27.9 C
Athens
Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΕΞΕΛΙΞΕΙΣ: Εκσυγχρονισμός MEKO200HN, νέες φρεγάτες/κορβέτες, και μερικές "αποκλειστικότητες"

ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ: Εκσυγχρονισμός MEKO200HN, νέες φρεγάτες/κορβέτες, και μερικές “αποκλειστικότητες”

 

Κυριακή βράδυ, σχεδόν κοντεύει να καθιερωθεί το “φρεγατοάρθρο” στη σελίδα μας. Αναρωτιόμαστε τι θα γίνει όταν το ΠΝ επιλέξει τελικά τα νέα του πλοία, τι θα βρούμε να γράφουμε; φυσικά και αστειευόμαστε, έχουμε χιλιάδες άρθρα, μετά την επιλογή να γράψουμε! Το θέμα είναι να γίνει η επιλογή και το ΠΝ να πάρει τα πλοία του. Φροντίσαμε να συγκεντρώσουμε όλες τις αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με την εξέλιξη της διαδικασίας των υπολοίπων 2 δις ευρώ. Αργήσαμε να γράψουμε το άρθρο που διαβάζετε σήμερα, καθώς έπρεπε να συγκεντρώσουμε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες από έγκυρες πηγές (κι όχι wishful thinking όπως συνηθίζεται). Ας δούμε τις προτάσεις και τους ενδιαφερόμενους, έναν προς έναν.

Naval Group, Gowind HN

H Naval Group έχει δυο πλεονεκτήματα στην όλη διαδικασία. Καταρχάς, έχει πλέον το πλεονέκτημα “έδρας”, το ΠΝ θεωρείται πια “γαλλικό”, και η σπονδυλική στήλη του τις επόμενες δεκαετίες θα είναι Made in France. Επίσης, οι Γάλλοι πια ξέρουν και την τελευταία απαίτηση του ΠΝ, καθώς έχουν την τύχη να συζητούν με τους έμπειρους Έλληνες αξιωματικούς από το 2018.

ΑΠΟΨΗ: Gowind HN, οι Γάλλοι προτείνουν την “απόλυτη” ανθυποβρυχιακή κορβέτα για το Ναυτικό μας

Βέβαια, η περίπτωση της 4ης FDI μάλλον απομακρύνεται προς στιγμήν, εκτός κι αν προσφερθεί η 1η γαλλκή εκ των υστέρων (κάτι όχι τόσο περίεργο, καθώς οι Γάλλοι δεν έχουν παραγγείλει πλοία σε αντικατάσταση των 2 και 3 στη σειρά κατασκευής, συνεπώς μπορεί να σκέφτονται μια νέα κλάση πλοίων σε αντικατάσταση των FDI). Έτσι, προσφέρεται η Gowind HN, σε μια εξελιγμένη έκδοση, με συνδυασμό diesel και ηλεκτροκινητήρων. Η Gowind δεν έχει επιλεγεί από κάποιο “μεγάλο” ναυτικό ακόμη, καθώς αποτελεί εξέλιξη περιπολικού σκάφους (του OPV 87).

Gowind HN: Eίναι τα πλοία που θα αντικαταστήσουν τις Kortenaer στο ΠΝ;

Το ΠΝ έχει μάλλον “πειστεί” από τους Γάλλους για την αξία του MICA VL, αλλά δεν έχει καταφέρει να “πείσει” για την αντικατάσταση του ESSM Blk2. Έτσι, ερωτήθηκε η Naval Group αν μπορεί να προσφέρει τη Gowind HN με ESSM Block2 (με άγνωστο εκτοξευτή, καθώς ο Mk41 είναι “μεγάλος” μάλλον, άρα συνεπώς Mk56). Οι Γάλλοι επίσης συζητούν για εγχώρια κατασκευή κάποιων από τα πλοία, αλλά αυτό έχει εκτινάξει το κόστος (σχεδόν κατά μια κορβέτα).

