18.8 C
Athens
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣEKTAKTO: 'Eχουμε Νικητή για τα πλοία του ΠΝ; Ήρθε η Babcock με...

EKTAKTO: ‘Eχουμε Νικητή για τα πλοία του ΠΝ; Ήρθε η Babcock με “δυνατή” πρόταση, 4 ΑΗ-140ΗΝ/Type 31 και εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ200ΗΝ

 

H Babcock τάραξε τα νερά στην αρχή του 2022, όταν εμφανίστηκε στο δεύτερο μέρος της διαδικασίας για αγορά πλοίων εκ μέρους του Πολεμικού μας Ναυτικού. Όπως όλοι μας γνωρίζουμε, το ΠΝ αγόρασε έναντι 3,27 δις ευρώ, 3 φρεγάτες FDI HN από τη Γαλλία. Καθώς όμως 3 πλοία είναι εξαιρετικά “λίγα” για τις ανάγκες που έχει το ΠΝ, οι συζητήσεις συνεχίστηκαν προκειμένου να αγοραστούν επιπλέον πλοία, φθηνότερα όμως από τις FDI HN. Ταυτόχρονα, θα ληφθεί παράλληλα και απόφαση και για το τι θα γίνει σχετικά με τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ.

Απαντάμε στους μύθους για την Type 31HN, τη βρετανική πρόταση για το Πολεμικό Ναυτικό

Η αρχική πρόταση των Βρετανών, για ένα “γενικό” σχέδιο Arrowhead 140 HN, δεν είχε ιδιαίτερη τύχη, καθώς το ΠΝ θεώρησε πως η τελική διαμόρφωση θα είχε αρκετό ρίσκο. Έτσι, οι Βρετανοί, που γνωρίζουν πως είχαν μια από τις καλύτερες προτάσεις (η ΑΗ140 άλλωστε νίκησε την ΜΕΚΟ Α300 στην Πολωνία), αποφάσισαν να μην το “ρισκάρουν” για δεύτερη φορά. Το ΠΝ θεώρησε πως οι βαθμοί ελευθερίας στη διαμόρφωση μιας ΑΗ140ΗΝ ήταν δείγμα ανωριμότητας. Έτσι, αυτό που οι Βρετανοί προέβαλαν σαν πλεονέκτημα, το ΠΝ το είδε και το βαθμολόγησε σαν μειονέκτημα!

EKTAKTO: H Babcock έκανε συνάντηση στη ΓΔΑΕΕ για τις Type 31

Τώρα, όπως λέμε και παραπάνω, δεν θα υπάρξει κάποιο “παρατράγουδο”. Οι Βρετανοί έχουν λεπτομερείς μελέτες για την Type 31 RN, συνεπώς τυχόν χαμηλή βαθμολογία, για ένα πλοίο που είναι σχεδόν κατασκευασμένο, θα είναι πλέον εξόφθαλμα λανθασμένη. Την ίδια στιγμή, οι Βρετανοί, κάνουν κάτι αρκούντως έξυπνο. Προσφέρουν όλο τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό της Type 31 (TACTICOS, NS110 4D, αλλά και εκτοξευτές CAMM/CAMM-ER) κι από εκεί και πέρα, προσφέρουν στο πλοίο ότι επιπλέον μπορεί να θέλει το ΠΝ. Αν το ΠΝ θέλει να μπουν, έστω και προσωρινά, τα υπάρχοντα όπλα (Harpoon, Phalanx, πυροβόλα 76 χιλιοστών, που ήδη υπάρχουν) τότε η τιμή πέφτει. Αν θέλει νέα όπλα, τότε η τιμή είναι άλλη (όχι όμως πολύ μεγαλύτερη).

ΕΞΕΛΙΞΗ: Διευκρινήσεις για τις Type 31, οπλισμός και κόστη

Ταυτόχρονα, οι μελλοντικά εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ θα αποκτήσουν ομοιοτυπία με τις -πιθανές αν αγοραστούν τελικά- Type 31HN, με ίδια (ή σχεδόν ίδια) ραντάρ, CMS, όργανα ναυτιλίας κοκ. Η Babcock έχει μεγάλη εμπλοκή στον εκσυγχρονισμό των αυστραλιανών και νεοζηλανδικών ΜΕΚΟ200 ANZAC, συνεπώς ξέρει πολύ καλά το πλοίο. Και η πρότασή της έχει πολύ χαμηλό ρίσκο, λόγω ακριβώς του ότι γνωρίζει πολύ καλά το πλοίο.

EKTAKTO: H Type 31 προτείνεται στο ΠΝ από τη Babcock, νέος διεκδικητής που κερδίζει!

Ας γυρίσουμε τώρα στις λεπτομέρειες. Θα πούμε αρχικά πως ο εκσυγχρονισμός 2 ΜΕΚΟ200ΗΝ και η κατασκευή στην Ελλάδα, 4 AH140HN/ Type 31 HN θα έχει κόστος όσο περίπου 4 νέες κορβέτες (μιλάμε είτε για 4 Gowind είτε για 4 SIGMA 10514), δηλαδή 2 δις ευρώ. Όλα αυτά με Follow On Support, ενώ θα υπάρξει και στενή συνεργασία του ΠΝ με το Royal Navy για τις δοκιμές και την υποστήριξη των πλοίων σε βάθος χρόνου. Μην ξεχνάμε πως η ΑΗ140ΗΝ θεωρείται ένα επιτυχημένο πλοίο, που έχει αγοραστεί από αρκετές χώρες (αν προσθέσουμε και τις ΙΗ).

