35.5 C
Athens
Πέμπτη, 28 Ιουλίου, 2022
Αρχική ΑΠΟΨΕΙΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι Ισραηλινοί μας προσφέρουν φρεγάτες Tamandaré (ΜΕΚΟ Α100) με δικά τους...

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι Ισραηλινοί μας προσφέρουν φρεγάτες Tamandaré (ΜΕΚΟ Α100) με δικά τους όπλα-ηλεκτρονικά

Αν και ο Αύγουστος σε λίγες μέρες θα στείλει τους περισσότερους σε διακοπές, η “κορβετιάδα/φρεγατιάδα” δεν σταματά. Πληροφορίες μας, αναφέρουν πως οι Ισραηλινοί (η Israel Aerospace Industries/IΑΙ, ουσιαστικά), μαζί με τους Γερμανούς, επανήλθαν στη διαδικασία για την επιλογή 4 νέων κορβετών/φρεγατών για το Πολεμικό μας Ναυτικό.  Με πρόταση που βασίζεται στο σχέδιο της MEKO A100 (μια μικρότερη ΜΕΚΟ Α200), αλλά με τον οπλισμό/εξοπλισμό της γνωστής σε όλους μας ισραηλινής κορβέτας Sa’ar 6.

ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ: Sa’ar 6 για το ΠΝ, κι όμως οι Γερμανοί “ξανάρθαν” με ισραηλινές “ενισχύσεις”!

H Sa’ar 6, όπως πάλι είχε αποκαλύψει η σελίδα μας, είχε προσφερθεί μέσα στο 2022 από το γερμανικό ναυπηγείο ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS). Αυτό αρχικά ήταν πολύ διστακτικό να έρθει με κάποια προσφορά, καθώς οι σχέσεις του με την Ελλάδα και το Πολεμικό Ναυτικό είχαν διακοπεί άσχημα και “απότομα”. Η καλή συνεργασία όμως με τη Διεύθυνση Εξοπλισμών/ΠΝ και τη ΓΔΑΕΕ, στο θέμα των τορπιλών για τα υποβρύχια 214ΗΝ, έπεισε πως οι Έλληνες θα τους αντιμετώπιζαν με επαγγελματισμό.

Γερμανικές κορβέτες για το ΠΝ, και εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ, αν το θέλουν οι Γερμανοί “τελειώνουν τώρα” τον ανταγωνισμό

Το πρόβλημα είναι πως οι Γερμανοί, με την ανύπαρκτη -κυριολεκτικά- πρόταση περί φρεγάτας ΜΕΚΟ Α300 που είχαν υποβάλλει στην πρώτη φάση αγοράς νέων πλοίων, έχασαν από τα… προκριματικά της διαδικασίας. Αλλά με τη συνεργασία των Ισραηλινών, έκαναν μια κίνηση πολύ κοντά στο να την πούμε “ματ”, προτείνοντας ένα πολύ προηγμένο πλοίο, το Sa’ar 6, με εντυπωσιακό οπλικό φόρτο, που άνετα συναγωνίζεται ανώτερη κατηγορία σκαφών.

ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ: Εκσυγχρονισμός MEKO200HN, νέες φρεγάτες/κορβέτες, και μερικές “αποκλειστικότητες”

Το ΠΝ όμως στις διάφορες εισηγήσεις του απέρριψε την γερμανο-ισραηλινή πρόταση, σε δυο άξονες. Ο πρώτος ήταν το μικρό εκτόπισμα της Sa’ar 6, και ο δεύτερος ήταν η μη υιοθέτηση των ισραηλινών όπλων σε κάποιο νατοϊκό ναυτικό. Βέβαια, δεν μπορούμε να μην παρατηρήσουμε πως λόγω “εκτοπίσματος” έχει μειωμένη ελληνική αποδοχή και η βρετανική φρεγάτα ΑΗ140ΗΝ, αλλά από την ανάποδη, καθώς το συγκεκριμένο πλοίο κρίνεται “πολύ μεγάλο”. Στην τελική, το ΠΝ δεν έχει κριτήρια εκτοπίσματος, είναι στη λογική του “βλέποντας και κάνοντας”. Και επίσης, δεν μπορούμε να μην ρωτήσουμε σε ποιο νατοϊκό ναυτικό υπηρετεί ο αντιαεροπορικός πύραυλος MICA VL, που παραμένει υποψήφιος για επιλογή από το ΠΝ; Είναι τελικά ο ισραηλινός πύραυλος BARAK 8 εμβελείας 70 χλμ. το πρόβλημα, αλλά δεν είναι ο MICA VL των 20 χιλιομέτρων;

