15.5 C
Athens
Παρασκευή, 26 Νοεμβρίου, 2021
Αρχική ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΞΕΛΙΞΗ: Damen Strikes Back, οι Ολλανδοί έφεραν πρόταση για 3 ή 4...

ΕΞΕΛΙΞΗ: Damen Strikes Back, οι Ολλανδοί έφεραν πρόταση για 3 ή 4 ελαφριές φρεγάτες SIGMA 10514

Ίσως κουράσαμε τους αναγνώστες μας, όταν γράφαμε πως οφείλουμε, όλοι μας, να έχουμε εμπιστοσύνη στις επιλογές του Πολεμικού μας Ναυτικού. Η γκρίνια για τη μη υπογραφή για 2 πανάκριβες [email protected] πέρσι το καλοκαίρι, έφερε τελικά με λιγότερα χρήματα 3 πλοία. Είναι σαφές, πως το ΠΝ δεν έκανε όλη τη διαδικασία για να ρίξει την τιμή στους Γάλλους, αλλά αν δεν την είχε κάνει, θα είχαμε αγοράσει πανάκριβα τα ίδια πλοία.

H Damen SIGMA 10514. Μια πλήρως εξοπλισμένη φρεγάτα, με εκτόπισμα 3.000 τόνων

ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑ στο ΠΝ, μετά τις FDI HN, τα MH-60R και τις τορπίλες, έρχονται M Class, Alkmaar και Gowind HN

Η επιλογή του ΠΝ πήρε και την “ευλογία” του ΥΕΘΑ και του Μεγάρου Μαξίμου. Απλά, οι δυο τελευταίοι, μαζί με το ΥΠΕΞ, έφτιαξαν και μια σημαντική “συμφωνία” αμυντικής συνεργασίας και συνδρομής με τους Γάλλους, και όλα αυτά, “πακέτο”, υπεγράφησαν μια ωραία Τρίτη στο Παρίσι. Μητσοτάκης και Μακρόν ήταν οι κερδισμένοι πολιτικά, το ΠΝ επιχειρησιακά.

Πως φτάσαμε στις κορβέτες Gowind; Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ και Ενδιάμεση Λύση πυροδότησαν τις εξελίξεις

Αντί όμως για 4 φρεγάτες, αγοράσαμε “μόλις” 3. Επίσης, δεν υπάρχει πρόβλεψη για “Ενδιάμεση Λύση” από τους Γάλλους, αφού την ανάγκη την κάλυψαν μέσω της παράδοσης πλοίων που κανονικά θα ήταν Γαλλικά (για το δικό τους ναυτικό). Αυτό όμως δεν σημαίνει πως μαγικά το ΠΝ αναγεννήθηκε, το έχουμε πει πολλές φορές, χρειαζόμαστε πολλά, πολλά πλοία. Όπως έχει πει και ο Ναύαρχος Κονιδάρης, χρειαζόμαστε “πλώρες”.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Gowind ΗΝ, θα ανακοινωθούν μαζί με την επιλογή των FDI ΗΝ από το ΠΝ;

Οι πλώρες, όπως έχουμε ξαναγράψει, θα έρθουν από το “παράλληλο” πρόγραμμα των κορβετών. Το ΠΝ, σε μια στιγμή μοναδικής ικανότητας ελιγμών πάνω στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, όταν είδε πως η τιμή του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ “εκτοξευόταν” στο περίπου 1 δις, άδραξε την ευκαιρία για να ζητήσει, σε τιμή “πακέτο” κορβέτες, στη θέση του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Οι ΜΕΚΟ θα εκσυγχρονιστούν αλλά όχι όλες, κι όχι σε μεγάλο βαθμό. Έτσι, το ΠΝ θα κρατήσει 2 ΜΕΚΟ200ΗΝ μερικώς εκσυγχρονισμένες, αλλά θα αποκτήσει 4 κορβέτες.