ThinkOutOfThe Box: Αγορά μιας 5ης Gowind HN από το ΠΝ αντί του εκσυγχρονισμού των 2 ΜΕΚΟ200ΗΝ

Σε ότι αφορά τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, οι Γάλλοι έχουν ξεκαθαρίσει πως δεν θέλουν, αλλά και δεν μπορούν να ασχοληθούν με το θέμα. Το έχουμε γράψει πολλές φορές, αλλά τυχόν εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ από τη NG, σημαίνει πως θα δοθεί υπεργολαβικά στην THALES France, που θα το δώσει υπεργολαβικά στη THALES Netherlands. Δεν θέλουν οι άνθρωποι να μας κοροϊδεύουν, και προς τιμήν τους.

Fincantieri, FCX-30

H FCX-30 ή Doha Class είναι ένα πλοίο σχεδόν άμεσα… ερωτεύσιμο. Θα ήταν άδικο να πούμε πως δεν δείξαμε ένα ενδιαφέρον για την κλάση. Η έλλειψη του Hull Mounted Sonar είναι ήσσονος σημασίας, και οι Ιταλοί μπορούν να προσθέσουν χωρίς ουδεμία μετατροπή σε βασικό σχεδιασμό. Το πλοίο είναι εξαιρετικό, και οι επιλογές πολλές, ειδικά αν σκεφτούμε πως μπορεί να οπλιστεί και με τους ASTER 30 (το κύριο οπλικό σύστημα των FDI HN).

Φρεγάτα FCX-HN, θα μπορούσε να είναι ο game changer στο Αιγαίο;

H ONEX που συμμετέχει στην πρόταση, έχει φροντίσει για μεταφορά έργου και τεχνογνωσίας στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, αν φυσικά καταφέρει να τα αποκτήσει (προσπαθεί εδώ και πολλά χρόνια να το πετύχει, κι έχει και τη στήριξη του DFC των HΠΑ, χρηματοδοτικά πάντα). Η ελληνική πλευρά όμως στηρίζει την ιδιωτικοποίηση, αρκεί αυτή να μην συνδεθεί με το πρόγραμμα των κορβετών/φρεγατών. Η ιταλική πλευρά όμως, θεωρεί δεδομένο πως πρέπει να πάρει το πρόγραμμα για να επενδύσει στην Ελευσίνα. Το τελευταίο δεν το βλέπει καθόλου μα καθόλου θετικά το ΠΝ, που περιμένει εδώ και πολλά χρόνια την 7η Super Vita.

Καθελκύστηκε η δεύτερη κορβέτα Doha για το Κατάρ

Σε ότι αφορά τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, εκεί υπάρχει κυρίως εμπλοκή της ΟΝΕΧ, καθως οι Ιταλοί δεν έχουν γνώση του πλοίου (αν κι έχουν εκσυγχρονίσει πολλά πλοία του Ιταλικού Ναυτικού). Δεν γνωρίζουμε κάτι πολύ συγκεκριμένο, συνεπώς δεν θέλουμε να πούμε κάτι που δεν θα είναι σίγουρο.

Damen, SIGMA 10514

H S10514 είναι ίσως η πλέον ισορρροπημένη πρόταση που έχει έρθει στο Πολεμικό Ναυτικό. Οι Ολλανδοί προσφέρουν 4 SIGMA 10514 κατασκευασμένες και οι 4 στην Ελλάδα, χωρίς να προβάλουν τις αντιρρήσεις που προβάλουν οι Γάλλοι για την εγχώρια κατασκευή. Το πλοίο είναι επίσης εξαιρετικό (έχει προσαρμοστεί στις ελληνικές ανάγκες και είναι 3.000 τόνων), δοκιμασμένο, με χαμηλό κόστος χρήσης και συντήρησης, ενώ οι Ολλανδοί προσφέρουν πολλές επιλογές οπλισμού. Φυσικά, μπορεί να δεχτεί τον ESSM Blk1 & 2 χωρίς πρόβλημα, και ήδη έχει υπάρξει προσφορά με ESSM και NSM (όταν η MBDA δημιουργούσε προσκόμματα στις διαπραγματεύσεις με τις FDI).

