Στην Ελλάδα έχουμε την εξής παράδοση. Αγοράζουμε ένα οπλικό σύστημα, όποιο κι αν είναι αυτό, και το κρατάμε σε υπηρεσία για όσο περισσότερο μπορούμε, χωρίς να το εκσυγχρονίζουμε. Αυτό ίσως να είχε κάποια “λογική” πριν από 50 έτη, αλλά στις μέρες μας, με τις τεχνολογικές εξελίξεις να είναι ραγδαίες, είναι -το λιγότερο- τελείως λάθος. Αναγκαστικά η σελίδα μας ανοίγει πρώτη το θέμα εκσυγχρονισμού των πυραυλακάτων Ρουσσέν (Super Vita), καθώς ήδη το πρώτο πλοίο της κλάσης, η Ρ67, συμπληρώνει 17 έτη σε υπηρεσία.
Αν και οι ΤΠΚ Ρουσσέν είναι ότι πιο σύγχρονο έχει να επιδείξει το Πολεμικό μας Ναυτικό σε σκάφη επιφανείας, εντούτοις δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι εξελίξεις, ειδικά στα ηλεκτρονικά, είναι αλματώδεις. Οι υπολογιστές του σήμερα, δεν έχουν ουδεμία σχέση με εκείνουν πριν από 20 έτη. Μπορεί να πλοία αυτά να έχουν συστήματα ανώτερα των ΜΕΚΟ200ΗΝ, να φέρουν μια έκδοση του συστήματος TACTICOS, αλλά πολλά έχουν αλλάξει από τότε που ξεκίνησε η κατασκευή τους, πόσο μάλλον η σχεδίαση τους.
Λίαν συντόμως, το ΠΝ δεν θα μπορεί να βρίσκει ανταλλακτικά για τις Super Vita. Έτσι, θα υποβαθμιστεί η επιχειρησιακή ικανότητα ενός υπερπολύτιμου asset, μιας ίσχυρης μονάδας επιφανείας με τεράστια ισχύ πυρός για το μέγεθός της. Το πλοίο μπορεί να κωδικοποιείται σαν πυραυλάκατος, αλλά η ισχύς πυρός του είναι επιπέδου σύγχρονης κορβέτας. Οπότε ο όποιος εκσυγχρονισμός δεν θα πρέπει να είναι μόνο για βελτίωση της “συντηρησιμότητας” αλλά και της μαχητικής της ισχύος.
Συνεργατική εμπλοκή: Όταν οι φρεγάτες FDI θα κάνουν τον «μαέστρο» του στόλου
Οι απειλές στο πεδίο της μάχης έχουν αλλάξει. Μέχρι και πριν μια πενταετία, οι Ρουσσέν θα έπρεπε να αντιμετωπίσουν αεροσκάφη ή ελικόπτερα. Τα τελευταία, θα είχαν μια δύσκολη αποστολή ελισσόμενα στο Αρχιπέλαγος. Κι αν τελικά κατάφερναν να βρουν την ΤΠΚ, η τελευταία θα τα ενέπλεκε με καταιγιστικό πυρ, με τους πυραύλους RIM-116 Block 1 αλλά και τα πυροβόλα της.
Σήμερα, η απειλή είναι τελείως διαφορετική. Προέρχεται και πάλι από τον αέρα, αλλά όχι τόσο από τα αεροσκάφη, όσο από τα UCAVs. Πολλαπλές απειλές, που θα εκτοξεύσουν χαμηλού μεγέθους, αλλά υψηλής φονικότητας βλήματα (MAM-L/Τ), και μπορούν να βγάλουν εκτός μάχης τα υπερπολύτιμα πλοία μας. Οι ΤΠΚ λοιπόν θα πρέπει να “τραβηχτούν” λίγο πιο πίσω: κάτι που σημαίνει πάλι θα έχουν τους στόχους επιφανείας εντός εμβελείας (χάρη στους Exocet MM40), αλλά θα υπάρξει ένα νέο πρόβλημα. Αυτό της στοχοποίησης.