ThinkOutOfTheBOx: Φρεγάτες Type 31 αντί κορβετών για το Ναυτικό

Πιο συγκεκριμένα τώρα, οι Βρετανοί έχουν φέρει μία διπλή πρόταση που ουσιαστικά διευκολύνει τις επιλογές του πολεμικού ναυτικού. Έτσι προτείνουν μία χαμηλού κόστους παραλλαγή της ΑΗ140, με αρκετά όπλα και συστήματα τα οποία θα προέλθουν από παλιές ελληνικές φρεγάτες, αλλά και μια επιλογή με πλήρη οπλισμό, και πλήρη ASW Suite. Και στις δύο περιπτώσεις οι Βρετανοί προτείνουν την τοποθέτηση αντιαεροπορικών πυραύλων CAMM αλλά ΚΑΙ CAMM/ER. Στην πρώτη περίπτωση μιλάνε για 24 εκτοξευτές, και στη δεύτερη για 36 (με οποιονδήποτε συνδυασμό CAMM/CAMM-ER επιθυμούμε.

Μάχη για Κορβέτες/Φρεγάτες στο ΠΝ: 5 Gowind από Γαλλία, 10 πλοία από ΗΠΑ, 8 ή 9 από Ηνωμένο Βασίλειο, με Ελευσίνα & ΟΝΕΧ οι Ιταλοί

Ο βασικός οπλισμός θα είναι ένα OtoMelara 76 mm, ενώ συμπληρωματικά υπάρχουν άλλα 2 πυροβόλα Leonardo 30 mm. Στη θέση τους, αν το θέλει το ΠΝ, μπορούν να τοποθετηθεί άλλος οπλισμός (πχ Phalanx από τις παλιές S). Στην χαμηλού κόστους λύση, μπορούν να τοποθετηθούν μέχρι 16 πύραυλοι AGM-84 Haroon (πάλι από τις S), ενώ στην ακριβή, οι Βρετανοί προτείνουν την πιστοποίηση ΜΜ40 Exocet ή άλλου πυραύλου (και παράλληλα μεταφορά και Harpoon, χώρος υπάρχει).

ΑΠΟΨΗ: Gowind HN, οι Γάλλοι προτείνουν την “απόλυτη” ανθυποβρυχιακή κορβέτα για το Ναυτικό μας

Το πλήρωμα που προτείνουν οι Βρετανοί για τις ΑΗ140ΗΝ δεν ξεπερνά τα 100 άτομα, χάρη στις κορυφαίες τεχνολογίες αυτοματισμού που έχουν τα πλοία (το έχουμε αναφέρει και σε παλαιότερα άρθρα μας). Το πλοίο μπορεί να φιλοξενήσει άνετα ελικόπτερο MH-60R/S-70B, αλλά έχει και δυνατότητα να δεχτεί στο ελικοδρόμιο μέχρι και CH-47D/F Chinook.

ΕΞΕΛΙΞΗ: Μόνο οι γαλλικές Gowind και οι ολλανδικές SIGMA 10514 στο “τραπέζι” για το ΠΝ, οι Ιταλοί δεν έχουν φέρει γραπτή πρόταση

Σε ένα σημαντικό σημείο υπεροχής της βρετανικής προτάσεις είναι η κατασκευή και των τεσσάρων νέων πλοίων, αλλά και ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων φρεγατών να γίνει στην Ελλάδα. Η ελληνική προστιθέμενη αξία στο πρόγραμμα αγγίζει σχεδόν το 50% ενώ οι Βρετανοί έχουν ήδη συμφωνήσει με ελληνικές εταιρείες που θα συνεργαστούν. Επίσης οι Βρετανοί εγγυούνται καλοπληρωμένες 1000 θέσεις εργασίας στην Ελλάδα. Το χρονοδιάγραμμα κατασκευής προβλέπει την παράδοση όλων των πλοίων μέχρι και το τέλος του 2030.

ΑΠΟΨΗ: Ποιο είναι το “commonality” μεταξύ FDI HN και Gowind HN; Οι 14 κονσόλες του CMS;

Το Ναυπηγείο που ετοιμάζονται να συνεργαστούν είναι ο Σκαραμαγκάς, και ήδη υπάρχουν προβλέψεις για τις επενδύσεις που θα χρειαστούν προκειμένου να προχωρήσει χωρίς προβλήματα η κατασκευή. Το πλοίο φτιάχνεται σπονδυλωτά, και οι Βρετανοί είναι πεπεισμένοι πως όλα τα πλοία μπορούν να φτιαχτούν στην Ελλάδα χωρίς κανένα πρόβλημα. Λόγω του ότι τα πλοία θα φτιαχτούν στην Ελλάδα, θα είναι και χαμηλού κόστους η συντήρησή τους, καθώς θα υπάρχει τεχνογνωσία. Σε κάθε περίπτωση, οι Βρετανοί προσφέρουν πακέτο ILS, όμοιο με αυτό που το ΠΝ επέλεξε για τις FDI HN.

