προφανώς της MTU. Θα κάνουμε την εξής ερώτηση: Ποιο σύγχρονο πολεμικό πλοίο, με κινητήρες diesel, δεν κάνει χρήση της σειράς κινητήρων diesel marine της MTU; Σχεδόν όλα τους “φοράνε”. Συνεπώς, είναι αστείο να λέμε πως λόγω των κοινών diesel κινητήρων (που δεν είναι ακριβώς οι ίδιοι βέβαια), θα υπάρχει κάτι που να το θεωρούμε κοινό στο μηχανοστάσιο! Ας αφήσουμε απέξω και το ότι το σύστημα πρόωσης είναι διαφορετικό, οι FDI έχουν το φθηνό GODAD ενώ οι Gowind έχουν ηλεκτρική πρόωση.
Που αλλού υπάρχει commonality; Στους πυραύλους; Μα οι FDI έχουν ASTER 30, και στις Gowind HN πάμε ολοταχώς για τους MICA VL. Που σχετίζονται οι δυο πύραυλοι; Στα άλλα όπλα, πχ πυροβόλο 76 χιλιοστών και στο RAM; Μα όλες οι προτάσεις περιλαμβάνουν αυτά τα όπλα, ενώ υπάρχει ήδη σε υπηρεσία με το ΠΝ ο συνδυασμός. Στις ηλεκτρογεννήτριες; στο κύριο ραντάρ; που; Πουθενά!
ThinkOutOfTheBox: CAMM/CAMM-ER ή MICA VL/NG αντί των ESSM Block 2 για τις νέες φρεγάτες του ΠΝ;
Αντιλαμβανόμαστε πως είναι διαδεδομένο να αντιγράφονται δελτία Τύπου, αλλά καλό είναι να διαβάζονται πριν. Και καλύτερα, η Naval Group να εστιάσει στο interoperability της πρότασής της, κι όχι στο ανύπαρκτο commonality. Μπορεί ο όρος interoperability να έχει “καεί” από τη διαδικασία προώθησης και marketing, διότι εκεί υστερούσαν οι Γάλλοι, αλλά τώρα, είναι ίσως ο μόνος λόγος που βλέπουμε για να κερδίσουν επιπλέον πόντους.
ΑΠΟΨΗ: MICA NG σε συσκευασία Gowind, μια προσιτή λύση για το ΠΝ;
Αυτή τη φορά, ο ανταγωνισμός είναι πολύ δυνατός, για να υπάρξει εκ νέου μια AUKUS και παρέμβαση του Μακρόν. Η FCX-30 υπάρχει ήδη σαν Doha Class, και είναι εξαιρετική. Η SIGMA 10514 μπορεί να εξοπλιστεί με ESSM, η Type 31 HN έρχεται πραγματικά χωρίς να μπορεί να ηττηθεί σε κανονικές συνθήκες, οι Αμερικανοί προσφέρουν 10 ή παραπάνω πλοία όταν οι Γάλλοι δίνουν μόνο 5. Συνεπώς, καλύτερα να έχουμε σωστή στόχευση, παρά επιλεκτικές διαδόσεις ανύπαρκτων πλεονεκτημάτων.