“Naval Dome” για τις νέες κορβέτες Sa’ar 6 του Ισραήλ

Οι Ισραηλινοί βέβαια, δεν σκοπεύουν να εγκαταλείψουν έτσι εύκολα την προσπάθεια, όπως σχεδόν το έκαναν οι Ολλανδοί ή οι Γερμανοί μόνοι τους. Έτσι, πάλι σε συνεργασία με TKMS, αλλάζουν το… σκαρί του πλοίου (από το τεράστιο portfolio σχεδίων που έχει η γερμανική εταιρεία), και προσφέρουν ένα νέο, ουσιαστικά μια φρεγάτα 3.500 τόνων στη θέση της Sa’ar 6 των 1.900 τόνων. Έτσι, θέλουν να ικανοποιήσουν το Πολεμικό Ναυτικό προτείνοντας σκάφος με ικανό εκτόπισμα, που θα μπορούσε να καλύψει πλήρως της ανάγκες μας. Αυτό που προβάλλουν λοιπόν τώρα, είναι μια έκδοση της κλάσης Tamandaré με ισραηλινά όπλα και συστήματα, σε ανταγωνιστική τιμή (μην μας πιέσετε, δεν θα ομολογήσουμε). H Tamandaré φτιάχνεται για το Ναυτικό της Βραζιλίας και βασίζεται στο σχέδιο κορβέτας A100 της TKMS, αλλά σε έκδοση εκτοπίσματος 3.500 τόνων.

Το ενδιαφέρον είναι πως το πλοίο δεν διαφέρει από την Sa’ar 6 και πολύ, παρά μόνο στο εκτόπισμα. Ο οπλισμός παραμένει ίδιος, ή μάλλον σχεδόν ίδιος, γιατί οι Ισραηλινοί προσφέρουν αντί του αντιπλοϊκού Gabriel V τον προηγμένο Blue Spear (χωρίς βέβαια να αρνούνται να βάλουν τους ΜΜ40 ή τους NSM ή κάποιον άλλον). Σε κάθε περίπτωση, η χρήση των συστημάτων της ΙΑΙ, έχει συμπιέσει σημαντικά το κόστος, καθώς για παράδειγμα, ο Blue Spear μπορεί να έχει και λιγότερο από το 1/4 της τιμής ενός ΜΜ40! Ο Blue Spear είναι εξελικτικό στάδιο του Gabriel, έχει αναπτυχθεί σε συνεργασία με τη Σιγκαπούρη και αναφέρεται με εμβέλεια κάπου στα 300 χιλιόμετρα και με σημαντική αντοχή σε παρεμβολές.

Επιτυχείς δοκιμές του συστήματος αντιπυραυλικών αντιμέτρων C-GEM σε ισραηλινή κορβέτα Sa’ar 6

Αντίστοιχα πολύ φθηνός είναι και ο Barak 8 μέσου βεληνεκούς, ενώ το σύστημα άμυνας σημείου C-DOME, έχει την ίδια φθηνή ρουκέτα με το Iron Dome. Σε αυτά οι Ισραηλινοί είναι αχτύπητοι, οι τιμές των συστημάτων τους είναι χαμηλότερες των δυτικών ανταγωνιστών τους… Βέβαια, το πλοίο για λόγους ομοιοτυπίας προσφέρεται και με εκτοξευτή RAM των 21 πυραύλων, αλλά το C-DOME παραμένει διαθέσιμο αν ζητηθεί.

Επιτυχείς δοκιμές του συστήματος αντιπυραυλικών αντιμέτρων C-GEM σε ισραηλινή κορβέτα Sa’ar 6

Το πλοίο δεν έρχεται με το fixed panel ραντάρ της Sa’ar 6 για λόγους κόστους (ας μην αρχίσουν οι φίλοι να ζητούν να μπει στη βασική προσφορά, αν το έκαναν οι Ισραηλινοί θα είχαν πρόβλημα στην διατηρήση ανταγωνιστικής τιμής). Τονίζουμε πως η ισραηλινή προσφορά περιλαμβάνει το πλήρες πακέτο του υψηλής απόδοσης συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου Scorpius-N, ενώ εκτός του RAM προσφέρουν και το STRALES στο κύριο πυροβόλο 76 χιλιοστών. Κάτι άλλο που δεν είπαμε παραπάνω, είναι πως ενώ η βασική πρόταση προβλέπει 8 πυραύλους Blue Spear, το πλοίο μπορεί άνετα να φέρει 16!

Αυτό που επίσης ξέρουμε, είναι πως οι Ισραηλινοί έχουν πάρει πολύ ζεστά το όλο πρόγραμμα, και ουσιαστικά είναι οι επισπεύδοντες στη συγκεκριμένη προσφορά. Έτσι, η A100 HN (την ονομάζουμε έτσι καθώς η ΠΤΗΣΗ έχει βαφτίσει όλες τις προσφορές, οπότε κάνουμε το ίδιο και τώρα), προσφέρεται με διακρατική συμφωνία Ελλάδος-Ισραήλ, μέσω της ισραηλινής ΓΔΑΕΕ, της SIBAT! Οι Ισραηλινοί έχουν τα δικά τους διακρατικά χρηματοδοτικά εργαλεία, και έτσι έχουν ένα σοβαρό πλεονέκτημα σε σχέση με τους Ευρωπαίους.