ΕΞΕΛΙΞΗ: Damen Strikes Back, οι Ολλανδοί έφεραν πρόταση για 3 ή 4 ελαφριές φρεγάτες SIGMA 10514

Θυμίζουμε πως οι κορβέτες για το ΠΝ είναι καθαρά ολλανδική επινόηση, αφού όταν το ΠΝ “παρακάλαγε” για Gowind πριν χρόνια, η γαλλική πλευρά επέμενε σε καθαρές FDI. H 10514 ήταν η ολλανδική πρόταση για Ενδιάμεση Λύση αλλά και για εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Ουσιαστικά, θα μπορούσαν να προσφέρουν ένα νέο σκαρί, κι εκεί πάνω να μπουν τα όπλα των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Κάτι τέτοιο όμως δεν το ήθελε και πολύ το ΠΝ, παρά το γεγονός ότι οι Harpoon Block1C είναι ακόμη αξιόμαχοι.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Η τελική διαμόρφωση της SIGMA 11515HN και της SIGMA 10514 που προτείνει η Damen στο ΠΝ

Οι Ολλανδοί δεν αστειεύονται, και δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως αυτή τη στιγμή καλύπτουν τις απατήσεις του ΠΝ, κατά αποκλειστικότητα. Δηλαδή, 4 νέες κορβέτες SIGMA 10514HN (3.000 tn) και 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, μπορεί να χωρέσουν στο budget των 2 δις. Ναι, αυτό είναι είδηση! Και το σημαντικότερο, με κατασκευή των πάντων στην Ελλάδα, και χρήση του ESSM.

Babcock, Type 31

Αν ήταν συνέντευξη για δουλειά η Babcock θα έχανε τη θέση γιατί θα ήταν overqualified. Το θέμα είναι πως οι Βρετανοί φέρνουν μια πρόταση που δεν μπορούμε να αρνηθούμε, κυριολεκτικά. Δεν είναι η φθηνότερη πρόταση, αλλά είναι πληρέστατη. Άλλωστε, αυτή τη στιγμή μόνο με τους Ολλανδούς μπορούν να συγκριθούν, γιατί μόνο η Damen και η Babcock φέρνουν πρόταση για 4 νέα πλοία και 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ (οι Γάλλοι μόνο Gowind, οι Ιταλοί δεν είναι συγκεκριμένοι).

EKTAKTO: ‘Eχουμε Νικητή για τα πλοία του ΠΝ; Ήρθε η Babcock με “δυνατή” πρόταση, 4 ΑΗ-140ΗΝ/Type 31 και εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ

Η “ελληνική” Type 31HN φέρει 24 CAMM ή CAMM-ER, αν και αναμένουμε να κάνουν πρόταση και με τους ESSM (μάλλον με τοποθέτηση ενός Mk41). Οι Βρετανοί προσφέρουν λύσεις μείωσης κόστους (πχ τους Harpoon 1C στη θέση των MM40), αλλά έχουν πλήθος επιλογών. Ναι, είναι ακριβότεροι στο σύνολο από τους Ολλανδούς, αλλά το βρετανικό πλοίο είναι 5700 τόνοι, ενώ το ολλανδικό είναι 3000 τόνοι.

Απαντάμε στους μύθους για την Type 31HN, τη βρετανική πρόταση για το Πολεμικό Ναυτικό

Η Babcock έχει και μια πολύ solid πρόταση για τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών ΜΕΚΟ200ΗΝ. Είναι η εταιρεία που έκανε τον εκσυγχρονισμό των αυστραλιανών ΜΕΚΟ200 ANZAC, ενώ είχε συμμετοχή και στις νεοζηλανδικές MEKO200 που έκανε η Lockheed Martin Canada. Ξέρει πολύ καλά το πλοίο, και ξεκαθαρίζει πως το ρίσκο εκσυγχρονισμού θα είναι ελάχιστο με τις λύσεις που προτείνει. Δεν θα κρύψουμε πως έχει μια εξαιρετική πρόταση…