Ελληνικές Gowind: Σε 32 μήνες η πρώτη, πλήρως εξοπλισμένες, κόστος 1,6 δις ευρώ με FOS και όπλα, άδεια κατασκευής στην Ελλάδα

Οι Γάλλοι δεν έχασαν ευκαιρία, και προσέφεραν (τελικά) τις Gowind 2500, αλλά σε μια ενισχυμένη έκδοση, με +400 τόνους (Gowind 2900 ή Gowind HN), με οπλισμό φρεγάτας, και τιμή όχι απλά ελκυστική αλλά… “κούκλα”. Καθώς όμως οι συζητήσεις για νέες κορβέτες ήταν σχετικά φρέσκες, το ΠΝ έκανε δυο πράγματα. Πρώτον, κλείδωσε τιμή για την κορβέτα που επιθυμεί, και δεύτερον, δεν δεσμεύτηκε το ίδιο για την τιμή αυτή. Ένα πλοίο δεν είναι ένα αυτοκίνητο, το θέλουμε με μεταλλικό χρώμα, ηλιοροφή, και 18άρες ζάντες, αυτή είναι η τιμή. Οι επιλογές είναι χιλιάδες, δεν μπορεί να “κλείσει” η παραγγελία έτσι απλά. Και προφανώς οι Γάλλοι μπορούν να αλλάξουν τιμή αν η ελληνική πλευρά ζητά επιπλέον πράγματα. Και σίγουρα το ΠΝ είναι δύσκολος και απαιτητικός πελάτης.

Gowind 2500

ΑΠΟΨΗ: Οι Ολλανδοί ήρθαν με “λάθος” πλοίο. Αντί για 4 SIGMA 11515HN, καλύτερα 10 SIGMA 10514!

To θέμα όμως είναι πως το ΠΝ δεν δεσμεύτηκε για τις Gowind HN καθώς οι όποιες συνομιλίες δεν έχουν κλείσει. Βέβαια το ΠΝ δεν είναι “ανόητο” να μη θέλει τις Gowind 2500 και το SETIS. Αλλά θα σταθμίσει όλες τις επιλογές του, κι αν οι διαπραγματεύσεις αυτές δεν έχουν το αποτέλεσμα που επιθυμεί τότε τίποτα δεν δεσμεύει την ολοκλήρωση της συμφωνίας με τη Naval Group.

Gowind 2500

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Το ΠΝ συνεχίζει να ενδιαφέρεται για μεταχειρισμένες Karel Doorman από Ολλανδία και Βέλγιο, “κλείνουν” και τα Alkmaar

Το “κενό” αυτό, μάλλον αποφάσισε να το εκμεταλλευτεί η Damen, που ήταν η πρώτη εταιρεία του διαγωνισμού που πρότεινε την ιδέα για μια ελαφριά φρεγάτα. Έτσι παρουσίασε την SIGMA 10514 με εκτόπισμα 3.000 τόνων (αυξημένο σε σχέση με τις υπάρχουσες εκδόσεις, με περισσότερα όπλα και αισθητήρες). Πλέον η Damen επανέρχεται και έφερε ξανά προσφορά για SIGMA 10514.

Gowind 2500

Ο Παππούς και ο Ψηφιακός Εγγονός…

Καθώς οι πληροφορίες είναι περιορισμένες, γνωρίζουμε πως οι Ολλανδοί έχουν προσαρμόσει τον οπλισμό να είναι περισσότερο “γαλλικός” με Exocet MM40 Block3c και VL-MICA NG. Ουσιαστικά οι Ολλανδοί έφεραν μια απευθείας ανταγωνιστική πρόταση των Gowind HN, και μάλιστα, ένα πλοίο που ίσως είναι καλύτερο στα σημεία από τη γαλλική λύση.

Gowind 3100

Πικρή αλήθεια #2: Οι ΜΕΚΟ200ΗΝ δεν αξίζει πλέον να εκσυγχρονιστούν, ας αντικατασταθούν με 4 ελαφριές φρεγάτες

Έτσι, οι Ολλανδοί προτείνουν μια 3.000 τόνων ελαφριά φρεγάτα, με 16 MICA NG (όσους ακριβώς και η Gowind HN), 8 Exocet MM40 Block3c, RAM, πυροβόλο Leonardo Super Rapid καθώς και δυο τηλεχειριζόμενους πύργους πυροβόλων. Το πλοίο φέρει ραντάρ THALES NS110 και συρόμενο σόναρ CAPTAS-2, ενώ εξοπλίζεται με την τελευταία έκδοση του TACTICOS (ενώ η Gowind HN φέρει τα ίδια, αλλά με SETIS). Είναι ένα πλοίο γενικής χρήσης που δεν του λείπει τίποτε.

SIGMA 11515HN

ΑΠΟΨΗ: Η SIGMA 11515HN είναι ένα ώριμο σχέδιο, τα περί paper project είναι fake news

To ΠΝ με αυτό τον τρόπο (μάλλον θα έβαλε το χεράκι του, μας έχει συνηθίσει σε κορυφαίας μορφής διαπραγμάτευση), έχει δυο πλοία απευθείας συγκρίσιμα, με μια λίστα αρκετών υλικών, με όπλα κ.ο.κ. Έτσι, μπορεί να σταθμίσει κέρδη και ζημιές μεταξύ των Gowind SETIS και των SIGMA 10514 TACTICOS. Από ότι μαθαίνουμε οι Ολλανδοί ήρθαν επίσημα και με αρκετά χαμηλότερη τιμή ανά πλοίο. Διαφορά που ίσως να ξεπερνά τα 40 εκ. ευρώ και να φτάνει τα 50 εκ., λιγότερα από μια Gowind.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η βελτιωμένη πρόταση της Damen για το πρόγραμμα των νέων φρεγατών του ΠΝ!

Αυτό σημαίνει εξοικονόμηση 120 ως 200 εκ. ευρώ αναλόγως της έκπτωσης, και της ποσότητας των πλοίων (3 ή 4). Επίσης οι Ολλανδοί προσφέρουν κατασκευή στην Ελλάδα (όσοι θυμούνται, είχαν τις καλύτερες προτάσεις για την συμπαραγωγή των 11515ΗΝ στην Ελλάδα, μαζί με τους Αμερικανούς) του 50% των πλοίων. Αν η κατασκευή γίνει στο εξωτερικό, φυσικά και η τιμή πέφτει. Aς μην κρυβόμαστε, η κατασκευή των πλοίων στην Ελλάδα θα μας κοστίσει περισσότερο από ότι αν τα αγοράσουμε από Γαλλία ή Ολλανδία.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Φρεγάτα Navantia A3000, η ισπανική “Ενδιάμεση Λύση” για το ΠΝ, αν επιλέξουμε τις F110

Βέβαια, όλα αυτά δεν σημαίνουν ότι οι Γάλλοι είναι υποχρεωτικά ακριβότεροι. Καταρχάς, προσφέρουν περισσότερα από τους Ολλανδούς σε παροχές (αυτή είναι η πληροφορία που έχουμε), οπότε η διαφορά τιμής μειώνεται. Επίσης, προσφέρουν άδειες κατασκευής στη χώρα για 3 πλοία (μετά τα πρώτα 4), ενώ φυσικά απολαμβάνουν την απόλυτη δικτύωση μεταξύ των συστημάτων μάχης SETIS των FDI HN και των πιθανών Gowind HN. Ακόμη είναι ανώτερες οι υποδομές εκπαίδευσης που προσφέρουν (κάτι πολύ σημαντικό που εμείς το ξεχνάμε).

H Damen παραδίδει στο Μεξικό το νέο υπεράκτιο περιπολικό POLA

Πριν κλείσουμε, ας ξεκαθαρίσουμε πως δεν υπάρχει καμία “κορβετιάδα”. Η απόφαση είναι για 3 ή 4 κορβέτες, το δυνατόν όμοιες με τις FDI HN. Το ΠΝ όμως έχει αποφασίσει πως δεν θα βρεθεί με την πλάτη στον τοίχο, συνομιλώντας όπως το καλοκαίρι του 2020 μόνο με έναν πωλητή. Αν οι Γάλλοι (όχι μόνο η Naval Group, αλλά και η MBDA ή η THALES) αρχίσουν το “φούσκωμα” τιμών, τότε το ΠΝ θα αντιδράσει, και μάλιστα άμεσα. Η εναλλακτική θα είναι δίπλα του. Μάλλον οι Γάλλοι δεν θα χάσουν, και θα κρατήσουν το θετικό σερί. Σε ότι αφορά τα περί Fincantieri και τα πλοία κλάσης Doha, μιας και δεν το ξέρουν ούτε οι Ιταλοί, δεν το ξέρουμε κι εμείς. Και το ΠΝ δεν έχει καμία επίσημη προσφορά από αυτή την πλευρά.

- Advertisment -

Most Popular