Η IAI εγκαθιστά το ραντάρ MF-STAR σε κορβέτες του Ισραήλ

Από όσο γνωρίζουμε, το ΠΝ δεν έχει αξιολογήσει την πρόταση, γιατί αυτή υπεβλήθη εσχάτως και δεν έχει παρουσιαστεί στον πρωθυπουργό. Δεν ξέρουμε αν γίνει νέα ενημέρωση, ή αν η διαδικασία έχει κλείσει, συνεπώς δεν έχουμε απάντηση στο θέμα “προλαβαίνουν ή όχι οι Ισραηλινοί”. Η εμπειρία δείχνει πως τίποτα δεν έχει κλείσει, μέχρι να μπει η προκαταβολή…

Αγοράζουμε κορβέτες, φρεγάτες ή ένα οικοσύστημα νέων πλοίων; Ο κίνδυνος της «κουρελούς»

Ούτως ή άλλως, το ΠΝ βρίσκεται σε διερευνητική συζήτηση με την TKMS, στο θέμα του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Τυχόν σύγκλιση και στο θέμα των κορβετών/φρεγατών, ίσως φέρει και την πολυπόθητη ομοιοτυπία, και αποφύγουμε έτσι τον κίνδυνο της “κουρελούς”. Γνωρίζουμε πως αν και η Sa’ar 6 προσφέρεται με σύστημα διαχείρισης μάχης (CMS) ισραηλινής σχεδίασης της ΙΑΙ, εντούτοις η εταιρία έχει δεσμευτεί πως μπορεί να βάλει κάποιο άλλο mainstream CMS στο πλοίο, αν αυτό θέλει το ΠΝ. Για παράδειγμα το TACTICOS, επιτυγχάνοντας ομοιοτυπία με τις ΜΕΚΟ200ΗΝ (αν κάνει τον εκσυγχρονισμό η THALES), τις S αλλά και τις πυραυλακάτους κλάσης Ρουσσέν και τις κανονιοφόρους κλάσης Μαχητής.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Διακρατική, Εμπορική συμφωνία και Διαγωνισμός για τις νέες φρεγάτες του ΠΝ. Λύση, δυσκολότερη λύση και θηλειά στο λαιμό…

Για να μην έχουν κάποιο “άγχος” οι υπέρμαχοι των σόναρ τρόπιδας, η Α100/Tamandare για το βραζιλιάνικο Nαυτικό θα φέρει το Atlas Elektronik ASO 713/723. Το ίδιο ακριβώς προσφέρεται και στο ΠΝ, αλλά και με συμπερίληψη συρόμενου σόναρ VDS. Φυσικά το πλοίο μπορεί να υποστηρίζει και ελικόπτερα S-70 & MH-60R. Με λίγα λόγια, οι Ισραηλινοί, φέρνουν μια πληρέστατη φρεγάτα πολλαπλών ρόλων, σε τιμή που μάλλον είναι χαμηλότερη από τη φθηνότερη προσφορά που έχει στα χέρια του ΠΝ (την ιταλική).

Κλείνοντας να πούμε πως και η φρεγάτα ΜΕΚΟ Α200 -που είχε εμφανιστεί στην αρχική φάση αγοράς σκαφών- θα ήταν μια εξαιρετική λύση για το ΠΝ, το έχουμε γράψει εδώ και πολλούς μήνες. Επίσης, οι Αιγύπτιοι, ενώ κατασκεύαζαν οι ίδιοι στη χώρα τους τις κορβέτες Gowind, και είχαν μια FREMM και δυο ελικοπτεροφόρα της Naval Group, εντούτοις παρήγγειλαν ΜΕΚΟ Α200 σε μια κίνηση εξαιρετικά “περίεργη”. Η Α100 δεν είναι τόσο μια μικρότερη Α200 (δεν είναι), όσο μια μεγαλύτερη Κ130, με λογικό κόστος κατασκευής και συντήρησης.

Άποψή μας είναι πως από τη στιγμή που δεν υπάρχει καταληκτική ημερομηνία από το ΠΝ, η ΔΕΞ/ΠΝ καλό είναι να εξετάσει την πρόταση της ΙΑΙ. Άλλωστε, οι Ισραηλινοί προσφέρουν την κατασκευή των 3 από τα 4 πλοία στην Ελλάδα, σε όποιο ναυπηγείο επιλεγεί. Μεταξύ μας, δύσκολα δεν θα δελεαστούμε από αυτή την προσφορά, με τις πολλές καινοτομίες της.

- Advertisment -

Most Popular