Lockheed Martin, LCS

Εδώ τα πράγματα είναι περίεργα. Θα ξεκινήσουμε από τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, και θα πούμε πως η αμερικανική πρόταση είνα η πλέον σοβαρή κοστολογικά, και επιχειρησιακά. Μπορεί διάφορα “δημοσιεύματα” να έλεγαν πως είναι η ακριβότερη, αλλά είναι η μόνη που απάντησε 100% στις -περίεργα πολύ υψηλές- απαιτήσεις του ΠΝ, που ζητούσε πράγματα που δεν γνωρίζαμε, όπως για παράδειγμα νέο μηχανοστάσιο (ανηχοικό), και επιπλέον … θωράκιση για το -χαλύβδινο- πλοίο.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Οι Αμερικανοί επιστρέφουν, προσφέρουν εκσυγχρονισμό MEKO200HN, LCS και νέες HF2

Αναλογικά λοιπόν, η αμερικανική είναι η φθηνότερη επιλογή. Λόγω πρόταση LoA μέσω FMS, είναι κοστολογημένη μέχρι επίπεδο “βίδας”, και ουσιαστικά είναι έτοιμη προς συμβασιοποίηση (υπογράφουμε τη LoA κι από εκεί ενεργοποιείται ότι επιθυμεί το ΠΝ).

Αμερικανικό Ναυτικό: Κουνά μαντήλι σε εννέα LCS Freedom, αν πει ναι και το Κογκρέσο

Καθώς η Lockheed Martin δεν έχει λύση σε επίπεδο κορβέτας, υπάρχει μια συζήτηση που έχει ξεκινήσει τελείως ανεπίσημα, και περιλαμβάνει μια λύση πακέτο με ένα γενναίο εκσυγχρονισμό AEGIS στις ΜΕΚΟ200ΗΝ, με ταυτόχρονη παραχώρηση μεταχειρισμένων πλοίων LCS από το USN που όμως θα γίνουν upgunned από την εταιρεία.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: 3+1 μεταχειρισμένες αμερικανικές LCS για το ΠΝ παράλληλα με εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ

Δεν γνωρίζουμε τι ακριβώς συζητείται, και σε ποιο επίπεδο, αλλά οι Αμερικανοί προτείνουν την παραχώρηση 6 -τουλάχιστον- LCS, που θα εκσυγχρονιστούν μαζί με τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, όλα στην Ελλάδα. Έτσι, μαζί με τις 3 FDI HN, το ΠΝ διατηρεί την οροφή των 13 πλοίων, ενώ μπορεί να επιδιώξει και την παραχώρηση περισσοτέρων LCS μελλοντικά (για να φτάσει το επιθυμητό όριο των 18 πλοίων). Κάποιες από τις LCS θα γίνουν upgunned σε επίπεδο φρεγάτας (με τοποθέτηση κάποιου Mk41 ή single cells), και κάποιες μπορούν να παραμείνουν σε επίπεδο οπλισμού κορβέτας. Το συνολικό κόστος υπολογίζεται κάτω του budget των 2 δις, αλλά ξαναλέμε πως πρόκειται για 10 μεταχειρισμένα πλοία (έστω και με λίγα χρόνια υπηρεσίας).

Thyssen Group, K130 και Α100

Η γερμανική εταιρεία προκαλεί ερωτηματικά για την σχεδόν λευκή πετσέτα που έριξε στην πρώτη φάση των διαπραγματεύσεων. Μετά την ανύπαρκτη Α300 (που έχασε πανηγυρικά και στην Πολωνία), και τη λύση-κιτ για την Α200, τώρα σκεφτόταν να έρθει ή να μην έρθει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Οι Γερμανοί θεωρούν πως η περιρρέουσα ατμόσφαιρα είναι εχθρική για αυτούς, και δεν έχουν ιδιαίτερες ελπίδες. Η δε άκαμπτη στάση τους στο θέμα των τορπιλών, παραλίγο να καταλήξει σε ένα νέο φιάσκο στις ελληνογερμανικές αμυντικές σχέσεις (το έσωσε η ΓΔΑΕΕ, ευτυχώς).

ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ: Sa’ar 6 για το ΠΝ, κι όμως οι Γερμανοί “ξανάρθαν” με ισραηλινές “ενισχύσεις”!

Τώρα οι Γερμανοί ήρθαν με ένα πλοίο “έκπλήξη”, τη Sa’ar 6 σε συνδυασμό με την ισραηλινή ΙΑΙ. Η ΙΑΙ έχει πολλά και ενδιαφέροντα συστήματα προς τοποθέτηση, κάνοντας το “Δαυίδ” της Θάλασσας, Sa’ar 6, πραγματικό πανίσχυρο πλοίο επιφανείας. Δεν γνωρίζουμε αν οι Ισραηλινοί έρθουν και στον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ.

ThinkOutOfTheBox: Αγορά για το ΠΝ κορβετών Sa’ar 6, με οπλισμό αντιτορπιλικού. με παράλληλη αγορά των γερμανικών Κ130 κι εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200

Οι Γερμανοί ισχυρίζονται, και δικαίως, πως είναι ο αρχικός σχεδιαστής και κατασκευαστής της κλάσης ΜΕΚΟ200ΗΝ. Συνεπώς, καμία εταιρεία δεν ξέρει το πλοίο όπως αυτοί. Οι πληροφορίες μας όμως αναφέρουν πως θα έρθουν σε συνεργασία με τη THALES Netherlands, τουλάχιστον για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ (η 2η αποκλειστικότητα του άρθρου). Η τελευταία θα προσφέρει τα ηλεκτρονικά, και η TKMS θα προσφέρει τις ναυπηγικές της δυνατότητες.

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ: TRS-4D, το ραντάρ των υποψήφιων ελληνικών MMSC και των MEKO200HN, vs Artisan 997 vs NS-100

Δεν αποκλείουμε να δούμε και μια πρόταση επιπέδου Α100/Tamandare από την Thyssen-Group, πάλι σε συνεργασία με τη THALES NL. Αυτό θα σημαίνει πως οι Γερμανοί, θα έρθουν με δυο προτάσεις, διευρύνοντας έτσι τις πιθανότητές τους. Εμείς βέβαια θα πρέπει να τονίσουμε πως έχουν αργήσει ήδη πάρα πολύ και το ΠΝ δεν σκοπεύει να περιμένει αιωνίως.

Μια πρόβλεψη…

Αν πρέπει να κάνουμε μια πρόβλεψη, ή να βάλουμε τα πλοία σε μια κατάταξη, θα λέγαμε πως προηγούνται, ξεκάθαρα κατά την άποψή μας, οι Ολλανδοί και ακολουθούν οι Βρετανοί. Η SIGMA 10514 είναι ένα δυνατό πλοίο 3000 τόνων, με μήκος 107 μέτρων, ενώ η Type 31HN είναι σχεδόν αντιτορπιλλικό, με τεράστια περιθώρια εξέλιξης. Και οι δυο προτάσεις έχουν μεγάλη ελληνική προστιθέμενη αξία, ελληνική ναυπήγηση, και “προεκτάσεις” (φρεγάτες κλάσης Μ ή Τ23 στο μέλλον, αν το επιθυμούμε).

Οι Γάλλοι φυσικά κι έχουν μια πολύ συνεκτική πρόταση, που αν κατασκευάζαμε στη Γαλλία, θα παίρναμε 5 πλοία στα 2 δις. Αλλά υπάρχει μια “απόσταση” στο θέμα της εγχώριας κατασκευής, κι αυτό είναι σοβαρό. Άλλωστε, οι γαλλικές εκλογές έγιναν, η ελληνική στήριξη στον Μακρόν ήταν τεράστια, αλλά τώρα πια μπορούμε να κινηθούμε κι εκτός Γαλλίας.