ThinkOutOfThe Box: Αγορά μιας 5ης Gowind HN από το ΠΝ αντί του εκσυγχρονισμού των 2 ΜΕΚΟ200ΗΝ

Σε ότι αφορά τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, η Babcock προτείνει τον εκσυγχρονισμό 2 εκ των 4, προφανώς απαντώντας έτσι στη σχετική επιθυμία του ΠΝ. Ο εκσυγχρονισμός όμως που προσφέρει είναι ευρείας κλίμακας, και περιλαμβάνει τα “πάντα”, από αναβάθμιση οπλικών συστημάτων (Mk45, Phalanx) μέχρι και μηχανοστάσιο και όλα τα Η/Μ. Το ραντάρ που προτείνουν είναι το NS100 3D. Ο λόγος που προτείνεται αυτό κι όχι το NS110 είναι πως στις απαιτήσεις του ΠΝ ήταν η επιλογή ραντάρ… 3D. Συνεπώς, πάμε όσο το δυνατόν με πιο ασφαλή τρόπο, έτσι ώστε να μην δώσουν ουδεμία αφορμή που θα τους έφερνε και πάλι εκτός διαδικασιών. Πάντως το ΠΝ έχει τη δυνατότητα να επιλέξει την τοποθέτηση του NS110 4D στη θέση του NS100, αν το επιθυμεί (με μικρή επιβάρυνση).

Ναύαρχος Καβουλάκος για Κορβέτες: Επιλογή πλοίου και συστημάτων αλλά με ESSM

Συνοψίζοντας. Με κόστος 400 εκ. ευρώ αν πλοίο, μπορούμε να πάρουμε μια AH140HN Light (με CAMM/CAMM-ER, όπλα από τις S, NS1100, TACTICOS, Link 11/16/22, 76 mm, 2 x 30mm, 4 x MU90), ενώ με λιγότερα από 500 εκ. μπορούμε να πάρουμε μια ΑΗ140ΗΝ Full (επιπλέον της Light με 36 CAMM/CAMM-ER, MM40, CAPTAS-2/Kingklip, EW Suite). Επίσης, ο πλήρης και ριζικός εκσυγχρονισμός κάθε ΜΕΚΟ200ΗΝ κοστίζει 200 εκ. ευρώ (το κάθε πλοίο). Υποθέτουμε πως το ΠΝ έχει αναφέρει στους Βρετανούς πως δεν επιθυμεί να αναβαθμίσει όλες τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, και σκέφτεται να αναβαθμίσει μόνο τις 2 νεότερες (μια θα αποσυρθεί, μια θα γίνει εκπαιδευτικό πλοίο).

Περί ASTER 30, MICA VL-NG, ESSM, και CAMM-ER/CAMM-EER, απαντάμε στα σχόλια, ενώ η MBDA προσφέρει ελληνική συμπαραγωγή στους CAMM!

Σίγουρα η ΑΗ140ΗΝ είναι ένα πραγματικό πολεμικό πλοίο, με τους 7.000 τόνους να μην έχουν καμία σχέση με τους 3.000 τόνους μιας κορβέτας. Το πλοίο θα μπορεί να αναβαθμίζεται συνεχώς, ενώ αυτό που εμάς μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση, είναι πως οι Βρετανοί θέλουν να φτιάξουν όλα τα πλοία στη χώρα μας. Θα επανέλθουμε σύντομα στην βρετανική πρόταση, με περισσότερες πληροφορίες. Το σίγουρο είναι πως στο ΠΝ “δεν παίζουν”, ούτε διαβάζουν περισπούδαστα δημοσιεύματα πως “η δουλειά έχει κλείσει”. Αντίθετα, τους θέλουν όλους στις διαπραγματεύσεις, προκειμένου να εξασφαλίσουν το μέγιστο δυνατό. Keep Calm and Trust Hellenic Navy.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: ESSM Blk1/2 vs CAMM/CAMM-ER vs MICA VL NG

 

 

- Advertisment -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Τριμαράν LCS Independence, υπάρχουν κι αυτά!

Ο όρος LCS ή Littoral Combat Ship ή Πλοίο Παράκτιων Επιχειρήσεων είναι μάλλον προκλητικός για την ελληνική κοινή γνώμη. Μετά τη "σκληρή" φρεγατιάδα το...
- Advertisment -

Κύριο Άρθρο

Amiral Ronarc’h: η πρώτη γαλλική FDI σε αγώνα δρόμου να «συρρικνώσει» τις καθυστερήσεις

Όπως χαρακτηριστικά έγραφε προ ημερών γνωστός γαλλικός ιστότοπος που ασχολείται με ναυτικά θέματα, υπήρξε «επιτέλους λευκός καπνός» για την πρώτη γαλλική FDI, την μελλοντική...
- Advertisment -

Διάφορα

- Advertisment -