ΑΠΟΨΗ: To ΠΝ γράφει εκ νέου Ιστορία με τους SPIKE NLOS στις κανονιοφόρους του
Οι ΤΠΚ, όπως και κάθε πολεμικό πλοίο ή αεροσκάφος, τη στιγμή της σύγκρουσης, πρέπει να είναι πλήρως δικτυωμένα. Έτσι θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα από άλλα πλοία, από αεροσκάφη AEW (EMB-145AEW), UAVs (HERONs), δορυφόρους (;), ακόμη κι από άλλα μέσα πλοίων του Στόλου (ΜΗ-60R, αυτόνομα ελικόπτερα). Έτσι, το πλοίο θα μπορεί να πλήττει τους στόχους που του ανατίθενται, ή άλλους ευκαιρίας, με τη μέγιστη ασφάλεια και κάλυψη, και με ελαχιστοποίηση του κινδύνου.
Θα πούμε αμέσως πως όλα αυτά, μπορεί να τα προσφέρει μια “απλή” διασύνδεση με κάποιο Link 16, ή ακόμη καλύτερα, και με Link 22. Η διασύνδεση όμως μέσω ζεύξης δεδομένων, δεν είναι τόσο απλή, ειδικά όσο παλαιότερο είναι το CMS του πλοίου. Μιλάμε φυσικά για το TACTICOS που σήμερα διαθέτουν σε παλαιά βέβαια έκδοση. Οπότε η σκέψη μας είναι απλή και την αναλύουμε παρακάτω.
ΑΠΟΨΗ: Ας (ξανα)μιλήσουμε για επιθέσεις κορεσμού στις φρεγάτες του ΠΝ και την καταύγαση στόχων
Με βάση τα διεθνή δεδομένα, ένα πολεμικό πλοίο θέλει εκσυγχρονισμό στα περίπου 15 έτη. Εμείς, στην Ελλάδα συνηθίζουμε να το κάνουμε… λίγο αργότερα ή ποτέ. Αυτή τη φορά, ας δούμε έγκαιρα τον εκσυγχρονισμό των πολύτιμων, κι ακριβοπληρωμένων, ΤΠΚ του ΠΝ, κι ας εξασφαλίσουμε υψηλή διαθεσιμότητα των μέσων, αλλά και υψηλή αποτελεσματικότητα, για τα επόμενα 20 έτη.
Χρειάζονται τα ελικόπτερα MH-60R σύστημα Link 16; Έχουν ή δεν έχουν τελικά;
Από τη στιγμή που επιλέχτηκε η FDI HN, ωςτο επόμενο κύριο πλοίο του Ναυτικού, πρέπει να αποδεχτούμε πως το βασικό σύστημα διαχείρισης μάχης (CMS) θα είναι το SETIS. Αν τώρα, το ΠΝ επιλέξει και τις κορβέτες Gowind HN (έχουμε γράψει πως είναι η πλέον επικρατέστερη πρόταση, αλλά όσο υπάρχουν κι άλλες στο τραπέζι, δεν ξέρουμε τι θα γίνει τελικά), προτείνουμε την τοποθέτηση του SETIS και στις Super Vita.
ΑΝΑΛΥΣΗ: Οι φρεγάτες LaFayette ως Ενδιάμεση Λύση για την αγορά των FDI!
Οι λόγοι είναι προφανείς. Οι ΤΠΚ, θα μπορούν να ενταχθούν σε ένα πολύ ευρύτερο ψηφιακό δίκτυο, επιτρέποντας στον τακτικό διοικητή, να κάνει χρήση δυνατοτήτων που μέχρι σήμερα είναι αδύνατον να υλοποιηθούν. Για παράδειγμα, να έχει στη διάθεσή του τα όπλα των ΤΠΚ, και να μπορεί, με βολές Exocet MM40 από φρεγάτες, κορβέτες (αν μιλάμε για Gowind) αλλά και ΤΠΚ, να κορέσει την εχθρική αεράμυνα με ταυτόχρονη άφιξη στον/στους στόχο/ους βλημάτων από πολλές διαφορετικές πλευρές.
ΑΠΟΨΗ: Επιθέσεις κορεσμού και οι ελληνικές υποψήφιες φρεγάτες για το ΠΝ (Μέρος 2ο)
Την ίδια στιγμή, θα μπορεί η ΤΠΚ να κάνει χρήση της αντιαεροπορικής κάλυψης των ASTER 30. Υπενθυμίζουμε πως οι FDI σε γαλλική υπηρεσία θα είναι μέρος ενός τεράστιου δικτύου αεροναυτικών μέσων, που ξεκινούν από το Διάστημα (δορυφόροι), και καταλήγουν σε USVs & UAVs. Έτσι, οι FDI θα έχουν πρόσβαση σε όπλα των Horizon, και οι FREMM-DA σε δεδομένα του SeaFire. Όλα αυτά, θα “δένουν” με τα Rafale M από το γαλλικό αεροπλανοφόρο, αλλά και τα Rafale της Γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Κάτι αντίστοιχο πρέπει να επιδιωχθεί κι από ελληνικής πλευράς, και με τη στήριξη του ΓΕΕΘΑ. Πλέον, οι FDI HN θα μπορούν να είναι κόμβοι ενός τεράστιου ναυτικού δικτύου, που θα συμμετέχουν οι -πιθανές, το τονίζουμε- Gowind HN, οι Super Vita, τα Rafale με τους Exocet AM39 και τους εκπληκτικούς Meteor, αλλά και τα ιπτάμενα ραντάρ EMB-145AEW. Σε αυτά, με κάποιο τρόπο θα συμμετέχουν μέσω Link 16 και τα υπόλοιπα πλοία του Στόλου (όσα έχουμε τέτοιο), ενώ θα έχει γίνει και μια προσπάθεια αξιοποίησης των MH-60R (θυμίζουμε πως “μιλάνε” μόνο μέσω Link 16, και δεν υπάρχει συνεργασία σε ASW επιχειρήσεις).
Η σημερινή λοιπόν “πρόταση” OutOfTheBox, αφορά τον εκσυγχρονισμό των Super Vita, που πρέπει να γίνει ούτως ή άλλως, με “πυρήνα” όμως το CMS SETIS της Naval Group. Δεν είναι φθηνό, αλλά η Naval Group πλέον θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο ΠΝ. Έτσι, αν στα 3 SETIS των FDI HN, και τα 4 των πιθανών κορβετών, προστεθούν και τα 7 (σε βάθος χρόνου βέβαια) των Super Vita, τότε υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να υπάρξει συμφωνία με κάποια ελληνική εταιρεία υψηλής τεχνολογίας (SCYTALIS, IDE, MILTECH κ.ο.κ.) για συμπαραγωγή μέρους του συστήματος στην Ελλάδα.
Αναβάθμιση των τουρκικών φρεγατών ΜΕΚΟ, σχεδόν ολικός «εκτουρκισμός» τους
Έτσι, θα είναι δυνατό να δοθεί υποκατασκευαστικό έργο σε ένα προηγμένο αμυντικό σύστημα υπερ-υψηλής τεχνολογίας, ενώ η Ελλάδα θα προσδεθεί ακόμη περισσότερο στο γαλλικό αμυντικό “άρμα”.
ΕΞΕΛΙΞΗ: Damen Strikes Back, οι Ολλανδοί έφεραν πρόταση για 3 ή 4 ελαφριές φρεγάτες SIGMA 10514
Το εύρος του υπόλοιπου εκσυγχρονισμού είναι κάτι που θα το αποφασίσει το ΠΝ. Αν για παράδειγμα θέλει να αντικαταστήσει το ραντάρ τους MW-08, μπορεί να ξεκινήσει την τοποθέτηση κάποιου προηγμένου της THALES (όπως το NS-50). Σε κάθε περίπτωση, τα εξαρτήματα TACTICOS και MW-08 που θα αφαιρούνται από τις υπό εκσυγχρονισμό ΤΠΚ, μπορούν να ενισχύουν το απόθεμα ανταλλακτικών για τις υπόλοιπες.
Μια καλή ιδέα λοιπόν θα ήταν, αν αγοραστούν γαλλικές κορβέτες, η εκ των προτέρων δέσμευση της Naval Group σε option αγοράς σε βάθος χρόνου, 7 ακόμη συστημάτων SETIS (ίσως το τελευταίο να τοποθετείται σε 15 χρόνια από σήμερα). Αλλά πλέον, η Ελλάδα θα μπορεί να ζητήσει κάτι περισσότερο στο θέμα της κατασκευής, συντήρησης, επισκευής και το κυριότερο, προγραμματισμού, του SETIS.