Οι Ιταλοί έχουν μάλλον το ιδανικό πλοίο, όχι μόνο για κορβέτα, αλλά και φρεγάτα. Μετά λόγου γνώσης, θα γράψουμε πως είναι λάθος τους που δεν έφεραν την FCX-30 στον αρχικό διαγωνισμό για φρεγάτες. Θα πρόσφεραν 4 πλοία με ASTER 30 και άλλα 6 με ESSM, κόστος κάτω των 5 δις, και θα είχαν το διαγωνισμό στο “τσεπάκι” τους.

Οι Αμερικανοί έχουν την πιο σωστά κοστολογημένη πρόταση για εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, και η LoA τους, άπαξ κι επιστραφεί υπογεγραμμένη από τη ΓΔΑΕΕ, είναι σύμβαση! Τώρα, από εκεί και πέρα θα πρέπει να δούμε αν μας συμφέρει η παραχώρηση πολλών LCS για συμπλήρωση του απαραίτητου αριθμού. Θυμίζουμε πως υπάρχει ακόμη απόφαση ΑΝΣ για αγορά 4 LCS/MMSC από το 2020, ίδιας εποχής με αυτή των FDI. Συνεπώς, μην μείνουμε σε όλα λένε τα ελληνικά “ίντερνετς” και τουίτερ, αλλά ας αποφασίσει το ΠΝ. Εμείς την όποια άποψή μας την έχουμε γράψει ουκ ολίγες φορές. Και καλό είναι τα σχόλια να μην είναι γύρω από την LCS, δεν θα το αντέξουμε κυριακάτικα και πρωτομηνιάτικα…

Οι Γερμανοί έχουν ένα εξαίρετο προϊόν, έχουν εξαίρετους συνεργάτες ΙΑΙ (με συστήματα όπως τα AESA radar, Scorpius-N AESA EW suite, Gabriel SSM, LORA) και THALES (TACTICOS, NS100) αλλά πρέπει να “τρέξουν” για να προλάβουν όλους τους άλλους. Εδώ έχουν αρχίσει να τρέχουν οι Ολλανδοί (που έδειχναν να το έχουν παρατήσει), οι Γερμανοί είναι άγνωστο πως και γιατί εγκατέλειψαν την κούρσα.

Με λίγα λόγια. Αν θέλουμε 4 φρεγάτες/κορβέτες και 4 ΜΕΚΟ200ΗΝ εκσυγχρονισμό, τότε πάμε Damen ή Babcock, με κόστος στα 2 δις και κάτι (μέχρι 2,5). Αν θέλουμε κοινές κονσόλες με τις FDI στα νέα πλοία, πάμε Naval Group κι ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ θα γίνει από τρίτο. Αν θέλουμε πολλά πλοία και καλό εκσυγχρονισμό ΜΕΚΟ200ΗΝ (AEGIS), τότε παίρνουμε τις LCS, επιπλέον κάποιο Ticonderoga και το “πακέτο” της Lockheed Martin και του USN. Η Ελευσίνα με τις FCX-30 είναι δύσκολος γρίφος που θέλει τη λύση του, ενώ οι Γερμανοί έχουν και πάλι τη δυνατότητα να τα πάρουν όλα.

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Κλάση Constellation για το ΠΝ: 5+1 κρίσιμα στοιχεία που ίσως δεν γνωρίζετε

Η κλάση φρεγατών του Αμερικανικού Ναυτικού Constellation, είναι ίσως το πιο χιλιοειπωμένο θέμα στο χώρο της Άμυνας στην Ελλάδα, από την εποχή της διαβόητης...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Μπορούμε να πάμε τώρα σε Ευρωκορβέτες αντί για Gowind/FCX-30!

Όταν έγινε η αγορά των 3 φρεγατών FDI HN στο Πολεμικό Ναυτικό (αντί 4 συν "ενδιάμεση λύση" μεταχειρισμένων σκαφών συν τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -