H διαδικασία επιλογής των κορβετών βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο. Όσο οι περισσότεροι από εμάς περνάμε κάποιες μέρες διακοπών δίπλα στο κύμα, στο ΠΝ οι άνθρωποι βλέπουν τη θάλασσα μόνο αν έχουν την τύχη να βρίσκονται σε κάποιο πλοίο. Η δουλειά στη Λεωφόρο Μεσογείων δεν σταματά ποτέ, και ελπίζουμε το ΠΝ να έχει πλέον τη στήριξη που χρειάζεται για να προχωρήσει στις τομές που απαιτούνται (εννοούμε την οικονομική στήριξη).
Όπως όλα δείχνουν, υπάρχει σαφές προβάδισμα της ιταλικής πρότασης, πράγμα διόλου περίεργο. Οι τιμές που έχουν προσφέρει οι Ιταλοί είναι εξαιρετικές, ο οπλισμός των πλοίων υπερπλήρης με STRALES στο πυροβόλο και σούιτα ηλεκτρονικού πολέμου (με ECM), η κατασκευάστρια Fincantieri συνεργάζεται με την ΟΝΕΧ, που σημαίνει πως θα υπάρξει και ναυπηγικό έργο στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Ελευσίνα Το δε πλοίο, εκτός του ότι θυμίζει μια μικρή FREMM, είναι ένα ωραίο σκαρί, από αυτά που οι Ιταλοί ξέρουν να φτιάχνουν.
ΑΠΟΨΗ: MICA NG σε συσκευασία Gowind, μια προσιτή λύση για το ΠΝ;
Το πρόβλημα; Οι Ιταλοί, όπως έχουμε γράψει εδώ και πολύ καιρό, ήρθαν διαβασμένοι, και εξαιρετικά προετοιμασμένοι. Έτσι, προσέφεραν ότι και οι Γάλλοι στις Gowind HN, προσέθεσαν επιπλέον το STRALES και το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου, και έδωσαν τιμή χαμηλότερη, με κατασκευή στην Ελλάδα. Κι εκεί πραγματικά, ο ανταγωνισμός «βραχυκύκλωσε», και οι Ιταλοί υποχρεωτικά πέρασαν πρώτοι. Ιταλικός ελιγμός από τους λίγους. Το ζήτημα όμως είναι πως προσφέρουν ότι και η Gowind και στον τομέα των αντιαεροπορικών πυραύλων, δηλαδή οπλίζουν πλοίο με 16 MICA VL NG (Nouvelle Generation). Έτσι ήταν πολύ εύκολο να συγκριθούν τα δυο σκάφη. Αν έρχονταν με 16 ASTER 30 (όπως οι κορβέτες κλάσης Doha του Κατάρ), θα είχαν την απόλυτη πρόταση που, όμως θα έχανε λόγω κόστους.
ThinkOutOfTheBox: Εξοπλισμός των νέων κορβετών με 2 x RAM, χωρίς ESSM, MICA VL ή CAMM/ER
Σύμφωνα πάντα με τους Ιταλούς, το σύστημα μάχης ATHENA είναι απολύτως ανοιχτής αρχιτεκτονικής και σαφώς ισχυρίζονται πως μπορούν να ενσωματώσουν εκεί από ASTER 30, MICA VL, MICA VL NG, CAMM, CAMM-ER, αλλά μέχρι και τους ESSM Block 1 & Block 2. Θεωρούμε πως τυχόν επιλογή των MICA VL θα γίνει εκ παραδρομής, καθώς δεν δικαιολογείται, κατά την άποψή μας, να βάλουμε στον Ελληνικό Στόλο και νέο CMS (ATHENA), αλλά και νέο αντιαεροπορικό πύραυλο. Τότε πλέον θα μιλάμε όντως για μια «κουρελού» από πλευράς διαχειριστικής υποστήριξης.
