H εκτίμηση μας στα ολλανδικά πλοία δεν κρύβεται, όπως δεν κρύβεται και η αγάπη για τις αειθαλείς Kortenaer. Χωρίς να θέλουμε να φανούμε… ασεβείς, οι φρεγάτες Kortenaer είναι για το Πολεμικό Ναυτικό ότι είναι τα F-4E για την Πολεμική Αεροπορία: αγάπη, θρύλος, ενώ και τα δυο διατηρούνται σε υπηρεσία μόνο χάρη στο μεράκι και τον πατριωτισμό των στελεχών των δύο κλάδων.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Η τελική διαμόρφωση της SIGMA 11515HN και της SIGMA 10514 που προτείνει η Damen στο ΠΝ
Την αξία της Kortenaer την ξέρουμε όλοι μας χρόνια, αλλά το έμαθε και το πανελλήνιο πέρσι, όταν δίδαξε κανόνες ναυσιπλοΐας στους γείτονες. Η επακούμβηση έγινε σημείο αναφοράς, και οι Τούρκοι γνωρίζουνε πως δεν πρέπει να περνούν μπροστά από “πλώρη Kortenaer”. Μετά από το συμβάν, το πλήρωμα του τουρκικού πλοίου πήγε διακοπές για αρκετούς μήνες και ο πλοίαρχός του, επικεφαλής πληρώματος φάρου.
Στα σημερινά τώρα, έχουμε γράψει πολλές φορές πως οι Ολλανδοί ήρθαν με ένα σχέδιο κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του ΠΝ. Πήραν το εξαιρετικό σχέδιο της Sigma 10514, πρόσθεσαν ένα κομμάτι 10 μέτρων, έκαναν τις απαραίτητες μετατροπές, και παρουσίασαν ένα νέο πλοίο, αποκλειστικά για εμάς (θεωρούμε πως αν αγοραστεί από το ΠΝ, μετά θα υπάρξουν κι άλλοι πελάτες).
Βέβαια, το πλοίο δεν είναι φθηνό. Ενώ μια 10514 κοστίζει περίπου 350 εκ. ευρώ έκαστη, μια αντίστοιχη 11515ΗΝ (στην πιο απλή εκδοχή της, δηλαδή με 2 οκταπλούς εκτοξευτές ΜΚ41 και “μονό” ραντάρ) κοστίζει 550 εκ. ευρώ. Σίγουρα η 11515ΗΝ έχει άλλες δυνατότητες, και δυνατότητες εξέλιξης, είναι ένα μεγαλύτερο και ισχυρότερο σκαρί, έχει εκτοξευτές Mk41 αντί για Mk56, αλλά κάνει όπως είπαμε 550 εκ. ευρώ στη βασική έκδοση, για να “εκτοξευτεί” πάνω από τα 600 εφόσον εφοδιαστεί με SM400/APAR2.
Επιπλέον φρεγάτες SIGMA και αντιτορπιλικό stealth προσφέρει η Damen στην Ινδονησία
Μερικοί θεωρούν πως η προσθήκη ραντάρ, ή εκτοξευτών, είναι κάτι απλό. Δηλαδή, κάνει το “πακέτο” του ραντάρ APAR2, θεωρητικά μιλώντας, 50 εκ. ευρώ; Ωραία, προσθέτουμε στην αρχική τιμή άλλα 50 εκ. ευρώ, και είμαστε εντάξει. Δεν ισχύει. Ούτε για αστείο δεν είναι έτσι τα πράγματα. Για παράδειγμα, η προσθήκη ενός APAR2 ή αντίστοιχου ραντάρ, απαιτεί ιδιαίτερη ψύξη. Άρα κλιματισμό, άρα περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια. Άρα επιπλέον γεννήτριες, νέες καλωδιώσεις, ηλεκτρικά πάνελ, ψηφιακά πάνελ διαχείρισης, προφανώς επανασχεδιάσεις, θέλει επανυπολογισμό βαρών, συμπεριφοράς του πλοίου, έλεγχο συμβατότητας με τα άλλα συστήματα (όπως τους παρεμβολείς) και πολλά ακόμη. Εμείς στον υπολογιστή μας καλά τα λέμε, στο ναυπηγείο δεν γίνονται έτσι!
H Damen παραδίδει στο Μεξικό το νέο υπεράκτιο περιπολικό POLA
Υπάρχει πλοίο “έτοιμο”, που να κοστίζει λιγότερο; Και να είναι ετοιμοπαράδοτο; Προφανώς! Η Damen έχει ξεκαθαρίσει πως μπορεί να παραδώσει μια 10514 σε 30 μήνες, και μια ακόμη σε 36. Δηλαδή, σε 3 έτη, 2 ολοκαίνουργια πλοία, ως Ενδιάμεση Λύση, μέχρι να ολοκληρωθεί η σχεδίαση (η λεπτομερής κατασκευαστική) για την πρώτη 11515ΗΝ. Εμείς όμως προτείνουμε μια άλλη λύση, λίγο διαφορετική: Να μην ολοκληρώσει η Damen τη σχεδίαση της 11515ΗΝ, αλλά το ΠΝ να παραγγείλει απευθείας τη 10514 σαν κύρια φρεγάτα του!
Ολλανδική Φρεγάτα Damen SIGMA, θα μπορούσε να είναι μια λύση για το ΠΝ;
Πριν ξεκινήσει η…. επανάσταση από αντιδράσεις, θα τονίσουμε, για μια ακόμη φορά, πως είμαστε κατά της φιλοσοφίας του “υπερπλοίου” που θα νικήσει τις τουρκικές TF-2000. Όπως έχει πει και ο ναύαρχος Σπυρίδων Κονιδάρης, “το Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται πλώρες”, δηλαδή χρειάζεται πολλά και ικανά πλοία, όχι ελάχιστα “υπερπλοία”. Το έκανε και η Ιαπωνία τον Β’ΠΠ, έφτιαξε τα τεράστια Yamato και Musashi, κι όχι περισσότερα αντιτορπιλικά και καταδρομικά. Το αποτέλεσμα είναι γνωστό.
Συνεπώς, η σημερινή μας σκέψη είναι απλή. Αντί για 4 x SIGMA 11515HN και 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, το ΠΝ να προχωρήσει σε ένα ναυπηγικό πρόγραμμα 10 πλοίων. Δέκα 10514 θα κοστίσουν, ελέω μεγάλων αριθμών και οικονομίας κλίμακος, ίσως κάτω από 3,5 δις. Συνεπώς, ο οπλισμός τους, δεν θα κοστίσει, μαζί με εκπαίδευση, Follow On Support, εκπαιδευτικές υποδομές, πάνω από 1,5 δις. Έτσι, με 5 δις συνολικά, το ΠΝ μπορεί να αντικαταστήσει 10 πλοία. Μετά από αυτό το πρόγραμμα, που σημαίνει πως το ΠΝ κάνει πραγματικό reset, μπορεί να προχωρήσει στην αγορά “ειδικών πλοίων” όπως αεράμυνας, ή ακόμη “ειδικότερων” όπως π.χ. πλοίου διοίκησης αποβάσεων.
ΑΙΡΕΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ: Ενδιάμεση Λύση, ας “ξεχάσουμε” τις Karel Doorman, ας ζητήσουμε 2 Holland Class OPV
Βέβαια κάποιοι θυμούνται από καιρό σε καιρό την “ανίκητη” τουρκική TF-2000. Όταν κάποτε ξεκινήσει η κατασκευή της, ολοκληρωθεί, πέσει στο νερό, τότε θα το συζητήσουμε. Προς στιγμή όμως έχουμε απέναντι μας κυρίως 4 κορβέτες Ada και 1 νέα φρεγάτα κλάσης Istanbul να αντιμετωπίσουμε (ας υποθέσουμε συνολικά 4 εφόσον ολοκληρωθεί το ναυπηγικό τους πρόγραμμα) και 8 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΤΝ. Λίγη σύνεση χρειάζεται λοιπόν, δεν είμαστε ούτε η Σαουδική Αραβία ούτε η Αυστραλία.