Αγοράζουμε κορβέτες, φρεγάτες ή ένα οικοσύστημα νέων πλοίων; Ο κίνδυνος της «κουρελούς»
Η επιλογή του MICA VL έχει για εμάς λογική αν το ΠΝ προμηθευτεί τις γαλλικές Gowind HN. To δικό τους σύστημα μάχης SETIS θα έχει συμβατότητα πραγματική κι όχι μέσω interface με το ίδιο στις φρεγάτες FDI HN, πολλά υποσυστήματα θα είναι της ίδιας οικογενείας, αρχιτεκτονικής, φιλοσοφίας, οπότε κάπως «δικαιολογείται» η επιλογή του MICA ως νέου αντιαεροπορικού πυραύλου. Δηλαδή, η εισαγωγή σε υπηρεσία του MICA VL ξεπερνίεται ως πολυτυπία, από τις άλλες «συγγένειες» μεταξύ Gowind HN & FDI HN. Αλλά, η αγορά της FCΧ-30 τι αξία θα είχε για το ΠΝ αν εκτός ενός τελείως νέου CMS, αγοραστεί κι ένας τελείως νέος πύραυλος;
ΑΠΟΨΗ: Ποιο είναι το “commonality” μεταξύ FDI HN και Gowind HN; Οι 14 κονσόλες του CMS;
Η MBDA είναι από τις κορυφαίες αεροδιαστημικές εταιρείες στον κόσμο. Προφανώς και θέλει να πουλήσει τον MICA VL στην Ελλάδα, θα είναι το πρώτο Tier 1 Ναυτικό που θα αποκτήσει τον πύραυλο. Όπως έχουμε μάθει, αν αγοραστεί ο MICA, προσφέρει και σύστημα επαναπιστοποίησης και ελέγχου των βλημάτων, όπου θα εξυπηρετεί τα βλήματα του ΠΝ και της ΠΑ! Προφανώς και το ΠΝ δεν παραβλέπει αυτό το πλεονέκτημα, αλλά…
Είναι ηλίου φαεινότερο πως το SETIS ταιριάζει άψογα με τα όπλα της THALES France. Έτσι, αν θέλουμε MICA VL NG, τότε ας πάμε στις Gowind HN, και το λέμε μετά λόγου γνώσεως. Γιατί να θέλουμε MICA VL; Διότι έτσι θα επιθυμεί το ΠΝ, που θα έχει κρίνει πως αυτός ο πύραυλος είναι καλύτερος για το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, και ανώτερος του ESSM Blk2. Αν τον θέλει, υποχρεωτικά, το ξαναλέμε, πάμε για Gowind HN. Είναι η μόνη λογική επιλογή.
Αν όμως επιλέξουμε την ιταλική FCΧ-30 τότε ας μην εγκλωβιστούμε στον MICA VL. Εκεί είναι ο ESSM Blk2 η λογική επιλογή. Αγοράζοντας 64 ESSM Block2, θα μπορέσουν οι κορβέτες να μοιραστούν τους παλιότερους ESSM Block 1 με τις εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, και να έχουν διαθέσιμα και τα δυο όπλα. Για «εύκολους στόχους» ESSM Block 1, όταν έχουμε επιθέσεις κορεσμού θα «σηκώνουν» όλους τους ESSM Block 2. Ακόμη, με μια τέτοια επιλογή, το Ναυτικό θα έχει μια μικρή και διαχειρίσιμη γκάμα αντιαεροπορικών πυραύλων, τους ESSM Blk 1 & 2 για μέσο βεληνεκές, τους ASTER 30 για μεγάλο και τους RIM-116A/C των εκτοξευτών RAM για εγγύς άμυνα.
ThinkOutOfTheBox: CAMM/CAMM-ER ή MICA VL/NG αντί των ESSM Block 2 για τις νέες φρεγάτες του ΠΝ;
Αν πάλι υπάρχει κάποιος ειδικος λόγος ώστε υποχρεωτικά το Πολεμικό Ναυτικό να αναζητά την καινοτομία, τότε η ορθή λύση είναι ο CAMM-ER. O συγκεκριμένος έχει αναπτυχθεί και με ιταλικά κονδύλια, και θα αντικαταστήσει τους ASTER 15 σε ιταλική υπηρεσία. Αν το ΠΝ θέλει και μεγάλη εμβέλεια, και χαμηλό κόστος, και αξιοπιστία, τότε ο CAMM-ER είναι μονόδρομος. Δεν συμφωνούμε με την εισαγωγή 4ου τύπου πυραύλου (εξού και το σημερινό άρθρο) αλλά αν είχαμε να επιλέξουμε μεταξύ του MICA VL NG & CAMM-ER θα επιλέγαμε τον 2ο. Και ελπίζουμε να μην μας κατηγορήσει κανείς για «επίθεση» στην MBDA, καθώς και ο CAMM-ER κατασκευάζεται από την… MBDA!
ΑΝΑΛΥΣΗ: Τα τελευταία νέα της γαλλικής πρότασης για κορβέτες Gowind HN
Έτσι μια FCΧ-30 HN, ιδανικά με έναν εκτοξευτή Mk41 οκτώ κελιών, που θα γεμίζει είτε με 32 ESSM Block 2 είτε με ίδιο αριθμό CAMM-ER θα ήταν ίσως η κορυφαία κορβέτα πολλαπλών ρόλων. Μαζί με RAM, STRALES, σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου, ελικόπτερο MH-60R, τορπίλες MU90 και ένα ποιοτικό συρόμενο σόναρ, θα γίνει μια ελαφριά φρεγάτα με δυνατότητες σε τελείως ανώτερο επίπεδο σε σχέση με τον αντίπαλο. Στην τελική, αν θέλει το ΠΝ μόνο 16 βλήματα, θα περισσέψουν 4 κελιά για τοποθέτηση άλλων όπλων όπως ο VL-ASROC. Που καταλήγουμε; Αν θέλουμε συμβατότητες πάμε στην Gowind. Αν θέλουμε ιταλικό σκάφος, αυτό ας έρθει με πύραυλο που ήδη ξέρει το Ναυτικό όπως ο ESSM, πάλι για να περιορίσουμε την πολυτυπία. Τέλος αν θέλουμε κάτι τελείως διαφορετικό από ότι έχουμε μέχρι τώρα, ας τολμήσουμε να “σχεδιάσουμε” ένα σκάφος με υψηλές επιδόσεις και όχι συμβιβασμούς.